Reklama

Głos z Torunia

Małe serca, wielka wiara

O miłości do dzieci i wychowaniu z wiarą w katolickim przedszkolu „Źródełko” z Aliną Ciechanowską i Ireną Gołębiewską rozmawia Ewa Melerska.

Niedziela toruńska 20/2025, str. IV

[ TEMATY ]

Toruń

Joanna Wudyka-Mucharska

Przedszkole to miejsce poznawania siebie i budowania relacji

Przedszkole to miejsce poznawania siebie i budowania relacji

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wybór przedszkola dla dziecka to jedno z wielu trudnych zadań rodzica. Osoby wierzące często biorą pod uwagę nie tylko edukację, ale i to, jakie wartości będą przekazywane dzieciom od najmłodszych lat.

Ewa Melerska: Historia przedszkola jest długa, sięga ponad 20 lat. Jak to się zaczęło?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Alina Ciechanowska: Nasza wspólnota (dziś ProMisja) powstała w 1987 r. i zgromadziła młodych, nastolatków. Wiadomo, że młodzi dorastają, jako dorośli zakładają rodziny i potem rodzą się dzieci. W charyzmacie naszej wspólnoty jest pragnienie dzielenia się Ewangelią z innymi, przyprowadzania ludzi w każdym wieku do Boga. Ważne jest dla nas wychowanie dzieci. Już od początków towarzyszy nam zdanie z Psalmu 8: „Usta dzieci i niemowląt oddają Ci chwałę na przekór Twym przeciwnikom, aby poskromić nieprzyjaciela i wroga”. Powołanie do ewangelizacji i do głoszenia połączyło się z pragnieniem objęcia duchową opieką dzieci nie tylko z naszej wspólnoty, ale też spoza niej, aby miały możliwość przybliżenia się do Boga.

Reklama

Irena Gołębiewska: Stawiamy na zdrowy rozsądek i normalność w wychowaniu dzieci. Przedszkole prowadzą osoby, które mają swoje rodziny, wiedzą, z jakimi radościami i trudnościami dzieci mogą na co dzień się spotykać. Przy tym są to osoby wierzące, które mają żywą relację z Bogiem. Dla dzieci jest to miejsce dojrzewania i nabierania gotowości do pójścia do szkoły.

W jaki sposób pomagacie dzieciom rozwijać życie chrześcijańskie?

A.C.: Tu jest podobnie jak w rodzinie. To, czym żyją dorośli, opiekunowie, przekłada się na to, czym żyją dzieci.

I.G.: Dzieci potrzebują życia w prawdzie i autentycznych opiekunów, których mogą naśladować. Kiedy jest okres Bożego Narodzenia, to nie mówimy tylko o choince i prezentach, ale o tym, że rodzi się Jezus. Kiedy jest okres wielkanocny, nie skupiamy się na kurkach i zajączkach, ale na tym, że Jezus umarł na krzyżu i zmartwychwstał. Mówimy dzieciom prawdę, nie zakłamujemy rzeczywistości. Dzieci chcą tego słuchać i dowiadywać się więcej. Popołudniami czytamy Pismo Święte – dzieci są bardzo ciekawe biblijnych historii.

Modlitwa zajmuje zapewne kluczowe miejsce w planie dnia.

A.C.: Tak, to zwyczajny element życia chrześcijańskiego, dlatego jest u nas codzienna spontaniczna modlitwa, uwielbienie Jezusa śpiewem.

I.G.: Dzieci mogą powiedzieć, co im w duszy gra, a ich serca przepełnione są radościami, czasami smutkami i to wszystko mogą oddać na modlitwie Bogu.

Relacja z Bogiem, którą budują tutaj dzieci, może rozpalać także wiarę w ich rodzicach.

Reklama

I.G.: Rodzice opowiadają, że dzieci często śpiewają w domach piosenki o Panu Bogu, których nauczyły się w przedszkolu. Dziecięca prosta wiara porusza serca nas, dorosłych. Kiedyś jeden tata dał świadectwo, że słowa piosenki, które śpiewało dziecko, były dla niego jak odpowiedź od Boga na pytanie, które wybrzmiewało w jego sercu.

A.C.: Dzieci w przedszkolu modlą się też przed jedzeniem – uczą się wdzięczności dla Boga – i później w domach chcą to praktykować.

Czas w przedszkolu to nie tylko nauka, ale i kształtowanie charakteru młodego człowieka.

I.G.: Oczywiście, obok nauki i realizacji podstawy programowej pracujemy nad charakterem, nad tym, jak się do siebie odnosimy, jak się wyrażamy, jakie zachowania są dobre, a jakie powinniśmy zmienić. Pielęgnujemy to, aby być dla siebie dobrym i miłym, aby dzieci wiedziały, że rozmowa, dzielenie się, przepraszanie czy wybaczanie to normalne zachowania. Są to zdrowe zasady w rodzinach, wśród rówieśników czy później w życiu dorosłym.

A.C.: Dzięki temu, że w przedszkolu są małe grupy, relacje mogą być głębsze. Na przykład w przypadku konfliktu chodzi o wspólne szukanie rozwiązania i pojednanie, a i z rodzicami łatwiej nawiązać nam relacje i dzielić się z nimi owocami naszej pracy czy spostrzeżeniami.

I.G.: Podczas wspólnej pracy nauczycielki mają możliwość indywidualnego podejścia do każdego dziecka, zwrócenia uwagi na zdolności dzieci lub gdzie potrzeba rozwinąć jakieś umiejętności. W mniejszym gronie łatwiej wychwycić trudności czy czasem i problemy, którym szybko można zaradzić. Każde dziecko jest inne i nie przykładamy do niego szablonów, że wszyscy muszą po równo robić i umieć to samo. Tak się nie da.

Reklama

Dlaczego wybór przedszkola ma tak duże znaczenie?

I.G.: Wybór przedszkola to ważna decyzja, bo właśnie wtedy kształtują się pierwsze relacje, sposób myślenia i poczucie siebie. Dzieci najlepiej rozwijają się w miejscu, gdzie czują się bezpieczne, akceptowane i otoczone życzliwością. Takie środowisko buduje ich pewność siebie i wspiera rozwój na wielu poziomach.

Ważna jest też atmosfera. Wiele osób zwraca uwagę, że panuje u nas przyjazny klimat. Nasze podejście do dzieci czy ich rodziców przekłada się na współpracę, na to, że dzieci mają do nas zaufanie. Oczywiście, to nie oznacza, że nie stawiamy granic. Czasami wymagamy więcej, ale wszystko w Bożej mądrości i z rozsądkiem.

Czy jako wspólnota misyjna zapoznajecie dzieci z tym tematem?

A.C.: Wspólnota ProMisja prowadzi misję w Mongolii od 2002 r., naturalnie więc co jakiś czas mamy zajęcia misyjne dla dzieci, spotkania z misjonarzami. Nasze dzieci z radością przygotowują np. piękne kartki dla dzieci mongolskich. Temat misji jest im znany.

Jak wygląda codzienność w Państwa przedszkolu?

Reklama

I.G.: W przedszkolu mamy miejsce na 25 dzieci, które mogą uczęszczać w pełnym wymiarze godzin. Zapewniamy 4 posiłki, które dowozi nam firma cateringowa. W harmonogramie dnia jest nauka według podstawy programowej, codzienne wyjścia na spacery lub zajęcia sportowe na świeżym powietrzu, uwielbienie, czytanie Pisma Świętego oraz oczywiście czas na zabawę, budowanie relacji, rozmowy i odpoczynek. Czasami wychodzimy na wycieczki do lasu, współtworzymy lekcje biblioteczne czy mamy możliwość obejrzenia przedstawienia teatralnego. Z zajęć dodatkowych dzieci mogą skorzystać z rytmiki, logosensoryki, robotyki, zajęć artystycznych, np. tworzenia prac plastycznych pod okiem malarki oraz nauki języka angielskiego z „native speakerem” – codziennie mają możliwość rozmowy z ciocią w języku angielskim.

Rekrutacja do przedszkola wciąż trwa?

I.G.: Tak, jeśli jakiś rodzic chciałby, zapisać dziecko do naszego przedszkola, to zapraszamy do kontaktu pod numerem tel. 514 318 664. Planujemy 30 maja zorganizować Dzień Otwarty w godz. 16-18, aby każdy miał możliwość nas poznać i zobaczyć miejsce, w które wkładamy nasze serca.

2025-05-13 14:09

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Historia nauczycielką życia

Niedziela toruńska 35/2023, str. I

[ TEMATY ]

Toruń

Renata Czerwińska

Żołnierze z pasją śpiewali polski hymn

Żołnierze z pasją śpiewali polski hymn

Kamienice, bloki, latarnie – tego dnia w Toruniu wszędzie łopotały biało-czerwone flagi. Gorący sierpniowy dzień zachęcał do dziękowania Bogu. Powodów było wiele.

To między innymi uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, kolejna rocznica cudu nad Wisłą i święto Wojska Polskiego. Uroczystości patriotyczne rozpoczęły się Mszą św. pod przewodnictwem proboszcza parafii garnizonowej, ks. mjr. Macieja Kalinowskiego. Neogotycka świątynia wypełniła się wiernymi oraz wojskiem z toruńskiego garnizonu.
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Pilne! Jest orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego ws. lekcji religii

Trybunał Konstytucyjny orzekł, że rozporządzenie MEN, przewidujące, że od 1 września br. religia lub etyka będą się odbywać w szkołach w wymiarze jednej godziny tygodniowo, jest niezgodne z konstytucją. Minister edukacji arbitralnie ukształtował treść rozporządzenia - podkreślono w uzasadnieniu wyroku.

Trybunał wydał orzeczenie trojga sędziów pod przewodnictwem prezesa TK Bogdana Święczkowskiego. Sprawozdawcą była Krystyna Pawłowicz; w składzie był jeszcze Stanisław Piotrowicz. Orzeczenie zapadło jednogłośnie. Sprawa dotyczyła nowelizacji rozporządzenia MEN z 17 stycznia 2025 r., która wprowadza od 1 września 2025 r. jedną godzinę religii lub etyki tygodniowo, odbywającą się bezpośrednio przed lub po obowiązkowych zajęciach.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję