Reklama

Prosto z mostu

Wspólnota ducha (cz. I)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tuż przed Niedzielą Palmowa ukazał się długo oczekiwany "List Biskupów Polskich wobec integracji europejskiej". Ten niezwykle esencjonalny dokument nie jest głosem euroentuzjastów, którzy mówiliby, że wraz z przystąpieniem do Unii Europejskiej Polska znajdzie się w krainie dobrobytu i niczym nie zmąconej szczęśliwości. Nie jest to jednak także głos eurosceptyków straszących utratą wolności oraz panoszeniem się wszelkiego zła.

List Biskupów to przede wszystkim głos realistów, którzy podążając za nauczaniem Ojca Świętego Jana Pawła II, widzą Polskę jako trwałą i pomyślnie rozwijającą się część wspólnej Europy, tę część kontynentu, która bogatym, kulturowym, religijnym i duchowym " wianem" chce się dzielić z innymi narodami, otwierając się jednocześnie na bogactwo ich spuścizny duchowej. Polska chce być tą częścią Europy, która jest "(...) przede wszystkim wspólnotą dziejów, kultury, idei oraz tradycji opartych na trwałych wartościach duchowych judeo-chrześcijańskich, na prawie rzymskim i filozofii greckiej" (z Listu Biskupów), tej Europy, która chce "oddychać obydwoma płucami, łącząc wzajemnie dopełniające się tradycje Wschodu i Zachodu" (tamże).

Biskupi przypomnieli, że "Kościół wspiera działania jednoczące, które respektują fundamentalne prawa człowieka służące integralnemu rozwojowi osoby ludzkiej i promuje dobro wspólne w wymiarze narodowym i państwowym" (tamże). Temu, poprzez instytucje Unii Europejskiej, winna służyć zjednoczona Europa, tym bardziej że jej animatorami byli przecież politycy chrześcijańscy - Ojcowie Nowej Europy (Alcide De Gasperi, Robert Schuman czy Konrad Adenauer). Jako ich obrazę uznano więc (również za Janem Pawłem II) usunięcie z Karty Europy wszelkich bezpośrednich odwołań do religii. To z pewnością można jeszcze naprawić, bo Biskupi - zresztą chyba nie tylko w Polsce - oczekują, że "(...) w przyszłym ustawodawstwie Europy znajdzie się odniesienie do Boga, który dla ludzi wierzących stanowi ostateczną rację istnienia podstawowych wartości, porządku religijno-moralnego i ładu społecznego" (tamże).

W centrum wszystkich wysiłków zmierzających do poszerzenia Unii Europejskiej, a co za tym idzie, pełniejszego zjednoczenia Europy, powinien stać "(...) człowiek i jego niezbywalna godność otrzymana w akcie stworzenia na «obraz i podobieństwo Boga» (Rdz 1, 27) oraz jego szeroko pojęte dobro" (tamże). Kościół, w tym także Kościół w Polsce, deklaruje wolę stania na straży praw osoby ludzkiej i obrony fundamentalnych zasad zawartych w Dekalogu oraz związanych z tym: prawa do życia każdego człowieka od chwili poczęcia do naturalnej śmierci, praw małżeństwa, jako trwałego związku mężczyzny i kobiety oraz praw rodziny.

Kościół oczekuje także ustawowego zagwarantowania wolności religii (a nie tylko sumienia poszczególnych obywateli) oraz statusu prawnego dla siebie, innych Kościołów i związków wyznaniowych. Podejmując razem z instytucjami państwowymi, pozarządowymi i unijnymi działania na rzecz zjednoczenia Europy, Kościół nawołuje także do tworzenie atmosfery wzajemnego zaufania, życzliwości, współpracy oraz modlitwy wiernych do Jedynego Pana dziejów. Sięga do duchowego dziedzictwa św. Wojciecha - Patrona jednego i nie podzielonego Kościoła Wschodu i Zachodu, i do wstawiennictwa Patronów Europy: Świętych Benedykta, Cyryla i Metodego, Katarzyny ze Sieny, Brygidy Szwedzkiej oraz Edyty Stein (Siostry Benedykty od Krzyża).

Przez pośrednictwo Matki Bożej i Świętych Patronów Kościół prosi "(...) Pana naszego, Jezusa Chrystusa, aby «stary kontynent» pozostał nadal dynamiczny i młody duchem Jego Ewangelii, a także, aby stawał się coraz pełniej nie tylko wspólnotą gospodarczą i polityczną, lecz nade wszystko prawdziwą wspólnotą ducha".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przywrócona do życia

Nadzwyczajne łaski za wstawiennictwem św. Krescencji wymadlane są nieprzerwanie od jej śmierci w 1744 r. A pomocy katolickiej zakonnicy wzywają nawet niemieccy protestanci.

Siostra Maria Krescencja przyszła na świat jako Anna Höss w ubogiej, wielodzietnej rodzinie tkaczy z bawarskiego miasteczka Kaufbeuren. W wieku 21 lat wstąpiła do klasztoru Franciszkanek w Kaufbeuren. Zasłynęła mądrością, niezliczone rzesze ludzi zgłaszały się do niej z prośbą o radę w sprawach zarówno duchowych, jak i doczesnych. Zmarła w opinii świętości. Jej grób zaczęły nawiedzać tysiące pielgrzymów, z czasem miejsce jej spoczynku stało się jedną z najczęściej wybieranych pielgrzymkowych destynacji.
CZYTAJ DALEJ

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Bł. ks. Jan Merlini nie bał się świętości

2025-04-05 17:30

Marzena Cyfert

Msza dziękczynna za beatyfikację bł. ks. Jana Merliniego

Msza dziękczynna za beatyfikację bł. ks. Jana Merliniego

Święci są po to, by świadczyć o powołaniu, jakie człowiek ma w Chrystusie. Jan był świadomy tej godności, tego powołania i swojej drogi ku Bogu. I ta świadomość kształtowała jego życie oraz posługę kapłańską. Wiedział, kim jest i dokąd zmierza – mówił abp Józef Kupny o bł. ks. Janie Merlinim.

Metropolita wrocławski przewodniczył Mszy św. dziękczynnej za beatyfikację włoskiego kapłana, współpracownika św. Kaspra del Bufalo. Wspólna modlitwa we wrocławskiej katedrze zgromadziła kapłanów archidiecezji, siostry Adoratorki Krwi Chrystusa, które przygotowały uroczystość, siostry misjonarki Krwi Chrystusa, misjonarzy klaretynów, przyjaciół i dobroczyńców zgromadzeń oraz czcicieli Przenajdroższej Krwi Chrystusa.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję