Reklama

Niedziela Kielecka

Aktywni, twórczy, potrzebni

Caritas Diecezji Kieleckiej niedawno otworzyła drugi Zakład Aktywności Zawodowej. To szczególna forma wsparcia i szansa zawodowa dla niepełnosprawnych, którzy chcą żyć normalnie i pracować. Co oferuje ZAZ, jaka jest jego specyfika i kim są jego pracownicy?

Niedziela kielecka 8/2024, str. IV

[ TEMATY ]

Szczaworyż

Caritas kielecka

Archiwum ZAZ Kielce

Pralnia kieleckiego ZAZ działa pełną parą

Pralnia kieleckiego ZAZ działa pełną parą

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

To są pełnoprawni pracownicy – podkreśla Anna Nowak, kierownik nowego ZAZ-u w Szczaworyżu, k. Buska-Zdroju. Pierwsze tygodnie upłynęły zatrudnionym na zapoznaniu się ze specyfiką pracowni, z instruktorami i przygotowaniu stanowisk pracy. Kierownik i pracownicy zauważają od początku zaangażowanie pracowników, ich chęć do pracy, zapał i energię. – Pewnego dnia na początku mieliśmy problem z ogrzewaniem, drobna awaria. Wtedy bardzo poruszyło mnie słowa jednego pracownika, który napisał SMS-a z pytaniem: – Czy naprawa już jest wykonana, bo on bardzo już chciałby przyjść do pracy.

Prawdziwy zysk

Reklama

– Nie nastawiamy się na zysk, bo przecież wiadomo, że takie miejsca to zakład pracy chronionej i trzeba je dofinansować. Głównym zadaniem zakładu jest rozwój osobowy pracowników, budowanie ich samodzielności, zaradności i umiejętności społecznych – wyjaśnia dyr. Caritas kieleckiej ks. Stanisław Słowik. Pracownikami ZAZ w Szczaworyżu są w dużej mierze podopieczni placówek Caritas – niepełnosprawni w stopniu lekkim i znacznym. Kilkoro z nich to mieszkańcy domów pomocy społecznej i mieszkań wspieranych, są także niepełnosprawni pochodzący z miejscowości z terenu powiatu buskiego. – Wciąż otrzymujemy nowe zgłoszenia, to znaczy że zapotrzebowanie jest duże – mówi ks. Słowik. Miejsce na organizację ZAZ w Szczaworyżu znalazło się w budynku po dawnej szkole podstawowej, obok kościoła. Zaadoptowano go, wyremontowano i wyposażono. 17 stycznia bp Jan Piotrowski sprawował w parafialnym kościele św. Jakuba Mszę św. w intencji pracowników ZAZ i kadry instruktorów. Poświęcił nowe pomieszczenia i pracownie i spotkał się z pracownikami. Wśród gości tej uroczystości byli dyrektorzy Caritas Kielce, wicemarszałek woj. świętokrzyskiego Renata Janik, Elżbieta Korus, dyr. Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej, przedstawiciele władz samorządowych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na warsztaty i czekoladę do ZAZ

– Społeczność lokalna z zainteresowaniem reagowała na powstający ZAZ, nie wszyscy orientują się, czym jest. Myślę, że kiedy zaczniemy pokazywać się w środowisku, podczas różnych wydarzeń, będziemy mieli okazję spotykać się z mieszkańcami. A oni będę poznawać naszych pracowników i nabywać wytwory ich rąk – mówi kierownik placówki. Zapowiada również szerszą współpracę ze środowiskiem. Chcemy, aby ZAZ w Szczaworyżu ze swoimi wytworami pokazywał się na kiermaszach i okolicznościowych festynach. Ta praca ma dla nich ogromne znaczenie. Zatrudnienie w ZAZ czynnie wspomaga sytuację materialną niepełnosprawnych, ale także ich rehabilitację psychiczną. Każdy kontakt ze środowiskiem jest dla nich ważny – podkreśla Anna Nowak. Stąd pomysł organizowania w ZAZ warsztatów robienia czekolady dla dzieci i młodzieży ze szkół. – Będę przyjeżdżać do nas uczniowie, a nasi pracownicy będę w roli przewodników i instruktorów – wyjaśnia. Wspólna degustacja czekolady z owocami liofilizowanymi będzie pysznym zwieńczeniem spotkania. Chętnych na pewno nie zabraknie.

Ręcznie wykonane i z pasją

Reklama

W pracowni rękodzieła już powstają świece o różnych kształtach i formach: z soi, rzepaku, z wosku, będą żelowe z motywami ozdobnymi, zalewane w słoikach, dekoracyjne w kształcie deserów, odlewy gipsowe, formy na znicze cmentarne i inne. Pracownia ogrodnicza będzie zajmować się pielęgnacją zieleni. Jej pracownicy na zlecenie firm, instytucji np. uporządkują skwery, klomby, posadzą rabaty z kwiatami. Mogą również na zlecenie np. parafii zająć się porządkowaniem terenów cmentarza, oczyszczaniem kostki brukowej etc. Korzystając ze specyfiki regionu buskiego i rozwiniętego sadownictwa czy uprawy warzyw, w ZAZ uruchomiono również pracownię owoców i warzyw z ich obróbką. Będą w niej wytwarzane np. chipsy z jabłek i gruszek oraz modne ostatnio na rynku liofilizowane maliny, truskawki czy banany.

W warsztacie rękodzieła pracownicy tworzą artkuły scrapbookingu, czyli ręcznie wykonane dekoracje, okolicznościowe kartki, spersonalizowane albumy, zaproszenia na imprezy okolicznościowe, makramy naścienne breloczki do kluczy etc. – Nasi pracownicy mają świadomość, że podjęli aktywność zawodową, bardzo ich to cieszy, nobilituje. Zawarli umowy, codziennie przychodzą do pracy i znają swoje obowiązki pracownicze, podchodzą do nich solidnie – podkreśla Anna Nowak.

To działa!

– Jeśli chodzi o organizację ZAZ, zdobyliśmy już doświadczenie w tym obszarze. Pierwszy zakład, który istnieje od przeszło 10 lat w Kielcach w budynku CIS-u przy ul. Jana Pawła II, bardzo się sprawdził. Przez te lata liczba osób korzystających z tej formy zatrudnienia wzrosła do 52 osób – mówi ks. dr. Stanisław Słowik.

Reklama

ZAZ Caritas kieleckiej w grudniu ub.r. świętował swój jubileusz 10 lat działalności. Składa się z kilku pracowni. Jest warsztat porządkowy i pielęgnacji zieleni, introligatorski, pralnia, duży warsztat rękodzieła zatrudniający kilkanaście osób i warsztat małej poligrafii. ZAZ oferuje pracownikom doradztwo zawodowe, ponieważ ideą jest przygotowanie niepełnosprawnych pracowników do aktywności na rynku pracy oraz systematyczną rehabilitację, która pomaga utrzymać im sprawność ruchową. W ZAZ w Kielcach zatrudnione są 52 osoby, w tym 31 z upośledzeniem w stopniu znacznym i 21 z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym.

Więcej niż praca

Jako personel staramy się osoby zatrudnione traktować jak pracowników, pokazujemy im, jak ważna jest solidność, punktualność, stawiamy im wymagania, tak jak to dzieje się w każdym zakładzie pracy. Uczymy ich właściwego podejścia do obowiązków w pracy. Myślę, że najważniejszym jest, że dzięki pracy te osoby czują się bardziej przydatne w społeczeństwie – tłumaczy Iwona Kucharska, kierownik ZAZ w Kielcach.

Zatrudniona w ZAZ w Kielcach Małgorzata Paluch powiedziała „Niedzieli”: – Cieszę się, że mogę pracować w szwalni przy powstawaniu miłych maskotek, serduszek, aniołków. To jest miłe i optymistyczne. Dawniej brakowało mi zajęcia. Pracę w ZAZ zaczęłam w 2012 r., dzięki nie czuję że coś potrafię sama zrobić. Ludzie zaskakują mnie swoją dobrocią. Mamy przyjazną atmosferę, koleżanki koledzy są sympatyczni. Panie instruktorki są bardzo kreatywne. Pokazują nam i uczą nas, jak wykonać różne czynności. Potem te nasze rzeczy są sprzedawane w sklepie przy ul. Ściegiennego.

– Praca w szwalni daje mi dużo satysfakcji, umożliwia rozwój, zdobycie doświadczenia. Teraz na przykład robimy serca na walentynki. Dzięki pracy jestem bardziej otwarty na innych, zawarłem nowe znajomości, zdobyłem doświadczenie. W ZAZ panuje miła atmosfera , spędzamy ze sobą czas w pracy, ale też poza nią i mamy spotkania. Dla mnie ważne jest, że mogę się utrzymać, ponieważ studiuję zaocznie filologię angielską i to jest dla mnie bardzo ważne, że mogę sobie poradzić. Wiadomo, rodzice nie zawsze będą wśród nas, nie zawsze będę wsparciem. Praca w ZAZ otwiera na innych i na nowe doświadczenia, daje szansę na utrzymanie, a wiadomo koszty mieszkania-domu rosną, dla mnie ta praca to szansa na usamodzielnienie – dzieli się swoim doświadczeniem pracownik Maciej Kukla.

2024-02-20 14:07

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kielecka Caritas podsumowuje 35 lat działalności

[ TEMATY ]

Caritas kielecka

35 lat

Caritas.pl

83 placówki o charakterze całorocznym oraz liczne projekty okresowe, realizowane przez ponad 1000 pracowników oraz blisko 2500 wolontariuszy dorosłych i młodzieży, a także ok. 40 tys. osób korzystających w skali roku z pomocy organizacji - to bilans działalności jednej z największych i najaktywniejszych Caritas diecezjalnych w Polsce.

Jubileuszowe obchody odbędą się 13 listopada.
CZYTAJ DALEJ

25 października: IV Forum Liderek i Duszpasterzy Wspólnot dla Kobiet

2025-09-23 18:23

[ TEMATY ]

IV Forum Liderek

Wspólnoty dla Kobiet

duszpaterze

materiał prasowy organizatora

IV Forum Liderek i Duszpasterzy Wspólnot dla Kobiet

IV Forum Liderek i Duszpasterzy Wspólnot dla Kobiet

W sobotę, 25 października br., w Warszawie pod hasłem „Budujemy jedność. Niesiemy nadzieję" odbędzie się IV Ogólnopolskie Forum Liderek i Duszpasterzy Wspólnot dla Kobiet. Wydarzenie organizowane jest przez bp. Wiesława Szlachetkę, delegata KEP ds. Duszpasterstwa Kobiet oraz Krajową Radę ds. Duszpasterstwa Kobiet przy Delegacie KEP.

Podczas Forum będzie przestrzeń na wspólną modlitwę, zapoznanie się oraz wymianę myśli w kontekście tego, w jaki sposób kobiety mogą przyczynić się do budowania jedności tam, gdzie działają, pracują i żyją. Będzie to również czas poszukiwania tego, co łączy oraz zachęty do wzajemnego słuchania i dialogu w duchu szacunku, oraz odkrywania na nowo źródła jedności, którym jest Bóg.
CZYTAJ DALEJ

Łowicz: bp Wojciech Osial udzielił promocji ponad 50 szafarzom nadzwyczajnym

2025-09-24 08:28

[ TEMATY ]

bp Wojciech Osial

Karol Porwich/Niedziela

Ponad pięćdziesięciu mężczyzn z różnych parafii diecezji łowickiej zostało w sobotę 20 września włączonych do grona szafarzy nadzwyczajnych Komunii Świętej. Uroczystości przewodniczył w katedrze łowickiej biskup Wojciech Osial. Kandydaci przygotowywali się do tej posługi przez kilka miesięcy i odtąd mogą zostać skierowani do pomocy w parafiach.

Potrzeba nowych szafarzy staje się w diecezji coraz wyraźniejsza, co związane jest zarówno z dużą liczbą wiernych w mniejszych wspólnotach, jak i z malejącą liczbą kapłanów. Posługa świeckich, wspierających duszpasterzy w udzielaniu Komunii Świętej, ma na celu nie tylko odciążenie duchownych, ale także budowanie wspólnoty parafialnej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję