Reklama

Szkolne Koła Caritas

W wielu szkołach archidiecezji lubelskiej podejmowane są inicjatywy mające na celu pomoc osobom potrzebującym. Jedną z form pomocy są Szkolne Koła Caritas, powoływane w celu zaspokajania duchowych i społecznych potrzeb młodego pokolenia katolików oraz podejmowania przez nich dzieł miłosierdzia. Koła są organizacjami uczniowskimi działającymi na terenie szkoły pod opieką dyrekcji, włączającymi się na zasadzie wolontariatu w działalność charytatywno - opiekuńczo - wychowawczą prowadzoną przez Caritas. Na terenie archidiecezji w tę formę pomocy zaangażowało się kilka szkół.

Niedziela lubelska 32/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gimnazjum nr 7 w Lublinie

Praca Szkolnego Koła Caritas, działającego przy Gimnazjum nr 7 im. J. Kochanowskiego w Lublinie od stycznia 2003 r., polegała przede wszystkim na organizowaniu pomocy materialnej dla uczniów gimnazjum. Dla tego przedsięwzięcia zorganizowane zostały 2 kiermasze świąteczne oraz kwesta w Dzień Dziecka, z których dochód został przeznaczony na zakup obiadów, udzielenie zapomogi finansowej uczniom gimnazjum i leczenie chorej absolwentki. Artykuły oferowane na kiermaszach pochodziły z darowizn od uczniów, rodziców i nauczycieli, Proboszcza parafii oraz z zakupu ze środków własnych Koła. Współpraca ze szkolnymi kołami technicznym i plastycznym zaowocowała wzbogaceniem kiermaszów o przedmioty wykonane przez uczniów. Członkowie Koła w czerwcu 2003 r. zorganizowali kiermasz używanych podręczników. Podczas cyklicznych spotkań członkowie Koła przygotowywali akcje charytatywne w duchu miłosierdzia jakie powinno charakteryzować chrześcijan.

Szkoła Podstawowa nr 51 w Lublinie

Reklama

Matka Teresa z Kalkuty jest patronką Szkolnego Koła Caritas, istniejącego od lutego 2002 r. przy Szkole Podstawowej nr 51 im. Jana Pawła II w Lublinie. Koło może poszczycić się wieloma przedsięwzięciami. Wśród nich warto wymienić zbiórki pieniędzy na operację szpiku kostnego ucznia Szkoły Podstawowej w Zarzeczu oraz na leczenie uczennicy z wrodzonym zanikiem mięśni. Członkowie Koła organizują kiermasze świąteczne, loterie fantowe, konkursy kolęd i piosenek angielskich, zbiórki artykułów papierniczych, podręczników i ubrań dla uczniów z ubogich rodzin. Istotną formą pomocy biedniejszym uczniom jest dofinansowanie posiłków w szkolnej stołówce oraz wypoczynku wakacyjnego. Dzięki współpracy z Akcją Katolicką i Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej wielu uczniów otrzymało wyprawki szkolne, ubrania i paczki żywnościowe. Dbając o rozwój duchowy uczniów, Koło sfinansowało wyjazd do Krakowa na spotkanie z Ojcem Świętym, pielgrzymkę do Częstochowy oraz zakupiło podręczniki do nauki religii dla kilkunastu uczniów. Ważnym przedsięwzięciem był udział w organizowanej przez Radio Lublin akcji "Pomóż dzieciom przetrwać zimę" oraz przygotowanie i przeprowadzenie w szkole "Adopcji Serc".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

IV Liceum Ogólnokształcące w Lublinie

W ramach działalności Szkolnego Koła Caritas, powstałego w kwietniu 2003 r. przy IV Liceum Ogólnokształcącym w Lublinie, zostały przeprowadzone przy pomocy Dyrektora Caritas Archidiecezji Lubelskiej oraz Dyrektora XXI Liceum Ogólnokształcącego im. S. Kostki w Lublinie 2 loterie fantowe, z których dochód został przeznaczony na rehabilitację jednego z uczniów liceum oraz na pomoc dzieciom ze świetlicy opiekuńczo-wychowawczej przy parafii św. Mikołaja w Lublinie. Członkowie Koła uczestniczyli również w zaproponowanej przez Ojców Pallotynów zbiórce okularów dla Afrykańczyków oraz w ostatnim czasie nawiązali współpracę z Ruchem Solidarności Rodzin.

Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Chełmie

Szkolne Koło Caritas przy Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Chełmie może pochwalić się dużym zaangażowaniem uczniów, nauczycieli oraz pracowitością i pomysłowością wolontariuszy. Dzięki ich inicjatywom Koło zakupiło wyprawki szkolne, przygotowało paczki świąteczne, zorganizowało kiermasz używanych podręczników. W odpowiedzi na apel Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Chełmie Koło zorganizowało zbiórkę zabawek, książek i przyborów szkolnych oraz przygotowało paczki mikołajkowe dla wychowanków ośrodka. Dzięki pomocy Caritas oraz ofiarności sponsorów, możliwe było przeprowadzenie Mikołajkowej Loterii Fantowej, z której dochód umożliwił zakup paczek żywnościowych dla uczniów z ubogich rodzin oraz zasilił fundusz Koła, z którego uczniowie otrzymywali stypendia. Członkowie Koła, włączając się w akcję Wigilijnego Dzieła Pomocy Dzieciom, rozprowadzali świece Caritas oraz wykonane przez uczniów kartki bożonarodzeniowe. Z okazji Światowego Dnia Chorego wolontariusze odwiedzili hospitalizowane dzieci, wręczając im drobne upominki. Festyn charytatywny, spektakl zaprezentowany przez uczniów z klasy teatralnej szkoły, koncert alumnów Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Lublinie oraz liczne konkursy, które zostały zorganizowane z racji obchodów Dnia Dziecka, umożliwiły dofinansowanie letniego wypoczynku ubogim uczniom. Przez cały rok funkcjonowała w szkole świetlica "Caritas", w której uczniowie mogli uzyskać pomoc dydaktyczną, uczestniczyć w warsztatach plastycznych, grach, zabawach oraz liczyć na wsparcie nauczycieli - wolontariuszy.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

Niedziela łódzka 22/2003

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

Adobe Stock

Św. Teresa z Lisieux

Św. Teresa z Lisieux

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

Co najmniej 36 osób zginęło, a 200 zostało rannych w wyniku zawalenia się rusztowania na kościół

2025-10-02 09:19

[ TEMATY ]

Etiopia

Vatican Media

Co najmniej 36 osób zginęło, a 200 zostało rannych w wyniku zawalenia się prowizorycznego rusztowania na kościół w Etiopii. Do tragedii doszło 1 października, w trakcie nabożeństwa, a informuje o niej francuski dziennik „La Croix”, powołując się na etiopskie media.

Do zawalenia się drewnianego rusztowania w kościele w miejscowości Arerti, ok. 70 km od stolicy Addis Abeby doszło w godzinach porannych, gdy liczna grupa wiernych znajdowała się w świątyni. Zginęło co najmniej 36 osób a 200 zostało rannych, jednak, jak podkreśla szef lokalnej policji Ahmed Gebeyehu, liczba ta może wzrosnąć. Zawalone rusztowanie, służące do prowadzenia prac wykończeniowych, skonstruowane było z grubych drewnianych pali.
CZYTAJ DALEJ

Quo vadis, European education? Debata w Parlamencie Europejskim o przyszłości szkoły

2025-10-02 19:41

[ TEMATY ]

szkoła

parlament europejski

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

1 października 2025 r. w Parlamencie Europejskim w Brukseli odbyła się międzynarodowa konferencja „Quo vadis, European Education?”, poświęcona konsekwencjom i ryzykom związanym z projektem Europejskiego Obszaru Edukacji. Wydarzenie zorganizowała europoseł Małgorzata Gosiewska (ECR), która w swoim wystąpieniu otwierającym wskazała na zagrożenia, jakie niesie ze sobą unifikacja systemów edukacyjnych w Europie.

Konferencję otworzyła poseł do Parlamentu Europejskiego Małgorzata Gosiewska, zwracając uwagę, że projekt Europejskiego Obszaru Edukacji może prowadzić do osłabienia tożsamości narodowych. Podkreśliła, że edukacja to nie tylko wiedza, ale również fundament kulturowy i aksjologiczny, bez którego Europa może utracić swoje korzenie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję