Reklama

Modlitwa

Modlitwa pierwszych chrześcijan #1

Miej czas na modlitwę – to największa siła na ziemi – mawiała św. Matka Teresa z Kalkuty. Aby wspólnie motywować naszych Czytelników do większego pragnienia modlitwy, portal niedziela.pl wspólnie z Wydawnictwem Esprit rozpoczynają cykl artykułów pt. „Modlitwa pierwszych chrześcijan”. Pragniemy ukazywać bogactwo modlitewnego życia Kościoła już od samych jego początków. Cykl bazuje na treści książki "Nowa Filokalia. Droga do modlitwy serca" ks. prof. Józefa Naumowicza. W pierwszym odcinku cyklu: Modlitwa Pańska pierwszych chrześcijan!

[ TEMATY ]

modlitwa

Ojcowie Kościoła

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Praktyka modlitewna pierwszych chrześcijan

Powszechną praktyką pierwszych chrześcijan było modlić się regularnie, każdego dnia. Znano modlitwę indywidualną, praktykowaną w domu, w drodze, przy pracy bądź w innych warunkach, a także modlitwę liturgiczną, wspólnotową. Przykład dał Jezus, który chodził do świątyni w Jerozolimie i do synagog w Galilei, ale modlił się także sam, na osobności, nieraz nawet całą noc. Gdy uczniowie prosili Go, by nauczył ich się modlić, podał zwięzłą, niewyszukaną formułę zaczynającą się od słów: „Ojcze nasz”, dostępną, możliwą i przeznaczoną dla każdego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Poza Modlitwą Pańską pierwsi chrześcijanie znali też inne formy modlitwy. We wspólnocie lub na osobności modlili się „psalmami, hymnami, pieśniami pełnymi ducha, pod wpływem łaski śpiewając Bogu w swych sercach” (Kol 3, 16–17). Posługiwali się innymi gotowymi tekstami lub spontanicznymi wezwaniami wyrażonymi własnymi słowami, znali także wewnętrzne skupienie na obecności Boga i różne rodzaje wewnętrznej modlitwy, prowadzącej do żywej więzi z Bogiem w miłości.

Codzienna Modlitwa Pańska

Reklama

Do powszechnej, codziennej modlitwy chrześcijan od samego początku należało Ojcze nasz podane przez samego Pana, stąd zwane Modlitwą Pańską. Już Didache z około 100 roku poleca, aby odmawiać ją trzy razy w ciągu dnia. Najstarsze traktaty o modlitwie traktują ją jako podstawową, codzienną praktykę, jako wzór i rdzeń wszystkich modlitw. Zwracają też uwagę na wartość i bogactwo tej zwięzłej, krótkiej, zawsze możliwej do odmówienia formuły: zawiera ona oddanie czci Bogu i prośby człowieka do Boga, jest wyznawaniem wiary, stanowi swego rodzaju „streszczenie całej Ewangelii” (Tertulian). Niekiedy kończyła się ona doksologią: „Bo Twoja jest moc i chwała na wieki wieków”, ale nie wspominają jej trzy najwcześniejsze znane traktaty o modlitwie: Tertuliana (ok. 200 r., Kartagina w płn. Afryce), Orygenesa (ok. 235 r., Cezarea Palestyńska), Cypriana (ok. 250 r., Kartagina).

Z innych codziennych modlitw pierwszych chrześcijan wymieniam tutaj jedynie dwie, znane w II–III wieku: odmawianą przy wieczornym zapalaniu lamp, zatytułowaną Radosne światło, a także modlitwę maryjną Pod Twoją obronę.

Anonimowy autor z około 100 roku: [Modlcie się], jak polecił Pan w swojej Ewangelii, tak się modlcie: Ojcze nasz, ktoryś jest w niebie, święć się imię Twoje, przyjdź krolestwo Twoje, bądź wola Twoja jako w niebie, tak i na ziemi. Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj. I odpuść nam nasze winy, tak jak i my odpuszczamy naszym winowajcom. I nie dopuść, abyśmy ulegli pokusie, ale zachowaj nas od Złego, bo Twoja jest moc i chwała na wieki. Modlcie się w ten sposob trzy razy na dzień.

Nauka Dwunastu Apostołow (Didache) 8, 2–3


Tertulian: [Modlitwa Pańska] tak jak jest oszczędna w słowa, tak jest bogata w treść. Obejmuje ona przy tym nie tylko istotne zadania modlitwy, to jest cześć Bożą i ludzkie prośby, lecz także prawie całe słowo Pańskie i dokładne przypomnienie nauki; tak że rzeczywiście jest „skrotem całej Ewangelii” (breviarium totius Evangelii).

_______________________________

Artykuł zawiera fragmenty książki „Nowa Filokalia. Droga do modlitwy serca”, ks. prof. Józef Naumowicz, wyd. Esprit. Sprawdź więcej: Zobacz

esprit.com.pl

2020-10-13 07:37

Oceń: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Geniusz w habicie mnicha

Niedziela Ogólnopolska 37/2021, str. 18-19

[ TEMATY ]

św. Augustyn

Ojcowie Kościoła

Adobe Stock

św. Augustyn

św. Augustyn

Błędnie twierdził, że w Biblii nie ma prawdy, przylgnął do manichejczyków, by w końcu nawrócić się za sprawą św. Ambrożego i stać się jednym z Ojców Kościoła.

Życie św. Augustyna znamy dzięki takim jego dziełom, jak: Dialogi filozoficzne, które napisał w Cassiciacum (prawdopodobnie dzisiejsze Cassago Brianza) k. Mediolanu jeszcze przed przyjęciem chrztu; Wyznania – chyba najbardziej znane jego dzieło; czy Sprostowania, napisane pod koniec życia. Utwory te, obok ogromnego znaczenia teologicznego, filozoficznego, mistycznego i literackiego, mają też wielką wartość autobiograficzną. Życie tego świętego poznajemy także dzięki Żywotowi św. Augustyna pióra św. Posydiusza – ucznia św. Augustyna i biskupa Kalamy w Numidii. On też zostawił nam wykaz wszystkich dzieł św. Augustyna.
CZYTAJ DALEJ

Historia i znaczenie dogmatu o wniebowzięciu NMP

[ TEMATY ]

Wniebowzięcie NMP

s. Amata CSFN

Wniebowzięcie NMP

Wniebowzięcie NMP

Zaledwie pięć lat po zakończeniu II wojny światowej, 1 listopada 1950 roku, kiedy świat doświadczył totalnego zła, kiedy szał śmierci i okrucieństwa siał zwątpienie w człowieka i krzyczał o nieobecności Boga, papież Pius XII ogłasza ex cathedra dogmat Maryjny. W nieomylną definicję dogmatyczną ubiera prawdę wyznawaną i czczoną w liturgii od starożytności. Co to znaczy, że Maryja jest wniebowzięta? Jakie są podstawy tej doktryny?

W Kościele nikt jej nie podważał, była obecna w różańcowych tajemnicach, w rozwijającym się prężnie kulcie Niepokalanego Serca Maryi. Ta doktryna nie stanowiła nawet problemu w dialogu z prawosławnymi. Co dogmat o Wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny miał dać człowiekowi dotkniętemu traumami XX wieku? Co znaczy dla nas dziś?
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Pluszowe chrześcijaństwo

2025-08-15 22:44

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

Czy Jezus naprawdę chce rozłamu? Dlaczego mówi o ogniu, który ma podpalić ziemię? Poznasz proroka, którego chciano uciszyć, biskupa, który stawił czoła Gestapo i komunistom, oraz świętego, który oddał życie za wiarę.

Jeśli czujesz, że wiara jest dziś zbyt często wygładzana i rozcieńczana – ten odcinek doda Ci odwagi, aby płonąć bez kompromisów. Posłuchaj, bo to jest o Tobie, o mnie, o nas wszystkich – i o tym, że ogień Jezusa może podpalić świat. Dlaczego czasem trzeba odebrać „święty spokój”, by ocalić prawdziwy pokój serca. To odcinek o odwadze. O tym, że chrześcijaństwo nie jest pluszową zabawką, ale płonącą pochodnią. O tym, że w czasach, gdy wielu woli gasić iskry Ewangelii, my jesteśmy wezwani, by je rozniecać.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję