Reklama

Odważne pierwsze kroki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ponad 150 eksponatów zgromadzono w trzech salach kieleckiego Biura Wystaw Artystycznych. Autorami prac są młodzi twórcy - uczniowie klas piątych Liceum Plastycznego przy Zespole Szkół Plastycznych im. Józefa Szermentowskiego w Kielcach. W zależności od kierunku kształcenia przygotowali rzeźby w drewnie, w brązie i kamieniu, obrazy malowane olejem, rysunki, ceramiczne formy, meble artystyczne, miniatury i ikony, gobeliny, projekty reklamowe.
Hasło tegorocznej wystawy, otwartej 2 kwietnia br., brzmiało Dziedzictwo kulturowe Europy. Z pewnością to tytuł wystawy zainspirował również młodych artystów do wykonania „Pociągu do Unii”, w którym każdy wagon zawiera cechę charakterystyczną dla danego narodu czy kraju. Pełno tu symboli, wyraźnych i czytelnych dla każdego Europejczyka. Całość tworzy kolorową mozaikę kultur.
Każdy uczeń wykonywał swoją pracę pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna. Gros z wykonanych przez uczniów prac to dosłowne inspiracje zaczerpnięte z twórczości największych europejskich artystów. Jednak odbiorca dostrzeże bez problemu, iż te pierwsze kroki uczniów były nie tylko zwyczajnym kopiowaniem, ale niejednokrotnie zawierały elementy własnych poszukiwań artystycznych. Zaznaczyło się to zwłaszcza w malarstwie. Nic w tym dziwnego, bo młody twórca nie jest obciążony, jego twórczość jest nieskrępowana konwencjami, widać w niej świeżość, pewną spontaniczność - tłumaczy dyrektor BWA Marian Rumin. W wielu pracach zaznacza się także znak czasu, element współczesności. Widać to, czym młody człowiek żyje, jak postrzega świat, otaczającą go rzeczywistość - wyjaśnia dyrektor, który również jest absolwentem Liceum Plastycznego Kielcach. Warto dodać, iż BWA od początku swego istnienia umożliwia wystawienie w swych pomieszczeniach prac dyplomowych uczniów kieleckiego „Plastyka”.
W całej wystawie zaznaczają się wyraźnie dwa nurty poszukiwań, które nawiązują do dwu największych tradycji Europy: chrześcijańskiej i antycznej - podkreśla dyrektor Liceum Plastycznego Maria Kowalczyk. To czerpanie z dwóch źródeł widać na każdym kroku. W pracach uderza precyzja i dokładność ich wykonania. W niektórych widać już pewną dojrzałość. Zachwyca tryptyk Urszuli Pieregończuk - to kopia obrazu „Dama w kapeluszu z piórami” Gustawa Klimta, do której autorka dołączyła dwie własne interpretacje dzieła. Przyciągają również uwagę misternie malowane i pisane miniatury czy ikona Chrystusa Pantokokratora Justyny Chałupki.
Czy taka wystawa jest wydarzeniem? Dla młodego artysty zapewne tak. „To pewnego rodzaju nobilitacja” - mówi dyrektor Rumin. Warto też podkreślić, iż prace dyplomowe cieszą się dużą popularnością wśród miłośników, którzy chętnie nabywają dzieła młodych artystów.
Ilu z uczniów zdecyduje się na twórczość artystyczną, odda się jej z pasją? Kto wie, może wśród nich są młodzi Rembrandci? Jednak wszyscy oni zdają sobie sprawę, iż talent, nawet jeśli jest, to nie wszystko. Potrzeba jeszcze ciężkiej pracy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wincenty, czyli tam i z powrotem

Czy można zapanować nad wstydem? Podobno jeśli mocno wbije się paznokcie w kciuk, to czerwona twarz wraca do normy. Ale od środka wstyd dalej pali, choć może na zewnątrz już tak bardzo tego nie widać. Jeśli ktoś się wstydzi, że zachował się jak świnia, to w sumie dobrze, bo jest szansa, że tak łatwo tego nie powtórzy. Tylko że ludzkość tak jakoś coraz mniej się wstydzi rzeczy złych.

Ludzie wstydzą się: biedy, pochodzenia, wiary, wyglądu, wagi… I nie jest to wcale wynalazek dzisiejszych napompowanych, szpanujących i wyzwolonych czasów. Takie samo zażenowanie czuł pewien Wincenty, żyjący we Francji na przełomie XVI i XVII wieku. Urodził się w zapadłej wsi, dzieciństwo kojarzyło mu się ze świniakami, biedą, pięciorgiem rodzeństwa i matką - służącą. Chciał się z tego wyrwać. Więc wymyślił sobie, że zostanie księdzem. Serio. Nie szukał w tym wszystkim specjalnie Boga. Miał tylko dość biedy. Rodzice dali mu, co mogli, ale szału nie było, więc chłopak dorabiał korepetycjami, jednocześnie z całych sił próbując ukryć swoje pochodzenie. Dlatego, kiedy ojciec przyszedł go odwiedzić w szkole, Wincenty nie chciał z nim rozmawiać. Sumienie wyrzucało mu to potem do późnej starości.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Niebo dla bogaczy

2025-09-23 12:40

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

Adobe Stock

Studiowała na Politechnice Wrocławskiej. W zamian za notatki z matematyki jeden z kolegów zaproponował jej wyjazd na wspinaczkę niedaleko Jeleniej Góry. Jeden dzień pośród skał całkowicie odmienił jej życie. Tamto doświadczenie przewyższyło wszystkie dotychczasowe fascynacje. Wanda Rutkiewicz jako trzecia kobieta na świecie zdobyła Mont Everest. Brała wówczas udział w zachodnioniemieckiej wyprawie. Na szczyt najwyższej góry globu wchodziła po południu, 16 października 1978 roku. Pamiętna data. Podczas spotkania z himalaistką Jan Paweł II żartował: „Bóg chciał, że tego samego dnia weszliśmy tak wysoko”. Paradoksalnie wejście na wierzchołek ziemi w dniu, w którym Polak został papieżem, spowodowało nieoczekiwany efekt propagandowy. Czołówki polskich gazet mówiły przede wszystkim o jej sukcesie, by nieco usunąć w cień fakt wyboru na stolicę Piotrową papieża znad Wisły.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: włoski kapłan drugim sekretarzem osobistym Leona XIV

2025-09-27 16:08

[ TEMATY ]

Watykan

Papież Leon XIV

Agata Kowalska

Biskup San Miniato, Giovanni Paccosi, ogłosił, że ks. Marco Billeri, prezbiter diecezji toskańskiej, został mianowany przez Ojca Świętego jego drugim sekretarzem osobistym.

Wyświęcony w 2016 roku, ks. Billeri kontynuował studia w Rzymie, uzyskując doktorat z prawa kanonicznego. Mianowany sędzią Trybunału Kościelnego Toskanii oraz obrońcą węzła małżeńskiej przy Trybunale Diecezjalnym w San Miniato i Volterra, był również ceremoniarzem biskupim i sekretarzem Rady Kapłańskiej. Do tej pory pełnił funkcję wikariusza parafii św. Szczepana i Marcina w San Miniato Basso.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję