Reklama

Europa

Papież wywołał debatę na temat majątku Kościoła

Franciszek swoją niedawną wypowiedzią wywołał debatę na temat majątku Kościoła katolickiego we Włoszech. Otwierając 16 maja w Watykanie 69. sesję plenarną Konferencji Episkopatu Włoch papież zachęcił, aby Kościół "zachowywał tylko to, co może służyć doświadczeniu wiary i miłości bliźniego ludu Bożego". W związku z dyskusją włoski dziennik "Corriere della Sera" opublikował raport o domniemywanym majątku Watykanu i Kościoła we Włoszech.

[ TEMATY ]

Włochy

BOŻENA SZTAJNER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Grupa kapitałowa "Re" zajmująca się nieruchomościami i blisko współpracująca z kręgami kościelnymi szacuje, że teoretyczna wartość majątku Watykanu i włoskiego Kościoła jako całości wynosi ponad 1 bilion euro. Ponadto we Włoszech obowiązuje odpis podatkowy na Kościół w wysokości 0,8 proc. podatku dochodowego, co daje rocznie ponad 1 miliard euro.

W szacowanej całkowitej liczbie kościelnych nieruchomości znajduje się m.in. 9 tys. szkół i 4 tys. ośrodków opieki. Raport ujawnił ponadto, że dochody z wynajmu nie zawsze odpowiadają wartości danej nieruchomości. Na przykład niektóre apartamenty są wynajmowane tylko za połowę jego wartości rynkowej.

Włoski dziennik przypomina, że papież Franciszek od początku swego pontyfikatu głosi ideę "Kościoła ubogiego dla ubogich". Broni przy tym własności Kościoła argumentując, że z niej powinna być finansowana przede wszystkim jego działalność charytatywna.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2016-05-18 13:12

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Paglia przeciw narzucaniu ideologii gender

[ TEMATY ]

gender

Włochy

Abp Paglia

Forsowane we Włoszech prawo o homotransfobii to narzucanie w majestacie prawa ideologii gender – ostrzega przewodniczący Papieskiej Akademii Życia. Zauważył on, że przed dyskryminacją chroni włoska konstytucja. Prawo, które urzeczywistniałoby tę ochronę jest czymś dobrym. Jednakże w tym wypadku prawo, które ma chronić konstytucja, neguje inne prawa wynikające z ustawy zasadniczej, w tym wolność opinii – dodaje abp Vincenzo Paglia.

Forsowane we włoskim parlamencie tak zwane prawo Zan budzi wielkie kontrowersje. Przewiduje bowiem surowe kary za dyskryminację względem przedstawicieli LGBT, a zarazem sama definicja dyskryminacji jest tak niejasna, że według prawników będzie można za nią uznać choćby katolickie nauczanie na temat małżeństwa i rodziny. W tej sprawie interweniowała już na drodze dyplomatycznej Stolica Apostolska.
CZYTAJ DALEJ

Jeden z kardynałów na konklawe "poratował" przyszłego papieża... cukierkami

2025-05-14 14:30

[ TEMATY ]

konklawe

kard. Luis Antonio Tagle

cukierki

Papież Leon XIV

Adobe Stock

Kard. Tagle miał "poratować" przyszłego papieża... cukierkami

Kard. Tagle miał poratować przyszłego papieża... cukierkami

Filipiński kardynał Luis Antonio Tagle w szczególny sposób wspierał papieża Leona XIV na finiszu konklawe. Kard. Tagle powiedział na konferencji prasowej w Rzymie, że kiedy kard. Robert Francis Prevost, który siedział obok niego na konklawe, zdał sobie sprawę podczas liczenia głosów, że zostanie wybrany, zaczął ciężko oddychać, dlatego zaproponował przyszłemu papieżowi słodycze.

„Zawsze mam przy sobie słodycze. Kard. Prevost siedział obok mnie. Kiedy usłyszałem, że ciężko oddycha, zapytałem go: 'Chcesz cukierka? A on odpowiedział: 'Dobrze, daj mi jednego, proszę'”. To był jego „pierwszy `akt miłosierdzia` wobec nowego papieża”, zażartował kard. Tagle, który przed konklawe sam był typowany jako potencjalny następca zmarłego papieża Franciszka.
CZYTAJ DALEJ

"Rerum novarum". Kamień węgielny katolickiej nauki społecznej

2025-05-14 21:11

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIII

Papież Leon XIV

pl.wikipedia.org

Philip de László "Portret Leona XIII" (1900)

Philip de László Portret Leona XIII (1900)

15 maja 1891 r. papież Leon XIII ogłosił encyklikę "Rerum novarum". Ta data, jak i wybór kard. Prevosta na papieża Leona XIV jest okazją do przypomnienia treści tego dokumnetu.

Wspomniany dokument papieski, ogłoszony 15 maja 1891 z podtytułem „encyklika w sprawie robotniczej”, wskazywał zarówno na zakres tematyczny poruszanych w nim zagadnień, jak i na głównych jego odbiorców: świat pracy, rozumiany szeroko, a więc obejmujący i pracobiorców, i pracodawców. Zanim dokument ten ujrzał światło dzienne, jego autor ogłosił kilka innych encyklik o tematyce społecznej, choć z pewnością nie tej rangi, m.in.: „Quod Apostolici muneris” z 28 grudnia 1878 – o prawno-moralnych podstawach porządku społecznego oraz istnienia warstw i klas społecznych; „Humanum genus” z 20 kwietnia 1884 – m.in. o korporacyjnym ustroju średniowiecza, mającym stanowić wzór dla tworzenia nowych form organizowania się społeczeństwa; „Immortale Dei” z 1 listopada 1885 – o chrześcijańskim ustroju państwa; „Diuturnum illud” z 29 czerwca 1887 – o pochodzeniu władzy państwowej; „Libertas” z 20 czerwca 1888 – o wolności osoby ludzkiej; „Sapientiae christanae” z 10 stycznia 1890 – o społecznych obowiązkach katolików.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję