Reklama

W wolnej chwili

Musica Divina 2020: Traditio

[ TEMATY ]

festiwal

koncert

Musica Divina

Mat.prasowy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czy tradycja jest tylko zbiorem zwyczajów uświęconych praktyką wielu pokoleń? Czym jest muzyka tradycyjna? Gdzie leży źródło i zagadka jej autentyczności? Jak rozumieć tradycję w odniesieniu do prób rekonstrukcji muzyki, której nigdy nie usłyszeliśmy w jej oryginalnym brzmieniu? Czy przekaz ustny ma przewagę nad tym spisanym czy na odwrót? Jak współtworzyć tradycję? Czy można ją zmieniać nie zatracając jej istoty? Na te i inne nurtujące nas pytania będziemy odpowiadać poprzez muzyczną opowieść artystów, będących gośćmi tegorocznej edycji festiwalu Musica Divina.

Trzecia odsłona festiwalu Musica Divina przyniesie pięć koncertów dających wszechstronny i różnorodny obraz bogactwa muzyki sakralnej – przede wszystkim tej dawnej. Słowem-kluczem do koncepcji muzycznego tournée po Europie będzie traditio. Wyruszymy zatem w podróż po różnych tradycjach muzycznych naszego kontynentu, odbędziemy szereg spotkań z artystami w ramach pasma Musica Divina przed hejnałem – wszystko po to, by lepiej poznać, rozumieć i rozwijać naszą rodzimą Tradycję, na kształt której mamy wpływ.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W programie Musica Divina 2020 wyjątkowo mocno wybrzmi muzyka polifoniczna epoki renesansu, która – obok chorału – uznana jest przez Kościół za wzorcowy styl muzyki sakralnej. Ówcześni twórcy opracowywali teksty na potrzeby całego roku liturgicznego, komponując stałe (ordinarium) i zmienne (proprium) części mszy św., elementy Liturgii Godzin i licznych nabożeństw, stąd ich niezwykłe bogactwo w dostępnych nam źródłach. W muzyce tej także dostrzegamy ciągłość Tradycji Kościoła, często odnajdując w niej melodie chorałowe w postaci cantus firmus.

Festiwal otworzy wielowymiarowy pod względem repertuaru koncert duetu Carine Tinney (sopran) i Lukasa Henninga (lutnia) z gościnnym udziałem Cracow Baroque Consort, a publiczność będzie miała okazję usłyszeć, obok muzyki średniowiecznej i renesansowej, także najnowsze utwory polskiego kompozytora młodego pokolenia, Mariusza Kramarza. W kolejnym dniu Musica Divina francuski zespół Les Chantres du Thoronet w tradycji techniki ornamentacyjnej zaprezentuje gregoriańskie antyfony na ofiarowanie. Męski zespół wokalny Jerycho (Polska) przy akompaniamencie Morgaine (Litwa) wyśpiewa staropolski przepis na szczęście zapisany w pieśniach nabożnych skodyfikowanych w XVI w. w kancjonałach protestanckich. Kolejne dwa koncerty wypełni muzyka późnego średniowiecza i renesansu: w wykonaniu Da Tempera Velha (Hiszpania), wokalno-lutniowego kwartetu, usłyszymy utwory pochodzące z Cancionero de Palacio, prawdziwego pomnika muzyki iberyjskiej. Zwieńczeniem Musica Divina 2020 będzie koncert brytyjskiego The Gesualdo Six, który do Krakowa przyjedzie z repertuarem ze swojej debiutanckiej płyty English Motets.

Reklama

Festiwal odbędzie się w niezwykłym dla siebie terminie: dniach 1-6 października 2020, a koncerty zagoszczą w przepięknych krakowskich świątyniach m.in. Kościele Bożego Ciała, Kościele Misjonarzy na Stradomiu czy Kościele oo. Karmelitów na Piasku. Wszystkie wydarzenia w ramach Musica Divina są nieodpłatne. Wzorem ubiegłego roku koncerty objęte są systemem wejściówek, które można pobrać na stronie www.musicadivina.pl. Ich ilość jest ograniczona w związku z aktualnymi wytycznymi dotyczącymi organizacji wydarzeń kulturalnych w czasie pandemii.

Jeszcze nigdy program festiwalu nie podlegał aż takim wstrząsom – przyznaje Łukasz Serwiński, dyrektor festiwalu – jak w tym trudnym dla całego artystycznego świata roku. Mimo trudnych decyzji i rezygnacji udało nam się wspólnie przygotować dla Państwa opowieść o tradycji minionych epok, która brzmi wciąż aktualnie – a może nawet bardziej aktualnie niż zazwyczaj. Bo to właśnie teraz doświadczamy przemian, niepokojów i wstrząsów, które były bliskie twórcom średniowiecza, renesansu czy baroku. Dziś możemy je odczytać w świetle naszych własnych emocji i jeszcze głębiej zrozumieć.

Reklama

Z pewnością emocje, które towarzyszyły nam w poprzednich edycjach festiwalu, mimo niecodziennych, pandemicznych okoliczności wybrzmią na nowo i szczególnie w roku, w którym dane nam było tak mocno zatęsknić za spotkaniami z żywą muzyką. Odcięci na długi czas od tych doznań, przeżyjmy wspólnie festiwalowy tydzień, jeszcze głębiej doświadczając spotkania z Sacrum i odkrywając na nowo uniwersalne piękno jakie niesie w sobie muzyka europejskiej traditio.

Podziel się cytatem

Program Musica Divina 2020:

Koncerty:

1 października, 20:00, Bazylika Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny „Na Piasku”, Carine Tinney & Lukas Henning, Hear my prayer: A collection of prayers and psalms reflecting on old and new traditions

2 października, 20:00, Bazylika Bożego Ciała, Les Chantres du Thoronet, Grands Offertoires Grégoriens. Śpiew psalmów w dawnej tradycji techniki ornamentacyjnej z udziałem solisty i chóru, z pierwszych rękopisów średniowiecznych (X w.)

3 października, 20:00, Kościół pw. św. Szczepana, Jerycho & Morgaine, Beatitudines – staropolski przepis na szczęście

5 października, 20:00, Kościół Nawrócenia św. Pawła Apostoła, Da Tempera Velha, Vuestra canción, mi sentir…The Palacio Songbook adrift

6 października, 20:00, Bazylika Bożego Ciała, The Gesualdo Six, English Motets

Wydarzenia towarzyszące:

Musica Divina przed hejnałem, w dniach koncertów, 11:00, restauracja Hevre.

Msza święta festiwalowa, 4 października, 13:00, Kościół Nawrócenia św. Pawła na Stradomiu.

Szczegółowy program i wejściówki na stronie Musica Divina

2020-09-16 09:59

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty Czech

Niedziela Ogólnopolska 39/2022, str. 18

[ TEMATY ]

św. Wacław

Adobe.Stock.pl

św. Wacław

św. Wacław

Był synem księcia Wratysława I i lutyckiej księżniczki Drahomiry.

Wacław objął panowanie w Czechach ok. 925 r. Został zamordowany ok. 929 r. na polecenie swojego brata Bolesława, który za namową matki zaprosił go do wzięcia udziału w konsekracji świątyni w Starym Bolesławcu ku czci świętych męczenników Kosmy i Damiana. Był wzorowym chrześcijaninem. Legenda starosłowiańska głosi, że „wspierał wszystkich ubogich, nagich odziewał, łaknących żywił, podróżnych przyjmował zgodnie z nakazami Ewangelii. Nie dozwalał wyrządzać krzywdy wdowom, miłował wszystkich ludzi, biednych i bogatych. Wspomagał sługi Boże, uposażał kościoły”. Ta sama legenda opisuje jego męczeńską śmierć. W świątyni „Bolesław przystąpił doń u drzwi. Wacław zobaczył go i rzekł: «Bracie, dobrym byłeś dla nas wczoraj». Szatan jednak podszepnął Bolesławowi, uczynił przewrotnym jego serce, tak iż wyciągnąwszy miecz, odezwał się: «Teraz pragnę być jeszcze lepszym». To powiedziawszy, uderzył go mieczem w głowę. Wacław, zwróciwszy się do niego, rzekł: «Co czynisz, bracie?». Pochwyciwszy go, rzucił na ziemię. Tymczasem podbiegł jeden ze wspólników Bolesława i ciął Wacława w rękę. Ten, porzuciwszy brata, ze zranioną ręką uszedł do kościoła. W drzwiach kościoła zabili go dwaj zamachowcy. Trzeci, przybiegłszy, przebił mu bok. Wówczas Wacław oddał ostatnie tchnienie z tymi słowami: «W ręce Twoje, Panie, oddaję ducha mego»”.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania abp. Andrzeja Przybylskiego: XXVI niedziela zwykła

2025-09-26 13:10

[ TEMATY ]

rozważania

abp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Abp Andrzej Przybylski

Abp Andrzej Przybylski

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa abp Andrzej Przybylski.

Tak mówi Pan wszechmogący: «Biada beztroskim na Syjonie i dufnym na górze Samarii. Leżą na łożach z kości słoniowej i wylegują się na dywanach; jedzą oni jagnięta z trzody i cielęta ze środka obory. Improwizują na strunach harfy i jak Dawid wynajdują instrumenty muzyczne. Piją czaszami wino i najlepszym olejkiem się namaszczają, a nic się nie martwią upadkiem domu Józefa. Dlatego teraz ich poprowadzę na czele wygnańców, i zniknie krzykliwe grono hulaków».
CZYTAJ DALEJ

„Ojcostwo to codzienna obecność" – Marcin Kwaśny o tym, jak być bliskim tatą

2025-09-27 20:00

[ TEMATY ]

wywiad

ojcostwo

Marcin Kwaśny

Forum Tato.Net

Razem.tv

11 października 2025 roku odbędzie się 17. Międzynarodowe Forum Tato.Net w Kielcach, wyjątkowe wydarzenie gromadzące ojców. W tym roku tematem forum będzie ojcostwo, które buduje odporność. Rozmawiamy o tym z Marcinem Kwaśnym - odtwórcą głównej roli św. Maksymiliana w filmie „Triumf serca", aktorem, który w ubiegłym roku prowadził Galę Max wieńczącą Forum Tato.Net.

Tematem tegorocznego Forum Tato.Net jest obecność, która buduje odporność. Jak Pan stara się być tatą obecnym także wtedy, gdy emocji w domu jest bardzo dużo?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję