Reklama

Marian Czapla w Galerii Sceny Plastycznej KUL

Czas męki i czas zmartwychwstania

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Autorzy twórczości prezentowanej w Galerii Sceny Plastycznej KUL na ogół „zanurzali” swe prace w bardzo stonowanej gamie kolorystycznej. Płótna przemawiały treścią, formą, natomiast kolor był jakby dopełnieniem, znaczącym, ale nie wysuwającym się na pierwszy plan. Leszek Mądzik, twórca teatru Sceny Plastycznej KUL, sam prezentuje podobną postawę artystyczną. Od lat mówi konsekwentnie o problemach egzystencjalnych, które każdy z nas odczuwa nie tylko w postaci konkretnych myśli, nazywających to, co właśnie czujemy, ale także w postaci stanów zawahań, napięć, niepokojów, mniejszych i większych zaskoczeń i radości. Tych stanów poruszeń duszy, pojawiających się gdy nasza refleksja dotyczy spraw i wartości najważniejszych, dotykających tajemnicy życia i śmierci. Mądzik operuje szeregiem dość zwyczajnych, ale nieprzypadkowo wybranych przedmiotów, które zestawione w pewne układy, poruszając się dzięki aktorom na tle dźwięków często zaczerpniętych z natury, stają się jakby takimi bergmanowskimi szeptami i krzykami o naszej egzystencji. Całość niemal zawsze tonie w czerni i szarości.
Tymczasem Marian Czapla swymi wielkimi barwnymi płaszczyznami wydaje się rozrywać tę ciszę naszego wnętrza, którą przy Złotej 5 spodziewamy się znaleźć. Kładzione szerokimi impastami ostre barwy przywodzą na myśl obrazy „Dzikich” (awangardy malarskiej z lat 80. XX w.), ale może też amerykańską krzykliwość pop i op-artu lat 50. i 60. XX w. Jak zauważyli krytycy, w trudnej epoce postmodernizmu M. Czapla wypracował własny styl nowoczesnego malarstwa sztalugowego w oparciu o żywy, fakturalny kolor i zmysłową figurację. Wychodząc od ciepłozimnej abstrakcji, zawsze metaforycznie tytułowanej, a bliskiej warsztatowo europejskim mistrzowskim dokonaniom Nicolasa de Staëla czy Serge’a Poliakoffa, doszedł do osobistego figuralnego wariantu malarstwa-moralitetu, które śmiało można porównać formalnie ze sztuką abstrakcyjnego ekspresjonisty Willelma De Kooninga, a bardziej całościowo, biorąc pod uwagę duchową motywację, ze sztuką autentycznie religijnego katolika i paryżanina George’a Roualta, syna stolarza, autora, podobnie jak Czapla, licznych nieortodoksyjnych, czarnokonturowych, gwałtownych, bogatych malarsko pasyjnych przedstawień Chrystusa i Madonny.
Kilkanaście płócien, powstałych na początku lat 90., przedstawia Mękę Pańską. Wystawa uczy pokory wobec Boga i wobec sztuki; akcentuje czas Wielkiego Postu oraz czas Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. Czapla przez obrany przez siebie temat, ekspresyjno-realistyczną formę, mocną kolorystykę niejako przypomina, że sztuka nie jest narzędziem zabawy dla niedojrzałych dorosłych, którzy wiaderko i łopatkę zamienili na pędzel i paletę, lecz dla ludzi, których stać na refleksję, wyrażaną dzięki talentowi.

Marian Czapla urodził się w 1946 r. w Gackach k. Szydłowa na Kielecczyźnie. Absolwent Państwowego Liceum Technik Plastycznych w Kielcach w pracowni drewna i ASP w Warszawie (dyplom 1972); studiował w pracowniach Stefana Gierowskiego (malarstwo), Haliny Chrostowskiej i Józefa Pakulskiego (grafika). Współzałożyciel grupy artystycznej „Sympleks S4”. Profesor malarstwa w macierzystej uczelni.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jasna Góra: dziękczynienie za dar przyjęcia I Komunii Świętej

2024-05-15 17:34

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Pierwsza Komunia św.

Karol Porwich/Niedziela

Przyjeżdżają, aby podziękować za dar przyjęcia I Komunii Świętej. To czas dziękczynienia dzieci, ale i rodziców, katechetów, duszpasterzy - docierają na Jasną Górę ze wszystkich stron Polski.

- Tworzymy piękną rodzinę, bo jesteśmy tu wspólnie z dziećmi, ich rodzicami, opiekunami, nauczycielami - zauważył proboszcz parafii św. Jana Chrzciciela z Chełma z diec. tarnowskiej ks. Jerzy Bulsa.

CZYTAJ DALEJ

Nakładają Europejczykom ciężary nie do uniesienia, których oni sami nie dźwigają

2024-05-15 07:00

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

O co chodzi w nadchodzących wyborach europejskich? Dotyczą głównie dwóch instytucji: Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego, które od lat są zdominowane przez jedną stronę europejskiej sceny politycznej, więc sam akt wyborczy teoretycznie powinien wzbudzać raczej nikłe zainteresowanie wyborców, a jednak przynajmniej w Polsce w ciągu ostatnich 10 lat frekwencja przy eurowyborach wzrosła dwukrotnie.

Panowało również do niedawna przekonanie, że przy tych wyborach lepsze wyniki osiągają partie sprzyjające unijnemu mainstreamowi, a jednak pięć lat temu stało się inaczej i to Prawo i Sprawiedliwość zdobyło 45,38% głosów, co jest jak dotąd rekordowym poparciem wyborczym w Polsce od 1989 roku. Takiego wyniku od czasu reglamentowanej rewolucji z 1989 roku nie zdobyło żadne ugrupowanie. Jakie były przyczyny takiego wyniku? Powodów było kilka, ale najistotniejszym była chęć pokazania Unii Europejskiej żółtej kartki. Ściślej rzecz biorąc nie UE, tylko politykom sprawującym władzę w unijnych instytucjach, co jest istotnym rozróżnieniem, bo bycie przeciwnikiem ich polityki nie jest równoznaczne z byciem przeciwko samej Wspólnocie, co od lat próbują sugerować niektórzy politycy w naszym kraju.

CZYTAJ DALEJ

Pianiści z całego świata zagrają w Kłodzku

2024-05-15 16:35

stevepb/pixabay.com

Fani muzyki klasycznej będą zachwyceni rozpoczynającym się XXVI Kłodzkim Konkursem Pianistycznym, który po raz pierwszy będzie miał rangę międzynarodową i dlatego będzie to też - I International Kłodzko Piano Competition. Klasyka łączy się z nowoczesnością, bo utwory muzyczne będą do słuchania zarówno stacjonarnie jak i online.

Ten międzynarodowy konkurs pianistyczny odbędzie się w 17-18 maja 2024 roku. Konkurs odbywać się będzie na dwóch płaszczyznach – stacjonarnej na Sali Koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Fryderyka Chopina w Kłodzku oraz online.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję