Reklama

Polska

Jasna Góra: tysiące pielgrzymów przybywają na Triduum

Triduum Paschalne to na Jasnej Górze czas modlitwy tysięcy pielgrzymów. W tym maryjnym sanktuarium wiele akcentów wskazuje na mękę Chrystusa, a sama bazylika jest pod wezwaniem Znalezienia Krzyża Świętego i Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Paulini zapraszają na drogę krzyżową i świąteczne liturgie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ołtarz Adoracji w wystroju przypomina o obecności w Kościele Ducha Świętego. Na środku widnieje napis „Jesteśmy napełnieni Duchem Świętym”. Kościół symbolizują dwie świątynie: bazylika św. Piotra w Rzymie i Jasna Góra. Ich zdjęcia umieszczone są po obu stronach Najświętszego Sakramentu. Są i gołębice, symbol Ducha Świętego. Kilkadziesiąt z nich oplata kościoły i place przed nimi przypominając, że każdy z nas jest świątynią Ducha Świętego.

Adoracja Jezusa w Ołtarzu Wystawienia potrwa do godz. 19.00, potem rozpocznie się Liturgia Męki Pańskiej celebrowana w bazylice. Po niej Najświętszy Sakrament przeniesiony zostanie do Grobu Pańskiego, który tradycyjnie znajdować się będzie w Kaplicy Matki Bożej. Jego wystrój będzie w tym roku bardzo patriotyczny i nawiązywać będzie do 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Tam adoracja potrwa całą noc.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ważnym nabożeństwem jest dziś rozważanie drogi krzyżowej. Na wałach jasnogórskich weźmie w niej udział kilka tysięcy wiernych. Nabożeństwo poprowadzi abp Wacław Depo, metropolita częstochowski. Stacje Męki Pańskiej znajdują się w widocznym z wałów parku klasztornym, który otacza z trzech stron mury sanktuarium. Posągi zostały wykonane przez wybitnego rzeźbiarza Piusa Welońskiego a autorem projektu drogi krzyżowej był architekt Stefan Szyller.

Wały stanowią pozostałość dawnych umocnień klasztoru. Ich budowę rozpoczęto z inicjatywy Zygmunta III Wazy w 1620 r. Powstała czworokątna twierdza z charakterystycznymi bastionami, otoczona gotycką fosą i wałami ziemnymi. Twierdza wytrzymała trzy oblężenia - Szwedów w 1655 r., Rosjan w 1771 r. i Austriaków w 1809 r.

Wałami Jasnogórskimi - drogą, którą podążał bohaterski obrońca klasztoru o. Augustyn Kordecki - w poranek Niedzieli Zmartwychwstania przejdzie tradycyjna procesja rezurekcyjna. Poprowadzi ją o godz. 6.00 z Kaplicy Matki Bożej bp Antoni Długosz z Częstochowy. Po procesji rozpocznie się Msza św. w bazylice jasnogórskiej. Transmitować ją będzie Telewizja Polska na antenie TVP3, a więc w paśmie ośrodków lokalnych w całym kraju.

Reklama

Wielki Piątek to jedyny dzień w roku, w którym nie odprawia się Mszy św. Rano paulini i pielgrzymi zgromadzili się na Liturgii Godzin.

Duchowość krzyża i kontemplacja Męki Pańskiej to jeden z najważniejszych charyzmatów zakonu paulinów. Ich zakonodawca bł. Euzebiusz od początku obrał drogę naśladowania Chrystusa Ukrzyżowanego. - Pierwszy klasztor otrzymał znamienny, jakby programowy tytuł św. Krzyża. Dla pierwszych paulinów, którzy podjęli upodobnienie się do Chrystusa Ukrzyżowanego, surowość życia, posty, czuwania i dobrowolnie przyjęte wyrzeczenia były świadectwem ich bezkompromisowego stylu ewangelicznego. Praktyka ich pokutnego życia stanowi odtąd znamienną cechę duchowości synów św. Pawła. To właśnie z tego powodu paulini byli nazwani pustelnikami św. Krzyża.

Umiłowanie krzyża widać szczególnie na Jasnej Górze, gdzie obok kultu maryjnego bardzo widoczny jest także rys chrystocentryczny. Wymowne jest już samo wezwanie bazyliki jasnogórskiej Znalezienia Krzyża Świętego i Narodzenia Najświętszej Maryi Panny.

W Kaplicy Matki Bożej niemalże tuż obok Cudownego Obrazu umieszczone są dwa wielkie zabytkowe krzyże. Przy znajdującym się po prawej stronie słynącym łaskami krucyfiksie z figurą Chrystusa, w piątki Wielkiego Postu, celebrowane były poranne Msze św. Tak dzieje się tylko raz w roku. Według zapisów historycznych krzyż pochodzi z okresu średniowiecza i jest darem Elżbiety Rakuszanki, żony Kazimierza Jagiellończyka. Sama figura Chrystusa na krzyżu, w swym zamyśle artystycznym, stwarza wyjątkową atmosferę do kontemplacji tajemnicy zbawienia człowieka.

Gotycki krucyfiks to zabytek pochodzący z XV w., z warsztatu Wita Stwosza. Rzeźba jest zawieszona przy ołtarzu z połowy XVIII w.

Reklama

Obok monumentalnych stacji drogi krzyżowej na wałach, na Jasnej Górze jest jeszcze kilka innych przedstawień Męki Pańskiej. W Kaplicy Matki Bożej w tzw. przybudówce znajdują się odrestaurowane ostatnio XVIII-wieczne obrazy, a w górnej części również odnowiona ostatnio Golgota Jerzego Dudy-Gracza. To nie 14 a 18 stacji i bardzo nowoczesne rozważanie drogi krzyżowej.

Na czas świętych dni Triduum Paschalnego i Świąt Wielkanocnych wspólnota paulinów powiększyła się o kleryków z krakowskiej Skałki. Dla braci studiujących w paulińskim seminarium, to obok wspólnego przeżywania uroczystości w „zakonnej rodzinie” to także nabywanie doświadczenia na przyszłą posługę duszpasterską.

Wraz z paulinami modlą się także uczestnicy rekolekcji powołaniowych, które już po raz kolejny zostały zorganizowane właśnie w tym czasie.

Setki osób w tym czasie „oblegają” jasnogórskie konfesjonały. Spowiedź trwa w Kaplicy Sakramentu Pokuty, dziś i jutro od godz. 6.15 do godz. 18.00.

2018-03-30 13:13

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pielgrzymka kapłanów archidiecezji częstochowskiej na Jasną Górę

[ TEMATY ]

Jasna Góra

kapłani

archidiecezja częstochowska

Marian Sztajner/Niedziela

Pielgrzymka Kapłanów Archidiecezji Częstochowskiej, 28 września 2019 r.

Pielgrzymka Kapłanów Archidiecezji Częstochowskiej, 28 września 2019 r.

W najbliższą sobotę 26 września na Jasną Górę będą pielgrzymować kapłani archidiecezji częstochowskiej.

O godz. 10 pielgrzymkę rozpocznie Droga Krzyżowa na wałach. W bazylice o godz. 11 Mszy św. będzie przewodniczyć abp Wacław Depo, metropolita częstochowski. Po niej w Kaplicy Cudownego Obrazu nastąpi akt zawierzenia duchowieństwa Matce Bożej. O 12.15 w Sali Różańcowej będzie okazja do złożenia życzeń abp. Depo, który 28 września obchodzi imieniny.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Biskup Świdnicki zachęca do modlitwy za tegorocznych maturzystów

2024-04-28 19:24

[ TEMATY ]

bp Marek Mendyk

matura

Bożena Sztajner/Niedziela

W obliczu zbliżających się egzaminów maturalnych Biskup Świdnicki bp Marek Mendyk wystosował specjalną zachętę do wiernych, aby wspierali młodzież maturalną w ich duchowej i intelektualnej podróży.

W okresie, który dla wielu młodych osób jest czasem stresu i niepewności, biskup prosi o modlitwy, które mogą dodać maturzystom siły i pewności siebie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję