Reklama

Ruszyły prace I Synodu Diecezji Legnickiej

Niedziela legnicka 42/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Monika Łukaszów: - Czym jest synod i jakie znaczenie ma dla diecezji?

Bp Stefan Cichy: - 16 października tego roku po południu rozpoczęły się obrady I Synodu Diecezji Legnickiej. Zapowiedziałem to zwołanie synodu listem dekretem z dnia 28 czerwca br. Ogłoszenie tego dekretu miało miejsce w wigilię uroczystości św. Piotra i Pawła w katedrze. Wtedy też powołałem komisję główną i 10 komisji synodalnych. Synod jest to pomoc dla biskupa w kierowaniu diecezją. Jest to spotkanie wiernych, duchownych i świeckich w celu refleksji nad zadaniami kościoła lokalnego. Tak jak synod prowincji zajmuje się sprawami prowincji, synod plenarny w danym kraju Kościołem, a synod danego kontynentu sprawami kontynentu, tak biskup diecezji zwołuje synod diecezjalny, żeby sprawy życia Kościoła na tym synodzie omówić i ożywić życie religijne. A także aby zastanowić się, jak w dzisiejszych czasach lepiej przepowiadać Ewangelię i lepiej przekładać ją w codzienne życie.

- Czym będzie zajmował się Synod Diecezji Legnickiej, jakie tematy będą poruszane?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Tematy związane są z działalnością Kościoła. A więc najpierw jest sprawa nauczania, tj. katechizacja itp. Potem jest życie sakramentalne, więc tutaj głównie działalność liturgiczna Kościoła. Ale także sprawy społeczne, sprawy życia rodzin, małżeństw czy sprawy młodzieży. Wszystkie te tematy są przedmiotem zainteresowania komisji, która przygotowuje wstępne dokumenty. Nad tymi dokumentami potem będzie całe plenarne zgromadzenie synodalne obradować.

- A kto bierze udział w synodzie?

- W synodzie biorą udział ludzie z urzędu, jak np. dziekani czy rada kapłańska oraz wybrani ludzie świeccy. Gdy chodzi o osoby świeckie, to tutaj zostali przez biskupa mianowani najpierw przewodniczący komisji. Oni dobrali sobie współpracowników pośród księży i osób świeckich. Około 15 osób jest w każdej komisji i te osoby już mianowałem. Prócz tego także przedstawiciele osób konsekrowanych i inni nominowani świeccy. Łącznie ok. 300 osób będzie brało udział w normalnych sesjach synodu. A do tego dochodzą jeszcze zespoły parafialne. Tam z kolei w parafiach powstały takie zespoły, które będą nad tymi tekstami przygotowanymi przez komisje obradować. Będą podawali także swoje propozycje. To potem będzie przekazywane do sekretariatu synodu i tu będą przygotowane dokumenty, tak ażeby głos wszystkich był wzięty pod uwagę. Jak mówi sekretarz generalny synodu, około 7 tys. osób będzie zaangażowanych czynnie w synod.

Reklama

- Wiemy na przykładzie innych diecezji, że synod może potrwać 2 lata, 3 lub 5 lat. Dlaczego w naszej diecezji ma trwać 5 lat?

- Synody, które ostatnio obserwowałem, trwały zwykle 3 lata, ale znam też synody, które trwały 7 lat, a nawet synod plenarny, który trwał 8 lat. Tak sobie pomyślałem, że dobrze będzie rozpocząć synod w roku jubileuszu diecezji, jej 15-lecia, a zakończyć go na 20-lecie diecezji. Zaczyna się jesienią roku 2007, a zakończy się wiosną 2012. Będzie więc trwał niecałe 5 lat, dokładnie 4, 5 roku. Poza tym, synody które trwają krócej mają więcej zebrań i częściej się spotykają. Chciałem, żeby u nas więcej czasu było na refleksję, żeby te zebrania zespołów synodalnych w parafiach były raz w miesiącu, a zebrania komisji raz na 2 miesiące. Z kolei zebrania plenarne 2 razy w roku. Wtedy to będziemy mogli wszystko spokojnie omówić.

- Jakich owoców Ksiądz Biskup spodziewa się po zakończeniu synodu?

- Najpierw myślę, że będzie to większa świadomość wiernych, że stanowią część Kościoła i że są za Kościół odpowiedzialni. I tej odpowiedzialności za Kościół się spodziewam u wszystkich wiernych, a co za tym idzie, także pogłębienia ich życia religijnego. Bo po to zwołuje się synod, żeby najpierw pobudzić świadomość przynależności do Kościoła, a potem życia Kościołem i w Kościele. Spodziewam się, że może coś wymyślimy jak to zrobić, aby więcej wiernych chodziło na niedzielną Mszę św. Żeby sprawa życia sakramentalnego była rozwiązana w sposób właściwy, żeby lepsze było przygotowanie do małżeństwa i rodziny, by duszpasterstwo młodzieży rozwijało się bardziej dynamicznie i wiele innych spraw. Spodziewam się, że ten synod pomoże nam w lepszym rozwiązaniu różnych problemów diecezjalnych, które są przed nami.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Lubartów. Powołani do służby

2024-05-05 12:27

Ks. Krzysztof Podstawka

Alumni: Mateusz Budzyński z parafii Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Lubartowie, Karol Kapica z parafii św. Wita w Mełgwi, Bartłomiej Kozioł z parafii Matki Bożej Bolesnej w Kraśniku, Bartosz Starowicz z parafii Matki Bożej Królowej Polski w Krakowie oraz Wojciech Zybała z parafii Wniebowstąpienia Pańskiego w Lubartowie - klerycy 5. roku Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Lublinie, przyjęli święcenia diakonatu z rąk bp. Artura Mizińskiego 4 maja w kościele Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Lubartowie.

CZYTAJ DALEJ

Apostoł ubogich i cierpiących

Niedziela Ogólnopolska 42/2010, str. 8-9

[ TEMATY ]

święty

pl.wikipedia.org

Św. Stanisław Kazimierczyk

Św. Stanisław Kazimierczyk

W dniu jego narodzin odbywało się w Krakowie przeniesienie relikwii św. Stanisława, biskupa męczennika, i stąd nasz Święty otrzymał imię Stanisław. Wiek XV, w którym przyszedł na świat św. Stanisław Kazimierczyk, to „szczęśliwy wiek Krakowa” - wiek świętych, epoka szczególnego rozkwitu życia duchowego i religijnego. O św. Stanisławie Kazimierczyku sługa Boży Jan Paweł II podczas Mszy św. beatyfikacyjnej 18 kwietnia 1993 r. mówił, że był to „żarliwy czciciel Eucharystii, nauczyciel i obrońca prawdy ewangelicznej, wychowawca, przewodnik na drogach życia duchowego, opiekun ubogich. Pamięć o jego świętości żyje i owocuje do dzisiaj. Tej pamięci lud Krakowa, a zwłaszcza lud Kazimierza, dawał wyraz przez modlitwę u jego relikwii nieprzerwanie aż do naszych czasów”. Od samego początku życie Świętego związane było z parafią i kościołem Bożego Ciała na Kazimierzu, do którego regularnie uczęszczał.

CZYTAJ DALEJ

Za nami doroczna pielgrzymka Przyjaciół Paradyża

2024-05-05 19:17

[ TEMATY ]

Przyjaciele Paradyża

Wyższe Seminarium Duchowne w Paradyżu

Karolina Krasowska

Głównym punktem pielgrzymki była Msza św. pod przewodnictwem bp. Tadeusza Lityńskiego

Głównym punktem pielgrzymki była Msza św. pod przewodnictwem bp. Tadeusza Lityńskiego

Modlą się o nowe powołania i za powołanych, a także wspierają kleryków przygotowujących się do kapłaństwa. Dziś przybyli do Wyższego Seminarium Diecezjalnego na doroczną pielgrzymkę.

5 maja odbyła się diecezjalna pielgrzymka „Przyjaciół Paradyża" do Sanktuarium Matki Bożej Wychowawczyni Powołań Kapłańskich w Paradyżu. Spotkanie rozpoczęło się od Godzinek o Niepokalanym Poczęciu NMP i konferencji rektora diecezjalnego seminarium ks. Mariusza Jagielskiego. Głównym punktem pielgrzymki była Msza św. pod przewodnictwem bp. Tadeusza Lityńskiego. – Gromadzimy się przed obliczem Matki Bożej Paradyskiej jako rodzina Przyjaciół Paradyża w klimacie spokoju, wyciszenia, refleksji i modlitwy, ale przede wszystkim w klimacie ofiarowanej miłości, o której tak dużo usłyszeliśmy dzisiaj w słowie Bożym – mówił na początku homilii pasterz diecezji. – Dziękuję wam za pełną ofiary obecność i za to całoroczne towarzyszenie naszym alumnom, kapłanom i tym wszystkim wołającym o rozeznanie drogi życiowej, dla tych, którzy w tym roku podejmą tę decyzję. Nasza modlitwa podczas Eucharystii jest źródłem i znakiem pewności, że jesteśmy we właściwym miejscu, bowiem Pan Jezus jest z nami i gwarantuje owocność tego spotkania swoim słowem, mówiąc „bo, gdzie są zebrani dwaj lub trzej w Imię Moje, tam Jestem pośród nich”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję