Reklama

Kochają świat i człowieka

Warto w tym dniu podjąć próbę zweryfikowania wyobrażenia o życiu zakonnym i odkryć jego prawdziwy sens oraz ponadczasową wartość. Warto uświadomić sobie, że w murach klasztornych żyją ludzie dynamiczni, kochający świat i każdego człowieka. Nie są sfrustrowanymi ponurakami, lecz ludźmi radosnymi, cieszącymi się pełnią życia.

Niedziela rzeszowska 4/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Iwona Kosztyła: - Kim jest osoba konsekrowana?

Ks. Zbigniew Jan Czuchra: - Tytuł osoba konsekrowana, w ścisłym tego słowa znaczeniu, jest stosowany w odniesieniu do tych, którzy są członkami instytutów życia konsekrowanego, stowarzyszeń życia apostolskiego i instytutów świeckich. Tym samym tytułem obdarza się również dziewice, wdowy i wdowców poświęconych Bogu oraz pustelników i pustelnice. Pod tym samym tytułem kryje się więc zbiorowość ludzi, licząca ok. milion osób rozproszonych po całym świecie.

- Jaki jest sens życia zakonnego i jaką rolę pełnią zakony?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Patrząc z boku, możemy się zastanawiać, po co nam zakony? Czy ich istnienie ma jeszcze sens? - pytamy, spoglądając z ciekawością na ludzi w habitach. Według potocznego przeświadczenia, pokutującego także wśród wielu ludzi wierzących, klasztor jest ucieczką od trosk życia codziennego.
W Polsce najwięcej instytutów męskich jako główny charyzmat wskazuje wychowanie i duszpasterstwo młodzieży. Największa liczba zgromadzeń jako swój główny cel wymienia służbę bliźnim. Wielkim wyzwaniem współczesnych czasów są dla nich ludzie chorzy, bezdomni i ubodzy. W naszym kraju zakony prowadzą domy samotnej matki i dziecka, apteki, domy dziecka itp. W ramach działalności charytatywnej, pomagają ubogim w schroniskach oraz wydają posiłki w kuchniach dla ubogich. Siostry zakonne wyszywają i tkają, zakonnicy uprawiają ogrody czy prowadzą pasieki, jeszcze inne zgromadzenia obsługują maszyny drukarskie, rysują, malują i piszą. Ale to nie forma aktywności określa wielkość ich powołania. W ten sposób wspólnoty zakonne realizują główne cele życia konsekrowanego - zjednoczenie z Bogiem oraz głoszenie Ewangelii na bardzo różne sposoby.

- Osoby powołane do życia konsekrowanego składają śluby zakonne. Co w praktyce oznaczają śluby?

- W zgromadzeniach zakonnych składa się trzy śluby. Posłuszeństwa, ubóstwa i czystości. Zobowiązują do przestrzegania pełnych zasad. Ślub to obietnica uczyniona Panu Bogu spełnienia określonego dobrego czynu. Śluby zakonne przekształcają życie w służbę Bogu. Ślub czystości zobowiązuje do szczególnego zachowywania VI i IX przykazania. Osoby powołane wyrzekają się miłości wyłącznej jednego człowieka, bo jedynym Oblubieńcem jest Jezus. Wiąże się to z wyrzeczeniem się także macierzyństwa fizycznego, aby poświęcić się macierzyństwu duchowemu. Czystość doskonała czyni ich dyspozycyjnymi i sprawia, że serce człowieka zdolne jest ogarnąć wszystkich ludzi, by ich doprowadzić do Boga i Jego miłości. Ślub ubóstwa uwalnia od troszczenia się o dobra doczesne. Uczy nie pożądać tego, czego się nie posiada, i nie przywiązywać się do tego, co się posiada. Ślub posłuszeństwa zobowiązuje do postępowania przez całe życie zgodnie z postanowieniami reguły zakonnej i bycia posłusznymi nakazom przełożonych. Publiczna profesja rad ewangelicznych głosi światu, że Bóg zasługuje na to, by być kochanym ponad wszystko i że człowiek z pomocą szczególnej łaski powołania jest zdolny wybrać Boga jako swoje jedyne dobro.

Reklama

- Tegorocznym obchodom towarzyszy szczególne rozważanie cnoty ubóstwa. Jakie znaczenie ma ubóstwo w życiu zakonnym?

- Składając ślub ubóstwa, osoby konsekrowane zobowiązują się do wyrzeczenia się własności dóbr materialnych. Mieszkając we wspólnocie, zachowują jednakowy, skromny sposób życia. W duchu ofiarnej miłości oddają się bezinteresownej służbie innym, nie oczekując żadnej zapłaty dla siebie. Żyjąc prawdziwie ubogo, osoby konsekrowane mogą łatwiej zrozumieć ludzi dotkniętych zwykłą biedą.

- Czy dzisiaj są młodzi ludzie, którzy chcą spędzić życie za furtą klasztorną?

- Mimo oznak kryzysu nadal nie brakuje kandydatów do zakonów, także tych kontemplacyjnych, o surowej regule. Zapotrzebowanie na tradycyjne formy życia zakonnego bynajmniej nie zanikło, a liczba osób konsekrowanych w Polsce nie maleje. Obecnie na terenie Polski pracuje 238 instytutów życia konsekrowanego, skupiają one łącznie prawie 40 tys. osób. Około tysiąca jest członkami 34 instytutów świeckich - najmłodszej formy życia konsekrowanego. Cieszy fakt, że wiele spośród tej liczby wspólnot istnieje na terenie naszej diecezji. Także wielu młodych ludzi z diecezji rzeszowskiej wybiera drogę powołania zakonnego.

- Co powinno pozostać po tym dniu?

- Dzień Życia Konsekrowanego powinien stać się dla wszystkich nas nie tylko okazją do modlitwy w intencji osób życia konsekrowanego oraz nowych powołań do tej formy życia. Chciałbym, aby stał się dla każdego z nas okazją do refleksji nad przeżywaniem rady czystości, ubóstwa i posłuszeństwa. Warto w tym dniu podjąć próbę zweryfikowania wyobrażenia o życiu zakonnym i odkryć jego prawdziwy sens oraz ponadczasową wartość. Warto uświadomić sobie, że w murach klasztornych żyją ludzie dynamiczni, kochający świat i każdego człowieka. Nie są sfrustrowanymi ponurakami, lecz ludźmi radosnymi, cieszącymi się pełnią życia.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks. prof. Stanisz: Propozycja minister Nowackiej to wstęp do usunięcia religii ze szkół

2024-05-17 12:47

[ TEMATY ]

wywiad

religia w szkołach

Karol Porwich/Niedziela

Projekt nowego rozporządzenia Ministra Edukacji jest to inicjatywa mająca się przyczynić do wypchnięcia nauki religii z polskich szkół i przedszkoli - mówi w rozmowie z KAI ks. prof. Piotr Stanisz z Katedry Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Ekspert zwraca uwagę, że w świetle obowiązującego prawa, decyzje związane ze zmianą warunków nauczania religii w publicznym systemie oświaty powinny być dokonane „w porozumieniu” z Kościołem katolickim i innymi związkami wyznaniowymi, a nie jedynie po przeprowadzeniu konsultacji publicznych.

Marcin Przeciszewski, KAI: W ostatnich dniach kwietnia do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizacji nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/123 84702/katalog/13056494#1305649). Projekt ten zakłada dużo większe niż do tej pory możliwości łączenia uczniów uczęszczających na lekcje religii w grupy międzyoddziałowe, obejmujące uczniów na tym samym poziomie nauczania oraz w grupy międzyklasowe, zbierające uczniów z różnych poziomów kształcenia. Co Ksiądz Profesor na to?

CZYTAJ DALEJ

Nowe normy dotyczące domniemanych zjawisk nadprzyrodzonych

Od „nihil obstat” po opinię negatywną – zatwierdzony przez Papieża dokument Dykasterii Nauki Wiary zawiera 6 różnych ocen w rozeznawaniu przypadków. Zasadniczo ani biskup, ani Stolica Apostolska nie będą się wypowiadać w sprawie orzeczenia o nadprzyrodzonym charakterze danego zjawiska, a ograniczą się do zezwolenia na kult i pielgrzymki oraz ich promowania.

Uaktualnione zostają normy dotyczące rozeznawania domniemanych zjawisk nadprzyrodzonych – stanowi o tym nowy dokument Dykasterii Nauki Wiary, opublikowany w piątek 17 maja, który wejdzie w życie w niedzielę 19 maja, w uroczystość Zesłania Ducha Świętego. Tekst poprzedza szczegółowa prezentacja, dokonana przez prefekta, kard. Victora Manuela Fernandeza, po której następuje wprowadzenie i wskazanie 6 różnych możliwych rozstrzygnięć. Możliwe będzie szybsze wypowiadanie się, z poszanowaniem pobożności ludowej, i z reguły władza kościelna nie będzie już zobowiązana do oficjalnego orzekania o nadprzyrodzonym charakterze danego zjawiska, którego dogłębne przebadanie mogłoby wymagać dużo czasu. Inną nowością jest wyraźniejsze zaangażowanie Dykasterii Nauki Wiary, która będzie musiała zatwierdzić ostateczną decyzję biskupa i będzie miała prawo do interweniowania w każdej chwili poprzez motu proprio. W ostatnich dziesięcioleciach w wielu przypadkach, co do których wypowiadali się poszczególni biskupi, angażowane było dawne Święte Oficjum, jednak prawie zawsze interwencja pozostawała za kulisami, i domagano się, żeby nie podawać tego do publicznej wiadomości. Obecnie motywacją do tego wyraźnego zaangażowania Dykasterii jest m.in. trudność w ograniczeniu do poziomu lokalnego zjawisk, które w pewnych przypadkach osiągają wymiary krajowe, a nawet globalne, „tak że decyzja dotycząca jednej diecezji ma konsekwencje również gdzie indziej”.

CZYTAJ DALEJ

Grecja: biskupi krytykują przekształcenie kościoła w Stambule w meczet

2024-05-17 16:25

[ TEMATY ]

Grecja

meczet

Stambuł

Smuldur/pixabay.com

Grecki Kościół Prawosławny skrytykował niedawne przekształcenie w meczet kościoła w stambulskiej Chorze, poinformował serwis informacyjny wiedeńskiej fundacji ekumenicznej Pro Oriente. W oświadczeniu wydanym przez Stały Synod Kościoła, który zebrał się w tych dniach w Atenach pod przewodnictwem arcybiskupa Hieronima, biskupi wyrazili głębokie zaniepokojenie. Zwrócili uwagę, że decyzję tureckiego rządu należy rozpatrywać w kontekście kilku podobnych wydarzeń w ostatnich latach: Hagia Sophia w Stambule (2020), Hagia Sophia w Trapezuncie (2013) i Hagia Sophia w Nicei/Izniku (2011) również zostały już przekształcone w meczety.

Prawosławni biskupi Grecji stwierdzili, że historyczne zabytki chrześcijańskie zostały w ten sposób przekształcone z miejsca światowego dziedzictwa w „symbol sprawowania władzy”, który oznacza separację i podział.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję