Dziś, we wspomnienie Najświętszej Maryi Panny, odbył się ingres do katedry świdnickiej biskupa Marka Mendyka, nowego biskupa świdnickiego. "Na początku mojej pasterskiej posługi zawierzam Jezusowi Chrystusowi przez wstawiennictwo Matki Najświętszej całe, piękne duchowe dziedzictwo diecezji świdnickiej" - mówił ordynariusz świdnicki.
- Pozwólmy się prowadzić słowu Boga. Zajmijmy się Jezusem, a On niech zajmie się nami. Na początku mojej pasterskiej posługi zawierzam Jezusowi Chrystusowi przez wstawiennictwo Matki Najświętszej całe, piękne duchowe dziedzictwo diecezji świdnickiej. Maryi Strażniczce Wiary powierzam naszą codzienność, u stóp Królowej Rodzin składam sprawy wszystkich naszych wspólnot. Niech będą Bogiem silne - mówił bp Marek Mendyk.
W homilii ordynariusz świdnicki wskazał także, że dzisiejszy świat nie wierzy w moc Słowa Bożego. - Jesteśmy dziećmi niespokojnych czasów, pełnych nerwowych napięć. W jakimś stopniu dziedziczymy ducha i mentalność tego świata zżeranego przez aktywizm - mówił duchowny. Zauważył też, że współczesny świat, który od razu i we wszystkim chciałby widzieć efekty oraz wierzy w swój intelekt i zdolność efektywnego organizowania - nie zawsze wierzy w potrzebę duchowego dojrzewania.
"Ten świat nie lubi ciszy, ten świat nie wierzy w moc Słowa, w potrzebę modlitwy. W tym świecie żyjemy i siłą rzeczy ta mentalność nam się udziela. Nie trudno zatem w przeobrażenie się w zwolennika ideologi aktywizmu w codziennych działaniach. To grozi nam wszystkim" - przestrzegł bp Mendyk.
Reklama
Ingres rozpoczęła procesja, w drzwiach katedry nowego biskupa przywitał ks. Stanisław Chomiak, prepozyt Kapituły Katedralnej. Biskup Adam Bałabuch, świdnicki biskup pomocniczy odczytał bullę nominacyjną papieża Franciszka, na mocy której biskup Marek Mendyk został powołany ordynariuszem świdnickim. Następnie abp Salvatore Pennacchio, nuncjusz apostolski w Polsce podał nowemu biskupowi pastorał, symbol władzy pasterskiej.
Gratulacje z okazji ingresu złożył abp Stanisław Gądecki. Przewodniczący KEP podkreślił aktywną i kompetentną obecność bp. Mendyka w ramach gremiów Konferencji Episkopatu Polski, w tym w Radzie Stałej i Komisji ds. Wychowania Katolickiego oraz wyraził nadzieję, że ta praca „znajdzie swoją kontynuację i uzupełnienie w ramach posługi biskupa diecezjalnego".
List z gratulacjami do nowego biskupa przesłał prezydent RP Andrzej Duda.
Kanoniczne objęcie diecezji świdnickiej przez bpa Marka Mendyka odbyło się 23 kwietnia w liturgiczne wspomnienie świętego Wojciecha. Ze względu na trwającą epidemię został przesunięty na wrzesień. Uroczystość była transmitowana na stronie diecezjalnej.
Biskup Marek Mendyk jest drugim biskupem świdnickim. Urodził się 18 marca 1961 r. na terenie obecnej diecezji świdnickiej w Głuszycy. Święcenia kapłańskie przyjął w 1987 roku. Jest doktorem w zakresie katechetyki. Święcenia biskupie przyjął w styczniu 2009 roku. Przed objęciem urzędu biskupa świdnickiego był biskupem pomocniczym diecezji legnickiej.
Jego dewizą biskupią są słowa: „In Verbo Tuo, Domine” (Na Twoje Słowo, Panie).
Diecezja świdnicka jest jedną z młodszych w Polsce. Została utworzona w 2004 roku podczas ostatnich zmian w strukturze terytorialnej Kościoła w Polsce. Pierwszym biskupem świdnickim był bp Ignacy Dec, który ingres do katedry odbył w 2004 roku. W 2008 r. sakrę biskupią przyjął ks. Adam Bałabuch, mianowany przez Benedykta XVI biskupem pomocniczym diecezji świdnickiej.
2020-09-12 14:39
Ocena:+40Podziel się:
Reklama
Wybrane dla Ciebie
Bp Ignacy Dec Administratorem apostolskim diecezji świdnickiej
Od dziś - decyzją Ojca Świętego Franciszka - bp Ignacy Dec, dotychczasowy biskup diecezji świdnickiej przechodzi na emeryturę. Oto biogram bp. Ignacego Deca:
Bp Ignacy Dec urodził się 27 lipca 1944 r. w Hucisku koło Leżajska. Studia filozoficzno-teologiczne odbył w Arcybiskupim Wyższym Seminarium Duchownym i na Papieskim Fakultecie Teologicznym we Wrocławiu (1962-1969). Święcenia kapłańskie przyjął 21 czerwca 1969 r. w Archikatedrze Wrocławskiej z rąk abp. Bolesława Kominka, późniejszego kardynała.
Uroczystość Epifanii lub Teofanii, czyli Objawienia Pańskiego,
jest jednym z najstarszych świąt ku czci Chrystusa. Obchodzone jest
6 stycznia, popularnie zwane świętem Trzech Króli. Jak wskazuje już
sama nazwa, uroczystość ta jest pochodzenia wschodniego. Greckie
słowa: epifaneia, teofaneia - ukazanie się, objawienie - rozumiano
na Wschodzie jako widzialne ukazanie się bóstwa, albo też za pomocą
tych słów określano uroczyste odwiedziny cesarza w mieście lub świętowanie
ważnych dni z życia władcy. Ogólnie rzecz ujmując, jest to każde
objawienie się bóstwa w czasie i przestrzeni (por. Wj 3, 12; 19,
18; Dz 2, 3-4). Pierwsze wzmianki o świętowaniu Epifanii na Wschodzie
spotykamy u Klemensa Aleksandryjskiego (ok. 212 r.). Na Zachodzie
natomiast wzmiankę o obchodach tej uroczystości znajdujemy w Galii
ok. 361 r. Epifania jest pierwszym historycznie świętem związanym
z tajemnicą Wcielenia. Św. Augustyn nazywa je "bliźniaczą uroczystością
Narodzenia Pańskiego (geminata sollemnitas). Początkowo obchodzono
dwa święta razem: święto Bożego Narodzenia i Objawienia się ludzkości
Jezusa jako Zbawiciela. Na Zachodzie zaczęto obchodzić je oddzielnie
dopiero od IV w. Epifania stała się wspomnieniem i uobecnieniem trzykrotnego
objawienia się Chrystusa światu - tria miracula, jakie dokonało się
podczas chrztu Jezusa w Jordanie, w chwili pokłonu trzech Mędrców
oraz w czasie pierwszego cudu Pana Jezusa na weselu w Kanie Galilejskiej.
Natomiast w liturgii Kościoła Zachodniego podkreślono szczególnie
w uroczystości Epifanii objawienie się Syna Bożego jako oczekiwanego
Zbawiciela poganom w osobie trzech Mędrców i dlatego dzień ten jest
określany jako święto Trzech Króli. Motyw ten jest główną treścią
Mszy św. i tematem dominującym w Liturgii Godzin. Natomiast w Jutrzni
i Nieszporach wspomina się również tria miracula.
Kluczem do zrozumienia tego święta jest Ewangelia św.
Mateusza (Mt 2, 1-12), w której znajdujemy wzmiankę o Magach (Mędrcach)
ze Wschodu, przedstawicielach świata pogańskiego, którzy podążając
za gwiazdą, przebyli drogę około tysiąca kilometrów, aby złożyć hołd
Dzieciątku Jezus i ofiarować Mu dary w postaci złota, kadzidła i
mirry. Ostatecznie ustalono ich liczbę na trzech, co wiąże się z
liczbą wymienionych przez Ewangelię darów, które mają znaczenie symboliczne.
Ojcowie Kościoła odnosili je do troistej postaci Chrystusa. Składając
je, Mędrcy wyznali wiarę w Jezusa, który jest Bogiem - ofiarując
kadzidło, uznali oni w Chrystusie Króla - na co wskazuje złoto, prawdziwego
Człowieka - mirra. Prawdopodobnie po wpływem interpretacji fragmentu
Ps 72, 10-11 i Iz 60, 3 zaczęto w Magach upatrywać Królów.
W związku z uroczystością Epifanii powstały różne zwyczaje.
Podczas Mszy św. odbywa się błogosławieństwo kadzidła i kredy, czasem
wody - o czym mówią aktualnie polskie agendy. Zwyczaj błogosławienia
wody wywodzi się z przypomnienia chrztu, a ze wspomnienia o Mędrcach
z darami - zwyczaj błogosławienia kadzidła i kredy. Mieszkania napełniamy
wonią kadzidła na znak, że wszystko pragniemy czynić na chwałę Boga,
natomiast święconą kredą znaczymy drzwi domów i umieszczamy datę
bieżącego roku na znak, że mieszkańcy przyjęli Wcielonego Syna Bożego.
Ten piękny zwyczaj zachował się do dziś nie tylko w tradycji polskiej,
ale też w innych krajach. Jak relacjonuje Oskar Kolberg, dawniej
po powrocie z kościoła wierni kadzidłem okadzali mieszkania, a kredą
gospodarz wraz z całą rodziną kreślił z powagą na drzwiach wejściowych
inicjały Trzech Króli K + M + B. Interpretuje się te skróty jako
inicjały legendarnych imion trzech Mędrców: Kacper, Melchior, Baltazar (
wskazanymi w IX w.). Spotyka się też inną interpretację tego skrótu,
tak jak odczytywały go wieki średnie. Inicjały Trzech Mędrców w pisowni
łacińskiej: C + M + B są pierwszymi literami słów Christus mansionem
benedicat, co oznacza: "Niech Chrystus błogosławi mieszkanie".
Znaczenie kredą drzwi nawiązuje do zdarzenia z Księgi
Wyjścia (Wj 12, 21-33). Naród Wybrany przed wyjściem z niewoli znaczył
drzwi i progi domów krwią baranka, wówczas Bóg "nie pozwolił niszczycielowi
wejść do tych domów" (Wj 12, 23). Drzwi i próg naszego mieszkania
stanowią zarówno granice naszego domostwa, jak i łącznik ze światem
zewnętrznym. Znacząc drzwi świętymi inicjałami i znakami, chcemy
wyrazić nasze pragnienie, by tylko dobro i błogosławieństwo przekraczało
próg naszego domu.
Jan Paweł II na początku swego pontyfikatu tak wyraził
istotę tego święta: "Serce twe zadrży i rozszerzy się - mówi Izajasz
do Jeruzalem. (...) Właśnie ten krzyk proroka jest kluczowym słowem
uroczystości Trzech Króli". W uroczystości tej "Kościół dziękuje
Bogu za dar wiary, która stała się i wciąż na nowo staje się udziałem
tylu ludzi, ludów, narodów. Świadkami tego daru, jego nosicielami
jednymi z pierwszych byli właśnie owi trzej ludzie ze Wschodu, Mędrcy,
którzy przybyli do stajenki, do Betlejem. Znajduje w nich swój przejrzysty
wyraz wiara jako wewnętrzne otwarcie człowieka, jako odpowiedź na
światło, na Epifanię Boga. W tym otwarciu na Boga człowiek odwiecznie
dąży do spełnienia siebie. Wiara jest początkiem tego spełnienia
i jego warunkiem. (...) Trzeba pozwolić Mędrcom iść do Betlejem.
Z nimi razem idzie każdy człowiek, który za definicję swego człowieczeństwa
uznaje prawdę o otwarciu ducha ku Bogu, prawdę wyrażoną w zdaniu:
altiora te quaeras! (szukaj rzeczy od ciebie wyższych)". Kościół
staje się sobą, "kiedy ludzie - tak jak pasterze i Trzej Królowie
ze Wschodu - dochodzą do Jezusa Chrystusa za pośrednictwem wiary.
Kiedy w Chrystusie, Człowieku, i przez Chrystusa odnajdują Boga.
Epifania jest więc wielkim świętem wiary" (7 stycznia 1979). Wiara
jest gwiazdą wskazującą nam drogę do Chrystusa. Powinniśmy się cieszyć
łaską wiary i ją umacniać oraz prosić Boga o jej pomnożenie.
- Na głębokie pytania, zawarte w sercu człowieka, odpowiada jedynie wiara – mówił biskup senior Andrzej Suski w toruńskiej katedrze podczas uroczystości Objawienia Pańskiego.
W homilii hierarcha zwrócił uwagę na to, że Jezus Chrystus jest jedynym zbawicielem świata, a każdy z nas ma szczególne powołanie misyjne.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.