Reklama

Tam, gdzie panuje fajny klimat

Niedziela małopolska 6/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Magda ma prawie 30 lat. Mieszka w Domu Pomocy Społecznej. Rankiem, gdy inni spieszą do codziennych obowiązków, ona na swoim wózku zajmuje miejsce w specjalnym busie i jedzie do Warsztatu Terapii Zajęciowej (WTZ), który mieści się w budynku Krakowskich Zakładów Sprzętu Ortopedycznego przy ul. Prądnickiej 10. Tu uczestniczy w zajęciach, uczy się ważnych dla osób niepełnosprawnych zasad postępowania w życiu i istotnych dla każdego człowieka zachowań społecznych. - Lubię tu być - przyznaje. - Nie nudzę się, mam koleżanki, kolegów, czas szybko mija, a ja mogę się czegoś nauczyć. W trakcie spotkania Magda prosi, by podać jej segregator. Pokazuje mi część efektów swojej pracy. - To jest mój rozkład dnia - wyjaśnia. Kolorowe piktogramy informują o zaplanowanych na cały tydzień zajęciach. Następnie Magda pokazuje efekty niektórych swoich działań, dyplom za zdobycie wyróżnienia w konkursie plastycznym, a dalej m. in. przepisy na wykonanie potraw. Zapewnia, że potrafi z tych przepisów praktycznie korzystać.

Komu służy WTZ?

Magda uczestniczy w WTZ, który istnieje od listopada 2004 r. - To jedna z placówek - Dziennych Centrów Aktywności dla dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną prowadzonych przez Chrześcijańskie Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych Ich Rodzin i Przyjaciół „Ognisko” - wyjaśnia Agnieszka Żurek, kierowniczka Warsztatu przy ul. Prądnickiej. - Funkcjonujemy do poniedziałku do piątku, w sytuacjach wyjątkowych również w soboty. W zajęciach biorą udział 33 osoby niepełnosprawne. Umowa, jaką zawarliśmy z MOPS-em, opiewa na 30 miejsc. Troje podopiecznych, którzy bardzo chcą być u nas i mają potencjał w kierunku rozwoju swoich kompetencji i umiejętności, uczestniczy w zajęciach w niepełnym wymiarze czasu, oczekując na miejsca refundowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. W WTZ zajmujemy się rehabilitacją zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych intelektualnie i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Wśród podopiecznych mamy pełny przekrój niepełnosprawności; jeżdżących na wózkach, mających problemy z poruszaniem się, z zaburzeniami zachowania, nawet osobę ociemniałą.
Ich dzień zaczyna się o ósmej. Czas schodzenia trwa do dziewiątej. Każdy podpisuje się na liście obecności, a w swoim segregatorze odnajduje dzienny plan, który stara się pod opieką terapeutów i instruktorów zrealizować. Od godziny 9.00 do 13.00 odbywają się zajęcia w pracowniach - One służą nauce wykonywania konkretnych, istotnych czynności i pewnej formie uzawodowienia - wyjaśnia Agnieszka Żurek, oprowadzająca mnie po WTZ.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W jakich zajęciach uczestniczą niepełnosprawni?

Na początek trafiłam do pracowni świec. Kilkoro uczestników pracowało pod opieką Kamila Przylaskowskiego nad tworzeniem niepowtarzalnych, bardzo oryginalnych form woskowych. Niektóre dzieła można było zobaczyć wyeksponowane na półce. Każdy z twórców potrafił wskazać, które świece są jego autorstwa. Następnie odwiedziłam pracownię techniczną, gdzie pod kierunkiem Wojciecha Rakocza niepełnosprawni wykonują prace z gliny i drewna. Zobaczyłam przygotowane do wypalenia figurki gliniane, pochylonych nad listewkami mężczyzn, którzy tworzyli drewniany, miniaturowy dom. Właśnie zbliżała się przerwa śniadaniowa (od 11.15 do 11.45), więc miłośnicy gliny i drewna zajęli się sprzątaniem sali. W kolejnej pracowni odbywały się zajęcia sztuki użytkowej. - Tu powstają piękne, okolicznościowe kartki, zaproszenia, ozdoby świąteczne. Wszystko, co przyjdzie do głowy instruktorce, Dorocie Pilch i co zaakceptują nasi podopieczni - opowiada Agnieszka Żurek.
Są również zajęcia w pracowni komputerowej, bo jak tłumaczy kierowniczka, to ważne, aby niepełnosprawni nie tylko nie zapomnieli umiejętności, które już posiadają, ale aby je utrwalali i poszerzali. Instruktor Tomasz Kaczmarczyk stara się, aby jego podopieczni potrafili przepisywać teksty, formatować je, aby korzystali z poczty internetowej. Uczestnicy Warsztatu potrafią również skanować, kopiować, przesyłać drogą mailową zdjęcia do wywołania. Z kolei w pracowni gospodarstwa domowego zainteresowani ćwiczą się w dbaniu o dom, wykonywaniu prostych posiłków, przygotowywaniu herbaty, kawy, podgrzewaniu dań w kuchence mikrofalowej. Inną formą praktycznych zajęć jest trening ekonomiczny, kiedy uczestnicy uczą się korzystać z pieniędzy, a podczas wspólnych wyjść do sklepów dokonują samodzielnych zakupów. - W naszej pracy zależy nam na tym, aby szanować autonomię i godność uczestników warsztatów - tłumaczy Agnieszka Żurek. - Wychodzimy z założenia, że są to osoby dorosłe, które mają prawo decydować i ponosić konsekwencje swoich wyborów.

Reklama

Co służy integracji?

Warto nadmienić, że piękne i niepowtarzalne prace, które wykonują niepełnosprawni można kupić na organizowanych kiermaszach. - To jedyna możliwa forma udostępnienia przedmiotów wykonanych w ramach WTZ dla kupujących - wyjaśnia kierowniczka. - Organizujemy je w porozumieniu z krakowskimi uczelniami. Często również w parafii św. Szczepana, gdzie ks. proboszcz Andrzej Waksmański patrzy na nas życzliwym okiem. Warto podkreślić, że wykonane ręcznie przedmioty są jakościowo bardzo dobre. Dbamy o to, aby klient, chciał je kupić nie dlatego, że zostały wykonane przez niepełnosprawnych, ale dlatego, że są to ładne i wartościowe przedmioty. Fundusze, które w ten sposób pozyskujemy, przeznaczamy na integrację. Możemy więc na przykład za zarobione w ten sposób pieniądze wybrać się do kina, czy na wycieczkę poza Kraków.
Ale integracji służy również wspólnie spędzony czas, realizowane zajęcia, spotkania. Po południu, po godzinie 13.00, po drugiej przerwie w Warsztacie następuje kolejny cykl zajęć. - To szczególnie ważne dla osób na wózkach. - mówi kierowniczka. - W tym czasie pomagamy im przenieść się na materace, aby mogły zmienić pozycję ciała. Podopieczni uczestniczą też w zajęciach ruchowych prowadzonych przez J. Dymacz. Są to ćwiczenia indywidualnie albo w małych grupach. Wtedy też spotykamy się w dużej sali, aby porozmawiać oraz wspólnie świętować urodziny, imieniny…

Jak traktowani są niepełnosprawni?

Dzień warsztatowy kończy się ok. 15.30. Uczestnicy wracają do domów, większość samodzielnie, po troje przychodzi ktoś z rodziny, a siedmioro jest rozwożonych busem. Z ich zachowania, z bezpośredniego stosunku do opiekunów, do których zwracają się po imieniu, wynika, że dobrze się tam czują. Jeden z nich, Paweł, który początkowo trochę złościł się, gdy rozmawiałam z Magdą, w pewnej chwili stwierdził: - Bo tu fajny klimat jest!
Elementem tego klimatu są zajęcia Pracowni Aktywizacji Osobistej i Społecznej prowadzone przez Magdalenę Ligęzę oraz Andrzeja Michalina. Organizowane są wyjścia w teren, do kawiarni, kina, teatru, filharmonii, restauracji, galerii handlowych. Wszystko to służy uspołecznieniu osób niepełnosprawnych.
To podczas wspólnych zajęć w terenie można zaobserwować, jak różnie są postrzegani i traktowani niepełnosprawni.- Generalnie jest lepiej - przekonuje Agnieszka Żurek. - Chociaż zdarza się, że niektórzy dorośli zagłaskaliby naszych podopiecznych. Na pewno plusem są niskopodłogowe tramwaje i autobusy, do których łatwiej wsiąść osobom na wózkach, windy w niektórych miejscach w Krakowie. Przybywa osób chętnych do pomocy podróżującym niepełnosprawnym. Z drugiej strony, gdy wsiadamy, to iluś tam pasażerów wpycha się przed nami i zajmuje miejsca przeznaczone dla wózków. Nasi ludzie dostrzegają, że są inaczej traktowani, postrzegani. Myślę, że należy dążyć do normalizacji zachowań. Niepełnosprawny to człowiek, jak każdy z nas - z wadami i zaletami. Różnimy się potencjałem, ale ich ograniczenia nie są od nich zależne. Tak jak każdy, oni również mają swoje potrzeby i pragną je realizować, chcą mieć prawa i móc z nich korzystać i chcą być doceniani i dostrzegani, a nie stygmatyzowani.

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Czy stać mnie na stratę ze względu na miłość do Boga?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 14, 27-31a.

Wtorek, 30 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Abp Crepaldi: obecny kształt projektu europejskiego niezgodny z wizją katolicką

2024-04-30 14:29

[ TEMATY ]

Unia Europejska

projekt

pixabay.com

Zielony Ład, ataki na własność prywatną, aborcja jako jedna z zasad podstawowych, ingerencja w wewnętrzne sprawy państw członkowskich, dążenie do przyspieszenia procesu centralizacji - są niezgodne z wizją katolicką - twierdzi w wywiadzie dla portalu „La Nuova Bussola Quotidiana” abp Giampaolo Crepaldi. Emerytowany biskup Triestu, który przez długi czas kierował komisją Caritas in veritate CCEE (Rady Konferencji Episkopatów Europy), w latach 1994-2001 był podsekretarzem, zaś 2001-2009 sekretarzem Papieskiej Rady Iustitia et Pax zdecydowanie krytykuje obecny kształt projektu europejskiego. Przestrzega też przed przekształceniem się europejskiego „marzenia” w ideologiczny europeizm.

Odnosząc się do zbliżających się wyborów do Parlamentu Europejskiego abp Crepaldi podkreśla ich wyjątkową ważność. „Unia Europejska nie sprawdziła się w ostatnim czasie. Wiele osób wskazywało na poważne wady Europejskiego Zielonego Ładu, ale nie zostały wysłuchane. Polityka klimatyczna i transformacji energetycznej była centralistyczna, kosztowna, nieskuteczna i iluzoryczna, wywołując reakcje odrzucenia. Niedawne głosowanie Parlamentu Europejskiego w sprawie aborcji jako prawa człowieka podkreśliło przejęcie kontroli nad parlamentem przez destrukcyjną i beznadziejną ideologię. Wtrącanie się instytucji UE w wybory parlamentarne w Polsce i forsowanie decyzji przez rząd Węgier, narodu często traktowanego jako «obcy» dla Unii, to tylko niektóre aspekty sytuacji wyraźnego kryzysu. Dodajmy do tego znaczącą porażkę w polityce zagranicznej” - stwierdził emerytowany biskup Triestu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję