Reklama

Wiara

Co to znaczy, że Jezus nas odkupił?

Jaka jest różnica między odkupieniem a zbawieniem?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Język teologiczny w dużej części składa się ze słów, które pierwotnie nie miały znaczenia teologicznego, lecz dotyczyły zwykłych, ziemskich spraw. Żeby to odkryć, trzeba czasem sięgnąć do języków starożytnych, w których zostało spisane Pismo Święte. Słowo „łaska” np. jest odpowiednikiem greckiego charis, które, nim zaczęło określać nadprzyrodzone udoskonalenie ludzkiej natury, pierwotnie oznaczało po prostu życzliwość, piękno, wdzięk. Podobnie jest choćby ze słowem „Kościół” (jego grecki odpowiednik – ekklesía), które na długo przed Chrystusem oznaczało zgromadzenie zwołane wokół jakiejś istotnej sprawy publicznej. Z czasem pierwsza, potoczna warstwa znaczenia wspomnianych słów się zatarła i zaczęły one funkcjonować jako część technicznego języka chrześcijańskiej teologii. Warto jednak do tych pierwotnych znaczeń sięgać, ponieważ można wtedy odkryć, że „łaska” to nie jakaś porcja nadprzyrodzonej energii, ale Boża życzliwość, która czyni człowieka pełnym wdzięku, wewnętrznie pięknym. Z kolei Kościół to w pierwszej kolejności nie budynek, ale ludzie, których Ktoś zwołał i uczynił z nich wspólnotę.

Żeby pogłębić rozumienie danego terminu, nie zawsze trzeba sięgać do słowników i komentarzy. Nieraz wystarczy się wsłuchać w dobrze znane słowo i pójść za najprostszymi skojarzeniami. Tak jest np. ze słowem „odkupienie”. Wiemy, że chodzi o to, czego dokonał dla nas Jezus, umierając na krzyżu. Katechizm, gdy mówi o owocach krzyżowej śmierci Chrystusa, wspomina o „tajemnicy powszechnego odkupienia, to znaczy wykupu, który wyzwala ludzi z niewoli grzechu” (KKK 601). Odkupienie, wykup, to, oczywiście, słowa z języka handlu, podobnie jak cena, własność, wartość. Po co jednak stosować taki język w teologii? Czy nie wystarczy mówić o zbawieniu? Na takie pytanie najlepiej chyba odpowiedzieć tak: oba słowa odnoszą się do tego samego, ale „zbawienie” jest ogólniejsze. Albo inaczej: „odkupienie” wydobywa na pierwszy plan pewien konkretny aspekt zbawienia – mianowicie to, że było ono czymś, co dużo kosztowało Chrystusa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Kiedy Jezus w drodze do Jerozolimy tłumaczy uczniom, że prawdziwe przełożeństwo jest służbą, a nie przywilejem, wskazuje na swój własny przykład: „Syn Człowieczy nie przyszedł, aby Mu służono, lecz żeby służyć i dać swoje życie jako okup za wielu” (Mk 10, 45). Już niebawem uczniowie zrozumieją, że ten „okup” to nie tylko Jego trud, zmęczenie, troska o nich, ale Jego krwawa śmierć. Święty Piotr będzie potem pisał do chrześcijan: „Wiecie bowiem, że z odziedziczonego po przodkach waszego złego postępowania zostaliście wykupieni nie czymś przemijającym, srebrem lub złotem, ale drogocenną krwią Chrystusa” (1 P 1, 18-19). Nasza wolność kosztowała Go życie, a byliśmy Mu tak drodzy, że nie zawahał się uiścić tej ceny.

Od kogo jednak Jezus nas odkupił? Kto przyjął okup w zamian za nas? Siłą rzeczy takie pytanie musi się pojawić, wszak w transakcji handlowej zawsze biorą udział co najmniej dwie strony. W historii teologii pojawiła się w pewnym momencie koncepcja, która na pierwszy rzut oka wydawała się całkiem logiczna: otóż to szatanowi Chrystus musiał zapłacić okup za człowieka, skoro ten znajdował się w jego niewoli. Ku tej idei, nazwanej potem „teorią praw szatana”, skłaniali się naprawdę wielcy myśliciele, jak choćby św. Grzegorz z Nyssy. Po głębszym przemyśleniu okazała się ona jednak trudna do utrzymania: szatan nie ma przecież do człowieka żadnych praw, tak jak porywacz nie ma żadnych praw do porwanego przez siebie dziecka. Trzeba więc poszukać innej odpowiedzi. Ta zaś, jak sądzę, może być dwojaka. Po pierwsze – można wskazać na to, że każde wyrażenie obrazowe (a takim jest właśnie „odkupienie”) ma swoje granice. Można to porównać z Jezusowymi przypowieściami: w każdej z nich przez konkretny obraz chce On przekazać jakąś jedną, prostą prawdę i ta prawda stanowi granicę znaczenia przypowieści. Próba odczytania znaczenia każdego szczegółu może wieść na manowce. Przykładowo treścią jednej z przypowieści jest działanie zaczynu dodanego przez pewną kobietę do trzech miar mąki (por. Mt 13, 33). Jezus wskazuje w niej na niezwykły potencjał oddziaływania królestwa Bożego na świat. Zastanawianie się nad znaczeniem ilości mąki albo nad tym, czy płeć bohaterki przypowieści mówi nam coś o „pierwiastku kobiecym” w samym Bogu, jest pozbawione sensu. Podobnie obraz odkupienia – czyli wykupienia nas z niewoli za cenę krwi Chrystusa – mówi nam o tym, że zbawienie nie było łatwe ani tanie, a cena była miarą miłości, jaką Bóg żywił do upadłego człowieka. Jest wykupujący, jest cena, jest wykupywany, ale nie ma sprzedającego, bo to nie opis transakcji handlowej, ale pewna metafora, która ukazuje nam prawdy przekraczające porządek naszych ziemskich relacji.

Reklama

Do odpowiedzi na pytanie o przyjmującego zapłatę można jednak podejść w jeszcze inny sposób: w pewnym sensie to sam Bóg jest tym, który w Chrystusie samemu sobie płaci cenę za człowieka. Jak to rozumieć? Spróbuję pokazać to na przykładzie człowieka, który postanowił schudnąć. Żeby to postanowienie mogło się zrealizować, musi on zmienić dietę i zwiększyć ilość ruchu. Jeśli nie zastosuje się do tych reguł, nic się w jego życiu nie zmieni, choćby bardzo chciał. Można powiedzieć, że za zdrowsze i lepsze życie musi zapłacić pewną cenę – cenę wysiłku i wyrzeczenia. Nie wynika to z faktu, że ktoś od niego tej ceny wymaga, ale jest ona konsekwencją pewnych obiektywnych zasad (w tym przypadku zasad funkcjonowania ludzkiej fizjologii). Otóż kiedy Bóg stwarzał świat, ustanowił w nim pewne obiektywne zasady – wśród nich taką, że zło i bunt wobec Stwórcy nie mogą pozostać bez konsekwencji. Odwrócenie tych konsekwencji ma swoją cenę – taką, której człowiek sam nie jest w stanie uiścić. W ostateczności płaci ją sam Bóg. Ale tutaj nasuwa sie pytanie: czy Bóg w ogóle musiał płacić? Czy nie mógł naprawić skutków ludzkiego odstępstwa zwyczajnym aktem swojej wszechmocnej woli? Teologia odpowiada: mógł, ale nie chciał. Nie zmienił ustanowionych przez siebie reguł gry w trakcie jej trwania , ale im się poddał. W tym sensie sobie samemu spłacił okup za człowieka i dzięki temu pozostał wierny zasadom ustanowionym na początku.

Reklama

Na koniec jeszcze jedna myśl: to, że człowiek został wykupiony spod tyranii zła i grzechu, nie oznacza, że stał się kimś bezpańskim, bez więzi i przynależności. Drugą stroną odkupienia jest jego nabycie na własność przez Chrystusa. Jak to ujmuje św. Paweł, ten, który dotąd był niewolnikiem, staje się „wyzwoleńcem Pana” (1 Kor 7, 22). O dramatycznym charakterze tego wyzwolenia i „nabycia na własność” pięknie mówi anonimowy angielski wiersz z XIII wieku:

„Miłość mnie wiodła, Miłość przywiodła,/ Do twego boku, człowiecze./ Miłość mnie gnała, Miłość wydała/ Na włócznie i na miecze./ Miłość mnie spala, Miłość obala,/ Karze mnie śmiercią srogą./ Miłości siła oto sprawiła/ Żem cię wykupił drogo!/ Nie drżyj, człowiecze, ciebie to przecie/ Szukałem w długim znoju./ Do ciebie prawo zyskałem krwawo./ Zdobyłem ciebie w boju!”.

2023-05-30 13:56

Ocena: +7 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Krzyż i teologia odkupienia (2)

Niedziela świdnicka 14/2018, str. VIII

[ TEMATY ]

krzyż

odkupienie

Ks. Zbigniew Chromy

Jerozolima - plac świątynny (obecnie)

Jerozolima - plac świątynny (obecnie)

Według kard. Ratzingera, środkiem zrozumienia, czym jest krzyż, stał się dla uczniów Chrystusa Stary Testament. Apostołowie za pomocą obrazów i pojęć starotestamentalnych stopniowo zaczynali rozumieć, jaki był sens krzyża Chrystusowego. Owoc tego wysiłku rozumienia, najpełniej został przedstawiony w Liście do Hebrajczyków, gdzie śmierć Jezusa na krzyżu została powiązana z żydowskim świętem pojednania – Jom Kippur. Na podstawie Listu do Hebrajczyków zbawczy sens krzyża można ująć w następujący sposób: wszelkie ofiary ludzkości, wszystkie usiłowania, by przez kult i rytuał przejednać Boga, musiałyby być daremne, gdyż Bóg nie oczekuje kozłów i cielców czy też innych ofiar, jakie Mu się składa. Bóg nie szuka kozłów i cielców, tylko ludzi: Tylko ludzkie „tak” względem Boga mogłoby być prawdziwym uwielbieniem. Choć do Boga należy wszystko, to jednak człowiekowi została udzielona wolność. Może chcieć lub nie chcieć Bożej miłości, do której zmusić nie sposób. Wolne „tak” miłości jest jedyną rzeczą, na którą Bóg musi czekać – jedynym uwielbieniem i ofiarą, jakie mogą mieć znaczenie. „Tak” dane Bogu nie da się zastąpić krwią cielców i kozłów.

CZYTAJ DALEJ

Święty lekarz

Niedziela rzeszowska 6/2018, str. VII

[ TEMATY ]

sylwetka

św. Józef Moscati

Archiwum

Św. Józef Moscati

Św. Józef Moscati

Papież Franciszek w swoim Orędziu na XXVI Światowy Dzień Chorego ukazuje Jezusa na Krzyżu i Jego Matkę. Chrystus poleca św. Janowi wziąć Ją do siebie – „i od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie” (J 19, 27). W tajemnicy Krzyża Maryja jest powołana do dzielenia troski o Kościół i całą ludzkość. Również uczniowie Jezusa są powołani do opieki nad ludźmi chorymi.

CZYTAJ DALEJ

Kosowo: Premier zapowiedział legalizację związków partnerskich osób tej samej płci

2024-04-27 17:07

[ TEMATY ]

LGBT

Kosowo

Adobe Stock

Premier Kosowa Albin Kurti zapowiedział legalizację związków partnerskich osób tej samej płci - przekazał w sobotę portal Klix.

"Kosowo dołoży wszelkich starań, aby wkrótce stać się drugim po Czarnogórze krajem Bałkanów Zachodnich, który gwarantuje swoim obywatelom prawo do związków partnerskich osób tej samej płci. Będziemy ciężko pracować, aby osiągnąć (ten cel) w najbliższej przyszłości" - powiedział Kurti, dodając, że do zmiany w kosowskim prawie może dojść już w maju.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję