Reklama

„Nie znać niczego, tylko Jezusa Chrystusa” - misja Świętego Pawła

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Życie świętego Pawła było pełne zaskakujących zwrotów. On, który doskonale znał Prawo i Proroków, z pewnością nie spodziewał się, że to jemu ukaże się długo oczekiwany Mesjasz. Bóg jednak ma swoją strategię działania, swoje plany. Z perspektywy upływającego czasu określamy je mianem historii zbawienia. Bardzo istotne miejsce zajmuje w niej „wydarzenie pod Damaszkiem”, moment zwrotny w życiu faryzeusza Pawła z Tarsu. Jemu bowiem, zagorzałemu wyznawcy judaizmu, objawił się w drodze do Damaszku zmartwychwstały Jezus z Nazaretu, którego dotąd żarliwie zwalczał z racji przypisywanych Mu prerogatyw mesjańskich. W ten sposób po raz kolejny Bóg postanowił wejść w zwykłą historię człowieka, by wprowadzić go w najgłębszą tajemnicę dzieła odkupienia, do którego przygotowywał ludzkość przez całą epokę starotestamentowych dziejów: „Tak bowiem umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne” (por. J 3, 16).

Czy Paweł się nawrócił?

Często nawrócenie na chrześcijaństwo kojarzy się z nową postawą moralną, z przejściem od złego do dobrego postępowania. Tymczasem istotą prawdziwej metanoi, czyli nawrócenia, jest wewnętrzna przemiana, spowodowana rozpoznaniem w Jezusie z Nazaretu Syna Bożego. Uznanie Go za jedynego Pana i Zbawiciela pociąga za sobą w konsekwencji przewartościowanie własnego życia i ukierunkowanie na posłuszeństwo nauce Chrystusa. To z kolei wprowadza nową jakość, tak w sferze wiary, jak i moralności.
Podobnie rzecz się miała ze św. Pawłem. Tak naprawdę to, co wydarzyło się w drodze do Damaszku, gdzie miał zniszczyć rodzące się chrześcijaństwo, trudno nazwać „nawróceniem”. Paweł bowiem nigdy nie był człowiekiem niewierzącym. Wręcz przeciwnie, jego wiara w Jahwe - Boga Izraela, była bardzo mocna. Jedyne, czego jej brakowało, to uznania w Jezusie z Nazaretu zapowiadanego przez proroków Mesjasza. Z całą pewnością pod Damaszkiem Chrystus nie spotkał znudzonego judaizmem faryzeusza. Przeciwnie, Paweł z Tarsu przeżywał czas, gdy „wierze przodków” gotów był poświęcić całe swoje życie. Co zatem wydarzyło się pod Damaszkiem? Otóż Paweł otrzymał szczególną łaskę. Przed nim, Żydem oczekującym spełnienia się obietnic mesjańskich, stanął Zmartwychwstały Jezus. Ten, z którego kpili uczeni w Piśmie, bowiem - choć nazywał siebie Synem Bożym - nie zszedł z krzyża, nagle olśnił swojego prześladowcę. Wobec takiego doświadczenia Paweł nie mógł już zaprzeczać, że Bóg wypełnił Słowa, które rozbrzmiewały pośród starotestamentowych ksiąg. Sam stał się naocznym świadkiem tego, że „Chrystus umarł - zgodnie z Pismem - za nasze grzechy, że został pogrzebany, że zmartwychwstał trzeciego dnia, zgodnie z Pismem. A jak w Adamie wszyscy umierają, tak też w Chrystusie wszyscy będą ożywieni” (por. 1 Kor 15, 3-4. 22). W taki sposób Paweł - Żyd z Tarsu - odnalazł „pod Damaszkiem” poszukiwanego od dzieciństwa Mesjasza i dołączył do grona Jego uczniów. Nie zmienił on więc swej wiary w Jedynego Boga. Jego wiara i nadzieja doczekały się po prostu spełnienia: „Bóg nawiedził lud swój” (Łk 1, 68).

Ewangelia łaski

Niemal dwadzieścia lat po „wydarzeniu pod Damaszkiem” (ok. 54/55 roku) Paweł określił kierunek swojego życia jednym prostym zdaniem: „Nie posłał mnie Chrystus, abym chrzcił, lecz abym głosił Ewangelię” (1 Kor 1, 17). Dalej z pełną determinacją dodał: „Biada mi, gdybym nie głosił Ewangelii!” (1 Kor 9, 16). Centrum Dobrej Nowiny głoszonej przez apostoła stanowi sam Jezus Chrystus, „który samego siebie wydał za nasze grzechy” (Ga 1, 4) i „zmartwychwstał, jako pierwszy spośród umarłych” (1 Kor 15, 20). Niczym żołnierz Diomedon, który w 490 r. przed Chr. po bitwie pod Maratonem przebiegł 42,2 km by wykrzyknąć „Nike! Zwycięstwo!” i upaść martwym na ateńskim rynku, Paweł biegnie bez tchu i woła: „Charis! Łaska za darmo!”. Nie zważając na to, gdzie jest - czy w pobożnej synagodze, czy w rozpustnym porcie korynckim, wszystkim głosi zwycięstwo Chrystusa nad grzechem i śmiercią oraz darmowy dostęp do łaski zbawienia, jaką otrzymują wierzący w Niego. Ewangelię, którą obwieszcza światu, nazywa „Ewangelią łaski”, bowiem „w Chrystusie Bóg pojednał z sobą świat, nie poczytując ludziom ich grzechów” (2 Kor 5, 19). Paweł przekracza granice kultur i religii. Zafascynowany bez reszty miłością Boga do człowieka oraz bezgraniczną możliwością korzystania ze źródła tej miłości, do końca swego życia całkowicie poświęca się jednej jedynej misji: głoszeniu „Jezusa Chrystusa i to ukrzyżowanego” (1 Kor 2, 2). Wydarzenie Golgoty wraz z orędziem Bożego miłosierdzia, w którym człowiek odzyskuje utraconą godność, stanowi przedmiot jego bezgranicznej fascynacji. Zanurzony w Chrystusie i Jego łasce osiąga metę życia, pozostawiając za sobą całkowicie inny świat - cywilizację zbudowaną na fundamencie wiary w Jezusa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Straż Graniczna: Dwa rosyjskie myśliwce wykonały niski przelot nad Morzem Bałtyckim

2025-09-19 18:55

[ TEMATY ]

naruszenie polskiej przestrzeni

Adobe Stock

Dwa rosyjskie myśliwce wykonały niski przelot nad platformą Petrobalticu na Morzu Bałtyckim. Naruszona została strefa bezpieczeństwa platformy. Powiadomione zostały Siły Zbrojne RP i inne służby - czytamy na portalu X.

Dwa rosyjskie myśliwce wykonały niski przelot nad platformą Petrobalticu na Morzu Bałtyckim. Naruszona została strefa bezpieczeństwa platformy. Powiadomione zostały Siły Zbrojne RP i inne służby.#MorskiOddziałSG
CZYTAJ DALEJ

Pismo Święte podkreśla potrzebę uczciwości

2025-09-18 09:34

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Pismo Święte podkreśla potrzebę uczciwości. Jezus uczy, że kto w drobnej rzeczy jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w drobnej rzeczy jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie.

Jezus powiedział do uczniów: «Pewien bogaty człowiek miał rządcę, którego oskarżono przed nim, że trwoni jego majątek. Przywołał więc go do siebie i rzekł mu: „Cóż to słyszę o tobie? Zdaj sprawę z twego zarządzania, bo już nie będziesz mógł zarządzać”. Na to rządca rzekł sam do siebie: „Co ja pocznę, skoro mój pan odbiera mi zarządzanie? Kopać nie mogę, żebrać się wstydzę. Wiem już, co uczynię, żeby mnie ludzie przyjęli do swoich domów, gdy będę odsunięty od zarządzania”. Przywołał więc do siebie każdego z dłużników swego pana i zapytał pierwszego: „Ile jesteś winien mojemu panu?” Ten odpowiedział: „Sto beczek oliwy”. On mu rzekł: „Weź swoje zobowiązanie, siadaj prędko i napisz: pięćdziesiąt”. Następnie pytał drugiego: „A ty ile jesteś winien?” Ten odrzekł: „Sto korców pszenicy”. Mówi mu: „Weź swoje zobowiązanie i napisz: osiemdziesiąt”. Pan pochwalił nieuczciwego rządcę, że roztropnie postąpił. Bo synowie tego świata roztropniejsi są w stosunkach z podobnymi sobie ludźmi niż synowie światłości. Ja też wam powiadam: Pozyskujcie sobie przyjaciół niegodziwą mamoną, aby gdy wszystko się skończy, przyjęto was do wiecznych przybytków. Kto w bardzo małej sprawie jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w bardzo małej sprawie jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie. Jeśli więc w zarządzaniu niegodziwą mamoną nie okazaliście się wierni, to kto wam prawdziwe dobro powierzy? Jeśli w zarządzaniu cudzym dobrem nie okazaliście się wierni, to któż wam da wasze? Żaden sługa nie może dwom panom służyć. Gdyż albo jednego będzie nienawidził, a drugiego miłował; albo z tamtym będzie trzymał, a tym wzgardzi. Nie możecie służyć Bogu i Mamonie!»
CZYTAJ DALEJ

Bp Jacek Kiciński CMF: Maryjo, potrzebujemy zmiany naszego myślenia, odnowy naszego ducha i życia

2025-09-19 22:09

ks. Łukasz Romańczuk

Biskup Jacek Kiciński wygładza rozważanie apelowa na Jasnej Górze - 19.09.2025

Biskup Jacek Kiciński wygładza rozważanie apelowa na Jasnej Górze - 19.09.2025

Wierni z Archidiecezji Wrocławskiej przybyli na Jasną Górę, aby uczestniczyć w dorocznej pielgrzymce, a w tym w Apelu Jasnogórskim, który tym razem poprowadził biskup Jacek Kiciński CMF. Rozważanie apelowe nawiązywało do 60. rocznicy pamiętnego orędzia biskupów polskich do biskupów niemieckich z 1965 r.

Biskup Jacek Kiciński CMF przypomniał słowa ówczesnego arcybiskupa Bolesława Kominka, zawarte w historycznym liście: “Przebaczamy i prosimy o przebaczenie”. - Przesłanie zawarte w orędziu staje się dziś ważna i aktualne - wobec wojen, niepokoju i zamętu. W czasie, w którym żyjemy, tak bardzo potrzebujemy pokoju. Pokoju w naszych sercach, rodzinach, wspólnotach parafialnych, całej Ojczyźnie i świecie – mówił hierarcha.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję