Kiedy w 2013 r. papież Franciszek kanonizował Piotra Fabera, przyznał, że zawsze go podziwiał. Piotr wychowywał się w skromnej rodzinie wieśniaczej. W 1525 r. odbywał studia w Paryżu. W Kolegium św. Barbary zetknął się z Franciszkiem Ksawerym. W trakcie poszukiwania odpowiedzi na swe wątpliwości duchowe spotkał Ignacego z Loyoli. 15 sierpnia 1534 r. był już kapłanem i odprawiał Mszę św. na Montmartre, podczas której Ignacy i jego towarzysze złożyli pierwsze śluby zakonne. Trzy lata później wszyscy byli już w Italii, gdzie przedstawili się papieżowi Pawłowi III.
Święty Piotr Faber odbywał trudne misje w Italii, Niemczech – zwłaszcza w Wormacji, Spirze i Ratyzbonie – i w Hiszpanii. Potem ponownie wrócił do Niemiec – przebywał w Moguncji i Kolonii. Był także w Lovanium, a w 1544 r. w Portugalii. W 1546 r. Ignacy wezwał go do Rzymu, aby wraz z Diego Laínezem i Alfonso Salmerónem wziął udział w obradach soboru trydenckiego.
Ten święty jezuita pozostawił po sobie wiele listów oraz osobiste zapiski, tzw. Memoriale. Jest to świadectwo jego głębokiego życia wewnętrznego. Papież Franciszek powiedział o nim w jednej z homilii: „Faber odczuwał żywe i głębokie pragnienie «zatracenia się w Bogu»: cały był skoncentrowany na Bogu i dlatego mógł pójść w duchu posłuszeństwa, często pieszo, do każdego zakątka Europy i z wszystkimi prowadzić dialog z delikatnością, i głosić Ewangelię”.
Arcybiskup synajski Damian, który od ponad pół wieku jest przełożonym klasztoru św. Katarzyny na Synaju i tym samym stoi na czele autonomicznego prawosławnego Kościoła Synajskiego, zapowiedział ustąpienie z tego urzędu. 90-letni hierarcha złożył to oświadczenie 4 września, gdy prawosławie wspomina proroka Mojżesza, którego imię związane jest z tym miejscem, gdyż tam, na górze Synaj otrzymał on od Boga tablice Dekalogu. Arcybiskup oznajmił także o zamiarze uruchomienia procedury wybrania swego następcy.
Decyzja Damiana kończy kilkumiesięczny spór w łonie tego najstarszego, istniejącego nieprzerwanie do dzisiaj klasztoru, którego początki sięgają pierwszej połowy VI wieku. Oznacza ona m.in. ponowne otwarcie tego miejsca, które kilka dni temu zostało zamknięte dla większości przebywających tam mnichów, a także dla pielgrzymów i turystów. Nastąpiło to po wejściu arcybiskupa do klasztoru w towarzystwie uzbrojonej ochrony i kilku opowiadających się za nim mnichów, podczas gdy pozostałych, którzy wcześniej wystąpili przeciw niemu i zażądali jego ustąpienia, wypędzono. Ihumen (przełożony klasztoru, czyli abp Damian) wykreślił ich ze spisu członków bractwa zakonnego, co automatycznie pozbawiało ich zezwolenia na pobyt w Egipcie.
Kościół katolicki w Estonii choć liczy tylko ok. 8 tys. wiernych, co stanowi 0,58% ludności, jest dziś dynamiczną, misyjną wspólnotą, świadczącą o żywotności katolicyzmu nawet w najbardziej zsekularyzowanych częściach Europy. Dziś miała miejsce pierwsza beatyfikacja w tym kraju. W Tallinnie został ogłoszony błogosławionym niemiecki jezuita, arcybiskup Eduard Profittlich, który w 1942 roku poniósł śmierć w czasie sowieckiego terroru.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.