Narodzenie Mesjasza jest centralnym wydarzeniem w dziejach ludzkości. Oczekiwał go cały ród ludzki, a z wyraźną świadomością naród wybrany. Liturgia Pasterki odnosi się nie tylko do wydarzenia, które miało miejsce ponad 2 tysiące lat temu, ale również do tej świętej nocy zapisanej w kalendarzu liturgicznym, podczas której w świątyniach wszystkich kontynentów gromadzi się lud Boży w duchowej jedności wspólnot narodowych przy jednym pasterzu - Ojcu Świętym. Do rzeczywistości Narodzenia Pańskiego powracamy corocznie, odkrywając ją na nowo i przeżywamy ją za każdym razem ze zdumieniem. Wyznając z całym Kościołem naszą wiarę, również tej nocy okazujemy wdzięczność za łaskę, jakiej udziela nam Boże miłosierdzie, ofiarując dotkniętej grzesznością ludzkości Syna Bożego. W Bożym świetle możemy dostrzec, jak dopełnia się Stare Przymierze, a wraz z narodzinami Chrystusa objawione zostaje Przymierze Nowe i już wiekuiste. Wszystkim, którzy podejmują Boże wezwanie, aby się modlić i czuwać w tę świętą noc Bożego Narodzenia, objawia się miłość Boża do nas, która jest łaską i wiernością, miłosierdziem i prawdą. Tej nocy ludzkość otrzymała fundament nadziei, niewzruszony i wyzwalający ją z mroków grzeszności i śmierci. Narodziny Odkupiciela w betlejemskiej grocie są darem zbawienia. Liturgia Bożego Narodzenia stawia przed jej uczestnikami wymóg prostoty. Tylko ten, kto potrafi spojrzeć na tę tajemnicę oczami dziecka, jest w stanie zachwycić się tym, co usłyszy w liturgii eucharystycznej, w naszej polskiej tradycji określanej, jako Pasterka. Dziecięce zdumienie jest kluczem do otwarcia bramy wiodącej w radość Bożego Narodzenia. Zachowanie racjonalistycznego myślenia wobec faktu narodzin wcielonego Boga jest niczym innym, jak potwierdzeniem niezrozumienia i nieprzyjęcia faktu, że wraz z narodzinami Bożego Dziecięcia wiążą nas z Nim wspólne losy. Przyszło Ono na świat zrodzone tak jak i my, przez ludzką matkę. Wcielenie Syna Bożego niesie ku nam zaproszenie do przyjęcia Go, a zarazem ukierunkowuje nasze myślenie egzystencjalne ku naszym nowym narodzinom już,
jako ludzi Bożych. Narodziny Bożego Dziecięcia to dane od Boga powody do nadziei i radości, i wraz z Nim: „ukazała się bowiem łaska Boga, która niesie zbawienie wszystkim ludziom” (Tt 2, 11). Nadzieja i radość bożenarodzeniowa zawarta jest w posłaniu Łukaszowej Ewangelii: „Nie bójcie się! Oto zwiastuję wam radość wielką, która będzie udziałem całego narodu: dziś się narodził wam Zbawiciel, którym jest Mesjasz Pan…” (Łk 2, 10-11). Po tych oczekiwanych narodzinach spodziewano się wielkich rzeczy, takich jak radość, pokój i sprawiedliwość, ale rzeczywistość była zupełnie inna od tej, jaka została nakreślona przez ludzką wyobraźnię. Stajemy przed stajennym żłobem, przed słabością, ubóstwem i niemocą, dla ówczesnych niezrozumiałą i niewyobrażalną. Pokój i sprawiedliwość całemu światu przynosi Dziecię, dla którego nie było miejsca pod dachem, nawet na czas narodzin. Świętej Rodzinie odmówiono miejsca w gospodzie. W tym czasie możni tego świata na czele z cezarem Augustem mówili o pokoju i sprawiedliwości, przywołując równocześnie potęgę i wspaniałość Imperium Rzymskiego. Wraz z narodzinami Chrystusa Bóg fałszywe ludzkie twierdzenia obalił i „wybrał właśnie to, co głupie w oczach świata, aby zawstydzić mędrców, wybrał to, co niemocne, aby ich poniżyć” (1 Kor 1, 27). Dla ówczesnego świata ubóstwo było głupstwem i nic słabszego od dziecka nie było uznawane. Bóg odwrócił tę ludzką logikę. Stwórca odrzucił ludzką hierarchię wartości stawianych na szczycie skali wartości, a więc bogactwo, zaszczyty oraz potęgę władzy. Z upodobania Ojca cud Bożych narodzin w ludzkiej cielesności został zakryty przed mądrymi, a objawiony prostaczkom. Dla Boga istotne było stanie się człowiekiem ubogim i pokornym, nie narodzonym w królewskiej komnacie, ale w warunkach materialnych, w jakich przez wieki dane jest żyć tym pozbawionym zaszczytów, bogactwa czy splendoru władzy. W ten sposób została ludzkości przywrócona nadzieja nie tylko tym wolnym od materialnych trosk, ale także ubogim, opuszczonym i ludziom bez, jak to się określa, znaczenia. Niezbadana jest bowiem głębia
tajemnicy Wcielenia i dlatego też bogata liturgia Mszy św. pasterskiej rzuca ustawicznie nowe światło na to wielkie wydarzenie, jakie Bóg chce dać poznać wszystkim, którzy Go oczekują. W tajemnicy Wcielenia zawarta jest cała prawda o Boskim planie zbawczym człowieka i świata. Ziemskie narodzenie Syna Bożego świadczy o tym, że w Nim każdy człowiek jest objęty tajemnicą Boskiego upodobania: „Chwała Bogu na wysokościach, a na ziemi pokój ludziom Jego upodobania…” (Łk 2, 14). Liturgia Świętej Nocy to czas dogłębnej refleksji modlitewnej nad cudowną tajemnicą Wcielenia oraz wypraszania łask Bożego Miłosierdzia o zbawienie człowieka i świata.
2022-01-07_Rozpoczęcie nowenny do św. Pawła I Pustelnika
Na Jasnej Górze w poniedziałek rozpoczynają się dziewięciodniowe uroczystości ku czci św. Pawła Pierwszego Pustelnika. Zwieńczeniem tzw. Pawełków będzie błogosławieństwo dla dzieci i matek oczekujących potomstwa.
Św. Paweł Pierwszy Pustelnik jest patriarchą zakonu paulinów, który znajduje się na Jasnej Górze. Jego wspomnienie, obchodzone przez zakonników 15 stycznia, poprzedza dziewięciodniowy cykl nabożeństw (tzw. Pawełki), które odbywają się we wszystkich paulińskich klasztorach.
Uroczystość Epifanii lub Teofanii, czyli Objawienia Pańskiego,
jest jednym z najstarszych świąt ku czci Chrystusa. Obchodzone jest
6 stycznia, popularnie zwane świętem Trzech Króli. Jak wskazuje już
sama nazwa, uroczystość ta jest pochodzenia wschodniego. Greckie
słowa: epifaneia, teofaneia - ukazanie się, objawienie - rozumiano
na Wschodzie jako widzialne ukazanie się bóstwa, albo też za pomocą
tych słów określano uroczyste odwiedziny cesarza w mieście lub świętowanie
ważnych dni z życia władcy. Ogólnie rzecz ujmując, jest to każde
objawienie się bóstwa w czasie i przestrzeni (por. Wj 3, 12; 19,
18; Dz 2, 3-4). Pierwsze wzmianki o świętowaniu Epifanii na Wschodzie
spotykamy u Klemensa Aleksandryjskiego (ok. 212 r.). Na Zachodzie
natomiast wzmiankę o obchodach tej uroczystości znajdujemy w Galii
ok. 361 r. Epifania jest pierwszym historycznie świętem związanym
z tajemnicą Wcielenia. Św. Augustyn nazywa je "bliźniaczą uroczystością
Narodzenia Pańskiego (geminata sollemnitas). Początkowo obchodzono
dwa święta razem: święto Bożego Narodzenia i Objawienia się ludzkości
Jezusa jako Zbawiciela. Na Zachodzie zaczęto obchodzić je oddzielnie
dopiero od IV w. Epifania stała się wspomnieniem i uobecnieniem trzykrotnego
objawienia się Chrystusa światu - tria miracula, jakie dokonało się
podczas chrztu Jezusa w Jordanie, w chwili pokłonu trzech Mędrców
oraz w czasie pierwszego cudu Pana Jezusa na weselu w Kanie Galilejskiej.
Natomiast w liturgii Kościoła Zachodniego podkreślono szczególnie
w uroczystości Epifanii objawienie się Syna Bożego jako oczekiwanego
Zbawiciela poganom w osobie trzech Mędrców i dlatego dzień ten jest
określany jako święto Trzech Króli. Motyw ten jest główną treścią
Mszy św. i tematem dominującym w Liturgii Godzin. Natomiast w Jutrzni
i Nieszporach wspomina się również tria miracula.
Kluczem do zrozumienia tego święta jest Ewangelia św.
Mateusza (Mt 2, 1-12), w której znajdujemy wzmiankę o Magach (Mędrcach)
ze Wschodu, przedstawicielach świata pogańskiego, którzy podążając
za gwiazdą, przebyli drogę około tysiąca kilometrów, aby złożyć hołd
Dzieciątku Jezus i ofiarować Mu dary w postaci złota, kadzidła i
mirry. Ostatecznie ustalono ich liczbę na trzech, co wiąże się z
liczbą wymienionych przez Ewangelię darów, które mają znaczenie symboliczne.
Ojcowie Kościoła odnosili je do troistej postaci Chrystusa. Składając
je, Mędrcy wyznali wiarę w Jezusa, który jest Bogiem - ofiarując
kadzidło, uznali oni w Chrystusie Króla - na co wskazuje złoto, prawdziwego
Człowieka - mirra. Prawdopodobnie po wpływem interpretacji fragmentu
Ps 72, 10-11 i Iz 60, 3 zaczęto w Magach upatrywać Królów.
W związku z uroczystością Epifanii powstały różne zwyczaje.
Podczas Mszy św. odbywa się błogosławieństwo kadzidła i kredy, czasem
wody - o czym mówią aktualnie polskie agendy. Zwyczaj błogosławienia
wody wywodzi się z przypomnienia chrztu, a ze wspomnienia o Mędrcach
z darami - zwyczaj błogosławienia kadzidła i kredy. Mieszkania napełniamy
wonią kadzidła na znak, że wszystko pragniemy czynić na chwałę Boga,
natomiast święconą kredą znaczymy drzwi domów i umieszczamy datę
bieżącego roku na znak, że mieszkańcy przyjęli Wcielonego Syna Bożego.
Ten piękny zwyczaj zachował się do dziś nie tylko w tradycji polskiej,
ale też w innych krajach. Jak relacjonuje Oskar Kolberg, dawniej
po powrocie z kościoła wierni kadzidłem okadzali mieszkania, a kredą
gospodarz wraz z całą rodziną kreślił z powagą na drzwiach wejściowych
inicjały Trzech Króli K + M + B. Interpretuje się te skróty jako
inicjały legendarnych imion trzech Mędrców: Kacper, Melchior, Baltazar (
wskazanymi w IX w.). Spotyka się też inną interpretację tego skrótu,
tak jak odczytywały go wieki średnie. Inicjały Trzech Mędrców w pisowni
łacińskiej: C + M + B są pierwszymi literami słów Christus mansionem
benedicat, co oznacza: "Niech Chrystus błogosławi mieszkanie".
Znaczenie kredą drzwi nawiązuje do zdarzenia z Księgi
Wyjścia (Wj 12, 21-33). Naród Wybrany przed wyjściem z niewoli znaczył
drzwi i progi domów krwią baranka, wówczas Bóg "nie pozwolił niszczycielowi
wejść do tych domów" (Wj 12, 23). Drzwi i próg naszego mieszkania
stanowią zarówno granice naszego domostwa, jak i łącznik ze światem
zewnętrznym. Znacząc drzwi świętymi inicjałami i znakami, chcemy
wyrazić nasze pragnienie, by tylko dobro i błogosławieństwo przekraczało
próg naszego domu.
Jan Paweł II na początku swego pontyfikatu tak wyraził
istotę tego święta: "Serce twe zadrży i rozszerzy się - mówi Izajasz
do Jeruzalem. (...) Właśnie ten krzyk proroka jest kluczowym słowem
uroczystości Trzech Króli". W uroczystości tej "Kościół dziękuje
Bogu za dar wiary, która stała się i wciąż na nowo staje się udziałem
tylu ludzi, ludów, narodów. Świadkami tego daru, jego nosicielami
jednymi z pierwszych byli właśnie owi trzej ludzie ze Wschodu, Mędrcy,
którzy przybyli do stajenki, do Betlejem. Znajduje w nich swój przejrzysty
wyraz wiara jako wewnętrzne otwarcie człowieka, jako odpowiedź na
światło, na Epifanię Boga. W tym otwarciu na Boga człowiek odwiecznie
dąży do spełnienia siebie. Wiara jest początkiem tego spełnienia
i jego warunkiem. (...) Trzeba pozwolić Mędrcom iść do Betlejem.
Z nimi razem idzie każdy człowiek, który za definicję swego człowieczeństwa
uznaje prawdę o otwarciu ducha ku Bogu, prawdę wyrażoną w zdaniu:
altiora te quaeras! (szukaj rzeczy od ciebie wyższych)". Kościół
staje się sobą, "kiedy ludzie - tak jak pasterze i Trzej Królowie
ze Wschodu - dochodzą do Jezusa Chrystusa za pośrednictwem wiary.
Kiedy w Chrystusie, Człowieku, i przez Chrystusa odnajdują Boga.
Epifania jest więc wielkim świętem wiary" (7 stycznia 1979). Wiara
jest gwiazdą wskazującą nam drogę do Chrystusa. Powinniśmy się cieszyć
łaską wiary i ją umacniać oraz prosić Boga o jej pomnożenie.
Dzisiaj w uroczystość Objawienia Pańskiego wyrażamy naszą wdzięczność Bogu, że objawił się światu – mówił na początku Mszy św. abp Wacław Depo. Metropolita częstochowski w uroczystość Objawienia Pańskiego przewodniczył Mszy św. w archikatedrze Świętej Rodziny w Częstochowie, na rozpoczęcie Orszaku Trzech Króli.
Mszę św. koncelebrował bp senior Antoni Długosz, który świętował 31 rocznicę święceń biskupich. Bp Długosz sakrę biskupią otrzymał 6 stycznia 1994 r. z rąk św. Jana Pawła II w bazylice św. Piotra w Rzymie.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.