Reklama

W duchu Kiepury i Pucciniego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od 16 do 20 maja br. w ramach 8. edycji festiwalu „Ave Maria” w Czeladzi, Będzinie i Sosnowcu odbył się cykl koncertów.
„Kiedy patrzę na nasz plakat, przychodzi mi do głowy słowo »tradycja« - nie kryjąc satysfakcji podkreślał Sławomir Pietras, dyrektor artystyczny festiwalu, a także Teatru Wielkiego w Poznaniu. „Festiwal ma oryginalną formułę: zaprezentować temat maryjny w twórczości kompozytorskiej, ale także pokazać, że kto pięknie śpiewa i formułuje myśl muzyczną, podwójnie się modli” - stwierdził.
Rzeczywiście, przez siedem lat udało się stworzyć w Czeladzi imprezę, która przyciąga melomanów nie tylko z Zagłębia, ale również całego województwa śląskiego. Od kilku lat zresztą impreza rozszerzyła się na inne miasta naszej diecezji, jednak festiwalowym centrum pozostała Czeladź - miasto, gdzie wyrósł szef festiwalu.
W tym roku główną postacią festiwalu był Giacomo Puccini. Utwory włoskiego kompozytora zabrzmiały na każdym z koncertów. Warto zaznaczyć, iż nad tegorocznymi poczynaniami unosił się także duch Jana Kiepury - naszego krajana.
Festiwal jak co roku cieszył się dużym zainteresowaniem publiczności. Pierwszego dnia mieszkańcy mogli usłyszeć turniej tenorów, który został zorganizowany w związku z przypadającą 16 maja br. 105. rocznicą urodzin Jana Kiepury. Jego międzynarodowa kariera zaczęła się - jak podkreślał S. Pietras - od dwóch wielkich ról w dziełach Pucciniego na scenie wiedeńskiej. Kiepura, po wyjeździe z Sosnowca debiutował w Wiedniu, po raz pierwszy śpiewając Cavaradossiego w „Tosce”. Wkrótce potem triumfował jako Cala w „Turandot”. Wiadomo też, że nasz śpiewak przyjaźnił się z synem Pucciniego - Antonio.
Podczas koncertu zatytułowanego „Śpiewacy Polscy rodem z Zagłębia” publiczność usłyszała arie operowe w wykonaniu czwórki artystów: Marioli Płazak, Bożeny Grudzińskiej, Adama Szerszenia oraz Czesława Gałki.
Drugi dzień festiwalu to Turniej Tenorów Polskich w 105. rocznicę urodzin Jana Kiepury, w repertuarze Pucciniego. Wystąpili: Jarosław Wewióra, Maciej Gallas, Bartłomiej Szczeszek, Dymitr Fomenko, Robert Cieśla, Tadeusz Szlenkier, Sylwester Kostecki i Michał Marzec. Nie mogło zabraknąć Orkiestry Festiwalu „Ave Maria” pod dyrekcją Kazimierza Kryzy.
Wyjątkowym wydarzeniem była inscenizacja trzyaktowej opery Giacomo Pucciniego - „Tosca”, która po raz pierwszy wystawiona została w tak wyjątkowej scenerii, jaką jest czeladzka świątynia. W tym wyjątkowym spektaklu udział wzięli: Iwona Noszczyk - Tosca, Sylwester Kostecki - Cavaradossi, Aleksander Teliga - Scarpia, Bartosz Urbanowicz - Angelotti, Bartłomiej Szczeszek - Spoletta, Jaromir Trafankowski - Sciarone, Czesław Gałka - Zakrystian, Mariusz Otto - Strażnik oraz Małgorzata Olejniczak - Pastuszek.
Oprawę muzyczną zapewnił Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu pod batutą Warcisława Kunca. Reżyserem był Sylwester Kostecki, zaś scenografię opracował Czesław Pietrzak. „Po raz pierwszy w dziejach festiwalu »Ave Maria« odważyliśmy się zaprezentować całościowe wykonanie w formie teatralnej dzieła operowego. »Tosca« jest spektaklem, którego pierwszy akt rozgrywa się w kościele San Andrea Della Valle w Rzymie, a uroda czeladzkiej świątyni sugeruje wyraźne podobieństwo tych miejsc” - podkreślał Sławomir Pietras.
Ostatni dzień festiwalu to koncert „Studenci i pedagodzy Czeladzkiej Szkoły Operowej w repertuarze Pucciniego” w wykonaniu studentów oraz ich nauczycieli.
Festiwal „Ave Maria” zakończył się w katedrze NMP w Sosnowcu, gdzie Orkiestra Festiwalowa oraz chór z czeskiego Liberca wykonali „Messa di Gloria” Pucciniego. Nad całości festiwalu pieczę sprawował jego dyrektor artystyczny Sławomir Pietras. W zorganizowanie imprezy włączyli się: parafia św. Stanisława BM w Czeladzi, Urząd Miasta, Śląska Izba Lekarska w Katowicach, Miasto Sosnowiec, Powiat Będziński, Zakon Braci z Marianhill oraz Stowarzyszenie Inicjatyw Kulturalnych STiK w Czeladzi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej Niezbędnika Katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca. Dostępna jest również wersja PDF naszego Niezbędnika!

CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas: Nigdy nie pytaj, komu grają Requiem. Grają je tobie

2025-11-02 20:14

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

Archidiecezja Warszawska

Nigdy nie pytaj, komu grają Requiem. Grają je tobie - powiedział podczas homilii arcybiskup Adrian Galbas w Dzień Zaduszny w archikatedrze św. Jana Chrzciciela w Warszawie. Metropolita warszawski przewodniczył procesji żałobnej do krypt, gdzie modlił się przy grobach zmarłych arcybiskupów, biskupów i kapłanów Archidiecezji Warszawskiej, a następnie odprawił Mszę świętą w ich intencji. Podczas liturgii Chór i Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej wykonały Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Publikujemy treść homilii:
CZYTAJ DALEJ

Czy Prymas Glemp wiedział, że ks. Popiełuszko miał być uwięziony w bunkrze w Kazuniu?

Przy okazji 41. rocznicy pogrzebu ks. Jerzego Popiełuszki (3 listopada) w przestrzeni medialnej pojawiły się informacje, że „prymas Polski Józef Glemp co roku przyjeżdżał do Kazunia i odwiedzał bunkier, w którym zginął ks. Popiełuszko”, ale „ukrywał ten fakt przed opinią publiczną”. Jaka jest prawda na ten temat?

W pogrzebie ks. Jerzego 3 listopada 1984 roku uczestniczyłam z rodziną jako mała dziewczynka. Trzymając mamę za rękę, stałam w tłumie na placu przed kościołem św. Stanisława Kostki w Warszawie i ze zdumieniem obserwowałam ludzi znajdujących się na drzewach oraz na dachach pobliskich domów, a także na balkonach mieszkań. O jedenastej, przy akompaniamencie dzwonów, stanął na balkonie prymas Polski, kard. Józef Glemp jako główny celebrans. Obok niego sześciu biskupów z jednej strony i sześciu księży z drugiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję