Reklama

Niedziela Podlaska

Historia zbawienia w szopce ukazana

Za nami nie tylko okres Bożego Narodzenia, ale i święto Ofiarowania Pańskiego, po którym znikają ostatnie z naszego otoczenia dekoracje, upamiętniające przyjście na świat Mesjasza. Zdarzają się jednak pewne – i to uzasadnione – wyjątki.

Niedziela podlaska 6/2023, str. IV

[ TEMATY ]

szopki

Ks. Z. Czumaj

Centralna scena ruchomej szopki autorstwa Stanisława Soroty

Centralna scena ruchomej szopki autorstwa  Stanisława Soroty

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Muzeum Diecezjalnym w Drohiczynie aż do końca października tego roku można zobaczyć ruchomą szopkę, wykonaną przez pana Stanisława Sorotę, organistę z Liwa. Powodów, dla których ta szopka jest dostępna praktycznie przez cały rok, mamy kilka, a przede wszystkim fakt, że w tym roku minie równo 800 lat od powstania pierwszej świątecznej szopki.

Przykład św. Franciszka

Niespełna 100 km na północ od watykańskiej Bazyliki św. Piotra leży Greccio – włoska miejscowość rozłożona u stóp jednego z apenińskich szczytów, wznoszącego się ponad 1200 m nad poziom morza. Podobna liczba osób zamieszkuje tę osadę, w której 24 grudnia 1223 r. św. Franciszek z Asyżu „zorganizował” pierwszą żywą szopkę bożonarodzeniową.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Gdy żył założyciel wspólnoty Braci Mniejszych, doroczne wspominanie pierwszego przyjścia na ziemię Syna Bożego było już ugruntowane w Kościele od stuleci. W zachodniej Europie w tamtych czasach świętowanie dodatkowo ożywiały opowieści pielgrzymów, którzy w dobie wypraw krzyżowych do Ziemi Świętej w większej liczbie mogli nawiedzać Betlejem. Coraz częściej świątynie ozdabiano też malowidłami, ukazującymi to zbawcze wydarzenie. Święty Franciszek zapragnął jednak, aby przybywającym do skromnej kaplicy w Greccio przybliżyć atmosferę nocy Bożego Narodzenia w inny sposób, bardzo prosty i realistyczny – poprzez żywą szopkę.

Reklama

Tak opisuje to autor jego pierwszej biografii, br. Tomasz z Celano: „Nastał dzień radości, nadszedł czas wesela. Z wielu miejscowości zwołano braci. Mężczyźni przygotowali świece i pochodnie dla oświetlenia nocy, co promienistą gwiazdą oświetliła niegdyś wszystkie dnie i lata. Wreszcie przybył święty Boży i znalazłszy wszystko przygotowane, ujrzał i ucieszył się. Mianowicie nagotowano żłóbek, przyniesiono siano, przyprowadzono wołu i osła. Uczczono prostotę, wysławiono ubóstwo, podkreślono pokorę. I tak Greccio stało się jakby nowym Betlejem”.

„Żywa szopka” poruszyła serca wielu ludzi. Szybko też zaczęto to naśladować w innych miejscach, zaczynając od Italii, chociaż najczęściej w formie dekoracji.

Szopka bogactwem kultury

Brzmi to niezwykle poważnie, ale rzeczywiście świąteczne szopki stały się swego rodzaju fenomenem kulturowym środowiska kultury łacińskiej. Nie jest to przesadne określenie, gdyż w tworzenie tych dzieł od ośmiu wieków angażują się rzesze ludzi. Rozpowszechnienie się zwyczaju w różnych krajach, wśród społeczności o różnych możliwościach artystycznych i finansowych, a także rozwój technologiczny, przyczyniły się do wyodrębnienia różnych typów szopek. Na ziemiach polskich oprócz najbardziej tradycyjnych „Betlejemek” również wykształciły się pewne tradycje regionalne. Najbardziej znane są wielobarwne szopki krakowskie, chociaż nie mniej uroku posiadają te wykonane z opłatków, zachwycające swą bielą i do niedawna dość popularne na Podlasiu i wschodnim Mazowszu.

Reklama

Brat Tomasz z Celano, opisując pierwszą szopkę z Greccio, zaznaczył też jeden niezwykły szczegół, jaki wtedy miał miejsce: „A pewien cnotliwy mąż miał dziwne widzenie. Widział w żłóbku leżące dzieciątko, bez życia, ale kiedy święty Boży zbliżył się doń, ono jakby ożyło”. Trudno powiedzieć, czy te właśnie słowa franciszkańskiego kronikarza stały się inspiracją dla Longina Wittiga z Góry Świętej Anny na Śląsku, gdy w połowie XIX wieku zaczął budować najstarszą ruchomą szopkę. Gdy przeniósł się z rodziną do Wambierzyc, zabrał swe dzieło ze sobą, a po jego śmierci zostało ono jeszcze rozbudowane przez syna Hermana. Dziś liczy około 800 figurek, z których ponad 300 się porusza.

Dobra Nowina dla wszystkich

Właśnie dziełem z Wambierzyc zachwycił się jako dziecko Stanisław Sorota, pochodzący z Małopolski – wykonawca szopki, prezentowanej obecnie w drohiczyńskim muzeum. Gdy po latach, będąc już organistą, znów trafił na Śląsk, postanowił sprawić radość dzieciom z parafii, gdzie pracował. Mając ku temu zdolności wykonał niewielką szopkę z kilkunastoma postaciami. Pierwsi mali widzowie byli przeszczęśliwi, co skłoniło autora do jej powiększania o kolejne postaci, a potem nowe sceny.

Wzorem twórcy najstarszej ruchomej szopki, pan Stanisław nie ograniczył się tylko do Bożego Narodzenia i Objawienia Pańskiego, ale stopniowo rozszerzał ją o inne wydarzenie biblijne. Podobnie jak w przypadku dzieła z Wambierzyc i tutaj nie zabrakło odniesień do bliższej nam czasowo rzeczywistości. Zobaczymy tu obok siebie postaci w strojach z różnych krajów i epok. Górnicy fedrujący węgiel w kopalni, upamiętniają region powstania najstarszej części, tj. Śląsk, znajdziemy jednak także rolników i pasterzy, muzykantów, kominiarza, a nawet siostrę zakonną, wzywającą dzwonem do modlitwy.

Oryginalna katecheza

Dotychczas za największą szopkę ruchomą w północno-wschodniej części Polski uchodziło blisko stuletnie dzieło br. Piusa Janowskiego, udostępniane w okresie świątecznym u ojców kapucynów w Łomży. Liczy ona ok. 50 postaci. Teraz ten honor (co nie odbiera znaczenia szopce łomżyńskiej) przypada pracy pana Soroty. Szopkę, która na ten rok trafiła z Liwa do Drohiczyna, tworzy ponad 320 postaci: 160 ludzi, 120 zwierząt oraz 25 aniołów. Blisko jedna trzecia się porusza, a niektóre ptaki i owieczki wydają również głos. Do tego trzeba dodać różnorodną scenerię: oprócz okolic Betlejem jest m.in. rajski ogród, zbocze góry Synaj, pałac Salomona, jaskinia w Persji, sala weselna w Kanie Galilejskiej, brama Jerycha, dziedziniec arcykapłański w Jerozolimie oraz Golgota i pusty Grób Pański.

Nie jest tu jednak najważniejsza liczba figurek i czasem drobiazgowo wykonane otoczenie, lecz przede wszystkim treści, przekazane w formie tak urokliwej, chociaż wymagającej od twórcy wyjątkowej pomysłowości i cierpliwości. Nie sposób pominąć wiedzę o wydarzeniach biblijnych, które wpisują się w historię zbawienia ludzkości. Dzięki temu szopka (nie tylko bożonarodzeniowa), stanowi oryginalną katechezę. Pierwszym oficjalnym gościem, który z niej skorzystał po zainstalowaniu jej w Muzeum Diecezjalnym w Drohiczynie, był bp Piotr Sawczuk, pasterz diecezji drohiczyńskiej, wraz z towarzyszącymi mu kapłanami. Z kolei pierwszą grupą – Koła Misyjne z opiekunami z Sawic, Siemiatycz i Stoczka. Na kolejne osoby – dzieci z rodzicami, katechetami, nauczycielami i duszpasterzami – całoroczna szopka czeka.

Muzeum Diecezjalne w Drohiczynie jest czynne od wtorku do soboty w godz. 10-16 (od maja 9.30-17.30), a w niedzielę 15-16.30 (od maja w godz. 15-18). Grupy należy zgłaszać telefonicznie: 531 103 303.

2023-01-31 15:04

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szopki sercem tworzone

Niedziela szczecińsko-kamieńska 2/2022, str. IV

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

szopki

Ks. Robert Gołębiowski

Pierwsza szopka, która znajdowała się na klatce schodowej

Pierwsza szopka, która znajdowała się na klatce schodowej

Stworzenie szopki bożonarodzeniowej w przestrzeni publicznej wymaga odwagi ducha, ale jest również głębokim świadectwem wiary.

We wszystkich świątyniach gromadzimy się przy tych żłobkach, ale są i piękne inicjatywy umieszczania szopek np. na klatce schodowej tak, jak od wielu lat ma to miejsce w jednym z bloków na terenie parafii św. Antoniego w Szczecinie-Warszewie.
CZYTAJ DALEJ

W piątek 2 maja w niektórych diecezjach dyspensa

[ TEMATY ]

post

Bożena Sztajner/Niedziela

Niektórzy polscy biskupi udzielili na terenie podległych im diecezji dyspensy od wstrzemięźliwości od spożywania pokarmów mięsnych w piątek 2 maja. Zdecydował tak m.in. Prymas Polski, kard. Kazimierz Nycz czy metropolici częstochowski i gdański uwzględniając racje duszpasterskie. Żołnierzom, funkcjonariuszom i pracownikom służb mundurowych dyspensy udzielił biskup polowy.

Prymas Polski abp Józef Kowalczyk udzielił wiernym archidiecezji gnieźnieńskiej oraz osobom przebywającym na jej terenie dyspensy od zachowania wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych w piątek, dnia 2 maja br. Podobnie uczynił metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz, który „mając na względzie, że piątek 2 maja przypada między dwoma dniami ustawowo wolnymi od pracy, co – jak stwierdził - sprzyja organizowaniu w tym czasie rodzinnych i towarzyskich spotkań oraz radosnemu przeżywaniu tych dni, po rozważeniu słusznych racji duszpasterskich, udzielił zgodnie z kan. 87 § 1 Kodeksu Prawa Kanonicznego, wszystkim osobom przebywającym w granicach archidiecezji warszawskiej, dyspensy od zachowania nakazanej w piątek wstrzemięźliwości od spożywania pokarmów mięsnych”. Osoby korzystające z dyspensy zobowiązał do modlitwy w intencjach Ojca Świętego. Racjami duszpasterskimi kierował się również metropolita częstochowski abp Wacław Depo, który udzielił dyspensy „wszystkim osobom przebywającym w granicach archidiecezji częstochowskiej” w piątek 2 maja. Zobowiązał te osoby do modlitwy w intencjach Ojca Świętego, jałmużny lub uczynków chrześcijańskiego miłosierdzia. „Biorąc pod uwagę typowo wypoczynkowy i turystyczny charakter drugiego dnia miesiąca maja (długi weekend), udzielam wszystkim wiernym na terenie archidiecezji gdańskiej dyspensy od obowiązku zachowania wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych” – napisał w specjalnym dekrecie również metropolita gdański abp Sławoj Leszek Głódź. Dyspensy udzielił również administrator diecezji siedleckiej bp Piotr Sawczuk, który uwzględnił fakt, że „piątek 2 maja br. przypada między dwoma dniami ustawowo wolnymi od pracy, kiedy to w sposób szczególny dziękujemy Bogu za dar wolnej Ojczyzny, co sprzyja organizowaniu spotkań patriotycznych, rodzinnych i towarzyskich” Potrawy mięsne można będzie spożywać też na terenie diecezji bielsko-żywieckiej, gdzie dyspensy udzielił bp Roman Pindel. Ponadto z dyspensy od pokutnego charakteru piątku 2 maja będą mogli skorzystać wierni ordynariatu polowego. „Święto Flagi Narodowej obchodzone w naszej Ojczyźnie w dniu 2 maja, w przeddzień uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, przeżywane jest w sposób uroczysty, szczególnie w Wojsku Polskim. W związku z tym, że w bieżącym roku dzień ten przypada w piątek, zgodnie z kanonem 87 Kodeksu Prawa Kanonicznego oraz art. II § 1 Konstytucji Apostolskiej Spirituali Militum Curae, niniejszym udzielam dyspensy wszystkim wiernym Ordynariatu Polowego od przestrzegania pokutnego charakteru tego dnia, zwalniając z obowiązku zachowania wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych” – napisał w wydanym dziś dekrecie bp Józef Guzdek. W Kościele katolickim w Polsce, wstrzemięźliwość od spożywania mięsa lub innych pokarmów należy zachowywać we wszystkie piątki w roku Dyspensa jest zawsze jednorazowym zwolnieniem z przestrzegania konkretnego przykazania kościelnego, natomiast od przykazań Bożych nikt nie może dyspensować. Dyspensa może być udzielona tylko w pewnych okolicznościach i dla konkretnej osoby lub konkretnej grupy osób. Najczęściej dotyczy ona zwolnienia z obowiązku powstrzymania się od spożywania potraw mięsnych i od zabawy w piątki. Biskup udziela też różnego rodzaju dyspens związanych z zawieraniem małżeństw. W większości wypadków biskupi udzielili swoim diecezjanom dyspens na podstawie kanonu 87 § 1 Kodeksu Prawa Kanonicznego (KPK), który głosi: „Biskup diecezjalny może dyspensować wiernych - ilekroć uzna to za pożyteczne dla ich duchowego dobra - od ustaw dyscyplinarnych, tak powszechnych, jak i partykularnych, wydanych przez najwyższą władzę kościelną dla jego terytorium lub dla jego podwładnych, jednak nie od ustaw procesowych lub karnych ani od których dyspensa jest specjalnie zarezerwowana Stolicy Apostolskiej lub innej władzy”.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: W nierozerwalnej sieci

2025-04-30 09:19

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

Adobe.Stock

Na pół wieku przed Chrystusem armia Cezara dotarła do brzegów Egiptu. Gdy zajął się ogniem Pałac Królewski, nie trzeba było długo czekać, by w płomieniach stanęła największa biblioteka starożytnego świata, założona trzy wieki wcześniej przez Ptolemeusza I Sotera.

Ogień pożarł ponad czterdzieści tysięcy woluminów. Spłonęła biblioteka, ale nie spłonął geniusz ludzkiej myśli, który nadal kwitł w egipskiej Aleksandrii. Dzięki niemu chrześcijanie pierwszych wieków usiłowali rozwikłać znaczenie dość zagadkowego wydarzenia, które rozegrało się po zmartwychwstaniu Jezusa, nad brzegami Jeziora Galilejskiego. Na słowo Jezusa apostołowie zarzucili sieci.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję