W dniu 26 kwietnia w całym kraju odbywały się etapy diecezjalne XIV Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej. Organizatorem zmagań jest Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana”. W archidiecezji częstochowskiej do udziału w finale przystąpiło prawie 100 uczniów reprezentujących niemal 40 szkół ponadgimnazjalnych Częstochowy i okolic.
Ten etap Konkursu rozpoczął się wspólną modlitwą na Jasnej Górze, gdzie Mszy św. przed Cudownym Obrazem Matki Bożej przewodniczył ks. kan. Ryszard Umański. - Żeby pokochać trzeba poznać. Jestem przekonany, że godziny spędzone nad tekstem Pisma Świętego, kiedy przygotowywaliście się do konkursu, to wasze otwarcie się na Pana Boga, to wasze poznanie Chrystusa - powiedział w kazaniu asystent kościelny częstochowskiego oddziału „Civitas Christiana”. Przypomniał, że na obrazie jasnogórskim widoczna jest Maryja trzymająca Jezusa, który w dłoniach ma Biblię. „On mówi: jeśli chcecie mnie pokochać, chcecie być moimi uczniami, weźcie do ręki Pismo Święte, tam wam się objawię, tam się wam pokażę” - powiedział ks. Umański.
Test pisemny składający się z 45 pytań dotyczących Pism Janowych finaliści diecezjalni rozwiązywali w auli Wyższego Seminarium Duchownego. Tam powitał ich bp Jan Wątroba. Ksiądz Biskup wyraził wielkie uznanie dla uczestników Konkursu i organizatorów. Podkreślił, że jeśli w czymś warto rywalizować, to na pewno w poznawaniu Jezusa, a najlepszą do tego drogą jest czytanie Pisma Świętego. Finalistów porównał do orłów. „Orzeł jest atrybutem św. Jana. Orły wznoszą się bardzo wysoko i widzą z bardzo daleka. Wy, którzy podejmujecie się tak wzniosłych zadań macie coś z orłów” - zauważył bp Jan Wątroba.
Podczas sprawdzania prac pisemnych, którego dokonywała komisja pod przewodnictwem biblisty ks. dr Jacka Molki, młodzi zwiedzali znajdujący się nieopodal Jasnej Góry Dom Pamięci kard. Stefana Wyszyńskiego, Prymasa Polski.
Etap pisemny wyłonił siedmiu laureatów, którzy stanęli do rywalizacji ustnej. Najlepszą okazała się Dominika Borowska z LO im. C.K. Norwida w Częstochowie, drugie miejsce zajął Patryk Kęsik z LO im. J. Słowackiego w Częstochowie, a trzecie Karolina Mateja z LO im. Powstańców Śl. w Praszce.
Ta trójka laureatów reprezentować będzie archidiecezję częstochowską w finale ogólnopolskim, który odbędzie się w czerwcu w Niepokalanowie.
Częstochowski „Civitas Christiana” wyraża wdzięczność wszystkim, którzy w różnym zakresie wsparli Konkurs, a zwłaszcza: abp. Stanisławowi Nowakowi, metropolicie częstochowskiemu, ks. dr. Andrzejowi Przybylskiemu, rektorowi WSD w Częstochowie, Ewie Pachurze, przewodniczącej Rady Miasta Częstochowa, Piotrowi Kurpiosowi, p.o. prezydenta Częstochowy, Andrzejowi Kwapiszowi, staroście częstochowskiemu, Zarządowi Oczyszczalni Ścieków „WARTA” SA, Tygodnikowi Katolickiemu „Niedziela”, Edycji św. Pawła, posłom RP: Jadwidze Wiśniewskiej i Szymonowi Giżyńskiemu, Annie Przewłockiej, malarce, Marianowi Kasprzakowi, właścicielowi salonu mody ślubnej „Wanda” w Częstochowie, Zbigniewowi Kotlarkowi, dyrektorowi częstochowskich Zakładów Produkcyjnych Vit - Verit oraz Michałowi Dziewiorowi, właścicielowi piekarni MAJAMI.
Zgłębiając publikowane teksty kaznodziejskie o bł. Karolinie Kózce, można dojść do stwierdzenia, że niejednokrotnie głosiciele starali się w swoich kazaniach znaleźć klucz albo klucze w postaci słów, określeń, wyrażeń, które stawały się zwornikami w przybliżaniu postaci błogosławionej, jej życia i drogi do świętości. Niewątpliwie takimi słowami, wyrażeniami-kluczami opisującymi bł. Karolinę Kózkę są wielorakie tytuły, jakie ją charakteryzują.
Co znamienne, wiele z nich funkcjonowało już za życia bł. Karoliny
w świadomości jej współczesnych. Tytuły te bardziej odżyły w świadomości wiernych i zostały przekazane do współczesnych czasów jako „świadkowie” osobowości i świętości bł. Karoliny Kózki.
W publikowanych kazaniach bardzo często pojawiają się odniesienia do
świadków życia bł. Karoliny Kózki, którzy niejako na co dzień mieli możliwość obserwacji jej dążenia do świętości. Na tej kanwie pojawiły się bardzo
szybko określenia – wyrażenia, jak: „Gwiazda ludu”, „prawdziwy anioł”,
„najpobożniejsza dziewczyna w parafii”, „pierwsza dusza do nieba”, które
były odzwierciedleniem jej dobroci, pobożności, uczynności, dobrego serca
i otwartości na innych.
To przekonanie o świętości bł. Karoliny Kózki wyrażone tytułami z czasów jej współczesnych także znajduje wyraz w przepowiadaniu kaznodziejskim.
W Niedzielę Palmową media obiegła wiadomość o rzekomo „rewolucyjnym dokumencie Watykanu”, biły po oczach „klikbajtowe” tytułu o tym, że papież czegoś zakazał, że postanowił, zdecydował, nakazał itd. A jak to jest naprawdę? Zobaczmy zatem!
W wielu miejscach przyjął się zwyczaj celebracji tzw. Mszy świętych zbiorowych, czyli takich, gdzie podczas jednej celebracji jeden kapłan sprawuje ją w kilku różnych intencjach przyjętych od ofiarodawców. Trzeba tu odróżnić ją od Mszy koncelebrowanej, gdy dwóch lub więcej kapłanów celebruje wspólnie, każdy w swojej indywidualnej intencji. Stolica Apostolska zleca, by w ramach prowincji (czyli metropolii) ustalić zasady dotyczące ewentualnej częstszej celebracji takich właśnie zbiorowych Mszy świętych. Zasady ustalone w roku 1991 na mocy dekretu Kongregacji ds. Duchowieństwa o intencjach mszalnych i mszach zbiorowych Mos iugiter przewidywały, że taka celebracja może odbywać się najwyżej dwa razy w tygodniu. Tymczasem biskupi mogą zdecydować, by można było takie zbiorowe Msze święte sprawować częściej, gdy brakuje kapłanów a liczba przyjmowanych intencji jest znaczna. Oczywiście ofiarodawca musi wyrazić wprost zgodę, by jego intencja została połączona z innymi w jednej celebracji. Celebrans może zaś pozostawić dla siebie jedynie jedno stypendium mszalne (czyli ofiarę za jedną intencję). Wszystkie te zasady – oprócz uprawnienia dla biskupów prowincji do ustalenia innych reguł – już dawno obowiązywały, zatem… rewolucji nie ma.
Zgłębiając publikowane teksty kaznodziejskie o bł. Karolinie Kózce, można dojść do stwierdzenia, że niejednokrotnie głosiciele starali się w swoich kazaniach znaleźć klucz albo klucze w postaci słów, określeń, wyrażeń, które stawały się zwornikami w przybliżaniu postaci błogosławionej, jej życia i drogi do świętości. Niewątpliwie takimi słowami, wyrażeniami-kluczami opisującymi bł. Karolinę Kózkę są wielorakie tytuły, jakie ją charakteryzują.
Co znamienne, wiele z nich funkcjonowało już za życia bł. Karoliny
w świadomości jej współczesnych. Tytuły te bardziej odżyły w świadomości wiernych i zostały przekazane do współczesnych czasów jako „świadkowie” osobowości i świętości bł. Karoliny Kózki.
W publikowanych kazaniach bardzo często pojawiają się odniesienia do
świadków życia bł. Karoliny Kózki, którzy niejako na co dzień mieli możliwość obserwacji jej dążenia do świętości. Na tej kanwie pojawiły się bardzo
szybko określenia – wyrażenia, jak: „Gwiazda ludu”, „prawdziwy anioł”,
„najpobożniejsza dziewczyna w parafii”, „pierwsza dusza do nieba”, które
były odzwierciedleniem jej dobroci, pobożności, uczynności, dobrego serca
i otwartości na innych.
To przekonanie o świętości bł. Karoliny Kózki wyrażone tytułami z czasów jej współczesnych także znajduje wyraz w przepowiadaniu kaznodziejskim.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.