Reklama

Jak uzyskać pomoc z Unii Europejskiej?

Czy akcesja Polski do struktur Unii Europejskiej da nam jakieś korzyści? Takie pytanie stawiano często przed przystąpieniem Polski do Unii, a nie brakuje podobnych pytań i obecnie. Aby przybliżyć tę tematykę, przed wakacjami w siedzibie legnickiej Kurii Biskupiej odbyło się spotkanie informacyjne, w którym wzięli udział: Stefania Adamczyk - konsultant ds. zabytków sakralnych przy Sekretariacie Episkopatu Polski, Apolinary Lipski - autor opracowania „Pomoc strukturalna Wspólnoty Europejskiej” i Roman Sakowski - autor opracowania „Przykładowe źródła finansowania zadań realizowanych przez parafie”. Prelegenci przedstawili możliwości i źródła uzyskania pomocy w realizowaniu projektów, które mogą powstawać we wspólnotach lokalnych, na które przeznaczono fundusze unijne. Poniżej przedstawiamy te propozycje. Redakcja

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pomoc Strukturalna Wspólnoty Europejskiej

W opracowaniu przygotowanym przez Apolinarego Lipskiego zawarto podstawowe informacje na temat unijnej polityki regionalnej, jej instrumentów oraz pomocy strukturalnej, jaka stanie się dostępna dla podmiotów polskich, po wejściu naszego kraju do wspólnoty.
Przedstawiono poszczególne elementy wdrażanego obecnie przez różne instytucje państwowe systemu dystrybucji środków pomocowych. Z uwagi na niezakończony jeszcze proces tworzenia dokumentów programowych, określających kierunki i sposoby wykorzystania środków, niektóre informacje zawarte w tym opracowaniu mogą ulec zmianie. Zakres tych zmian nie powinien jednak wpływać istotnie na aktualność przedstawionych informacji.

Cel polityki regionalnej UE w Polsce

Po wstąpieniu Polski do struktur Wspólnoty, kraj nasz został objęty tzw. celem nr 1 regionalnej polityki europejskiej. Oznacza to, że Polska zostaje uznana za obszar słabiej rozwinięty, wymagający dostosowań strukturalnych. W praktyce oznacza to objęcie całego obszaru kraju strukturalną pomocą. Źródłem tej pomocy są cztery fundusze strukturalne:
1. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR, ang. ERDF) - fundusz ten ma na celu zmniejszanie dysproporcji pomiędzy regionami należącymi do Unii. Fundusz ten będzie głównym źródłem pomocy strukturalnej dostępnej w Polsce. Wartość funduszu w latach 2004-2006 4,65 miliarda euro.
2. Europejski Fundusz Społeczny (EFS, ang. ESF) - jest ukierunkowany na zwalczanie i zmniejszanie bezrobocia.
3. Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOIGR, ang. EAGGF) - w ramach, którego finansowana jest wspólnotowa polityka rolna.
4. Finansowy Instrument Wsparcia Rybołówstwa (FIWR, ang. FIFG) - finansujący przemiany strukturalne w obszarze rybołówstwa.
Odrębnym od ww. funduszy jest Fundusz Spójności (FS, ang. CF). Jego celem jest promocja społecznej i gospodarczej spójności poszczególnych regionów Unii. Środki pochodzące z tego funduszu są przeznaczane na finansowanie dużych (tj. o wartości powyżej 10 mln euro) projektów infrastrukturalnych, w dwóch głównych obszarach: ochronie środowiska oraz infrastruktury transportowej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Dokumenty programowe pomocy strukturalnej

Po akcesji Polski do struktur UE, dla podmiotów polskich stają się dostępne środki z wszystkich wyżej wymienionych funduszy, są dostępne dla beneficjentów w ramach tzw. programów operacyjnych. Podkreślić jednakże należy, że podstawą do opracowania programów operacyjnych stanowią: Narodowy Plan Rozwoju oraz Podstawy Wsparcia Wspólnoty.
Narodowy Plan Rozwoju jest dokumentem opracowywanym i zatwierdzonym przez rząd RP, który w sposób kompleksowy określa kierunki rozwoju Polski w pierwszych latach członkostwa. Przedstawia w sposób syntetyczny aktualną sytuację społeczno-ekonomiczną kraju, problemy, przed jakimi stoi społeczeństwo, jednocześnie wskazując kierunki zmian oraz drogi poprawy obecnej sytuacji. NPR określa również wielkość oraz kierunki wykorzystanie środków pomocowych.
Z kolei w Podstawach Wparcia Wspólnoty zawarto bardziej szczegółową strategię oraz priorytety wykorzystania Funduszy Strukturalnych. Jest to dokument zatwierdzany przez Komisję Europejską w porozumieniu z krajem członkowskim. Cele określone w PWW są realizowane poprzez programy operacyjne.
W Polsce zasady korzystania z pomocy strukturalnej reguluje 6 programów operacyjnych.
W celu łatwiejszego zobrazowania kierunków wykorzystania środków pomocowych, niżej przedstawiono listę przykładowych, możliwych do realizacji przez kościelne osoby prawne projektów.

Nazwa projektu
Rozwój infrastruktury edukacyjnej
Charakterystyka
Projekty mogą dotyczyć m.in. budowy lub rozbudowy obiektów edukacyjnych, zakupu wyposażenia służącego edukacji, zagospodarowaniu otoczenia placówek edukacyjnych
Zakres pomocy
Do 75% wydatków kwalifikowalnych, tzn. kosztów budowy, remontów, kosztów zakupu sprzętu itp

Reklama

Nazwa projektu
Rozwój infrastruktury służącej ochronie zdrowia
Charakterystyka
Projekty mogą dotyczyć:
- zakupu sprzętu diagnostycznego
- zakupu sprzętu terapeutycznego
Zakres pomocy
Do 75% wydatków kwalifikowalnych, tj. kosztów zakupu sprzętu.

Nazwa projektu
Zachowanie dóbr kultury i rozwój turystyki
Charakterystyka
Projekty mogą dotyczyć:
- konserwacji, odnowienia i rewitalizacji dóbr kultury,
- zabezpieczenia obiektów kultury,
- systemów informacji kulturalnej,
- budowy obiektów turystycznych,
- tworzenia centrów informacji turystycznej.
Zakres pomocy
Do 75% wydatków kwalifikowalnych, tj. kosztów remontów, prac konserwatorskich, opracowania systemów informacji kulturalnych.

Nazwa projektu
Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego
Charakterystyka
Projekty mogą dotyczyć:
- tworzenia kafejek internetowych
Zakres pomocy
Do 75% wydatków kwalifikowalnych, tj.
- zakup sprzętu komputerowego
- koszt zakupu oprogramowania
- koszt podłączenia sprzętu do sieci.

Nazwa projektu
Zielona energia
Charakterystyka
Projekty mogą dotyczyć:
- wykorzystania odnawialnych źródeł energii,
- redukcji zanieczyszczeń powietrza i wody.
Zakres pomocy
Do 75% wydatków kwalifikowalnych, tj.:
kosztów budowy, zakupu urządzeń, montażu.

Nazwa projektu
Wspieranie i rozwój wolontariatu
Charakterystyka
Projekty mogą dotyczyć:
- uruchomienia stanowisk pracy zgodnie z ustawą o wolontariacie
Zakres pomocy
Do 75% wydatków kwalifikowalnych, tj.
- koszt przygotowania stanowiska
- koszt wynagrodzeń wolontariusza.

Nazwa projektu
Działanie na rzecz osób niepełnosprawnych
Charakterystyka
Projekty mogą dotyczyć:
- tworzenia miejsc pracy dostosowanych dla osób niepełnosprawnych
- poradnictwa zawodowego, pedagogicznego i psychologicznego
- szkolenia dla osób współpracujących z niepełnosprawnymi
- kampanii informacyjnej na rzecz zmiany postaw wobec osób niepełnosprawnych.
Zakres pomocy
Do 80% wydatków kwalifikowalnych, tj:
- koszty przygotowania stanowisk pracy
- koszt poradnictwa pedagogicznego czy psychologicznego
- koszt opracowania i zakupu materiałów informacyjnych.

Reklama

Nazwa projektu
Działanie na rzecz młodzieży
Charakterystyka
Projekty mogą dotyczyć:
- szkoleń dla młodzieży wkraczającej na rynek pracy
- szkoleń czy warsztatów dla młodych ludzi planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej
Zakres pomocy
Do 80% wydatków kwalifikowalnych tj:
- kosztów przygotowania szkoleń,
- kosztów uczestnictwa w szkoleniach (dojazd, zakwaterowanie)
- kosztów materiałów szkoleniowych czy informacyjnych.

Nazwa projektu
Działanie na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym
Charakterystyka
Projekty mogą dotyczyć:
- inicjatyw lokalnych skierowanych do osób długotrwale bezrobotnych
- szkoleń czy warsztatów dla osób pragnących rozpocząć działalność gospodarczą (zawodowe, jak również przedsiębiorczości)
- organizowanie klubów samopomocy
- rehabilitacji zawodowej,
- przeprowadzenia badań, opracowania ekspertyz.
Zakres pomocy
Do 80% wydatków kwalifikowalnych tj:
- koszty uruchomienia inicjatyw
- koszty szkoleń (koszty uczestnictwa w szkoleniu, wynagrodzenia trenerów, materiały szkoleniowe, itp.)
- koszty tworzenia klubów oraz ich promocji
- koszty badań, ekspertyz.

Jak uzyskać pomoc unijną w finansowaniu zamierzonych działań?

Po pierwsze - pomysł.
Na podanych wyżej przykładach możemy spróbować zaadoptować któryś z programów dla potrzeb naszej parafii, a najlepiej z pomocą przedstawicieli lokalnych władz samorządowych. Nie należy zapominać, że na pomysłodawcy spoczywa obowiązek sfinansowania ok. 25% wartości przedstawianego projektu.
Po drugie - przedstawienie programu.
Z wybranym programem, pomysłem, zgłosić się w diecezji legnickiej do koordynatora
Romana Sakowskiego, urzędującego w siedzibie Caritas Diecezji Legnickiej, przy ul. Okrzei 22, tel.(0-76) 724-43-00; e-mail: cdl@caritas.pl
Po trzecie - złożenie projektu.
Po konsultacji, uzgodnieniu szczegółów, złożyć projekt do Urzędu Marszałkowskiego. Urząd przyzna hasło dostępu na specjalną stronę internetową, na której, po uprzednim poinformowaniu wnioskodawców, na bieżąco będzie można dokonać korekt, aż do osiągnięcia końcowej wersji projektu. Potem trzeba czekać na decyzję.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Spotkanie proboszczów świata: chcemy usłyszeć, jak Jezus nadal działa dzisiaj

2024-04-30 11:06

[ TEMATY ]

synod

proboszczowie

kard. Mario Grech

Karol Porwich/Niedziela

- Nie przybyliście tutaj, by otrzymać nauczanie czy wykład nt. synodalności. Jesteście tutaj, by opowiedzieć nam swoją historię, ponieważ historia każdego z was jest ważna - mówił kard. Mario Grech otwierając spotkanie „Proboszczowie dla synodu”. Odbywa się ono w połowie drogi między kolejnymi sesjami Synodu Biskupów nt. synodalności i w pewnej mierze jest odpowiedzią na pojawiający się zarzut, że głos kapłanów odpowiedzialnych za wspólnoty parafialne został dotąd niewystarczająco wysłuchany.

Dostrzec Bożą obecność w naszych historiach

CZYTAJ DALEJ

Abp Crepaldi: obecny kształt projektu europejskiego niezgodny z wizją katolicką

2024-04-30 14:29

[ TEMATY ]

Unia Europejska

projekt

pixabay.com

Zielony Ład, ataki na własność prywatną, aborcja jako jedna z zasad podstawowych, ingerencja w wewnętrzne sprawy państw członkowskich, dążenie do przyspieszenia procesu centralizacji - są niezgodne z wizją katolicką - twierdzi w wywiadzie dla portalu „La Nuova Bussola Quotidiana” abp Giampaolo Crepaldi. Emerytowany biskup Triestu, który przez długi czas kierował komisją Caritas in veritate CCEE (Rady Konferencji Episkopatów Europy), w latach 1994-2001 był podsekretarzem, zaś 2001-2009 sekretarzem Papieskiej Rady Iustitia et Pax zdecydowanie krytykuje obecny kształt projektu europejskiego. Przestrzega też przed przekształceniem się europejskiego „marzenia” w ideologiczny europeizm.

Odnosząc się do zbliżających się wyborów do Parlamentu Europejskiego abp Crepaldi podkreśla ich wyjątkową ważność. „Unia Europejska nie sprawdziła się w ostatnim czasie. Wiele osób wskazywało na poważne wady Europejskiego Zielonego Ładu, ale nie zostały wysłuchane. Polityka klimatyczna i transformacji energetycznej była centralistyczna, kosztowna, nieskuteczna i iluzoryczna, wywołując reakcje odrzucenia. Niedawne głosowanie Parlamentu Europejskiego w sprawie aborcji jako prawa człowieka podkreśliło przejęcie kontroli nad parlamentem przez destrukcyjną i beznadziejną ideologię. Wtrącanie się instytucji UE w wybory parlamentarne w Polsce i forsowanie decyzji przez rząd Węgier, narodu często traktowanego jako «obcy» dla Unii, to tylko niektóre aspekty sytuacji wyraźnego kryzysu. Dodajmy do tego znaczącą porażkę w polityce zagranicznej” - stwierdził emerytowany biskup Triestu.

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Modlitwa mam adopcyjnych za dzieci

2024-05-01 10:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Archiwum AOA

W najbliższy wtorek, 7 maja, o godzinie 17:00 w parafii Opatrzności Bożej w Łodzi odbędzie się szczególne wydarzenie. Archidiecezjalny Ośrodek Adopcyjny (AOA) w Łodzi zaprasza mamy adopcyjne, by za wstawiennictwem św. Moniki powierzyły swoje dzieci Bogu. Modlitwa odbędzie się w miejscu, gdzie znajdują się relikwie św. Moniki i gdzie każdego siódmego dnia miesiąca odbywa się modlitwa mam za dzieci.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję