Reklama

Cenne malowidła w Dworku Orzechowskiego w Przemyślu

Przywracanie dawnej świetności

Niedziela przemyska 22/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Dworku Orzechowskiego w Przemyślu zakończyły się wstępne prace przy renowacji zabytkowych XVII i XVIII-wiecznych polichromii. Wśród unikatowych malowideł jest m.in. nieznany dotąd portret króla Jana III Sobieskiego oraz szereg innych równie cennych obiektów.
Dworek kanoniczny Orzechowskiego należący do Kurii Metropolitalnej obrządku łacińskiego, jest jednym z nielicznych a zarazem cenniejszych obiektów dawnej architektury Przemyśla. Został wybudowany prawdopodobnie jeszcze w XI wieku a następnie przebudowany w 1731 r., w stylu późnego baroku. Unikatowy obiekt (pozostałość po licznej niegdyś zabudowie okalającej przemyską archikatedrę) był mieszkaniem dla wielu przemyskich kanonistów. Prace przy jego renowacji rozpoczęły się w 2004 r. Wówczas odkryto kilka warstw dekoracji malarskich z różnych okresów. Jak powiedział nam Mariusz Czuba, podkarpacki wojewódzki konserwator zabytków, odsłonięto fragmenty, ale także całe, dość dobrze zachowane sceny figuralne i ornamentalne. Do najciekawszych należą XVII-wieczne polichromie figuralne z motywami biblijnymi. „Z czasem konstrukcja budynku ulegała przemianom i rozbudowie. Początkowo był to obiekt o konstrukcji drewnianej albo ryglowej, a częściowo zrębowej. Ostateczny, dzisiejszy kształt budynek otrzymał w XVIII wieku za rządów biskupów Fredry i Sierakowskiego. Część wcześniejszych malowideł wraz z belkami, które stanowią ich podobrazie, jako obiekty ruchome będzie prezentowana w Muzeum Archidiecezjalnym” - wyjaśnia Mariusz Czuba. W jego ocenie stan zachowania poszczególnych XVIII-wiecznych scen charakterystycznych dla rezydencji szlacheckich czy magnackich był na tyle dobry, iż pozwalał na ich odtworzenie. W niedalekiej przyszłości, po zakończeniu robót remontowo-budowlanych wnętrza dworku, zyskają pierwotny wygląd. Część obrazów poprzez analogie nawiązuje do dekoracji w warszawskim Wilanowie. Wśród zachowanych malowideł są przykłady malarstwa iluzjonistycznego, które polega na tworzeniu iluzji przestrzeni i głębi na płaskich powierzchniach imitujących architekturę. Prace te nawiązują do wybitnych mistrzów gatunku i choć autorzy ich nie są znani, to wszystkie odznaczają się wysokim kunsztem. Do cenniejszych a zarazem wyjątkowych odkryć należy portret ścienny króla Jana III Sobieskiego. „Najprawdopodobniej dzieło to powstało jeszcze za życia monarchy bądź wkrótce po jego śmierci. Malowidła przeszły już konserwację techniczną, która ma na celu zabezpieczenie, utrwalenie i uczytelnienie oryginalnych fragmentów. Pozostaje jeszcze konserwacja estetyczna z aranżacją malowideł a więc zrekonstruowanie brakujących fragmentów i połączenie ich w jedną całość. Prace te zostaną przeprowadzone jeszcze w bieżącym roku, ale po zakończeniu trwających jeszcze robót budowlanych murarsko-tynkarskich” - mówi Mariusz Czuba. Na uwagę zasługuje też kaplica o sklepieniu kolebkowym, gdzie znajduje się bardzo ciekawa dekoracja sztukatorska. „W dworku, który na przestrzeni wieków zmieniał swoją funkcję i był kilkakrotnie przebudowywany odnaleziono i odrestaurowano wiele innych cennych detali architektonicznych m.in. XVIII-wieczny kominek z dekoracją malarską, który znajduje się w sieni” - podkreśla konserwator. Okryte i zabezpieczone polichromie nie mają odpowiedników na Podkarpaciu. W XVI-wiecznym dworku kanonicznym, zwanym także dworkiem Orzechowskiego lub Orzechówką mieszkał wybitny literat i publicysta epoki odrodzenia, kanonik przemyski ks. Stanisław Orzechowski (1513-66). Liczne remonty i przebudowy zwłaszcza w XVIII i XIX wieku znacząco zmieniły pierwotny kształt i charakter budowli, która w obecnej postaci nosi cechy architektury późnego baroku i klasycyzmu.
Prace przy renowacji zabytkowych polichromii finansuje Urząd Podkarpackiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, a roboty remontowo-budowlane przemyska Kuria Metropolitalna przy wsparciu urzędu konserwatorskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Reprezentant Chorwacji na konkurs Eurowizji: Bóg stał się dla mnie żywą osobą

2024-05-21 14:26

[ TEMATY ]

świadectwa

#świadectwo

Wikipedia.org

Baby Lasagna (2024)

Baby Lasagna (2024)

Bóg stał się dla mnie żywą osobą - tak o swoim nawróceniu mówi reprezentant Chorwacji na tegoroczny konkurs Eurowizji. 25-letni Marko Purišić, występujący pod pseudonimem Baby Lasagna, zajął na nim drugie miejsce piosenką „Rim Tim Tagi Dim”, opowiadającej o młodym człowieku wyjeżdżającym ze wsi do miasta.

Był to najlepszy wynik Chorwacji w tym konkursie. Po powrocie do kraju Purišić przyjęty został jak bohater. Premier Andrej Plenković zapowiedział, że państwo przyzna mu premię w wysokości 50 tys. euro. Jednak artysta zrezygnował z tych pieniędzy i przekazał je dwóm placówkom leczącym nowotwory.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 21.): Egoista

2024-05-20 20:44

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Co Komunia ma wspólnego z egoizmem? Czy można ją przyjmować „w czyjejś intencji”? Jaką rolę odgrywa w niej Matka Boża? Czym się różni kolejka od procesji? I co właściwie mają zrobić osoby, które aktualnie nie mogą przystępować do Komunii? Zapraszamy na dwudziesty pierwszy odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o przyjmowaniu Ciała Chrystusa z Maryją i tak, jak Ona.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 22.): Wierny pies

2024-05-21 20:50

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat. prasowy

Która modlitwa zmiękcza nawet najtrudniejsze charaktery? Czy istnieją zmarnowane adoracje? Po co w ogóle patrzeć na Jezusa? I co to wszystko ma wspólnego z narkozą? Zapraszamy na dwudziesty drugi odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o adoracji, której uczy Maryja.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję