Reklama

Polska

Grecki biskup: Unia Europejska to stado wilków, które chce rozszarpać najsłabszego

Nie ma Unii Europejskiej, jest stado wilków, które chce rozszarpać najsłabszego, czyli Grecję - uważa bp Franghískos Papamanólis. W rozmowie z KAI przewodniczący Świętego Synodu Greckich Hierarchów Katolickich (czyli konferencji episkopatu Grecji) mówi o gospodarczej niekompetencji premiera Aleksisa Ciprasa, a także o problemach maleńkiego Kościoła katolickiego, który nie jest nawet obecny w całym kraju.

[ TEMATY ]

polityka

Unia Europejska

EU flags/pl.fotolia.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KAI: Grecja przeżywa obecnie bardzo trudny okres swej historii...

- Sytuacja polityczna jest tragiczna. Grecy z rozpaczą przeżywali długi okres negocjacji w sprawie warunków pomocy finansowej dla ich zagrożonego bankructwem państwa. Grecja stała sama naprzeciw całej Unii Europejskiej. Jej kraje postępują egoistycznie, każdy ma na myśli tylko własne interesy, a nie Unię Europejską jako całość. Tak naprawdę żaden z nich nie chce wyjścia Grecji ze strefy euro, ale nie dlatego, że nie chce stracić Grecji, tylko z tego powodu, że Grexit nie jest dobry dla jego gospodarki.
Bez wątpienia Grecja znajduje się w tej sytuacji z winy ludzi nią rządzących. Jednak obecnie państwa europejskie próbują wyciągnąć własne korzyści z greckiego kryzysu, zupełnie nie interesując się niedolą, w jakiej pogrążony jest nasz naród. To już nie jest Unia Europejska, tylko stado wilków, które chce rozszarpać najsłabszego.
Brakuje ducha solidarności, który leżał u podstaw tworzenia instytucji europejskich. Ale tego ducha brakuje również w Kościele. Nie doświadczyliśmy nawet wyrazów solidarności ze strony innych konferencji episkopatu.

- Do trudnej sytuacji politycznej i gospodarczej doszedł jeszcze napływ uchodźców z Bliskiego Wschodu, którzy dostają się do Grecji z sąsiedniej Turcji...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- ...bo greckie wyspy są położone najbliżej Turcji. Na Kos imigrantów było więcej niż mieszkańców. Sprzedawcy nie otwierali sklepów, bo je rabowano. Doszło do rozruchów. Policja nie dawała sobie rady. Mieszkańcy nie mogli już normalnie żyć.
Pokazywano to w zagranicznych mediach, więc turyści zaczęli anulować swe przyjazdy i miejsca w hotelach. W całej Grecji odwołano 160 tysięcy rezerwacji. Ile stracili ludzie, którzy czekali, że latem dzięki turystom zarobią na życie przez resztę roku?
Podobna sytuacja była na wyspie Limnos. Tam także imigrantów było więcej niż mieszkańców, którzy nawet zapowiedzieli, że w proteście nie zamierzają głosować we wrześniowych wyborach parlamentarnych.
Problem jest ogromny. Staramy się pomóc, ale nasze możliwości są bardzo skromne. Apelujemy więc do rządzących. Nasza konferencja episkopatu napisała list do Europejskiego Banku Centralnego, do Komisji Europejskiej, do Międzynarodowego Funduszu Walutowego. Na moją prośbę przewodniczący Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej kard. Reinhard Max interweniował w Komisji Europejskiej.

- A jak Ksiądz Biskup ocenia działania premiera Aleksisa Ciprasa?

- Cipras ma dobre intencje, chce pomóc najuboższym i najsłabszym, ale jest niekompetentny. Nie ma pojęcia o gospodarce. A jednocześnie jest przekonany, że wie, co tak naprawdę znaczą propozycje, jakie otrzymuje z Brukseli. Podpisuje to, co jego doradcy mówią, żeby podpisał.
Gdyby od początku rozumiał, jaki cios zada turystyce, a co za tym idzie - gospodarce kraju, nie zwołałby 26 czerwca referendum w sprawie przyjęcia lub odrzucenia warunków zagranicznej pomocy. Odbyło się ono 5 lipca, a następnego dnia tylko na Krecie anulowano 60 tysięcy rezerwacji. Tymczasem turystyka jest głównym działem gospodarki Grecji!

Reklama

- Grecja potrzebuje pomocy, a tymczasem oczekujemy od niej, że pomoże uchodźcom i imigrantom z Bliskiego Wschodu...

- Zanim się zaczął kryzys na Bliskim Wschodzie, od 1990 roku napływali do nas imigranci z innych krajów Europy. Było to niedługo po wstąpieniu Grecji do Unii Europejskiej i wkrótce po upadku komunizmu. Jako pierwsi masowo przyjeżdżali do Polacy, w sumie około 250 tysięcy. Większość z nich wróciła już do Polski, ale część się tu osiedliła: kupili ziemię, zawarli małżeństwa, ich dzieci chodzą tu do szkół...
Niestety, konferencje episkopatu nie robią nic dla migrantów ze swoich krajów. Pozostają głuche na nasze prośby. Tylko niektórzy biskupi i zgromadzenia zakonne przysłali po kilku księży. Na przykład abp Józef Michalik z Przemyśla i abp Edward Ozorowski z Białegostoku dali po dwóch. Ale już tych, którzy tu przyjechali musi utrzymać maleńka konferencja episkopatu Grecji.
W Kościele katolickim wszyscy mówią o solidarności, więc okażcie ją naszemu małemu Kościołowi! Liczymy zwłaszcza na wielkie konferencje episkopatu: Włoch, Niemiec, Francji, Polski...

- Jaka jest specyfika Kościoła katolickiego w Grecji?

- Jesteśmy Kościołem mniejszościowym, żyjącym w otoczeniu prawosławnych, i Kościołem migrantów. Maleńkim Kościołem, który nie jest nawet obecny w całej Grecji, a jedynie na niektórych wyspach, w Atenach i kilku innych miastach. Katolicy greccy stanowią zaledwie pół procenta społeczeństwa - około 50 tysięcy wśród 11 milionów mieszkańców. Wraz z imigrantami, głównie z Polski i Albanii, jest nas 3,5 procenta.
Grecy są więc wśród tutejszych katolików mniejszością, jest ich tylko 18 procent. Pozostałe 82 procent wiernych to obcokrajowcy. Również większość księży przyjechała z zagranicy. Nie mamy powołań kapłańskich i zakonnych, także do zgromadzeń żeńskich.
Wiele razy pisałem do konferencji episkopatów, głównie polskiej i albańskiej, ostrzegając, że kiedy imigranci wrócą do swoich krajów nie będą już katolikami, bo tutaj mieszkają nieraz sto kilometrów od swego kościoła parafialnego. Czy pokonają w sumie 200 kilometrów, żeby uczestniczyć w niedzielnej Mszy?
Na Krecie pracuje wspaniały polski ksiądz, Daniel Stankiewicz, proboszcz w Heraklionie, który w sobotę i w niedzielę przejeżdża 360 kilometrów, żeby zapewnić Mszę św. w pięciu kościołach. Jest naprawdę bardzo dzielny.

- A czy istnieje jakaś współpraca z Kościołem prawosławnym?

- Kiedy prawosławni są silni w jakimś kraju, dominują i chcą dominować sami. A kiedy są słabi, stają się filokatoliccy.
Prosimy ich o pomoc, odwołując się do zasady wzajemności. Potrzebujemy kapłanów i kościołów. Kapłanów prawosławni dać nam oczywiście nie mogą, za to mają tyle nieczynnych świątyń! W wielu miastach Włoch otrzymali kościoły od katolików, więc niech dadzą albo przynajmniej użyczą swe zamknięte kościoły katolikom w Grecji. Ale tylko dwóch biskupów prawosławnych pozwoliło nam na korzystanie z trzech kościołów: dwóch na Krecie i jednego na Peloponezie.
Rozmawiał Paweł Bieliński (KAI)

2015-10-01 10:02

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Europejskie frustracje

Niedziela Ogólnopolska 15/2017, str. 45

[ TEMATY ]

Unia Europejska

Iwona Sztajner

Ciężkie działa wytoczone kilkakrotnie przeciwko Polsce w PE miały stanowić swoistą salwę przygotowawczą do właściwego ataku, czyli uruchomienia słynnego art. 7.

Frans Timmermans się wije. Chciał tak dobrze. Kreował się na największego obrońcę demokracji w Unii Europejskiej. Po ewidentnym usunięciu się w cień szefa Komisji Europejskiej Jeana Claude’a Junckera stał się twarzą tego superrządu. Wiceszef KE dwoił się i troił w Warszawie, w swojej Komisji, w Parlamencie Europejskim, zachodnich mediach i... musiał spuścić z tonu. Ciężkie działa wytoczone kilkakrotnie przeciwko Polsce w PE miały stanowić swoistą salwę przygotowawczą do właściwego ataku, czyli uruchomienia słynnego art. 7. To oznacza konkretne sankcje. Pozbawienie, w tym wypadku Polski, prawa głosu w Radzie UE, z jednoczesnym obowiązkiem płacenia miliardowych składek. Potrzebna do tego jest jednak zgoda wszystkich krajów członkowskich UE. Timmermans wie, że takiej zgody nie ma. Bojąc się kompromitacji, a jednocześnie chcąc zachować twarz, przeniósł swoją małą wendetę na forum jednej z dwudziestu komisji PE. Zamiast więc wystrzału z „grubej Berty”, musiał się zadowolić, przynajmniej chwilowo, detonacją kapiszona. – Jeszcze nie jest za późno, by zawrócić z tego kursu i zapobiec większym szkodom – straszył Timmermans polski rząd na niedawnym posiedzeniu komisji ds. wolności obywatelskich w Brukseli. To znów przygrywka do – jak ćwierkają europarlamentarne wróbelki – skierowania tzw. problemu Polski do Rady UE. Na forum unijnych ministrów planuje bowiem kolejny test. Jeśli się nie powiedzie, holenderski komisarz dozna znowu uczucia frustracji. No bo trudno nawet dopuścić myśl, że takiemu politykowi może bardziej niż na pryncypiach zależeć na nagłośnieniu własnego nazwiska i karierze. Chociaż... Pięć lat temu, gdy Timmermans był posłem w holenderskim parlamencie, ostro zaatakował ministra spraw zagranicznych własnego kraju za brak reakcji na wypowiedzi jednego z amerykańskich polityków. Zarzuty dotyczyły skali eutanazji przeprowadzanych w Holandii, w wyniku czego starsi ludzie obawiają się leczenia we własnym kraju i wyjeżdżają do szpitali za granicę. Wkrótce po tym nadzwyczajnym zaangażowaniu Timmermansa zmienił się rząd w Holandii, a on sam zajął miejsce dopiero co krytykowanego ministra spraw zagranicznych. Obecnie nasz bohater bynajmniej nie może myśleć o krajowym podwórku. Jego partia w ostatnich wyborach „zapikowała”, uzyskując w holenderskim parlamencie zaledwie 9 mandatów – do niedawna miała ich 38. Na co więc może teraz grać wiceprzewodniczący KE, ostro krytykując i atakując polski rząd? Nie sądzę, że śni o stanowisku premiera nad Wisłą.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Lublin. Nowy sezon w Wieży Trynitarskiej

2024-05-05 12:18

Muzeum Archidiecezji Lubelskiej

Ksiądz Łukasz Trzciński zaprasza w gościnne progi muzeum

Ksiądz Łukasz Trzciński zaprasza w gościnne progi muzeum

Wybierając się na spacer po Lublinie, warto zajrzeć do Wieży Trynitarskiej, która zmienia się z każdym sezonem - zaprasza ks. Łukasz Trzciński.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję