Reklama

Rodzina

Mały człowiek – duże emocje

Jak przetrwać bunt kilkuletniego dziecka? Jak radzić sobie z trudnymi emocjami malucha, żeby samemu nie zwariować?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Atak nagłego płaczu z byle powodu, histeria z powodu braku ulubionego ubrania, ciągłe nakłanianie do zrobienia jakiejś rzeczy, setki próśb rodzica i ciągłe „nie” dziecka – każdy, kto ma malucha, dobrze zna te i podobne sytuacje. Mówi się, że tylko cierpliwością i miłością możemy uczyć dzieci i stawiać im wymagania. Ale jak wytrzymać te pełne rozżalenia i krzyku chwile, żeby samemu nie wybuchnąć? Co możemy zrobić, żeby pomóc dziecku w jego rozwoju?

Dwa wybory

Kluczem do sukcesu, żeby dzieci nas słuchały, jest umiejętne wczucie się w przeżycia malucha i nazywanie jego emocji po imieniu. Przykład? Dziecko nie chce śniadania, rodzice stają na głowie, żeby je zjadło (do 36. miesiąca życia nauka żywienia dziecka i odnajdywanie jego preferencji jedzeniowych bywa mocno wymagająca). Powodów braku apetytu może być wiele. Zważywszy jednak, że maluch w ten sposób próbuje coś osiągnąć i wpłynąć na nasze decyzje, należy zwrócić uwagę na uczucia dziecka. Dobrze byłoby zapytać np.: „jesteś rozczarowany, że mama zrobiła kanapki z tuńczykiem? Masz ochotę na jajecznicę czy naleśniki?”. Trzeba dać dziecku wybór. Najlepiej spośród dwóch potraw. Nie więcej. Konieczne jest też zadawanie zamkniętych pytań sugerujących odpowiedź.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Ważne jest, aby pozwalać 2- czy 3-latkowi decydować. Trzeba również stawiać mu granice, ale to temat na osobne rozważanie. Trzeba też umieć dawać maluchowi poczucie autonomii. W wychowaniu wkraczającej w świat dorosłych pociechy konieczne jest uczenie jej samodzielności. Oczywiście, z zachowaniem pewnych zasad i reguł.

Uczyć odwagi

Etap, w którym dziecko wszystko chce robić samo, jest czymś naturalnym w jego rozwoju. Mówienie, że niemal każda rzecz jest zabroniona, powoduje zachowania odwrotne do naszych oczekiwań. Rozkazy i nakazy wywołują sprzeciw. Zamiast współpracy pojawiają się frustracja i zdenerwowanie, które przeradzają się w bunt, a niekiedy także w histerie nie do opanowania.

Pozwólmy zatem dziecku, aby samo się ubrało, samo włożyło buty, samo zrobiło sobie kanapkę. Może nie będzie to wyglądało tak, jak byśmy chcieli, może nie zje tego, co mu przygotowaliśmy, może wyjdzie na spacer w dwóch różnych skarpetkach, w ten sposób jednak osiągniemy coś więcej niż tylko spełnienie zachcianek rodziców. Nasi syn, córka czy wnuk w ten sposób będą się uczyć odważnego stawania naprzeciw trudnościom i przeciwnościom. Jeśli będziemy umieli wspierać dziecko w samodzielności, przyjdzie moment, kiedy nauczy się zapinać kurtkę czy buty. Zamiast moralizatorskich kazań: „a nie mówiłam, że źle zapiąłeś tę kurtkę?”, niech usłyszy: „widzę, że masz trudności z tym zamkiem, może ci pomogę?” – wtedy pewnego dnia zobaczymy, że współpraca z dzieckiem przychodzi nam łatwo.

Rozładować napięcie

Reklama

Niemal każdy dzień u kilkuletnich maluchów składa się z trudnych emocji, których przeżywania dopiero się uczą. Często pojawiająca się przy tym histeria to przejaw braku funkcjonowania wyższych funkcji umysłu. Włącza się tzw. mózg gadzi, który sprawia, że maluch nie myśli nad tym, jak się zachowuje. To od nas, dorosłych, wiele zależy, jak dziecko będzie sobie radzić z sytuacją, gdy coś nie będzie po jego myśli. Zwłaszcza jeśli przyjdzie mu się zmierzyć z niepowodzeniem czy porażką.

Gdy mój syn wpada w złość, uczę go wyładowywania emocji przez tupanie. Mówię mu, że zamiast bić rodziców czy rodzeństwo może uderzać w poduszkę. Inny sposób to podanie dziecku kartki i kredek oraz poproszenie, aby namalowało, jak bardzo jest zdenerwowane. Albo pozwolenie na podarcie papieru. Uwaga malucha zaczyna się koncentrować na jego przeżyciach, a nie na przyczynie tego, że wpadło we frustrację. Wspomniane rozwiązania nie zawsze pomagają, ale są jednym z ważnych narzędzi nauki dziecka radzenia sobie z trudnymi emocjami. Towarzyszą one przecież każdemu z nas.

Wewnętrzny spokój

A co robić, żeby samemu nie wybuchnąć, gdy maluch wpada w histerię? Według psycholog Kamili Olgi Stępień-Rejszel, po pierwsze – należy wziąć głęboki wdech i pomyśleć: „to tylko dziecko, które inaczej nie potrafi”. Ważne jest także zachowanie spokoju, którego maluch uczy się wyłącznie od swojego opiekuna. – Spokój to stan, który wymaga praktyki. Łatwo stracić głowę, wpaść w tornado emocji dziecka i swoje, ale nie warto. Pokaż sobie, że można inaczej. Nikt z dorosłych nie bywa bez gorszego dnia i poczucia winy, ale szukaj w sobie nie winy, a rozwiązania – radzi terapeutka.

W chwilach wściekłości dobrze jest sobie uzmysłowić, że mimo wszystko jesteśmy najlepszymi rodzicami czy dziadkami dla naszych pociech. Niezwykle ważna jest nasza relacja z nimi – budowana na zaufaniu i szczerości.

Reklama

Gdy przyjdzie nam się zmierzyć z histerycznym, a nawet agresywnym zachowaniem dziecka, po pierwsze, należy mu zapewnić bezpieczeństwo. Po drugie, najlepiej przeczekać te chwile. Trudne emocje wyłączają racjonalizację. Kora mózgowa przestaje działać zgodnie ze swoim rytmem i tłumaczenia niewiele wtedy pomagają. Po trzecie – dobrze jest pokazać dziecku, że się je wspiera, a jego emocje nazywać po imieniu. Przykład? „Widzę, że jesteś bardzo smutny, dlatego że zepsuło się twoje ulubione auto. Spróbujmy je razem naprawić. Jak myślisz, jakich potrzebujemy do tego narzędzi?”.

Zachować cierpliwość

W codzienności doświadczam setek sytuacji, w których trudno zachować wewnętrzny spokój. Wiem jednak, że tylko cierpliwością jestem w stanie znieść przepełniony gniewem płacz mojego syna i w tym samym momencie krzyk niespokojnej niespełna rocznej córki. Synowi często przypominam jakieś wydarzenie lub coś, co lubi, a gdy się uspokoi, staram się wrócić do rozmowy dotyczącej trudnej z jego perspektywy sprawy. Przetrwać trudne momenty pomaga także usłyszane podczas jednych z rekolekcji świadectwo małżeństwa z pięciorgiem dzieci. Radzą, że dobrze jest w kuchni powiesić kartkę z napisem: „Taki etap. To minie”. Gdy moje emocje sięgają zenitu i sama chciałabym wybuchnąć, pomaga mi przypięty na lodówce cytat z Dzienniczka św. Faustyny: „Cierpliwość w przeciwności daje moc duszy”.

Gdy po dniu skrajnych, często wyczerpujących emocji mój syn przychodzi i chce się przytulić, szybko to, co trudne, odchodzi w zapomnienie. Zagląda do drugiego pokoju, gdzie usypiam młodszą córkę, i z uśmiechem na dobranoc „przesyła mamusi całuski”. Prosi też, żebym przyszła i zrobiła jemu i tacie „krzyżyk” na czole. Tym błogosławieństwem i modlitwą kończymy dzień. A to, co momentami doprowadzało mnie czy ukochanego syna do szału, idzie w niepamięć. Przed nami nowy dzień. Kolejny poranek i spędzany razem czas to okazja do sprawdzania się w rodzicielskich wyzwaniach, a także naprawiania błędów wychowawczych, do których każdy z nas ma prawo.

2024-03-05 14:24

Oceń: +6 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ślad Stwórcy

Niedziela Ogólnopolska 17/2025, str. 56-57

[ TEMATY ]

człowiek

stwórca

Leonardo da Vinci, Człowiek witruwiański, ok. 1490 r./pl.wikipedia.org

Ciało człowieka jest nieporównywalną z niczym innym doskonałą konstrukcją, która samym swym istnieniem wychwala geniusz Stwórcy.

Być może pijesz właśnie kawę, poprawiasz się na krześle, przesuwasz wzrokiem po kolejnych linijkach tekstu. Robisz to bez większego zastanowienia – ot, zwykłe rzeczy. A w tym czasie dzieje się w tobie coś nieprawdopodobnego. Serce bije w rytmie, którego nie ustawiałeś. Płuca napełniają się powietrzem, choć nie prosisz ich o to co chwilę. Wątroba wykonuje setki zadań, mózg przetwarza informacje szybciej niż jakikolwiek komputer, a każda z bilionów komórek twojego ciała wie, co ma robić. I wszystko to dzieje się nieustannie, bez pauzy, bez przypomnienia w kalendarzu. W świecie, który każe nam patrzeć na swoje ciało przede wszystkim jak na dowód młodości, sprawności albo... obiekt frustracji, łatwo zapomnieć, czym ono tak naprawdę jest. To w nim dojrzewamy, zmieniamy się, umieramy. To w nim dotykamy drugiego człowieka i to ono dotyka nas samych, od środka.
CZYTAJ DALEJ

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV do Polaków: ofiarujcie różaniec w intencji pokoju

2025-10-01 11:48

[ TEMATY ]

audiencja

Leon XIV

Vatican Media

Proszę was, byście w tym miesiącu codzienny różaniec ofiarowali w intencji pokoju. Niech wam towarzyszy opieka świętych Aniołów Stróżów! - wskazał Ojciec Święty podczas środowej audiencji generalnej. Zwrócił się także do pielgrzymów z diecezji włocławskiej, którzy w tych dniach pielgrzymują do Rzymu z okazji Jubileuszu 2025.

„Serdecznie pozdrawiam Polaków, a zwłaszcza pielgrzymów z diecezji włocławskiej z ich biskupem diecezjalnym i biskupem pomocniczym seniorem. Proszę was, byście w tym miesiącu codzienny różaniec ofiarowali w intencji pokoju. Niech wam towarzyszy opieka świętych Aniołów Stróżów! Z serca wam błogosławię!”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję