Reklama

"Gdy schodzili się razem jako Kościół" (1 Kor 11, 18)

Niedziela warszawska 11/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jubileusze Pismo Święte każe celebrować w atmosferze nie tylko radosnej wdzięczności, lecz także zadumy nad przeszłością przy równoczesnym zaplanowaniu, przynajmniej najbliższej przyszłości.

Myśląc o przeszłości warto może cofnąć się na chwilę aż do czasów, kiedy to Jezus pewnego dnia "wszedł na górę i wezwał do siebie tych, których chciał. I ustanowił Dwunastu, ażeby z nim byli po to, by mógł ich posłać głosić naukę i aby mieli władzę wypędzania złych duchów" (Mk 3, 13n). Łukasz nazwie tę gromadkę "małą trzódką", ale doda przy okazji, że Ojcu Niebieskiemu podobało się właśnie tej małej trzódce oddać całe królestwo (Łk 12, 32). Trzódka rozrastała się liczebnie jeszcze za życia Ewangelisty, co stwierdza on kilkakrotnie z nieukrywaną radością. Notuje na przykład w Dz 2, 41: "I przyłączyło się do nich tego dnia około trzech tysięcy ludzi". I kilka wierszy dalej: "A Pan pomnażał co dzień liczbę tych, którzy dostępowali zbawienia" ( 2, 47). Wreszcie zapis szczególnie wymowny: "A słowo Boże rozchodziło się coraz bardziej, wzrastała też liczba uczniów w Jerozolimie. Nawracało się nawet wielu kapłanów" (Dz 6, 7).

Tak wzrastała i umacniała się wspólnota pierwszych wyznawców Jezusa, czyli Kościół Chrystusa w Jerozolimie. Niedługo potem pojawiła się, głównie za sprawą Barnaby i Pawła, wspólnota druga, czyli Kościół w Antiochii Syryjskiej. O jego początkach tak oto pisze Łukasz: " A ręka Pańska była z nimi, tak że wielka liczba ludzi uwierzyła i nawróciła się do Pana, o czym wieść dotarła wkrótce do wiernych gminy jerozolimskiej (...). Wielka liczba ludzi przyłączyła się wtedy do Pana (...). Właśnie w Antiochii po raz pierwszy poczęto nazywać uczniów Chrystusa chrześcijanami" (Dz 11, 21-22. 26).

Dość wcześnie też zaczęły się pojawiać najprzód zapowiedzi pierwszych struktur, a potem same struktury pierwotnego Kościoła. Do Piotra Jezus powiedział: "Ty jesteś Piotr [skała], i na tej skale zbuduję Kościół mój (...). I tobie dam klucze królestwa niebieskiego" ( Mt 16, 18n). Urzeczywistnienie tej zapowiedzi znalazło swój wyraz w tych oto słowach Zbawiciela: "Paś owce moje" (J 21, 19).

W stosunkowo niedługim czasie wspólnot chrześcijańskich, czyli Kościołów partykularnych, powstało tak dużo, że na przykład apostoł Paweł jest nieustannie zajęty nawiedzaniem ich osobiście lub przynajmniej wysyłaniem do nich listów. Za tworzeniem nowych wspólnot przemawiały dwa względy: społeczności zbyt wielkich, rozrzucanych po bardzo rozległych przestrzeniach nie można było należycie obsłużyć, a ponadto prawie każda wspólnota odznaczała się własną specyfiką. Były więc gminy złożone głównie z nawróconych Żydów - jak dla przykładu Kościół jerozolimski, w innym zaś przeważali poganochrześcijanie, czyli wyznawcy Chrystusa nawróceni z pogaństwa - przypadek gminy antiocheńskiej.

Te same racje, ale głównie pierwsze z nich, przemawiały przed dziesięciu laty za utworzeniem naszej diecezji warszawsko-praskiej. Chodziło głównie o to, żeby biskup diecezjalny i kapłani byli bliżej wiernych, żeby ich lepiej obsłużyli. To zaś mogło się stać możliwe tylko wtedy, gdy owych wiernych było mniej niż ongiś w archidiecezji, jeszcze przed jej podziałem. To właśnie dlatego za utworzenie nowych diecezji wdzięczni są Ojcu Świętemu nie tylko biskupi i kapłani, lecz także wszyscy wierni.

W diecezji warszawsko-praskiej gromadzimy się już po raz dziesiąty rano w naszej świątyni kolegiackiej, a wieczorem w naszej konkatedrze na Kamionku. Co roku powierzamy się przy tej okazji Miłosierdziu Bożemu, zawsze za przyczyną Matki Najświętszej, gdyż czynimy to w uroczystość Jej Zwiastowania. Miłosierdziu Bożemu powierzamy się zaś dlatego, że Ojciec Święty świątynią-matką całej diecezji, czyli katedrą biskupią ustanowił kościół św. Floriana, najstarszy w całej Warszawie ośrodek kultu Bożego Miłosierdzia.

Doszliśmy do wniosku, że to nie przypadek, ale wyzwanie, by szczególny był nasz stosunek do Bożego Miłosierdzia. W naszej zaledwie dziesięcioletniej historii doznawaliśmy wiele razy bardzo szczególnego działania Bożego Miłosierdzia. Mamy na myśli zwłaszcza proces organizowania podstawowych struktur diecezji, a głównie budowę i personalne ukonstytuowanie własnego seminarium duchownego oraz przeprowadzenia pierwszego Synodu diecezjalnego. Święcie wierzymy, że było to możliwe naprawdę dzięki Miłosierdziu Bożemu. Wyrazem tej wiary jest nasze zawołanie "Jezu, ufam Tobie!". To nie tylko pobożne westchnienie, to nasze wyznanie wiary we wszechpotęgę Miłosierdzia Bożego.

Zarówno w Radzyminie, jak i w Warszawie nie tylko dziękujemy Bożemu Miłosierdziu za dotychczasową opiekę. My to Boże Miłosierdzie błagamy o dalszą nad nami opiekę. Modlimy się przy tym o miłosierdzie nie tylko dla nas, lecz także dla świata całego.

Na Boże Miłosierdzie liczymy szczególnie dlatego, że nasza diecezja jest - jak to zwykliśmy mówić - zagłębiem wszelkiej ludzkiej biedy. Dużo u nas cierpienia, zwłaszcza w sanatoriach i szpitalach na linii Warszawa-Otwock i w samym Otwocku. Tak się jakoś złożyło, że bezdomni z całej Warszawy szukają schronienia też głównie na Pradze. Dużo u nas dzieci pozbawionych należytej opieki. Niemało również w Warszawie prawobrzeżnej i jej okolicach bezrobotnych. Bez Bożego Miłosierdzia nie można nawet po części przyjść z pomocą tym ludzkim potrzebom. Bez pomocy na co dzień miłosiernego Boga kapłani nie będą w stanie pełnić należycie swojej pasterskiej posługi.

Wszystkich nas Miłosierdzie Boże poucza, jak trzeba być człowiekiem. Bo człowiekiem naprawdę jest się wtedy, gdy w sposób właściwy reaguje się na potrzeby bliźniego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rośnie liczba katolików na świecie: to już ponad 1,4 mld

2025-03-20 18:03

[ TEMATY ]

katolicyzm

Karol Porwich/Niedziela

Przybywa katolików na świecie. Największy rozkwit przeżywa obecnie Afryka, zaś z największymi wyzwaniami mierzy się Europa - wynika z opublikowanych najnowszych wydań Rocznika Statystycznego Kościoła oraz Rocznika Papieskiego.

Rocznik Statystyczny Kościoła (Annuarium Statisticum Ecclesiae 2023) oraz Rocznik Papieski (Annuario Pontificio 2025) publikują najnowsze dane dotyczące Kościoła katolickiego. Wynika z nich, że liczba katolików na świecie wzrosła z 1,39 mld do 1,406 mld, czyli o 1,15 proc., co jest kontynuacją wzrostowej tendencji z poprzednich lat.
CZYTAJ DALEJ

Wiadomo, kiedy i gdzie odbędzie się pogrzeb Barbary Skrzypek

2025-03-20 06:45

[ TEMATY ]

pogrzeb

kyasarin/pixabay.com

Pogrzeb Barbary Skrzypek, wieloletniej współpracowniczki Jarosława Kaczyńskiego, odbędzie się w sobotę 22 marca w jej rodzinnych Gorlicach – podano w nekrologu opublikowanym przez rodzinę. Udział w uroczystościach pogrzebowych zapowiedział prezydent Andrzej Duda.

Zgodnie z informacją zamieszczoną w nekrologu, uroczystość pogrzebową rozpocznie modlitwa różańcowa w Bazylice Narodzenia NMP w Gorlicach (Małopolska) o godz. 12.15, a Msza święta pogrzebowa rozpocznie się o godz. 13.00. Barbara Skrzypek spocznie na cmentarzu parafialnym w Gorlicach.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: Trzecia niedziela Wielkiego Postu

2025-03-21 12:00

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

Adobe.Stock.pl

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Gdy Mojżesz pasł owce swego teścia imieniem Jetro, kapłana Madianitów, zaprowadził owce w głąb pustyni i doszedł do Góry Bożej Horeb. Wtedy ukazał mu się Anioł Pański w płomieniu ognia, ze środka krzewu. Mojżesz widział, jak krzew płonął ogniem, a nie spłonął od niego. Wtedy Mojżesz powiedział do siebie: «Podejdę, żeby się przyjrzeć temu niezwykłemu zjawisku. Dlaczego krzew się nie spala?» Gdy zaś Pan ujrzał, że podchodzi, by się przyjrzeć, zawołał Bóg do niego ze środka krzewu: «Mojżeszu, Mojżeszu!» On zaś odpowiedział: «Oto jestem». Rzekł mu Bóg: «Nie zbliżaj się tu! Zdejmij sandały z nóg, gdyż miejsce, na którym stoisz, jest ziemią świętą». Powiedział jeszcze Pan: «Jestem Bogiem ojca twego, Bogiem Abrahama, Bogiem Izaaka i Bogiem Jakuba». Mojżesz zasłonił twarz, bał się bowiem zwrócić oczy na Boga. Pan mówił: «Dosyć napatrzyłem się na udrękę ludu mego w Egipcie i nasłuchałem się narzekań jego na ciemięzców, znam więc jego uciemiężenie. Zstąpiłem, aby go wyrwać z rąk Egiptu i wyprowadzić z tej ziemi do ziemi żyznej i przestronnej, do ziemi, która opływa w mleko i miód». Mojżesz zaś rzekł Bogu: «Oto pójdę do Izraelitów i powiem im: Bóg ojców naszych posłał mnie do was. Lecz gdy oni mnie zapytają, jakie jest Jego imię, cóż im mam powiedzieć?» Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: «Jestem, który jestem». I dodał: «Tak powiesz synom Izraela: Jestem posłał mnie do was». Mówił dalej Bóg do Mojżesza: «Tak powiesz Izraelitom: Pan, Bóg ojców waszych, Bóg Abrahama, Bóg Izaaka i Bóg Jakuba posłał mnie do was. To jest imię moje na wieki i to jest moje zawołanie na najdalsze pokolenia».
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję