Reklama

W diecezjach

Częstochowa

Znak odnowy Kościoła

Tematyka diakonatu stałego jest w dzisiejszym Kościele bardzo aktualna – mówi Niedzieli ks. prał. dr hab. Ryszard Selejdak.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obecnie na świecie jest ponad 50 tys. diakonów stałych. W tym roku w Polsce ich liczba przekroczyła 100.

Autor od wielu już lat zajmuje się bogatą problematyką diakonatu stałego. Jego historię przybliżył w następujących książkach, wydanych przez Bibliotekę „Niedzieli”: Zarys historyczny diakonatu stałego (1999), Diakonat stały w świetle Biblii i historii Kościoła (2002) oraz Tożsamość, duchowość, formacja i posługa diakonów stałych (2003). W serii Biblioteka „Niedzieli” opublikował również książkę Diakonat stały. Dokumenty Soboru Watykańskiego II i Stolicy Apostolskiej. Bibliografia (2004).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Z dziejów diakonatu

– Diakonat został opisany już w Dziejach Apostolskich (por. 6, 1-6), potem miał swój rozkwit w kolejnych wiekach, a jego złotą epoką było IV stulecie. Zaniknął w IX wieku i dopiero po upływie tysiąca lat Sobór Watykański II w Konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen gentium (por. n. 29) przywrócił go w Kościele łacińskim. I jeśli mówimy o rewolucyjnej decyzji, to tak naprawdę podjął ją właśnie Sobór Watykański II. Odnowił on diakonat stały w Kościele jako urząd, i to urząd stały. Jeśli chodzi o Polskę, to uchwałę o wprowadzeniu diakonatu stałego podjęła Konferencja Episkopatu Polski na 313. zebraniu w 2001 r. – mówi ks. Selejdak.

Reklama

Ogromnie ważny dla teologii i właściwego zrozumienia posługi diakonów jest okres patrystyczny. Niezwykłe bogactwo myśli zawierają pisma Ojców Apostolskich żyjących i działających w I i II wieku, do których należą m.in.: Klemens Rzymski, Ignacy Antiocheński, Polikarp ze Smyrny, Hermas i Justyn. Każdy z nich potwierdza, że Kościół od początku miał strukturę hierarchiczną i służebną, do której przynależeli diakoni. Okres świetności diakonatu przypada na okres od schyłku II wieku do końca V. Ogromne znaczenie ma także ustawodawstwo synodów: w Elwirze (300-303), Arles (314), Ilirii (375), Toledo (400) i Orange (441) oraz soboru w Nicei (325). W VI wieku rozpoczyna się jednak epoka kryzysu diakonatu, która trwa do połowy XX wieku. Sobór trydencki (1545-63) podjął nieudaną próbę przywrócenia diakonatu stałego w Kościele łacińskim.

Czym jest diakonat stały?

W swojej najnowszej książce pt. Diakonat stały znakiem odnowy Kościoła ks. Selejdak w sposób syntetyczny odpowiada na kilka zasadniczych pytań dotyczących diakonatu stałego. Książka składa się z dziewięciu rozdziałów, w których autor pokazuje diakonat stały w świetle Pisma Świętego i historii Kościoła. Omawia wymiar teologiczny tożsamości diakonów stałych i przybliża aspekty prawne diakonatu stałego. W kolejnych rozdziałach czytelnicy książki mogą się zapoznać z formacją intelektualną kandydatów do diakonatu stałego, z ich formacją duszpasterską oraz ludzką i duchową. Autor omawia szeroko duchowość diakonów stałych w perspektywie powszechnego powołania do świętości w Kościele, ich posługę liturgiczną i posługę miłosierdzia jako najbardziej typową ich działalność.

– Diakon stały nie zastąpi księdza we wszystkim. Nie może kierować samodzielnie parafią – zawsze musi to być proboszcz. Jedynie po uzyskaniu odpowiedniej zgody i licencji diakon stały może prowadzić duszpasterstwo, ale w ograniczonym stopniu. Nie może np. przewodniczyć Mszy św. ani spowiadać – wyjaśnia w rozmowie z nami ks. Selejdak.

2024-08-13 16:30

Ocena: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Częstochowa: obchody 68. rocznicy śmierci gen. Stanisława Sojczyńskiego „Warszyca”

[ TEMATY ]

Częstochowa

historia

Ks. Mariusz Frukacz

„Modlimy się za Ojczyznę, aby były w niej pamięć i prawość sumień”.- mówił na początku Mszy św. ks. prał. Andrzej Sobota proboszcz parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Częstochowie, który 19 lutego przewodniczył Mszy św. w kościele pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Częstochowie z okazji 68. rocznicy śmierci kpt. Stanisława Sojczyńskiego „Warszyca” (1910-1947) twórcy i dowódcy Konspiracyjnego Wojska Polskiego.

„Każdy chrześcijanin ma grób opatrzony krzyżem. Natomiast gen. Stanisław Sojczyński „Warszyc” nie ma miejsca pochówku, wyrzucony gdzieś przez oprawców. Dlatego nie możemy wymazać z pamięci jego miłości do rodziny, Ojczyzny i do Boga”. – kontynuował ks. Sobota.
CZYTAJ DALEJ

Siostra zakonna z szalikiem poszła na mecz Legii. "Bałam się, że nie wrócę"

2024-11-08 10:29

uslatar, Adobe Stock

Stadion Wojska Polskiego, Legia Warszawa

Stadion Wojska Polskiego, Legia Warszawa

Tak kibice Legii potraktowali siostrę zakonną na „Żylecie”! „Proszę księdza, poszłam do spowiedzi z całego życia, bo bałam się, że już nie wrócę z tego meczu. - relacjonował wizytę siostry zakonnej na stadionie Legii Warszawa ks. Bogusław Kowalski na kanale Meczyki.

Ks. Bogusław Kowalski, proboszcz Parafii Nawrócenia św. Pawła Apostoła w Warszawie, znany ze swojego zamiłowania do piłki nożnej opowiadał o tym, co usłyszał od jednej z sióstr zakonnych.
CZYTAJ DALEJ

Warsztaty z myślą o młodzieży

2024-11-09 15:01

ks. Łukasz Romańczuk

Warsztaty z państwem Kotlińskimi

Warsztaty z państwem Kotlińskimi

O tym, że Kościołowi zależy na dobru młodzieży, możemy to dostrzec na wielu płaszczyznach działania Kościoła powszechnego i lokalnego. Tu ważną rolę pełnią duszpasterze, katecheci i wychowawcy. Z myślą o nich, Diecezjalne Duszpasterstwo Młodzieży Archidiecezji Wrocławskiej zaprosiło ich na “Projekt Młodzież” - Laboratorium Ewangelizacyjne w Kokotku.

To druga edycja tego wydarzenia. - W tym roku przygotowany został wymiar warsztatowy i skupiamy się na komunikacji, bo z tym mamy spory problem. Często jesteśmy przyzwyczajeni do działań autorytatywnych. Natomiast słyszymy o różnych kryzysach we wspólnotach i pomiędzy członkami różnych grup, także młodzieżowych. Często te konflikty są spowodowane błędną komunikacją. Głównym celem naszego wydarzenia jest nauczenie się komunikacji z młodymi i ich rodzicami, jak rozmawiać, i co zrobić, aby te relacje poprawić, bo gdy będziemy wysłuchani po obu stronach to przyniesie to większe owoce - mówi ks. Piotr Rozpędowski, diecezjalny Duszpasterz Młodzieży, dodając: - Do Kokotka przyjechało 65 osób. Wśród nich są dekanalni duszpasterze młodzieży, siostry zakonne, katecheci, osoby świeckie pracujące z młodzieżą i chcące taką pracę rozpocząć. Są osoby, które są pierwszy raz i takie, które były już rok temu.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję