Reklama

Niedziela Podlaska

Całemu światu głoście Ewangelię

Na zaproszenie delegata biskupa drohiczyńskiego d/s. misji i dyrektora diecezjalnego Papieskich Dzieł Misyjnych ks. Mirosława Puchacza, 25 stycznia do Wyższego Seminarium Duchownego w Drohiczynie przybyli Kolędnicy Misyjni i przedstawiciele Kół Misyjnych, aby wziąć udział w noworocznym spotkaniu.

Niedziela podlaska 6/2025, str. I

[ TEMATY ]

Drohiczyn

Barbara Oleksiuk

Na spotkanie przybyły liczne grupy

Na spotkanie przybyły liczne grupy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na spotkanie przybyły grupy: z Bielska Podlaskiego z ks. Rafałem Oleksiukiem, z Brańska z ks. Karolem Młynarczykiem i nauczycielami, z Domanowa z ks. Krzysztofem Napiórkowskim, z Sawic z ks. Mirosławem Puchaczem, z Siemiatycz z katechetką Barbarą Oleksiuk oraz ze Stoczka z ks. Zbigniewem Grabowskim.

Na początku wszyscy wspólnie modlili się biorąc udział we Mszy św. koncelebrowanej pod przewodnictwem ks. Mirosława Puchacza. Podczas homilii celebrans nawiązał do wspominanego w tym dniu św. Pawła, który po osobistym spotkaniu ze Zbawicielem nawrócił się i dzięki łasce Bożej stał się Apostołem Narodów, głosząc ludziom w wielu krajach Dobrą Nowinę. Obecnie do głoszenia Ewangelii na całym świecie Bóg posługuje się misjonarzami i misjonarkami. Ich praca jest bardzo ważna i potrzebna, ale często ciężka więc potrzebują pomocy duchowej i materialnej. Dlatego ważne jest wspieranie ich poprzez modlitwę i pomoc finansową co czynią m.in. Kolędnicy Misyjni.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Ks. Mirosław zaznaczył, że Kolędnicy Misyjni to młodzi misjonarze, którzy idąc od domu do domu, od rodziny do rodziny, wraz z tym przesłaniem misyjnym niosą radość i pokój Bożego Narodzenia. Przypomniał symbolikę kolorów misyjnych, które były zaznaczone na gwieździe, która prowadziła kolędników. Wyjaśnił też, że flaga Konga przypomina nam o tym, że zawsze musimy starać się o pokój w naszych sercach i miejscach, gdzie żyjemy, walczyć o wewnętrzną wolność i z nadzieją patrzeć w przyszłość.

Następnie wszyscy obejrzeli Jasełka Misyjne w wykonaniu uczniów Szkoły Podstawowej w Brańsku, gdzie była podkreślona potrzeba wspierania misji i głoszenia Jezusa Chrystusa na krańcach świata. Specjalnym gościem spotkania kolędników był misjonarz ks. Tadeusz Szerszeń, który od ponad 40. lat pracuje w Brazylii. Opowiadał dzieciom o swojej pracy i zwyczajach związanych z Bożym Narodzeniem. Po wykonaniu wspólnej fotografii wszyscy udali się na słodki poczęstunek.

Kolędowanie misyjne stało się piękną tradycją w całej Polsce. Dzieci wcześniej zapoznają się z celem i istotą kolędowania oraz z trudną sytuacją życia ich rówieśników w krajach misyjnych. Przygotowują scenkę o tematyce bożonarodzeniowej z przesłaniem misyjnym i w okresie Świąt Bożego Narodzenia wyruszają na ulice miast i wiosek, aby odwiedzać rodziny i różne instytucje swojej parafii, dzielić się radością z narodzenia Zbawiciela i mówić o potrzebach dzieci w Afryce. W tym roku poprzez swoje zaangażowanie uwrażliwiali spotkanych ludzi na potrzeby dzieci z odległych kontynentów, łącząc radość kolędowania z misją niesienia pomocy dzieciom z Demokratycznej Republiki Konga.

2025-02-04 13:42

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gaudeamus Igitur w Drohiczynie

Niedziela podlaska 43/2021, str. VI

[ TEMATY ]

Drohiczyn

inauguracja roku akademickiego

Monika Kanabrodzka/Niedziela

Druga część inauguracji 65. roku akademickiego miała miejsce w auli drohiczyńskiego seminarium

Druga część inauguracji 65. roku akademickiego miała miejsce w auli drohiczyńskiego seminarium

Wasze chodzenie w świetle Bożego słowa niech wam przypomina, że trzeba ciągle szukać reformy własnego serca, by reformować świat i ludzi prowadzić do Boga – zwrócił się do alumnów bp Piotr Sawczuk podczas inauguracji roku akademickiego w Wyższym Seminarium Duchownym.

Inaugurację nowego roku akademickiego rozpoczęła 14 października Msza św. sprawowana pod przewodnictwem bp. Piotra Sawczuka. Pasterz diecezji w nawiązaniu do fragmentu Ewangelii zauważył w homilii, że również dzisiaj możemy spotkać ludzi, który mają wypaczoną wizję Boga. Ona – zdaniem pasterza diecezji – uniemożliwia im dotarcie do prawdy ewangelicznej i zrozumienie jej sensu. – Tacy ludzie uciekają w bardzo sugestywne opowieści o sposobach na uzyskanie zbawienia, obrzędach i formułach, dających – według nich – gwarancję przychylności Pana Boga – wskazał biskup. Dodał, że dla uwiarygodnienia swoich twierdzeń powołują się czasem na prywatne objawienia, interpretowane w oderwaniu od tradycji kościoła. – Są to zawsze ludzkie próby podrabiania klucza do nieba – spuentował.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
CZYTAJ DALEJ

Co daje wspólna Wielkanoc

Lubię ten okres, kiedy wszystkie Kościoły chrześcijańskie: wschodnie i zachodnie, w tym samym czasie celebrują Wielkanoc, a więc i Wielki Tydzień. Tak jest w tym roku. To pomaga uświadomić, że największe święto chrześcijańskie tak naprawdę łączy nas wszystkich. Bo wierzymy w tego samego Jezusa Chrystusa i mamy wiele wspólnych elementów naszej wiary i praktyk liturgicznych.

Zatem Anno Domini 2025 w Niedzielę Palmową w wielu miejscach Polski krzyżują się procesje z palmami, gdy katolicy i prawosławni świętują uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy. W Wielki Czwartek w tym samym czasie będziemy świętować ustanowienie sakramentu eucharystii i kapłaństwa, które mają takie samo znaczenie w obu kościołach: wschodnim i zachodnim. Także w Wielki Piątek czcimy Mękę Pana Jezusa, nawet jeśli w nieco inny sposób, to wymowa celebracji jest taka sama. W obu Kościołach centrum obchodów stanowi adoracja krzyża. Kościół prawosławny nie zna wprawdzie drogi krzyżowej i nie umieszcza Najświętszego Sakramentu nad udekorowanym Grobem z figurą Jezusa, za to wierni niosą w procesji – nieznaną u nas - Świętą Płaszczenicę, czyli tkaninę z wizerunkiem Chrystusa leżącego w grobie, a następnie przed Płaszczenicą oddają głębokie pokłony, dotykając czołem posadzki świątyni. To właśnie Płaszczenica symbolizuje Grób Pański. Liturgie wschodnie są też dłuższe, mają więcej śpiewów chóralnych, ale też nasze Wielkopiątkowe obrzędy i śpiewy pieśni pasyjnych mają wyjątkowy charakter, pozwalają się skupić i autentycznie włączyć w Mękę Chrystusa. To chyba sprawia, że to nabożeństwo jest dla mnie co roku ogromnym przeżyciem i mocnym doświadczeniem wiary.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję