Reklama

Myśląc… arcybiskup męczennik

Niedziela płocka 49/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kończy się w naszej diecezji rok poświęcony czci bł. męczennika abp. Antoniego Juliana Nowowiejskiego. W tym czasie stajemy kolejny raz wobec tajemnicy jego niezwykłego związku z Bogiem i ludźmi, który określamy słowem „świętość”.
Pytajmy zatem „kim jest święty?”, pamiętając stale, że święci nie są aniołami. Przychodzą na świat jak każdy z nas, są naznaczeni niepewnością losu, jak my, i mają wyciśnięte na swym ciele piętno śmierci, również tak samo jak my.
Wiemy z dziejów odległych i bliskich, że święci byli i są ludziom potrzebni. By naszym pogmatwanym czasom tę potrzebę bliżej ukazać, Jan Paweł II nie tylko stawiał ich postaci przed nasze oczy, ale ustawicznie powiększał ich zastępy. Jak ich rozpoznać? Kim właściwie jest święty? Można powiedzieć, że święci są ludźmi pozostającymi pod urokiem Bożej dobroci, Bożej miłości miłosiernej. Dlatego potrafili zawsze opróżniać kieszenie dla niewidomego żebraka, popierali słuszną sprawę, kochali dokuczliwych sąsiadów, a nawet swoich... prześladowców. Modlili się także w intencji tych, którzy zadawali im śmierć! Święci różnią się od nas bogactwem i nadmiarem ludzkich możliwości. Umiar nie leży w ich naturze. Są „szaleńcami Bożymi”, jak nazywa ich Zofia Kossak-Szczucka. Święci mają wspólną cechę, która odróżnia ich od innych ludzi. Święci są niepohamowani. Święci są dosłowni. A tym, co biorą dosłownie, jest Ewangelia, mocne, jasne słowo.
Co ono mówi? Pielęgnuj chorych, przyodziej nagich, pocieszaj pogrążonych w smutku, sprzedaj co masz i rozdaj ubogim. Idź przed siebie i dawaj świadectwo Ewangelii, nadstaw drugi policzek, odpłać dobrem za zło. Kochaj Boga i bliźniego.
To są te wzruszające nakazy, których z roztargnieniem słuchamy i staramy się nawet w jakiejś części realizować, ponieważ wierzymy, że miłosierdzie zakrywa mnóstwo grzechów. Pocieszamy jak umiemy smutnych albo popieramy fundusz dla ofiar trzęsienia ziemi czy ofiar wojny. Nosimy kwiaty do szpitali i obdarowujemy biednych…
Święci natomiast, powtarzam, nie znają umiaru. Miłosierdzie jest ich autografem. Jest to bowiem dar, który oni wszyscy, bez wyjątku, posiadają. Nie dbają też o to, czy ich dobre uczynki będą przez ludzi docenione. W zamian za nie, nie proszą o nic. Nauczać wszystkie narody? Oczywiście! Są tak rozradowani Dobrą Nowiną, że spieszą do najodleglejszych zakątków ziemi, by zanieść tam nadzieję, którą sami żyją. Nawet najbrutalniejszy właściciel niewolników nie jest ich zdaniem tak godnym pogardy barbarzyńcą, żeby nie zasługiwał na miłosierdzie Boże.
Tak rozumiejąc Ewangelię, oddają swoje życie i zdolności każdemu będącemu w potrzebie. Pielęgnują trędowatych, opiekują się podrzutkami, jeńcami wojennymi, niewolnikami, chorymi psychicznie i sierotami. Bronią Żydów, zakładają szpitale, szerzą oświatę, poświęcają własne życie dla „najmniejszych”, o których mówi Ewangelia Jezusa Chrystusa. Całe ich zastępy dokonują tych i podobnych czynów.
Czynić dobrze tym, którzy ich nienawidzą? Ależ święci to potrafią! A przede wszystkim bez krzty rozgoryczenia podejmują najtrudniejsze zadanie: „Umrzeć dla siebie”!
Wiele bohaterskich czynów dokonało się w imię tych słów. Z nich wywodzi się niezwykle surowy tryb życia świętych, tak odpychający dla naszego, pobłażliwego wobec siebie świata. Oni traktują umartwienie nie jako cel, lecz jako środek do celu. I nawet najcięższe pokuty podejmują nie z nienawiści, lecz z miłości.
Naszego płockiego Biskupa Męczennika znamionowała wewnętrzna dyscyplina. Prawdopodobnie był to rezultat wrodzonych cech charakteru, ale i wzrastania w bardzo trudnych warunkach społeczno-politycznych po 1863 r. W parze z tą dyscypliną ducha szła nieprzeciętna pracowitość, a zarazem zniecierpliwienie, aby zaczętą pracę czym prędzej ukończyć i zacząć następną.
Z natury był człowiekiem zamkniętym, co przejawiało się m.in. w powściągliwym stosunku do ludzi, a czasem nawet w przesadnej wobec nich ostrożności. Jako znak świadomie prowadzonej pracy nad sobą należy poczytać Arcybiskupowi wysiłek otwierania się na ludzi, aby ich dokładnie wysłuchać, usłyszeć i lepiej zrozumieć. Jak zeznawał jeden ze świadków w beatyfikacyjnym procesie Arcybiskupa: „Zainteresowaniem obdarzał każdego, zajmując się nawet zda się błahą sprawą obcej mu osoby”. Na staropolską modłę był gościnny.
Jako rektor seminarium, a potem Biskup Płocki, kochał alumnów i księży. „Wy jesteście radością moją i koroną moją” - powtarzał za św. Pawłem. I choć nie zawsze oceniał księży sprawiedliwie, to jednak zawsze starał się naprawić niesłusznie podjętą decyzję.
Jak podkreślali świadkowie, Arcybiskup miał poczucie władzy. Skąd ono płynęło? Nie z pysznego „ja”, lecz z godności pełnionego urzędu i rozumianego w świetle wiary powołania. Odznaczał się niezwykłą lojalnością wobec Stolicy Apostolskiej. Cokolwiek miało z nią związek - budziło w nim głębokie wzruszenie. Pasterz Płocki był panem samego siebie, a to oznacza przede wszystkim, że był pokorny. Dzięki temu stawał się otwarty na piękno świata, na szlachetność ludzi, przejawy dobroci i prawdy w nich spotykane. Otwierając się na te wartości - otwierał się coraz bardziej na Boga jako ich źródło.
Świadectwa głębokiej wiary Arcybiskupa i jego uduchowionej kontemplacyjnej modlitwy znajdujemy w dziełach, które napisał. Jego sposób modlitwy przyrównuje się do sposobu, w jaki modlił się abp Cieplak, bp Łoziński czy ks. Idzi Radziszewski, pierwszy rektor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Arcybiskup Męczennik miał świadomość „stania” w obliczu Boga. Dziś kapłan, odmawiając II modlitwę eucharystyczną, dziękuje Bogu, że nas wybrał i uczynił godnymi, „abyśmy stali przed Tobą i Tobie służyli”. Bł. Antoni Julian był niejako prekursorem tych słów.
Wybuch II wojny światowej przyniósł mu wyzwanie do zaświadczenia o sile wiary Bogu i miłości do ludu mu powierzonego. Jako Pasterz Kościoła w diecezji płockiej zawsze był zdeterminowany do dania świadectwa wierze i miłości, którymi żył. Wymownym tego przejawem było pozostanie w Płocku w 1920 r. i dzielenie losu mieszkańców miasta, gdy walki z bolszewikami toczyły się w odległości 150 m od domu biskupiego. Identycznie postąpił w 1939 r. Wierność swej owczarni przypieczętował internowaniem i męczeńską śmiercią. Zmarł bez jęku i żalu. Do końca nie przestawał się modlić, a na chwilę przed oddaniem ducha Bogu udzielił wszystkim w bloku i w całym obozie błogosławieństwa.
Umarł mając 83 lata i 5 miesięcy, 60 lat kapłaństwa i 33 lata posługi biskupiej. Wymowna jest symbolika 33 lat posługi biskupiej w diecezji płockiej, bo kojarzy się z 33 latami misji Chrystusa Pana na naszym świecie...
Czyż nie jest prawdą, że święci są czytelnymi znakami i obrazem Bożego Syna? Dzięki nim trwa świat, my trwamy. Dzięki nim możemy stworzyć wizję życia, możemy własnemu życiu nadać sens.
Niech będzie błogosławiony Bóg w swoich świętych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy Żydzi są winni śmierci Jezusa?

2025-04-14 20:45

[ TEMATY ]

Żydzi

Katechizm Wielkopostny

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? Dziś trudne pytanie, ale potrzebne.

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego.
CZYTAJ DALEJ

Kto jest winny aborcji w 9. miesiącu ciąży w Oleśnicy?

2025-04-14 07:37

[ TEMATY ]

komentarz

aborcja

Fot: Pro Prawo do Życia

Zły stan psychiczny, natarczywy adwokat proaborcyjnej FEDERY oraz uległość lekarzy wystarczą by zabić dziecko w 9. miesiącu ciąży bez zmiany ustawy. Chłopca zabito śmiertelnym zastrzykiem w szpitalu w Oleśnicy. Jak do tego doszło skoro lekarze w Łodzi twierdzili, że jego aborcja jest sprzeczna z prawem?

Chłopiec miał już 37 tygodni życia, a więc w świetle nomenklatury medycznej nie był nawet wcześniakiem. W ginekologicznym szpitalu w Łodzi nie chciano go zabić, choć adwokat fundacji FEDERA żądał „indukcji asystolii płodu”, czyli zabicia dziecka zdolnego do życia poprzez wbicie igły do jego serca z podaniem chlorku potasu. - Zaproponowaliśmy natychmiastowe rozwiązanie przez cięcie cesarskie (ze względu na zły stan psychiczny Pani Anity) w znieczuleniu ogólnym z objęciem dziecka wysokospecjalistycznym leczeniem pediatrycznym. Oznacza to, że zaproponowaliśmy Pani Anicie niezwłoczne zakończenie ciąży, co nie jest jednoznaczne z uśmierceniem płodu zdolnego do życia – napisał w oświadczeniu prof. Piotr Sieroszewski, kierownik ginekologii szpitala w Łodzi i prezesa Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników.
CZYTAJ DALEJ

Lublin. Wystawa firmowych kart świątecznych

2025-04-16 04:35

materiały prasowe

W biurowcu „Orion” przy ul. Spokojnej 2 w Lublinie i w klasztorze ojców Dominikanów przy ul. Złotej można zobaczyć wielkanocne karty świąteczne.

Wystawa inspirowana unikatowymi firmowymi kartami świątecznymi Lubelskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej jest zatytułowana „Zmartwychwstanie”. Od 2009 r. LPEC aktywnie włącza się w propagowanie siedmiowiekowego dziedzictwa kulturowego Lublina, wydając z okazji świąt własne karty z życzeniami. Na ponad 30 kartach nawiązujących do przeżywanego okresu liturgicznego (Boże Narodzenie i Wielkanoc) prezentowane są mało znane lub zapomniane dzieła sztuki. Reprodukcjom towarzyszą bogate noty historyczne, a życzenia inspirowane są wypowiedziami św. Jana Pawła II i bł. kard. Stefana Wyszyńskiego. Dwa razy do roku kilkaset takich kart trafia do przyjaciół i kontrahentów LPEC w całej Polsce, przyczyniając się do promocji świata wartości i zabytków Lublina. Autorem wydawnictwa i wystawy jest Piotr Krzysztof Kuty, zaś fotografie i reprodukcje wykonał Piotr Maciuk.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję