Reklama

Wiara

Homilia

Dążmy do poznania Pana

Niedziela Ogólnopolska 24/2023, str. 18

[ TEMATY ]

homilia

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsze czytanie mszalne pochodzi ze starotestamentowej Księgi Ozeasza. Prorok Ozeasz działał w drugiej połowie VIII wieku przed Chrystusem na terenie królestwa Izraela. Piętnował powszechne zepsucie swoich rodaków i niestrudzenie wzywał ich do opamiętania i nawrócenia. Widząc, że przywódcy polityczni i religijni wiodą naród do zguby, ukazywał drogę wyjścia, której kierunek wyznaczało prawdziwe poznanie Boga i Jego miłosierdzia. Najpoważniejszą przeszkodę stanowiła postawa pozornego nawrócenia, obrazowo wyrażona w słowach: „Miłość wasza podobna do chmur o świtaniu albo do rosy, która prędko znika”. Od nauczania Ozeasza upłynęło ponad 2,7 tys. lat. Żyjemy w zupełnie innych czasach, a przecież zagrożenia i związane z nimi wyzwania pozostają wciąż te same. Wokół nas mnożą się i są coraz bardziej aroganckie rozmaite przejawy zepsucia, z którymi idzie w parze pogarda wobec woli Bożej, wyrażonej w przykazaniach. A zatem, tak samo jak wtedy, bardzo potrzebni są niezłomni świadkowie Boga, żeby wbrew wszelkim przeciwnościom „ociosywać” rzesze wyznawców, których wiara i postępowanie znalazły się w kryzysie.

Ukazując chrześcijanom wzór wiary godnej naśladowania, św. Paweł w Liście do Rzymian wskazuje na Abrahama, „ojca wierzących”. Jego zawierzenie Bogu było bezgraniczne. Mimo że był posunięty w latach i nie miał syna urodzonego z Sary, swojej żony, „wbrew nadziei uwierzył nadziei, że stanie się ojcem wielu narodów”. Właśnie ta wiara, pozbawiona wahania czy niedowierzania odnośnie do spełnienia się obietnicy Bożej, została mu policzona jako „sprawiedliwość”, czyli zasługa. Sedno postawy Abrahama polegało na tym, że przeszedł od wiary w Boga do zawierzenia Bogu, co znalazło pełne potwierdzenie w całym jego postępowaniu. Tak samo mocna wiara powinna ożywiać chrześcijan wyznających „Tego, co wskrzesił z martwych Jezusa, Pana naszego”. Jej trzon stanowi wyznanie, że Jezus „został wydany za nasze grzechy i wskrzeszony z martwych dla naszego usprawiedliwienia”. Ponieważ się o tym zapomina albo wręcz się to odrzuca, chorobą naszych czasów jest beznadziejność. Bez zawierzenia Bogu i uznania, kim On naprawdę jest, ludzkie życie staje się bezsensowne i puste. Stale aktualne pozostaje więc wołanie proroka: „Poznajmy, dążmy do poznania Pana”, bo to pozwala człowiekowi żyć, radować się i przezwyciężać to, co trudne.

Dawanie świadectwa zmartwychwstałemu Jezusowi Chrystusowi potrzebuje osób, które w każdym kolejnym pokoleniu odpowiadają na Jego wezwanie: „Pójdź za Mną!”. Celnik Mateusz, porzucając swoje dotychczasowe zajęcie, uczynił to natychmiast i bez żadnego wahania. W naszych czasach też istnieje potrzeba bezwarunkowego zawierzenia Panu. Głosiciele Ewangelii mają się zwracać nie tylko ku najlepszym, ale ku wszystkim, łącznie z tymi, którzy są daleko od Boga. Uzasadnienie tego paradoksu stanowią słowa: „Nie potrzebują lekarza zdrowi, lecz ci, którzy się źle mają”; oraz: „Nie przyszedłem, aby powołać sprawiedliwych, ale grzeszników”. Znamy te słowa, lecz – aczkolwiek brzmią atrakcyjnie – nastręczają ogromne trudności w tym, by je skutecznie urzeczywistniać. Nie można oczekiwać, że wszyscy ludzie staną się dobrzy i głosiciele Ewangelii będą mieli coraz mniej pracy. Przecież Bóg proponuje człowiekowi drogę życia, ale jej nie narzuca. Ma tak dużo władzy nad nami, na ile człowiek zawierzy Mu siebie i swoje życie. Słowa Jezusa powinny nieustannie wyrywać nas z pokusy duchowego letargu i przypominać, jak wiele pozostaje wciąż do zrobienia na polu prowadzenia ludzi do właściwego poznania Boga.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-06-05 13:21

Oceń: +51 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jakie świadectwo Ewangelii daję swoim życiem?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Łk 10, 1-12.

Czwartek, 5 października. Św. Faustyny Kowalskiej, dziewicy, wsp. obow.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: w czasie konklawe nie będzie sygnału dla telefonów komórkowych

2025-05-05 22:26

[ TEMATY ]

konklawe

Agata Kowalska

„7 maja od godziny 15. 00 wszystkie urządzenia przekazujące sygnał telekomunikacyjny dla telefonów komórkowych, znajdujące się na terytorium Państwa Watykańskiego, z wyjątkiem obszaru Castel Gandolfo, zostaną wyłączone” - poinformował Gubernatorat Państwa Watykańskiego.

W rozporządzeniu powołano się na przepisy prawne i bezpieczeństwa dotyczące wyborów Papieża. „Sygnał zostanie przywrócony po ogłoszeniu wyboru Ojca Świętego, wygłoszonym z centralnej loggii Bazyliki św. Piotra w Watykanie, z największą szybkością, na jaką pozwalają technologie operatorów komórkowych” - czytamy w e-mailu wysłanym do wszystkich pracowników Watykanu.
CZYTAJ DALEJ

80 lat od kapitulacji Festung Breslau

2025-05-06 17:11

ks. Łukasz Romańczuk

6 maja 2025 roku przypadła 80. rocznica kapitulacji Festung Breslau. W miejscu pamięci i wyzwolenia jeńców z obozu Burgweide, znajdującego się na wrocławskich Sołtysowicach, odbyły się uroczystości upamiętniające tamte wydarzenia. - Spotykamy się dziś, aby uczcić pamięć ofiar i ocalałych z obozu pracy Burgweide, które funkcjonowało w czasie jednej z najciemniejszych kart historii niemieckiej okupacji i II wojny światowej - mówił Martin Kremer, konsul generalny Niemiec we Wrocławiu.

W czasie przeznaczonym na przemówienia głos zabrał Kamil Dworaczek, dyrektor wrocławskiego oddziału IPN. Rozpoczął on od zacytowania fragmentu z Księgi Powtórzonego Prawa: “Źle się z nami obchodzili, gnębili nas i nałożyli na nas ciężkie roboty przymusowe”. - Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że jest to fragment relacji jednego z robotników przymusowych przetrzymywanych tutaj w obozie Burgweide. Ale jest to fragment z Pisma Świętego, z Księgi Powtórzonego Prawa, który opowiada o losie Izraelitów w niewoli egipskiej. Później czytamy oczywiście o ucieczce, o zyskaniu wolności, w końcu w kolejnym pokoleniu dotarciu do ziemi obiecanej. I tych analogii między losem Izraelitów w niewoli egipskiej a losem Polaków i innych robotników przymusowych w III Rzeszy jest więcej. Jest też jedna istotna różnica. Polacy nie musieli podejmować ucieczki, tak jak starotestamentowi Izraelici, bo to do nich przyszła Polska. Nowa Polska i Polski Wrocław, które może nie do końca były ziszczeniem ich marzeń i snów, ale przestali być w końcu niewolnikami w Breslau - zaznaczył Kamil Dworaczek, dodając: - Sami mogli decydować o swoim losie, zakładać rodziny, w końcu zdecydować, czy to tutaj będą szukać swojej ziemi obiecanej. I ta ziemia obiecana w pewnym sensie zaczęła się dokładnie w tym miejscu, w którym dzisiaj się znajdujemy. Bo to tutaj zawisła 6 maja pierwsza polska flaga, pierwsza biało-czerwona w powojennym Wrocławiu. Stało się tak za sprawą pani Natalii Kujawińskiej, która w ukryciu, w konspiracji uszyła tę flagę kilka dni wcześniej. Pani Kujawińska była jedną z warszawianek, która została wypędzona przez Niemców po upadku Powstania Warszawskiego. Bardzo symboliczna historia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję