Reklama

Watykan

Watykan do buddystów: wspólnie zapobiegajmy i zwalczajmy korupcję

Zapobieganie i zwalczanie korupcji powinno być wspólnym zadaniem chrześcijan i buddystów – napisała Papieska Rada ds. Dialogu Międzyreligijnego w tradycyjnym orędziu do buddystów z okazji ich największego święta Vesakh lub Hanamatsuri. W tym roku w większości krajów tradycji buddyjskiej będzie ono obchodzone 29 maja. Jest to święto upamiętniające główne wydarzenia z życia Buddy i ma charakter radosny i pokojowy.

[ TEMATY ]

Watykan

chaiyon021/fotolia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Pragniemy zastanowić się w tym roku nad palącą potrzebą wspierania kultury wolnej od korupcji” – stwierdza dokument watykański, ogłoszony 11 kwietnia. Zwraca uwagę, że plaga ta, oznaczająca wykorzystywanie władzy do celów osobistych w wymiarze zarówno publicznym, jak i prywatnym, stała się skandalem tak bardzo rozpowszechnionym w dzisiejszym świecie, że Organizacja Narodów Zjednoczonych ogłosiła 9 grudnia Międzynarodowym Dniem Walki z Korupcją.

W obliczu nasilania się tego "odrażającego przestępstwa" rządy, organizacje pozarządowe, środki przekazu i obywatele na całym świecie jednoczą się w walce z nim. „Również my, jako przywódcy religijni winniśmy wnieść wkład do wspierania kultury, naznaczonej poszanowaniem prawa i przejrzystością” – zaapelowała Papieska Rada.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Przypomniano, że intencja modlitewna Franciszka na luty br. zachęcała do „powiedzenia «nie» korupcji” a demaskując ten „grzech", papież przyznał, że zjawisko to występuje na całym świecie wśród polityków, w świecie biznesu, ale też między ludźmi Kościoła. A tymi, którzy płacą najwyższą cenę za to zjawisko, są w ostatecznym rachunku ubodzy – zauważył Ojciec Święty w swych rozważaniach. I dodał, że jedyną drogą prowadzącą do wyjścia z niego jest służba, źródłem korupcji jest bowiem pycha i arogancja, podczas gdy służba uczy pokory i polega właśnie na świadczeniu miłosierdzia i na pomaganiu sobie nawzajem – przytoczyli autorzy orędzia słowa Franciszka z jego rozważań w Domu św. Marty z 16 czerwca 2014.

Przesłanie zwraca uwagę, że buddyści postrzegają korupcję jako chory stan umysłu, wywołujący cierpienia i przyczyniający się do zepsucia społeczeństwa. A za źródło tego zła uważają trzy główne trucizny: chciwość, nienawiść i rozczarowanie lub niewiedzę, należy je więc usunąć dla dobra jednostki i społeczeństwa. Przypomniano też, że drugie przykazanie buddyjskie – zobowiązanie się do „powstrzymywania się od tego, czego mi nie dano” – uczy wyznawców do rozeznawania, czy rzeczy, które posiadają, są rzeczywiście przeznaczone dla nich. Jeśli zdobyło się je bezprawnie, nie jest słuszne, aby je posiadać. Zarówno nauczanie, jak i praktyka buddystów nie tylko odrzucają korupcję, ale próbują także przemienić chory stan umysłu, zamiarów, użytkowania i działań skorumpowanych.

Reklama

Ale mimo że obie tradycje religijne stanowczo potępiają zło korupcji, orędzie ubolewa, że niektórzy ich wyznawcy uczestniczą w tych praktykach, to zaś prowadzi do złego zarządzania, nadużywania dóbr społecznych i niszczenia dziedzictwa narodowego. Korupcja zagraża życiu, łączy się bowiem ze spadkiem rozwoju gospodarczego i inwestycji, z inflacją, obniżeniem siły pieniądza, unikaniem płacenia podatków, poważnymi nierównościami społecznymi, spadkiem poziomu oświaty, niedorozwojem infrastruktury i degradacją środowiska naturalnego – wylicza dokument watykański. Podkreśla też niekorzystne skutki tej plagi dla zdrowia i bezpieczeństwa jednostek i całych wspólnot.

W tym kontekście orędzie wspomina o pojawianiu się ruchów populistycznych, czasem odwołujących się i wspieranych przez fundamentalizm religijny, sprzeciwiających się łamaniu integralności publicznej.

Zdaniem Papieskiej Rady na korupcję nie można odpowiadać milczeniem a idee płynące z dobrych zamiarów będą nieskuteczne, jeśli pozostaną na papierze i konieczne jest wcielanie ich w życie, aby usunąć ten grzech. „Buddyści i chrześcijanie, zakorzenieni w swych naukach etycznych, winni współpracować ze sobą, aby zapobiegać korupcji, usuwając wywołujące ją przyczyną i podcinając jej korzenie tam, gdzie się one znajdują” – zaapelowano w dokumencie. Za główny wkład obu religii do tego zagadnienia uznano więc zachęcania ich wyznawców do „wzrastania w integralności moralnej oraz w poczuciu równości i odpowiedzialności”.

„Nasze wspólne zobowiązanie do zwalczania korupcji winno obejmować współdziałanie ze środkami przekazu i ze społeczeństwem obywatelskim, aby zapobiegać jej i ujawniać ją, tworzyć publiczną świadomość korupcji, pociągać do odpowiedzialności winnych urzędników publicznych, niezależnie od ich przynależności etnicznej, religijnej, politycznej czy klasowej” – zachęca orędzie.

Reklama

Wzywa do uczenia i inspirowania wszystkich, szczególnie jednak polityków i urzędników publicznych, do działania z maksymalną integralnością podatkową, do wymagania stosowania odpowiednich procesów prawnych w celu odzyskiwania dóbr skradzionych z powodu korupcji oraz do przekazywania wymiarowi sprawiedliwości winnych tych przestępstw, do zachęcania kobiet, aby w większym stopniu uczestniczyły w polityce, do niedopuszczania do urzędów publicznych tych, którzy działali bezprawnie i wreszcie do powołania instytucji przejrzystych i opartych na zasadach prawnych w celu dobrego zarządzania, odpowiedzialności i integralności.

„Drodzy przyjaciele, zobowiążmy się aktywnie do wspierania w swych rodzinach i instytucjach społecznych, politycznych, obywatelskich i religijnych środowiska wolnego od korupcji, aby żyć godnie i integralnie. W tym duchu życzymy wam raz jeszcze pokojowego i radosnego przeżycia święta Vesakh!” – zakończyli swe orędzie przewodniczący Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego kard. Jean-Louis Tauran i jej sekretarz bp Miguel Ángel Ayuso Guixot.

Tradycja wysyłania przez Watykan orędzi do buddystów z okazji ich święta sięga połowy lat dziewięćdziesiątych ub. wieku. Papieska Rada wysyła podobne przesłanie do muzułmanów na zakończenie ich miesiąca postu – ramadanu (od początku lat siedemdziesiątych) i do wyznawców hinduizmu – z okazji jednego z ich głównych świąt – Diwali.

2018-04-11 16:04

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Polski dominikanin rektorem Angelicum

[ TEMATY ]

Watykan

rektor

YouTube.com

O. Michał Paluch

O. Michał Paluch

Polski dominikanin o. Michał Paluch został rektorem Papieskiego Uniwersytetu Świętego Tomasza z Akwinu w Rzymie Angelicum. Nowego rektora mianował dziś generał dominikanów o. Bruno Cadoré OP, a decyzję zatwierdziła Kongregacja ds. Edukacji Katolickiej.

Nowy rektor Angelicum jest profesorem filozofii, zajmuje się teologią systematyczną i filozofią Boga. Zna łacinę, grekę, angielski, francuski, niemiecki, hiszpański i włoski.
CZYTAJ DALEJ

Papież: moc zakonów jest w Bogu, świadczą o tym ich dzieła

2025-09-22 12:45

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican Media

To sam Chrystus jest źródłem siły wierności dla osób konsekrowanych, zarówno w kontemplacji, jak i w zaangażowaniu apostolskim - powiedział Papież na audiencji dla czterech zgromadzeń zakonnych. Przypomniał też, że tysiącletnie doświadczenie Kościoła wskazuje środki, dzięki którym można czerpać z tego bogactwa. Są to: asceza, sakramenty, bliskość z Bogiem i z Jego Słowem, dążenie „do tego, co w górze”.

Leon XIV zauważył, że ludzie, których horyzont ogranicza się wyłącznie do spraw tego świata mogliby twierdzić, że taka postawa to „spirytualizm”. Łatwo jednak można temu zaprzeczyć, wskazując na to, co przez wieki robiły i nadal robią osoby konsekrowane. Wyruszały na misję w bardzo trudnych czasach. Pochylały się nad moralną i materialną nędzą w najbardziej opuszczonych środowiskach społecznych. Potrafiły być blisko potrzebujących, godziły się ryzykować życie, aż do jego utraty, stając się ofiarami brutalnej przemocy w czasach wojny.
CZYTAJ DALEJ

Niezwykła przyjaciółka Ojca Pio

2025-09-22 19:37

[ TEMATY ]

św. Ojciec Pio

Grafika Studio Serafin

Pragnienie śmierci znalazło poczesne miejsce w duchowości Ojca Pio. Nie było ono wyrazem ucieczki od cierpienia czy rozpaczy, lecz dojrzałą tęsknotą za pełnym zjednoczeniem z Bogiem. Myśl o jej bliskim nadejściu nie tylko Stygmatyka nie przerażała, lecz przeciwnie, nieodparcie pociągała...

Śmierć w rozumieniu Ojca Pio nie była końcem życia, ale przejściem do pełnej komunii z umiłowanym Bogiem. Wyznał, że pod wpływem działania Jego łaski stała się dla niego „szczytem szczęścia” i jego „przyjaciółką”. Takie jej pojmowanie ukazuje głęboki związek zakonnika ze św. Franciszkiem z Asyżu, który w swej „Pieśni słonecznej” nazwał ją „siostrą”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję