Reklama

Uroda Kielecczyzny w sztuce ludowej

9 czerwca w Spichlerzu ze Złotej Pińczowskiej, znajdującym się na terenie Parku Etnograficznego w Tokarni, została otwarta wystawa "Po górach i smugach wędrując", prezentująca sztukę ludową regionu świętokrzyskiego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Właściwiej byłoby powiedzieć: niewielki wycinek tej sztuki - podkreśla Leszek Gawlik, współautor scenariusza (obok Elżbiety Szot-Radziszewskiej) i główny realizator projektu wystawy. - Wystawa potrwa rok. Jest to okazja do przypomnienia dorobku regionu świętokrzyskiego, mogącego się poszczycić plejadą znakomitych artystów ludowych, tworzących w ciągu ostatnich dziesięcioleci. Świadectwem tego jest przyznanie naszym rodzimym twórcom 11 prestiżowych nagród im. Oskara Kolberga, w uznaniu ich zasług dla kultury ludowej.
Region świętokrzyski jest postrzegany pod względem etnograficznym jako teren, gdzie podtrzymuje się pamięć o zwyczajach i obrzędach dawnej wsi. Dziedzinami twórczości ludowej, najpełniej ukazującymi inspiracje i talent współczesnych artystów ludowych Kielecczyzny, są: rzeźba w drewnie, malarstwo, plastyka obrzędowa i ceramika figuralna.
Wyjątkowość dorobku regionu podkreślił w rozmowie z Niedzielą prof. Marian Prokrop z Muzeum Sztuki Ludowej w Otrębusach. - Jest to jeden z regionów przodujących w sztuce ludowej, ciągle żywy i ciągle wspaniały - stwierdził Profesor. - I jest to wielka sztuka, która zachowuje w sobie elementy najbardziej typowe dla twórczości ludowej. Wymienić tu należy rzeźbiarzy: Leona Kudłę, Adama Zegadło czy Józefa Piłata. Z kolei to, co w malarstwie stworzyła Marianna Wiśnios, wprowadza w głęboki zachwyt; nie bez powodu należała ona przez ostatnie 20 lat do czołowych twórców w malarstwie polskim.
Na wystawie zaprezentowano kilkaset prac podejmujących tematykę przede wszystkim religijną, ilustrujących obrzędy, zwyczaje ludowe, życie codzienne wsi, legendy. Rzeźby takich artystów jak: J. Piłata, L. Kudły, J. Franusiaka, A. Wdowiaka, J. Zganiacza, A. Barana, J. Bernasiewicza związane są z tematyką historyczną, religijną oraz społeczno-obyczajową. Duża ilość prac interpretuje twórczo motywy ikonograficzne, m.in.: szopkę betlejemską, "Pietę", "Ukrzyżowanie", "Chrystusa Frasobliwego", "Ucieczkę do Egiptu", "Ostatnią Wieczerzę". Ekspozycja w Spichlerzu ze Złotej zwraca też uwagę na ceramikę figuralną, kontynuującą tradycje blisko 50 ośrodków garncarskich Kielecczyzny z II poł. XIX w. Prezentacja nie mogła pominąć dorobku utytułowanej grupy malarzy ludowych. Barwne sceny obrzędowe z życia wsi T. Żaka, osobiste, religijne przedstawienia M. Wiśnios, urzekające wiejskie obrazki autorstwa E. Brożka wyeksponowano obok kilkudziesięciu prac mniej znanych twórców, m.in. E. Majewskiego - jedynego artysty reprezentującego społeczność Romów.
Ekspozycja ukazuje także charakterystyczne dla regionu świętokrzyskiego zdobnictwo wnętrz: klasyczne, ludowe wycinanki, bibułkowe "kwiatony", kwiaty, bukiety i "pająki" z różnych materiałów, oraz dorobek ludowych zabawkarzy z okolic Łącznej i Suchedniowa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: Liturgia Męki Pańskiej

2025-04-18 20:17

[ TEMATY ]

Watykan

Liturgia Meki Pańskiej

Vatican Media

„W naszych czasach bogatych w nowe sztuczne, obliczeniowe, przewidywalne inteligencje tajemnica męki i śmierci Chrystusa proponuje nam inny rodzaj inteligencji: inteligencję Krzyża, która nie kalkuluje, ale kocha; która nie optymalizuje, lecz daje siebie” - powiedział kaznodzieja Domu Papieskiego, o. Roberto Pasolini OFM Cap w Bazylice św. Piotra w Watykanie w czasie Liturgii Męki Pańskiej w Wielki Piątek. Przewodniczył jej w imieniu papieża Franciszka kard. Claudio Gugerotti, prefekt Dykasterii do spraw Kościołów Wschodnich.

Liturgii Męki Pańskiej rozpoczęła się w ciszy. Kard. Gugerotti ubrany w czerwony ornat podszedł przed ołtarz główny świątyni i modlił się w ciszy leżąc krzyżem. Następnie z miejsca przewodniczenia odczytał modlitwę rozpoczynającą Liturgię Słowa. Po wysłuchaniu przez zgromadzonych odśpiewanego po łacinie opisu męki i śmierci Jezusa Chrystusa z Ewangelii według św. Jana kazanie, zgodnie z tradycją tego dnia, wygłosił kaznodzieja Domu Papieskiego, o. Roberto Pasolini OFM Cap.
CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas: w miłości nie ma handlu; nie chodzi w niej o utarg, ale o wielkoduszność

2025-04-17 21:37

[ TEMATY ]

Warszawa

Wielki Czwartek

Msza Wieczerzy Pańskiej

Abp Adrian Galbas

BP Episkopatu

Abp Adrian Galbas

Abp Adrian Galbas

Sprawiedliwość nie może być ostatnim zawołaniem chrześcijan. Od niej ważniejsza jest miłość do ostatniego tchnienia – powiedział abp Adrian Galbas podczas liturgii Wieczerzy Pańskiej w archikatedrze warszawskiej. Podkreślił, że w miłości nie ma handlu, ale chodzi o wielkoduszność.

W Wielki Czwartek metropolita warszawski abp Adrian Galbas przewodniczył wieczorem mszy Wieczerzy Pańskiej w archikatedrze św. Jana Chrzciciela.
CZYTAJ DALEJ

Łódzkie: droga do Jerozolimy

2025-04-19 12:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Ostatnie chwile życia Pana Jezusa, od nauczania wśród ludzi aż po śmierć na krzyżu i Zmartwychwstanie, mogli obejrzeć widzowie spektaklu plenerowego w Inowłodzu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję