Reklama

Niedziela Kielecka

Nauka o bp. Czesławie Kaczmarku

Refleksja naukowa wokół dramatu postaci bp. Czesława Kaczmarka była przedmiotem konferencji, podczas której naukowcy świeccy i duchowni dzielili się wiedzą i najnowszymi odkryciami dotyczącymi więzionego i prześladowanego przez komunistów biskupa kieleckiego.

Niedziela kielecka 47/2023, str. I

[ TEMATY ]

WSD Kielce

T.D.

Jednym z prelegentów był prof. Ryszard Gryz

Jednym z prelegentów był prof. Ryszard Gryz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zaproszono na nią 28 października do Wyższego Seminarium Duchownego, a kielczanie skorzystali z tego zaproszenia. To wydarzenie naukowe „Biskup Czesław Kaczmarek – wierny syn Kościoła i Ojczyzny” jest kolejnym, zorganizowanym w Roku Biskupa Czesława Kaczmarka w diecezji kieleckiej, w 60. rocznicę jego śmierci, o czym przypomnieli podczas powitania gości bp Jan Piotrowski i ks. Adam Perz, rektor WSD.

O czasach wyjątkowo niekorzystnych

Ks. dr Tomasz Gocel, dyr. Archiwum Diecezjalnego w Kielcach, przypomniał trudną, dynamiczną sytuację polityczną i społeczną diecezji kieleckiej w czasach posługi bp. Kaczmarka, począwszy od pierwszego roku, gdy hierarcha poznawał diecezję, przez dramaturgię zmian wojennych i powojennych, m.in. czas okupacji niemieckiej (gdy jednak powstało 5 parafii, gdy utworzono stanowiska wikariuszy generalnych, a pod zarządem bp. Kaczmarka w diecezji było prawie stu kapelanów czynnych i rezerwowych – do dyspozycji grup partyzanckich). – Pomimo represji, komuniści nie osiągnęli celu. Diecezja kielecka obroniła swoją niezależność i nastąpiło ożywienie religijne oraz zwiększona liczba powołań kapłańskich – mówił ks. Gocel, charakteryzując także ogrom strat wojennych jako okoliczności posługi biskupiej w skrajnie niekorzystnych uwarunkowaniach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Wybrane problemy religijne i społeczne z czasów bp. Kaczmarka omówił ks. prof. dr hab. Grzegorz Bujak (KUL). Nawiązał do troski biskupa o dobre homilie, Akcję Katolicką, wspomniał udzielenie opieki 220 księżom z innych diecezji podczas okupacji. – Był zarazem ofiarą i moderatorem tamtych czasów – mówił prelegent. – Najważniejsza dla niego była troska o Kościół i wiernych sobie powierzonych – stwierdził.

W jądrze ciemności

Jako więźnia i wygnańca przedstawił biskupa prof. dr hab. Ryszard Gryz (UJK w Kielcach). Po omówieniu stanu badań na temat bp. Kaczmarka, publikacji jego dotyczących i zorganizowanych konferencji naukowych, skupił się przede wszystkim na tak ciekawym źródle, jakim są listy pisane przez aresztowanego ordynariusza kieleckiego z więzienia do prymasa kard. Stefana Wyszyńskiego, czyli na zapisie blisko tysiąca dni. Z 19 napisanych, żaden nie dotarł do adresata, wszystkie przejęli śledczy, wskutek działań agentów celnych. – Jest to łącznie ok. 160 stron i wartość tego diariusza więziennego jest olbrzymia – podkreślał prof. Gryz. Biskup opisał w nich warunki więzienne, metody śledztwa, fabrykowanie dowodów, fałszowanie protokołów, strategie obrony przez niego przyjętą, ewoluowanie własnego stanu psychofizycznego. To szczególny zapis jądra ciemności i „wyrywania z organizmu włókna po włóknie” – jak sam więziony napisał.

Dr Tomasz Domański (Delegatura IPN Kielce) podawał przykłady szykan i prześladowań bp. Kaczmarka z lat 1957-63, po uwolnieniu z więzienia. Zauważył m.in. rolę biskupich listów pasterskich. Biskup mocno wykorzystywał możliwości, które one dawały, mógł w nich przekazać swoje oczekiwania wobec wiernych, wskazówki do moralnego oporu czy zasygnalizować poparcie okazywane przez Jana XXIII.

O kształt wartości

Reklama

Społeczne aspekty nauczania hierarchy omówił ks. prof. dr hab. Stanisław Dyk (KUL). – Analiza jego przepowiadania pozwala na wyróżnienie trzech podstawowych aspektów. Pierwszy to sposób odniesienia się do władzy państwowej, a biskup miał tutaj jedno kryterium, którym jest Jezus Chrystus. Po drugie, w świetle wszystkich spraw społecznych, w obliczu wojny i czasu po niej starał się je oczyszczać w duchu Słowa Bożego, aby odmienić wewnętrznie człowieka. Trzeci aspekt to ukazywanie tego, co jest źródłem naszej wewnętrznej przemiany, czyli liturgii – tłumaczył ks. prof. Dyk.

Poglądy biskupa na religijne wychowanie dzieci i młodzieży w domu rodzinnym zaprezentował ks. dr hab. Jarosław Czerkawski (KUL). Skupił się przede wszystkim na liście z 1941 r., w którym bp Kaczmarek w pięciu punktach zawarł swoje postulaty, koncentrując się na domu rodzinnym i wartościach kształtowanych w rodzinie. Omówił zalecenia duszpasterskie biskupa, by wielkopostne kazania pasyjne dotyczyły właśnie wartości domu rodzinnego.

Efektem konferencji będzie publikacja naukowa, która poszerzy zasób źródłowy na temat oficjalnie zrehabilitowanego hierarchy bodaj najtrudniejszych dla Kościoła w Polsce czasów.

2023-11-14 13:55

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Początek fascynującej przygody

Z ks. dr. hab. Pawłem Tamborem, rektorem Wyższego Seminarium Duchownego w Kielcach, rozmawia Katarzyna Dobrowolska.

Katarzyna Dobrowolska: Seminarium kieleckie z nowym rokiem akademickim 2022/2023 rozpoczęło wprowadzenie nowego programu formacji. Jak on pomoże przygotować alumnów do pracy kapłańskiej i wyzwań w coraz bardziej zlaicyzowanym świecie? Ks. dr. hab. Paweł Tambor: Pierwszy okres, propedeutyczny poświęcony jest zasadniczo formacji ludzkiej, tak aby człowiek poznał samego siebie i nauczył się wspólnoty seminaryjnej, w oparciu o narzędzia formacji duchowej i psychologiczne. Drugi etap „stawanie się uczniem Chrystusa” pokrywa się ze studiami filozoficznymi, następuje w nim rozeznawanie przez alumna czy chce zostać księdzem, czy to jest jego droga. Od trzeciego roku wkracza w etap nazywany „upodabnianie się do Chrystusa”. Powinien on dać odpowiedź na pytanie – Jakim chcę być księdzem? Ostatni okres pastoralny, skoncentrowany jest na większej ilości praktyk duszpasterskich w parafii. Nowe ratio studiorum daje alumnom także wyposażenie intelektualne w postaci bardziej rozbudowanych studiów filozoficznych, w których położony jest akcent na rozumienie współczesnej kultury i techniki oraz poznanie świata i idei, które się w nim ścierają.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę bp. Andrzeja Przybylskiego: Uroczystość świętych Apostołów Piotra i Pawła

2025-06-27 12:36

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

BP KEP

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Gdy Piotr i Jan wchodzili do świątyni na modlitwę o godzinie dziewiątej, wnoszono właśnie pewnego człowieka, chromego od urodzenia. Umieszczano go codziennie przy bramie świątyni, zwanej Piękną, aby wchodzących do świątyni prosił o jałmużnę. Ten, zobaczywszy Piotra i Jana, gdy mieli wejść do świątyni, prosił ich o jałmużnę. Lecz Piotr, przypatrzywszy się mu wraz z Janem, powiedział: «Spójrz na nas!» A on patrzył na nich, oczekując od nich jałmużny. «Nie mam srebra ani złota – powiedział Piotr – ale co mam, to ci daję: W imię Jezusa Chrystusa Nazarejczyka, chodź!» I ująwszy go za prawą rękę, podniósł go. A on natychmiast odzyskał władzę w nogach i stopach. Zerwał się i stanął na nogach, i chodził, i wszedł z nimi do świątyni, chodząc, skacząc i wielbiąc Boga. A cały lud zobaczył go chodzącego i chwalącego Boga. I rozpoznawali w nim tego człowieka, który siedział przy Pięknej Bramie świątyni, aby żebrać, i ogarnęło ich zdumienie i zachwyt z powodu tego, co go spotkało.
CZYTAJ DALEJ

USA: Sąd Najwyższy broni prawa rodziców do wychowania dzieci zgodnie z wiarą

2025-06-29 09:59

[ TEMATY ]

szkoła

wiara

USA

Sąd Najwyższy

pixabay.com

Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych wydał przełomowy wyrok w sprawie wolności religijnej, stając po stronie chrześcijańskich i muzułmańskich rodziców z Maryland, którzy sprzeciwili się obowiązkowej obecności ich dzieci na zajęciach w szkołach, na których wykorzystywane były książki z postaciami LGBT+. W orzeczeniu sędziowie uznali, że zakaz wypisywania dzieci z zajęć narusza konstytucyjne prawo rodziców do wychowania dzieci zgodnie z ich przekonaniami religijnymi.

Sprawa dotyczyła szkół publicznych w hrabstwie Montgomery, które w 2022 roku wprowadziły do programu nauczania opowiadania przedstawiające modele rodzin także LGBT. W 2023 roku szkoły te zniosły możliwość rezygnacji z tych zajęć, powołując się na trudności organizacyjne i chęć zapobiegania stygmatyzacji uczniów z rodzin LGBT.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję