Podczas VII Archidiecezjalnej Pielgrzymki Żywego Różańca do Henrykowa, kościół Wniebowzięcia NMP w Henrykowie został ustanowiony Sanktuarium NMP Matki Bożej Henrykowskiej.
Odbyło się to podczas Eucharystii pod przewodnictwem bp. Ignacego Deca, biskupa-seniora diecezji świdnickiej. Obecny był także o. Szymon Warciak, opat ze Szczyrzyca, który po Komunii świętej odczytał słowa modlitwy do Matki Bożej.
Dekret ustanawiający sanktuarium odczytał na początku Mszy św. ks. Ryszard Słowiak, dziekan dekanatu Ziębice i proboszcz parafii Niepokalanego Poczęcia NMP w Ciepłowodach. Z kolei słowa przywitania i pozdrowienia wypowiedział ks. Tomasz Czabator, koordynator wspólnot Żywego Różańca Archidiecezji Wrocławskiej oraz proboszcz parafii NMP Matki Bożej Pocieszenia w Oławie.
Nawiązując do Liturgii Słowa, bp Dec podkreślił szczególne wyróżnienie Maryi, gdy z duszą i ciałem została wzięta do Nieba. – Święty Jan opisuje Maryję jako Niewiastę obleczoną w słońce, i księżyc pod jej stopami, a na jej głowie wieniec z gwiazd dwunastu. Wniebowzięcie Maryi jest także naszą drogą do Nieba, drogą posłuszeństwa, pokory i zaufania Panu Bogu. Maryja miała świadomość Bożego wybrania – mówił bp Ignacy Dec.
Pochylając się nad zaufaniem Maryi, podkreślił realizację woli Pana Boga. Z kolei mówiąc o modlitwie różańcowej, biskup przypomniał, że to dzieło modlitewne rozpoczęło się w XII wieku dzięki zakonom żebraczym – franciszkanom i dominikanom.
Reklama
Modlitwa różańcowa powoduje, że człowiek ma wpływ na życie swoje i świata. – Dzięki swojej modlitwie masz siłę, aby zmieniać świat. Dzięki modlitwie różańcowej stajecie się bardzo ważni w dzisiejszej rozgrywce ratowania chrześcijaństwa i katolickości w Europie. Widzimy, że dzisiaj odbywa się zemsta względem wiary chrześcijańskiej i próba negowania prawd chrześcijańskich – mówił biskup.
Tradycją już jest, że podczas Archidiecezjalnej Pielgrzymki Żywego Różańca do Henrykowa konferencję różańcową wraz z modlitwą prowadzi o. Krzysztof Sikora CMF. Tym razem słowo było poświęcone ogniowi: „Wezwany przez Pana po imieniu, by iść pośród ognia – nie spłonę, pośród wody – nie utonę, na drodze różańcowej walki o godność i życie”.
Podczas modlitwy różańcowej rozważane były tajemnice radosne. Przy każdej stacji o. Krzysztof Sikora wypowiadał słowa rozważań poświęcone tematowi konferencji i związane z różańcem. – Podczas rozważań różańcowych nie uciekajmy od Biblii. To jest słowo Boże do nas, to słowo może w nas wypalić to, co złe. Przez modlitwę ogień tworzy światło, dzięki któremu możemy jeszcze bardziej zweryfikować swoje życie, a nawet się nawrócić. To światło jest wpisane w tajemnice różańcowe, aby iść pośród ognia. Ogień Ducha Świętego i modlitwy nie wypala tak, jak ogień ziemski, ale potrafi wypalić to, co nie jest bliskie Bogu, ale także może rozpalić serca i podpowiadać, jak człowieka ratować.
Ks. Tomasz Metelica prezentujący tegoroczny plakat z hasłem pielgrzymkowym
Czas biegnie, a tym samym trwają coraz intensywniejsze przygotowania do 30. jubileuszowej Pieszej Pielgrzymki z Legnicy na Jasną Górę.
Pątnicy wyruszą w drogę w sobotę 30 lipca. Już wiadomo, że organizatorzy wprowadzili kilka znaczących zmian. Jedną z nich jest decyzja dotycząca organizacji noclegów, gdyż pątnicy będą nocować tylko w namiotach Na tegoroczną 30. pieszą pielgrzymkę już w czerwcu, będzie można zapisać się on-line. Rekolekcje w drodze rozpoczną się w sobotę 30 lipca, a zakończą na Jasnej Górze w poniedziałek 8 sierpnia.
W czasach Pana Jezusa kobieta nie mogła stanowić sama o sobie. Zależała najpierw od ojca, ewentualnie brata, a później najczęściej od męża lub syna. Po śmierci głowy rodziny była w trudnej sytuacji, szczególnie gdy nie miała dzieci. Choć prawo nakazywało troskę o nią rodzinie czy instytucjom religijnym, to stan, w którym się znajdowała, narażał ją na nadużycia ze strony innych. Starożytni królowie, aby podkreślić swoją łaskawość wobec poddanych, nosili miano opiekunów wdów, sierot i cudzoziemców, czyli najbardziej bezradnych. Pan Jezus daje wyraz swej troski o wdowy z niebywałą przenikliwością. Wypomina uczonym w Piśmie ich obłudne postępowanie. Pod płaszczykiem troski o samotne po śmierci męża kobiety, używając swojej pozycji religijnej i społecznej, zabiegali oni o dochód dla swojej grupy lub dla siebie. Mieli prawo zarządzać majątkiem wdów i pobierać z tego tytułu prowizję, dodajmy: znaczącą, jeśli wdowa była bogata. Czasem za tę pracę zobowiązywali się do modlitwy, a bywało też tak, że udając religijną troskę, okradali je. Pan Jezus zapowiada za to bardzo surową karę. Zapytajmy wobec tego: czy nasza pobożność nie jest podszyta jakąś wyrachowaną interesownością? Postawa chciwości czy hipokryzji niszczy więź z Bogiem i z ludźmi, a w konsekwencji nas samych. Czy okazywana dobroć nie jest obliczona na wymierne korzyści materialne lub prestiż? Czy powierzone nam pieniądze służą dobrej sprawie czy niegodziwej? Druga część Ewangelii opowiada o tym, co zdarzyło się przy skarbonie świątynnej. Przy ostatniej, trzynastej, wrzucający datek nie musiał podawać kapłanowi intencji, w jakiej to czyni. Bogaci, ofiarując pokaźną kwotę na świątynię, wypełniali obowiązek troski o nią i przy okazji zyskiwali miano hojnych, choć ofiara pochodziła z nadmiaru tego, co posiadali. Pan Jezus obserwuje wdowę, która wrzuca do skarbony dwa pieniążki stanowiące całe jej utrzymanie. Mogła zostawić sobie jedną monetę na chleb. Wrzucając obie, daje wyraz heroicznej wiary, że przecież sam Bóg zatroszczy się o nią, weźmie ją w obronę, nie da jej zginąć. Ona dała najwięcej – dosłownie całe życie, a jej wiara była żarliwa, gorąca. Boża „rachunkowość” patrzy na serce. A jak jest z nami? Czy nie lękamy się zbytnio o jutro? A może nasze troski są przyziemne, nijakie, zbędne, ba – gorszące? Bóg troszczy się o nas, wie, czego nam potrzeba, zanim Go poprosimy. Dba nawet o wróble, lilie i włosy na naszej głowie. Czy przypadkiem nie jest tak, że zbyt kurczowo trzymamy się opłacalności, prognozy zysków i stopy zwrotu z inwestycji? Tymczasem troski trzeba przerzucić na Niego i sprawdzać „inwestycje” pod kątem „odsetek” wypłacanych w wieczności. Zdarzenie z ubogą wdową poprzedza opis męki Jezusa. Ona bezgranicznie zaufała Bogu, oddała całe swoje życie w Jego ręce. Jezus za chwilę pójdzie tą samą drogą! „Wskazując na czyn wdowy, Jezus może zapowiadać swój własny los w najbliższej przyszłości: i On zostanie sam, i On odda wszystko, co ma, całe swoje życie Bogu” (E. Adamiak).
Pod hasłem roku duszpasterskiego w Polsce „Uczestniczę we wspólnocie Kościoła” w sanktuarium częstochowskim odbywa się 15. Pielgrzymka Muzyków Kościelnych na Jasną Górę. Uroczystej liturgii Mszy świętej celebrowanej w bazylice jasnogórskiej przewodniczył i homilię wygłosił metropolita łódzki kard. Grzegorz Ryś. „To człowieczeństwo jest domem Boga, który się domaga gorliwości, miłości, żarliwości. Bez tego troska o świątynię wybudowaną z kamienia jest po prostu hipokryzją” - mówił hierarcha.
Kard. Ryś, nawiązując do liturgii słowa dzisiejszego święta - poświęcenia bazyliki św. Jana na Lateranie - zachęcał, „byśmy słuchając dzisiejszych czytań, uwierzyli Pismu tak, jak ono się rozjaśnia w słowie Jezusa. Idzie o dwa fragmenty Pisma. Jeden z nich jest przytoczony przez Ewangelistę, fragment Psalmu 69 - gorliwość o dom twój pochłonie mnie. Jest też drugi fragment Pisma, do którego to wydarzenie odsyła, do którego my być może docieramy trudniej, ale ci, którzy byli w świątyni i widzieli działanie Jezusa, natychmiast wiedzieli o jaki tekst chodzi, dlatego zażądali od Jezusa dowodów, dlaczego robi to, co robi. To jest tekst, który zamyka Księgę proroka Zachariasza - w tych dwóch wersetach Zachariasz mówi, że przyjdzie ten dzień - Dzień Pana, kiedy już więcej nie będzie potrzeba przekupniów w Domu Bożym”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.