Reklama

Niedziela Rzeszowska

Piękno i radość naszego folkloru

– Te cztery lata były dla nas bardzo długie – powiedziała wojewoda Ewa Leniart do uczestników Światowego Festiwalu Polonijnych Zespołów Folklorystycznych.

Niedziela rzeszowska 32/2023, str. IV

[ TEMATY ]

Rzeszów

Irena Markowicz

Zespoły polonijne na placu przed katedrą rzeszowską

Zespoły polonijne na placu przed katedrą rzeszowską

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Prawdopodobnie niewiele osób pamięta początki festiwalu, bo minęły już pięćdziesiąt cztery lata od pierwszego spotkania.

Przekaz dla przyszłości

Ale przecież żyją jeszcze niektórzy, dostarczający argumentów przemawiających za potrzebą istnienia takiego wydarzenia. Są to przede wszystkim profesjonaliści, zauroczeni folklorem polskim, nie tylko rzeszowskim, choreografowie, kolekcjonerzy przyśpiewek ludowych, tanecznych kroków. Ważną osobą pozostaje Alicja Haszczak, przypominana przy różnych okazjach, także i w tym roku. To ona przez lata przygotowywała fachowe kadry kierowników zespołów polonijnych z całego świata, była szefem i wykładowcą Polonijnego Studium Choreograficznego w Rzeszowie. Poza nauką młodych adeptów tej sztuki scenicznej dokumentowała tańce ludowe Rzeszowszczyzny, w sumie zebrała 28 tańców lasowiackich, rzeszowskich, przeworskich, gorlickich, krośnieńskich i innych. To ogrom pracy wymagającej, jak sama powtarza, determinacji. To ocalona od zapomnienia wiedza dla następnych pokoleń.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Festiwal był furtką

Wtedy, pod koniec lat sześćdziesiątych w tak zwanym peerelu, pomysł festiwalu był furtką do zamkniętego po II wojnie światowej skrawka globu, w którym żyli, i to często nie tak ubogo, niektórzy przedstawiciele wywodzący się z polskich rodzin. Dla nich i dla nas zamknięto granice, a powrót do Ojczyzny obarczony był ryzykiem oskarżeń, podejrzeń, a nawet więzienia. Z tą emigracją patriotyczną, wojenną, konkurowały pod względem liczebności wyjazdy za chlebem, w dłuższym okresie czasu i trwające od zaborów do dzisiaj. W obydwu przypadkach tęsknota była podobna. Rzeszowski festiwal polonijnych zespołów zawsze był okazją do rodzinnych spotkań, odwiedzania znajomych.

Na poprzednim festiwalu na rzeszowskiej scenie prezentowała swój repertuar Halina Mlynkova, w duszy której folklor tkwi. Na tym zbudowała swoją obecną karierę, dzisiejszy folk bywa rytmiczny, radosny piękny. Mlynkova występowała też z jednym z zespołów na rzeszowskim festiwalu.

Reklama

Co nas łączy

Tegoroczne dziewiętnaste spotkanie folklorystyczne opóźniły o rok wydarzenia globalne, pandemia, wojna na Ukrainie, kryzys ekonomiczny, obawy, niepewność. Pełnomocnik rządu do spraw Polonii i Polaków za granicą Jan Dziedziczak zauważył w powitalnych słowach: – Polaków na całym świecie łączy historia, język, kultura i tradycja. Marszałek województwa Władysław Ortyl podkreślił: – Wracając, przynosicie piękno folkloru i tradycji. – Te cztery lata były dla nas bardzo długie – powiedziała wojewoda Ewa Leniart. Powitania uroczyste i oficjalne z przedstawicielami rządu, gospodarzami miasta i województwa, mieszkańcami, pełne były radości, podziękowań za kultywowanie tradycji.

W tym roku przyjechało 20 zespołów z 10 krajów i 4 kontynentów. Bywało, że grup przyjeżdżało więcej. Teraz cieszył przyjazd tancerzy z Kijowa pod szyldem „Polanie znad Dniepru”, z mołdawskiego Komrat „Polacy Budżaka”. Nie było nikogo z Białorusi i Rosji, ze skupisk polonijnych na przykład na Syberii. Korowód uliczny zgodnie z tradycją przeszedł przez centrum Rzeszowa. Upał nie zniechęcił tancerzy do prezentacji karkołomnych niekiedy popisów. Klucze do miasta powierzono zespołowi „Radomianka” z Litwy. Od początku członkowie zespołów polonijnych przywozili ze sobą świadectwo swojej wiary tam na emigracji.

W niedzielę 16 lipca zgromadzili się w rzeszowskiej katedrze na Eucharystii sprawowanej przez biskupa rzeszowskiego Jana Wątrobę w intencji Polonii. Uczestniczyli aktywnie w częściach liturgii, m.in. w procesji z darami z bochnem polskiego chleba. Modlili się o pokój na Ukrainie. Pięknie śpiewali i równie wspaniale wyglądali, w tradycyjnych strojach, mimo „żaru tropików”, który przypłynął wraz z latem. Uśmiechnięci, młodzi, pełni energii, czujący swą siłę. Biskup udzielił im na koniec błogosławieństwa, by z niego czerpali siłę do tego, co robią i czym cieszą widzów.

W poniedziałek na pożegnanie Janusz Chojecki, choreograf i dyrektor artystyczny festiwalu, tańce i śpiewy ostatniego koncertu okrasił przysłowiami. Bonusem dla uczestników festiwalu były atrakcje turystyczne regionu i odwiedziny w Markowej w Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej.

2023-08-01 08:06

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Razem naśladujmy Jezusa łagodnego i pokornego

Uroczystym ingresem do katedry rzeszowskiej w dniu 20 lipca 2013 r., poprzedzonym kanonicznym objęciem diecezji w dniu 19 lipca, bp Jan Wątroba rozpoczął posługę biskupa diecezji rzeszowskiej.

Ingres to liturgiczne, uroczyste rozpoczęcie biskupiego posługiwania w diecezji. Bp Jan Wątroba, mianowany biskupem diecezji rzeszowskiej przez Ojca Świętego Franciszka w dniu 14 czerwca br., przybył w sobotnie słoneczne i ciepłe popołudnie do rzeszowskiej katedry powitany przez licznie przybyłych kapłanów i wiernych świeckich oraz gości z Częstochowy, Wielunia i rodzinnej miejscowości Biała. Licznie na tę uroczystość przybyli księża biskupi z abp. Józefem Michalikiem, przewodniczącym Konferencji Episkopatu Polski i metropolitą przemyskim na czele. Wśród uczestników uroczystości dostrzec można było przedstawicieli władz państwowych i samorządowych, przedstawicieli służb mundurowych, szkół wyższych, organizacji i stowarzyszeń, grup i wspólnot duszpasterskich działających w diecezji rzeszowskiej. Była także obecna Mama Księdza Biskupa i jego Siostra wraz z najbliższą rodziną. Pierwszej części uroczystości przewodniczył abp Celestino Migliore, nuncjusz apostolski w Polsce. Nowy Biskup Rzeszowski został powitany w drzwiach katedry przez ks. prał. Jana Delektę, proboszcza parafii katedralnej, który podał mu do ucałowania krzyż oraz wręczył symbolicznie klucze do kościoła katedralnego.

CZYTAJ DALEJ

Święty lekarz

Niedziela rzeszowska 6/2018, str. VII

[ TEMATY ]

sylwetka

św. Józef Moscati

Archiwum

Św. Józef Moscati

Św. Józef Moscati

Papież Franciszek w swoim Orędziu na XXVI Światowy Dzień Chorego ukazuje Jezusa na Krzyżu i Jego Matkę. Chrystus poleca św. Janowi wziąć Ją do siebie – „i od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie” (J 19, 27). W tajemnicy Krzyża Maryja jest powołana do dzielenia troski o Kościół i całą ludzkość. Również uczniowie Jezusa są powołani do opieki nad ludźmi chorymi.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję