Reklama

Adwentowe oczekiwanie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Liturgia Kościoła katolickiego traktuje każdy rok jako pamiątkę pobytu Chrystusa na ziemi oraz dokonanego przez Niego dzieła zbawienia rodzaju ludzkiego. Rozpoczynający się w niedzielę 30 listopada br. Adwent zaczyna kolejny w naszym życiu rok kościelny. Łaciński termin adventus w starożytnym Rzymie oznaczał oficjalny przyjazd czy odwiedziny państwowego dygnitarza po objęciu urzędu. W języku religijnym słowem tym nazywano coroczne przybywanie uświęcającego bóstwa do świątyni lub do miejsc religijnej manifestacji wyznawców. W chrześcijaństwie termin adventus przyjął się na określanie przyjścia Chrystusa w sensie wcielenia Słowa oraz powtórnego przyjścia w chwale. Dzisiaj powszechnie stosuje się to słowo do nazywania okresu liturgicznego, przygotowującego wiernych do świąt Bożego Narodzenia.
Adwent w kościelnej liturgii ukazany jest najpierw jako przygotowanie na przyjście Chrystusa na końcu czasów. Temat eschatologicznego oczekiwania rozwijany jest w czytaniach liturgicznych do 16 grudnia. Potem kładzie się nacisk na bezpośrednie przygotowanie do Narodzenia Pańskiego. W czasie od 17 do 24 grudnia czytania liturgiczne opisują wydarzenia bezpośrednio poprzedzające narodzenie Jezusa. Podkreśla się w ten sposób radosny charakter oczekiwania. Klimat Adwentu trafnie wyraził Anselm Grün w książce Boże Narodzenie - świętować Nowy Początek. Święto na granicy czasów. Według niego adwentowe oczekiwanie - na przyjście wyjątkowe dla ludzi wierzących w Chrystusa - rozumiane jest na kilka sposobów. Oczekuje się na przyjście Jezusa Chrystusa do naszego wnętrza dzisiaj oraz na nadejście Pana w chwale na końcu czasów. To oczekiwanie cechuje dalekosiężność spojrzenia i uwrażliwienie na to, co w danej chwili jest celem tego czekania, czyli na święto Narodzenia Pańskiego. Adwentowe oczekiwanie to również czas tęsknoty, czyli umiłowanego pożądania tego, co do głębi wypełnia nasze serce i co może nas zadowolić oraz czas czuwania, czyli świadomego i trzeźwego przeżywania każdej chwili w perspektywie przyjścia Jezusa Chrystusa.
Radosny charakter adwentowego czekania potęgują obchodzone w grudniu mikołajki i uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny. To właśnie Matce Bożej poświęcone są Roraty - Msze św. wotywne, które na trwałe wpisały się w polską religijność adwentową. Wiele osób pamięta z dzieciństwa drogę do kościoła w ciemnościach grudniowego poranka i radość zapalania świecy roratniej. Określenie „roraty” wywodzi się od pierwszych łacińskich słów znanej adwentowej pieśni: Rorate, coeli desuper, et nubes pluant Justum, pochodzących z mesjańskiego proroctwa Izajasza:

„Niebiosa, wysączcie z góry sprawiedliwość i niechaj obłoki z deszczem ją wyleją!
Niechajże ziemia się otworzy, niechaj zbawienie wyda owoc
i razem wzejdzie sprawiedliwość!
Ja, Pan, jestem tego Stwórcą”
(Iz 45, 8).

Owocem, który ma wydać ziemia jest Mesjasz - Jezus Chrystus. Niech tegoroczny Adwent będzie okazją do przybliżenia się do przychodzącego do nas Pana. W szumie i pośpiechu dzisiejszego świata nie zapominajmy o tym, co najważniejsze.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Ocena: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Lubartów. Powołani do służby

2024-05-05 12:27

Ks. Krzysztof Podstawka

Alumni: Mateusz Budzyński z parafii Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Lubartowie, Karol Kapica z parafii św. Wita w Mełgwi, Bartłomiej Kozioł z parafii Matki Bożej Bolesnej w Kraśniku, Bartosz Starowicz z parafii Matki Bożej Królowej Polski w Krakowie oraz Wojciech Zybała z parafii Wniebowstąpienia Pańskiego w Lubartowie - klerycy 5. roku Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Lublinie, przyjęli święcenia diakonatu z rąk bp. Artura Mizińskiego 4 maja w kościele Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Lubartowie.

CZYTAJ DALEJ

Wy jesteście przyjaciółmi moimi

2024-04-26 13:42

Niedziela Ogólnopolska 18/2024, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

o. Waldemar Pastusiak

Adobe Stock

Trwamy wciąż w radości paschalnej powoli zbliżając się do uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Chcemy otworzyć nasze serca na Jego działanie. Zarówno teksty z Dziejów Apostolskich, jak i cuda czynione przez posługę Apostołów budują nas świadectwem pierwszych chrześcijan. W pochylaniu się nad tajemnicą wiary ważnym, a właściwie najważniejszym wyznacznikiem naszej relacji z Bogiem jest nic innego jak tylko miłość. Ona nadaje żywotność i autentyczność naszej wierze. O niej także przypominają dzisiejsze czytania. Miłość nie tylko odnosi się do naszej relacji z Bogiem, ale promieniuje także na drugiego człowieka. Wśród wielu czynników, którymi próbujemy „mierzyć” czyjąś wiarę, czy chrześcijaństwo, miłość pozostaje jedynym „wskaźnikiem”. Brak miłości do drugiego człowieka oznacza brak znajomości przez nas Boga. Trudne to nasze chrześcijaństwo, kiedy musimy kochać bliźniego swego. „Musimy” determinuje nas tak długo, jak długo pozostajemy w niedojrzałej miłości do Boga. Może pamiętamy słowa wypowiedziane przez kard. Stefana Wyszyńskiego o komunistach: „Nie zmuszą mnie niczym do tego, bym ich nienawidził”. To nic innego jak niezwykła relacja z Bogiem, która pozwala zupełnie inaczej spojrzeć na drugiego człowieka. W miłości, zarówno tej ludzkiej, jak i tej Bożej, obowiązują zasady; tymi danymi od Boga są, oczywiście, przykazania. Pytanie: czy kochasz Boga?, jest takim samym pytaniem jak to: czy przestrzegasz Bożych przykazań? Jeśli je zachowujesz – trwasz w miłości Boga. W parze z miłością „idzie” radość. Radość, która promieniuje z naszej twarzy, wyraża obecność Boga. Kiedy spotykamy człowieka radosnego, mamy nadzieję, że jego wnętrze jest pełne życzliwości i dobroci. I gdy zapytalibyśmy go, czy radość, uśmiech i miłość to jest chrześcijaństwo, to w odpowiedzi usłyszelibyśmy: tak. Pełna życzliwości miłość w codziennej relacji z ludźmi jest uobecnianiem samego Boga. Ostatecznym dopełnieniem Dekalogu jest nasza wzajemna miłość. Wiemy o tym, bo kiedy przygotowywaliśmy się do I Komunii św., uczyliśmy się przykazania miłości. Może nawet katecheta powiedział, że choćbyśmy o wszystkim zapomnieli, zawsze ma pozostać miłość – ta do Boga i ta do drugiego człowieka. Przypomniał o tym również św. Paweł Apostoł w Liście do Koryntian: „Trwają te trzy: wiara, nadzieja i miłość, z nich zaś największa jest miłość”(por. 13, 13).

CZYTAJ DALEJ

Za nami doroczna pielgrzymka Przyjaciół Paradyża

2024-05-05 19:17

[ TEMATY ]

Przyjaciele Paradyża

Wyższe Seminarium Duchowne w Paradyżu

Karolina Krasowska

Głównym punktem pielgrzymki była Msza św. pod przewodnictwem bp. Tadeusza Lityńskiego

Głównym punktem pielgrzymki była Msza św. pod przewodnictwem bp. Tadeusza Lityńskiego

Modlą się o nowe powołania i za powołanych, a także wspierają kleryków przygotowujących się do kapłaństwa. Dziś przybyli do Wyższego Seminarium Diecezjalnego na doroczną pielgrzymkę.

5 maja odbyła się diecezjalna pielgrzymka „Przyjaciół Paradyża" do Sanktuarium Matki Bożej Wychowawczyni Powołań Kapłańskich w Paradyżu. Spotkanie rozpoczęło się od Godzinek o Niepokalanym Poczęciu NMP i konferencji rektora diecezjalnego seminarium ks. Mariusza Jagielskiego. Głównym punktem pielgrzymki była Msza św. pod przewodnictwem bp. Tadeusza Lityńskiego. – Gromadzimy się przed obliczem Matki Bożej Paradyskiej jako rodzina Przyjaciół Paradyża w klimacie spokoju, wyciszenia, refleksji i modlitwy, ale przede wszystkim w klimacie ofiarowanej miłości, o której tak dużo usłyszeliśmy dzisiaj w słowie Bożym – mówił na początku homilii pasterz diecezji. – Dziękuję wam za pełną ofiary obecność i za to całoroczne towarzyszenie naszym alumnom, kapłanom i tym wszystkim wołającym o rozeznanie drogi życiowej, dla tych, którzy w tym roku podejmą tę decyzję. Nasza modlitwa podczas Eucharystii jest źródłem i znakiem pewności, że jesteśmy we właściwym miejscu, bowiem Pan Jezus jest z nami i gwarantuje owocność tego spotkania swoim słowem, mówiąc „bo, gdzie są zebrani dwaj lub trzej w Imię Moje, tam Jestem pośród nich”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję