Reklama

Szkoła Wiary u Dominikanów

„Kontrowersyjne tematy dla wierzących, wątpiących, poszukujących” - takie słowa o Dominikańskiej Szkole Wiary we Wrocławiu piszą jej organizatorzy na stronie internetowej www.szkolawiary.pl. Czego uczą w tej szkole i jakie ma ona znaczenie?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Placówki w całej Polsce

Dominikańska Szkoła Wiary to idea, która jest realizowana przy ośrodkach dominikańskich na terenie całego kraju. We Wrocławiu również funkcjonowała - teraz organizatorzy reaktywują ją po kilku latach przerwy. Jak mówi Joanna Michalska, pomysł powrotu do idei DSW zrodził się, ponieważ „przy klasztorze i w ogóle we Wrocławiu brakowało takiego miejsca do dyskusji o współczesnym Kościele, o kwestiach teologicznych, etycznych”. Nie chcą konkurować z duszpasterstwami akademickimi, ani licznymi spotkaniami modlitewnymi czy muzycznymi dla młodzieży czy dorosłych. Nie chcą także w żadnym wypadku głosić nowych, czy sprzecznych z nauczaniem Kościoła idei. Chcą poprzez dojrzałe dyskusje teologiczne wypełnić lukę, jaka powstała w kształtowaniu wiary.

Uczniowie

Reklama

Adresatem inicjatywy jest duża grupa osób. Organizatorzy w starym refektarzu Ojców Dominikanów, podczas kolejnych sobotnich spotkań spodziewają się zobaczyć osoby po maturze i starsze (bez określania górnej granicy wieku). „Naszą ofertę kierujemy szczególnie do absolwentów studiów i szkół wyższych oraz do osób, które już odchowały dzieci, mają 40 - 50 lat, ponieważ jest bardzo mało inicjatyw formacyjnych skierowanych bezpośrednio do nich” - podkreśla Marek Misiak, zaangażowany w prowadzenie DSW. Co ważne, Dominikańska Szkoła Wiary jest inicjatywą o charakterze intelektualnym. Dzięki temu rozmowy na temat obrazu Kościoła, spraw aktualnych dotykających wspólnoty wierzących, które często toczymy ze znajomymi i rodziną, można przenieść na grunt merytorycznej dyskusji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nauczyciele

Każdemu spotkaniu towarzyszy wykład znanej osoby - świeckiej bądź duchownej. Wśród zaproszonych gości do tej pory znaleźli się między innymi: red. Zbigniew Nosowski, dr hab. Marcin Karas, o. Tomasz Kwiecień OP, Elżbieta Adamiak, Katarzyna Kuczyńska. Przedstawiając nauczanie Kościoła, opierając się na autorytecie teologów i hierarchów, pokazują oni jednocześnie, że jest wielu ludzi, którzy mają wątpliwości związane z wiarą i jej osobistym przeżywaniem. Dlatego warto się spotkać i rozmawiać, wspólnie szukając wyjaśnień i rozwiązań. Podczas kolejnego wykładu, 4 grudnia o godzinie 17.00, wraz z red. Arturem Sporniakiem, dziennikarzem i redaktorem działu religijnego w „Tygodniku Powszechnym”, poruszony zostanie niezwykle aktualny temat: Czy Kościół zmieni nauczanie odnośnie do etyki seksualnej?

Wartość Szkoły Wiary

Dominikańska Szkoła Wiary pretenduje do miana miejsca i czasu, w którym możliwa będzie indywidualna refleksja na temat roli człowieka w Kościele. Organizatorzy nie boją się podejmować tematów trudnych, bolesnych, niejednoznacznych. Mówią, że najważniejsza jest możliwość podjęcia debaty i poczucie, że jako członkowie wspólnoty Kościoła jesteśmy za nią odpowiedzialni. Chcą pokazać, że możliwa jest rozmowa - nie tylko słuchanie kazania wygłaszanego z ambony, ale także aktywne uczestnictwo w tworzeniu swojej wiary i obrazu Kościoła. Czy te zamiary uda się zrealizowac? Sprawdzianem będą organizowane spotkania i frekwencja na nich.

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jezus zwraca uwagę w dzisiejszej Ewangelii na fakt słuchania Słowa Bożego

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 6, 43-49.

Sobota, 13 września. Wspomnienie św. Jana Chryzostoma, biskupa i doktora Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Biskup Wojciech Skibicki nowym biskupem elbląskim

2025-09-13 12:01

[ TEMATY ]

episkopat

KEP

Bp Wojciech Skibicki, dotychczasowy biskup pomocniczy diecezji elbląskiej, został mianowany biskupem diecezjalnym tejże diecezji. Jednocześnie Ojciec Święty przyjął rezygnację bp. Jacka Jezierskiego z posługi biskupa elbląskiego. Decyzję Ojca Świętego Leona XIV ogłosiła dziś w południe Nuncjatura Apostolska w Polsce.

Przyjął rezygnację biskupa Jacka JEZIERSKIEGO z posługi biskupa elbląskiego.
CZYTAJ DALEJ

Kiedy troska o dusze staje się samowolą [Felieton]

2025-09-13 23:34

Karol Porwich/Niedziela

W piątkowe popołudnie opublikowany został list otwarty do abp. Józefa Kupnego autorstwa ks. Karla Stehlina FSSPX, przełożonego polskiego dystryktu. List, w którym możemy odnaleźć słowa stanowiące wyraz troski o „misję ratowania dusz” i niepodważalnej wierności tradycji. Zauważyć też można, że działanie Bractwa to nic innego jak heroizm wobec „upadającego Kościoła”. Kapłani Bractwa chcą chronić wiernych przed „zepsutymi rytami” po Soborze Watykańskim II. Brzmi heroicznie, dramatycznie wręcz. Tylko że… wierność w Kościele katolickim obejmuje nie tylko gorliwość o liturgię i nauczanie, ale również pełne posłuszeństwo papieżowi i biskupom.

W Liście padają słowa, że “Stolica Apostolska wydała wiele zarządzeń, które potwierdzają słuszność naszej misji od samego początku.” Podkreślony jest fakt, że papież Franciszek w liście apostolskim “Misericordia et misera” udzielił kapłanom Bractwa jurysdykcji do ważnego słuchania spowiedzi i rozgrzeszania. Jednak wkrada się w to pewna wybiórczość. Bo przecież w 12 punkcie czytamy: „Dla duszpasterskiego dobra wiernych, kierowanych wolą wyjścia naprzeciw ich potrzebom i zapewnienia im pewności co do możliwości otrzymania rozgrzeszenia, postanawiam z własnej decyzji udzielić wszystkim kapłanom Bractwa Św. Piusa X upoważnienia do ważnego i godziwego udzielania sakramentu pojednania.” Kluczowe są tutaj dwa elementy. Pierwszy to: dla duszpasterskiego dobra wiernych” – Papież Franciszek nie mówi, że czyni to jako „uznanie misji” Bractwa, lecz ze względu na dobro duchowe wiernych, którzy korzystają z ich posługi. Chodzi o to, by nie mieli wątpliwości co do ważności i godziwości sakramentu spowiedzi. Drugi: „udzielam upoważnienia” – papież nie stwierdza, że Bractwo ma je z mocy prawa czy własnej misji. Przeciwnie – uznaje, że takiego upoważnienia nie mieli i dlatego nadaje je swoją decyzją.To rozróżnienie jest istotne: papież działa z troski o wiernych, a nie jako potwierdzenie „kanonicznej misji” Bractwa. Właśnie dlatego Benedykt XVI pisał wcześniej, że „dopóki Bractwo nie ma statusu kanonicznego, jego duchowni nie pełnią żadnej posługi w sposób legalny”. Franciszek nie zmienił tego faktu, lecz zrobił wyjątek dla sakramentów: Pokuty i Pojednania oraz Małżeństwa, aby wierni nie żyli w niepewności co do sakramentów. Innymi słowy – to akt miłosierdzia wobec wiernych, a nie potwierdzenie misji Bractwa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję