Reklama

Czy dzieła mistyków muszą być trudne?

Św. Jan od Krzyża, którego wspomnienie Kościół obchodzi 14 grudnia, pozostawił po sobie wybitne dzieła mistyczne. Często są one niezrozumiałe dla wiernych Kościoła. Poprosiliśmy o. Mariana Zawadę, karmelitę bosego, który wykłada w Karmelitańskim Instytucie Duchowości w Krakowie, o przybliżenie nam tej wielkiej postaci

Niedziela małopolska 50/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Marcin Konik-Korn: - Co św. Jan od Krzyża wniósł do nauki Kościoła?

Reklama

O. Marian Zawada OCD: - Św. Jan ukazał bardzo wnikliwie drogę wiary, która jako jedyna bezpośrednio łączy z Bogiem, oraz zasady postępowania na różnych etapach życia duchowego. To zachwyciło np. młodego Karola Wojtyłę, który poświęcił temu swój doktorat.
Jan gruntownie wyjaśnił tajemnicę cierpienia w życiu duchowym, którą nazwał bardzo plastycznie „nocą ciemną”. Najtrudniejszym doświadczeniem dla człowieka kochającego Boga jest poczucie odrzucenia od Niego. Pustki niemal tak przemożnej i zatrważającej, jak zepchnięcie do piekła. Bardzo trudno było wyjaśnić, że człowiek, który doświadcza w sferze psychicznej boskiego odrzucenia, jest w istocie „najbardziej umiłowany”, ale stanowi to dramatyczną tajemnicę samego Chrystusa, który w przerażeniu wołał na krzyżu: „Boże mój, czemuś mnie opuścił”. Co więcej, „nocy ciemnej” możemy nadać jeszcze jeden sens: jest to towarzyszenie Chrystusowi podczas zstępowania do piekieł, gdzie doświadczenie zła jest bezpośrednie. Na szczęście, wiele światła na te sprawy rzuca nam w swoich listach, np. bł. Matka Teresa z Kalkuty.
Wreszcie bardzo cennym wkładem w dziedzictwo Kościoła jest rozróżnienie między darami Boga a samym Bogiem. Jest to coś, co pozwala odróżnić „bombonierkę” od darczyńcy. Jan uważa, że należy się zajmować samym Bogiem, a nie wyłącznie Jego darami.

- Jakie znaczenie dla mistyki i duchowości mają plastyczne wizje św. Jana od Krzyża?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Rzeczywiście, św. Jan w tym zakresie jest artystą. Przywołam trzy symbole: góry, nocy i pustki. Góra kojarzy się zazwyczaj z czymś wzniosłym, co dotyka nieba, a na pewno wybija się z tego, co przyziemne i doczesne. Góry poniekąd umiłował sobie Bóg, objawiając na nich swe tajemnice. „Wchodzenie na górę”, to ryt uświęcenia, odrywania się od zagłuszającej i natarczywej doczesności, docieranie do przestrzeni „czystej”, gdzie zmysły i duch człowieka podlegają gruntownemu oczyszczeniu. Góry należy zdobywać, nie da się w nich wygodnie zamieszkać. Taka wspinaczka to forsowny duchowy alpinizm.
Drugi symbol - „noc ciemna” wiąże z naturalną nocą. Tak jak w nocy wszystko traci zarys i kształt, wiele rzeczy nie widać, tak duchowo nadprzyrodzone światło wiary, rozbłysłe kiedyś w głębi duszy pogrąża się w ciemności. Jest to jak oślepienie wywołane nadmiarem światła. W nocy, by sprawnie się poruszać, trzeba mieć coś takiego jak noktowizor. Takim noktowizorem jest właśnie wiara. Zaciemnia to, co doczesne, a jednocześnie rozświetla to, co duchowe.
Wreszcie pustka - „droga nic”. Jan uważa, że oprócz grzechu największym problemem duchowym są tzw. przywiązania, czyli kształty naszej troski. Bałagan w tym zakresie czyni nas zwykłymi niewolnikami osób, sytuacji lub siebie samych. Jan proponuje drogę radykalnej wolności, głębokiego uwolnienia od tego, co nas krępuje, czyni karłami, małostkowymi, co nie pozwala żyć na szerokich oktawach duchowej wolności dzieci Bożych. Dlatego „drogę nic” można rozumieć jako całkowite zapomnienie o sobie. To, co człowieka „boli”, co jest przyczyną wielu perypetii duchowych, to przywiązanie do samego siebie.

- Dlaczego rysunki Świętego nie odniosły sukcesu takiego jak np. znane dzieło Salvadora Daliego, wykonane na podstawie wizji św. Jana?

- Po św. Janie od Krzyża zostały m.in. dwie ważne ryciny: szkic góry i Ukrzyżowanego widzianego z nieba. Jan lubił chować się na modlitwy na ambonie, żeby go inni nie widzieli. Miał kiedyś wizję konwulsji konania Chrystusa na krzyżu właśnie z jej perspektywy, co skrzętnie naszkicował. Oczywiście, to nieudolny, lecz przejmujący szkic. Oba szkice, zarówno góry, jak i Ukrzyżowanego, miały prywatne przeznaczenie. Zdaje się, że żadnej z osób znających te szkice nie przyszło do głowy, by zamieniać ich w dzieło sztuki. Była to duchowa „dokumentacja”. Należy natomiast pogratulować Dalemu, który pomimo swych skłonności do ekscentryzmu potrafił nadać obrazowi niebywałą siłę oddziaływania. Chrystus zawieszony nad przepastnym horyzontem z bezradnym człowiekiem w łódce jest wystarczającą metaforą współczesnego zagubienia z brakiem świadomości, jak potężnego mamy Odkupiciela.

- Czy dzieła mistyków zawsze muszą być trudne, a przez to mało przystępne?

- Proszę się nie zrażać trudnościami. Osobiście zaczynałem od tego, że jako student brałem św. Jana na zimowiska i wyprawy w góry. Krótkie fragmenty, na jakie podzielony jest tekst, stanowiły pokarm i zawierały swoisty „magnetyzm”, którego nie rozumiałem. Dziś określiłbym to lepiej: teksty mistyczne „pracują” na głębokości ducha, a nie psychiki, podobnie jak teksty objawione Pisma Świętego.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Austria: rośnie liczba uczestników Mszy św.

2025-09-19 11:14

[ TEMATY ]

Austria

Karol Porwich/Niedziela

Według najnowszych statystyk Konferencji Episkopatu Austrii, w kraju rośnie liczba wiernych, uczestniczących we Mszy św. W porównaniu z ubiegłym rokiem wzrosła też liczba dorosłych, proszących o chrzest.

W 2024 r. w Austrii mieszkało 4,56 mln katolików – wynika ze statystyk, opublikowanych przez austriacki episkopat. To niewielki spadek, w porównaniu z rokiem 2023, kiedy to liczba ta była bliska 4,64 mln. O blisko 20 tys. spadła natomiast liczba apostazji: w ubiegłym roku dokonało jej 71,5 tys. osób, zaś jeszcze dwa lata było to prawie 91 tys. osób. Jak wynika z danych, na lekko malejącą liczbę członków Kościoła wpływ ma jednak nie tylko stosunek liczby nowo ochrzczonych do apostatów, ile stosunek chrztów do zgonów oraz liczby imigrantów do opuszczających kraj.
CZYTAJ DALEJ

Patron uczniów i studentów

U progu nowego roku szkolnego i akademickiego poznajmy patrona uczniów i studentów oraz orędownika zdających egzaminy - św. Józefa z Kupertynu.

Giuseppe Desa przyszedł na świat w małej włoskiej miejscowości Kupertyn w 1603 r. Jego życie młodzieńcze naznaczone było modlitwą i pracą. Gdy dorósł, rodzice posłali go do szkoły przyparafialnej, jednak jego edukacja nie trwała zbyt długo z dwóch powodów. Pierwszym było, jak mówili nauczyciele, całkowite rozkojarzenie i nieumiejętność przyswajania wiedzy. Drugim powodem była choroba - gangrena, która unieruchomiła chłopca w łóżku na 5 lat. Po jakimś czasie, za namową matki i stryja, Józef wstąpił do Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych. Chciał zostać zakonnikiem.
CZYTAJ DALEJ

Bp Małyga: Piękno Boga jest na to, żeby nas zachwycało do pracy nad sobą

2025-09-20 00:55

screen YT

Wierni i Duchowieństwo archidiecezji wrocławskiej pielgrzymowali na Jasna Górę. Na zakończenie pielgrzymki odprawiona została Pasterka Maryjna, której przewodniczył bp Maciej Małyga.

We wstępie do Mszy świętej, w kaplicy Cudownego Obrazu bp Maciej Małyga mówił: - Gromadzimy się w środku nocy, aby wspólnie z Matką Bożą czuwać. Przychodzimy ze wszystkimi naszymi intencjami. Chcemy modlić się za naszą archidiecezję, nasze parafie, synod i wszystkie ważne nasze sprawy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję