Reklama

Nowości „Gaudium”

„Drogi mój, nie mogę znaleźć spokoju”

Na początku grudnia br. ukazała się kolejna książka abp. Józefa Życińskiego. Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej „Gaudium” przygotowało „Listy do Nikodema & teksty wojenne”. „Listy”, poddane cenzurze i boleśnie okrojone, były publikowane 20 lat temu na łamach „Tygodnika Powszechnego” jako próba ewangelicznej oceny postaw wynikających z wprowadzenia stanu wojennego.

Niedziela lubelska 51/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Teksty, jak informuje nas sam Autor, dwukrotnie ukazywały się poza cenzurą w nierównoważnych treściowo wersjach. Wynikało to z tego, że przy próbach oficjalnych publikacji niejednokrotnie wprowadzano zmiany, potrzebne do akceptacji przez cenzurę. Przy druku w drugim obiegu umieszczano wersję, którą udało się przejąć z cenzury. Stąd też w niektórych tekstach Apokalipsy mniejszej czytamy o „solidarności”, w innych wydaniach zaś o „przyjaźni”. Obecna publikacja jest zbiorem pierwotnych tekstów, „w których nie ma jeszcze dyplomatycznych retuszów, wprowadzanych w celu wyciszenia pryncypialnego gniewu cenzorów”. Czytając książkę należy pamiętać o tym, że wprowadzenie stanu wojennego 13 grudnia 1981 r. stanowiło „brutalne zmiażdżenie marzeń o wolnej Polsce, w której prawa człowieka stanowiłyby fundament społecznego porozumienia”. Niewielu Polaków utożsamiało się z ideą usprawiedliwiania wprowadzenia stanu wojennego jako mniejszego zła; problemem moralnym stały się publiczne wystąpienia osób, które wcześniej ceniono za „postawy odbiegające od podporządkowania partyjnym instrukcjom zachowań aparatczyków”.
Abp Życiński w grudniu 1982 r. zaczął pisać Listy, podpisując się imieniem Józefa z Arymatei - szlachetnej postaci znanej z kart Pisma Świętego jako osoby sprawiedliwej i prawej. Na pozór biblijne zamyślenia znajdowały realne odniesienia do ówczesnej rzeczywistości. Niejednokrotnie cenzorzy musieli sporo się nagłowić, by wyłapać aluzje ośmieszające „zatroskanych” o los Polski towarzyszy. Dla czytelników teksty stały się impulsem do zachowania krytycznego dystansu do zdarzeń, wówczas gdy - jak pisze Autor - „stężenie urzędowego absurdu przekraczało wszelkie dopuszczalne miary”. Dla lepszego zrozumienia politycznych aluzji sprzed 20 lat, przy niektórych fragmentach zostały wprowadzone przypisy, ukazujące kontekst sytuacji „łączących patos z cynizmem, a czystą groteskę z absurdem politycznym”.
Książka nie jest czystym zapisem historii sprzed lat, nie czyta się jej jak reporterskiego opisu zdarzeń. Lekturze nieustannie towarzyszy myśl, że o programowym cynizmie, idącym w parze z brakiem elementarnego szacunku dla człowieka, słyszy się w środkach komunikacji społecznej na co dzień. Pewne postawy zachowują trwałość niezależnie od czasu. Ludzkie wybory moralne i wartościowania etyczne nie ulegają rewolucyjnym zmianom wraz z deklaracjami polityków. Także dziś nadzieja miażdżona jest przez fanatyzm, a uczciwość przeciwstawiana zwyczajnym karierowiczom. Autorski wstęp, który rozpoczyna książkę, zawiera znamienne słowa: „Wśród codziennych wyborów pomiędzy wiernością i zdradą, dużą rolę odgrywa odniesienie do Ewangelii Jezusa Chrystusa i wzorców zachowań istotnych dla etyki chrześcijańskiej. Możemy sobie życzyć, by odniesienia te zachowały żywotność i siłę także na progu trzeciego tysiąclecia, gdy pojawiają się jakościowo nowe propozycje urynkowionej uczciwości”.

Józef Życiński, Listy do Nikodema & teksty wojenne, Lublin 2003, s. 143.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Leon XIV spotkał się w Watykanie z tenisistą Jannikiem Sinnerem

2025-05-14 17:17

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

PAP/EPA/VATICAN MEDIA

Papież Leon XIV spotkał się z Jannikiem Sinnerem, liderem tenisowego rankingu ATP. Tenisowy włoski mistrz przekazał Ojcu Świętemu rakietę taką, jakiej sam używa w trakcie meczów.

Po miłym przywitaniu w jednej z sal w Auli Pawła VI Leon XIV zapytał Jannika Sinnera, pochodzącego z Trydentu-Górnej Adygi, czy w domu u niego mówi się po niemiecku. Tenisista odpowiedział, że tak.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: jakich zmian dokona Leon XIV w Kurii Rzymskiej

9 maja, dzień po swoim wyborze na Stolicę Piotrową papieża, „Leon XIV wyraził wolę, aby szefowie i członkowie instytucji Kurii Rzymskiej, a także sekretarze i przewodniczący Papieskiej Komisji ds. Państwa Watykańskiego tymczasowo kontynuowali pełnienie swoich urzędów donec aliter provideatur. Ojciec Święty pragnie bowiem zapewnić sobie pewien czas na refleksję, modlitwę i dialog przed dokonaniem jakichkolwiek nominacji lub ostatecznego potwierdzenia”. Tym niemniej zdaniem Marco Manciniego można w najbliższym czasie oczekiwać kliku nominacji.

Jednym z pierwszych stanowisk do obsadzenia w Kurii będzie z pewnością stanowisko prefekta Dykasterii ds. Biskupów oraz przewodniczącego Papieskiej Komisji ds. Ameryki Łacińskiej, które do swego wyboru pełnik kard. Robert Francis Prevost.
CZYTAJ DALEJ

"Rerum novarum". Kamień węgielny katolickiej nauki społecznej

2025-05-14 21:11

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIII

Papież Leon XIV

pl.wikipedia.org

Philip de László "Portret Leona XIII" (1900)

Philip de László Portret Leona XIII (1900)

15 maja 1890 r. papież Leon XIII ogłosił encyklikę "Rerum novarum". Ta data, jak i wybór kard. Prevosta na papieża Leona XIV jest okazją do przypomnienia treści tego dokumnetu.

Wspomniany dokument papieski, ogłoszony 15 maja 1891 z podtytułem „encyklika w sprawie robotniczej”, wskazywał zarówno na zakres tematyczny poruszanych w nim zagadnień, jak i na głównych jego odbiorców: świat pracy, rozumiany szeroko, a więc obejmujący i pracobiorców, i pracodawców. Zanim dokument ten ujrzał światło dzienne, jego autor ogłosił kilka innych encyklik o tematyce społecznej, choć z pewnością nie tej rangi, m.in.: „Quod Apostolici muneris” z 28 grudnia 1878 – o prawno-moralnych podstawach porządku społecznego oraz istnienia warstw i klas społecznych; „Humanum genus” z 20 kwietnia 1884 – m.in. o korporacyjnym ustroju średniowiecza, mającym stanowić wzór dla tworzenia nowych form organizowania się społeczeństwa; „Immortale Dei” z 1 listopada 1885 – o chrześcijańskim ustroju państwa; „Diuturnum illud” z 29 czerwca 1887 – o pochodzeniu władzy państwowej; „Libertas” z 20 czerwca 1888 – o wolności osoby ludzkiej; „Sapientiae christanae” z 10 stycznia 1890 – o społecznych obowiązkach katolików.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję