Reklama

Liturgia godzin

Godzina czytań

Niedziela podlaska 33/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obecna Godzina czytań jest dostosowana do odmawiania o każdej porze dnia i nocy, a nawet i poprzedniego dnia po odmówieniu Nieszporów i zapadnięciu nocy. Dawniej godzina ta nazywana wigilią, matutinum lub jutrznią, była modlitwą nocną. Godzina czytań podaje do rozważenia wiernym, a zwłaszcza osobom szczególnie Bogu poświęconym obfity skarbiec Pisma Świętego oraz najpiękniejsze teksty autorów pism dotyczących życia duchowego. „Bogactwa objawienia i tradycji podane w Godzinie czytań przyczyniają się do większego postępu duchowego”.
W skład Godziny czytań wchodzą: hymn, psalmy, dwa czytania (pierwsze wyjęte z Pisma Świętego, drugie zaczerpnięte z pism Ojców Kościoła albo innych autorów kościelnych, albo też z hagiografii), responsorium i modlitwa końcowa.
Godzinę czytań rozpoczyna się wezwaniem wtedy, gdy się ją odmawia przed Jutrznią. Składa się ono z wersetu: „Panie, otwórz wargi moje, a usta moje będą głosić Twoją chwałę”, a następnie odmawia się psalm 95. Zamiast tego psalmu można odmówić psalm 100, 67 albo 24. Jeśli jeden z tych psalmów znajduje się w oficjum danego dnia, należy go zastąpić psalmem 95. W przeciwnym razie zaczyna się od wersetu: „Boże, wejrzyj ku wspomożeniu memu. Panie, pośpiesz ku ratunkowi memu. Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu. Jak była na początku, teraz i zawsze i na wieki wieków. Amen. Alleluja” (opuszcza się w Wielkim Poście).
Następnie odmawia się hymn. Hymn na niedziele i dni powszednie umieszczono na początku każdego okresu liturgicznego. Hymn na uroczystości albo święta znajduje się w tekstach własnych bądź we wspólnych. We wspomnienia świętych, jeśli nie ma hymnu własnego, wolno go dowolnie wybrać albo z tekstów wspólnych, albo z bieżącego dnia tygodnia.
Po hymnie odmawia się trzy psalmy. Triduum Paschalne, dni oktawy Wielkanocy i Narodzenia Pańskiego, a także uroczystości i święta mają własne psalmy i antyfony. Niedziele wielkanocne mają własne antyfony zaznaczone w tekstach okresowych. W niedziele i dni powszednie bierze się psalmy i antyfony z bieżącego układu psałterza. Tak samo we wspomnieniach o świętych, z wyjątkiem tych, które mają własne psalmy i antyfony.
W dalszej kolejności odmawia się werset, który stanowi przejście od psalmodii do słuchania czytań.
Czytania są dwa w Godzinie czytań. Pierwsze jest biblijne z własnym responsorium. Sam układ czytań Pisma Świętego w Godzinie czytań uwzględnia okresy liturgiczne, jak i układ czytań Mszy św. Liturgia Godzin wiąże się z Mszą św. w ten sposób, by te dwa układy czytań uzupełniały się wzajemnie i dawały pełny obraz historii zbawienia. W Godzinie czytań, jak i w pozostałych częściach Liturgii Godzin nie czyta się Ewangelii, gdyż jest ona czytana w całości podczas Mszy św. Nowy Testament czyta się w całości każdego roku po części w Liturgii Godzin, a po części we Mszy św. Ze Starego Testamentu wybrano te czytania, które mają większe znaczenie dla zrozumienia dziejów zbawienia i dla ożywienia pobożności wiernych.
Czytanie drugie stanowią teksty Ojców Kościoła lub innych pisarzy kościelnych i są podane w tym samym miejscu, co czytania z Pisma Świętego wraz z responsorium. Można także posłużyć się tekstami z innego lekcjonarza. W uroczystości i święta ku czci świętych bierze się własne czytania hagiograficzne podane na dany dzień, a gdy go nie ma, można go wziąć z tekstów wspólnych o świętych. W dni, w które przypadają wspomnienia o świętych i które obchodzi się, bierze się także czytania hagiograficzne z dnia bieżącego.
W niedziele (poza okresem Wielkiego Postu), podczas oktawy Wielkanocy i Narodzenia Pańskiego oraz w uroczystości i święta po drugim czytaniu i po responsorium odmawia się hymn „Ciebie, Boże chwalimy” albo w wersji ludowej „Ciebie, Boga, wysławiamy”.
Godzinę czytań kończy się modlitwą przypadającą na dany dzień oraz aklamacją: „Błogosławmy Panu”. Odpowiedź: „Bogu niech będą dzięki”.
Jeżeli Godzinę czytań odmawia się bezpośrednio przed inną godziną, to wówczas na początku Godziny czytań można odmówić hymn tej następującej godziny (np. Jutrzni, Nieszporów, Modlitwy w ciągu dnia). Na końcu opuszcza się modlitwę oraz werset: „Błogosławmy Panu”, a na początku tej kolejnej godziny nie odmawia się wersetu: „Boże, wejrzyj ku wspomożeniu memu” i „Chwała Ojcu”.
Wigilię Paschalną obchodzi cały Kościół w sposób, jaki przewidują to księgi liturgiczne. Wigilie celebrowane przed niedzielami bądź uroczystościami mają swoje źródło w Wigilii Paschalnej.
Wigilia Paschalna zastępuje Godzinę czytań. Ci, którzy nie biorą udziału w Wigilii Paschalnej, powinni przeczytać przynajmniej cztery czytania z Wigilii razem ze śpiewami międzylekcyjnymi i modlitwami.

(Literatura: „Ogólne wprowadzenie do Liturgii Godzin”, t. 1, Poznań 1982; W. Głowa, „Modlitwa liturgiczna - Liturgia Godzin”, Przemyśl 1996, s. 61-62).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Watykan: papież będzie przewodniczył procesji Bożego Ciała na tradycyjnej trasie

2024-05-04 12:54

[ TEMATY ]

Watykan

Grzegorz Gałązka

2 czerwca b.r. w niedzielą po uroczystości Bożego Ciała Ojciec Święty będzie o godzinie 17.00 przewodniczył Mszy św. w bazylice św. Jana na Lateranie, a następnie procesja przejdzie do bazyliki Santa Maria Maggiore, zaś Ojciec Święty udzieli tam błogosławieństwa eucharystycznego - poinformowało Biuro Papieskich Ceremonii Liturgicznych.

O ile wcześniej papieże przewodniczyli procesjom Bożego Ciała na placu św. Piotra, to Paweł VI przewodniczył im w poszczególnych parafiach Rzymu. Natomiast św. Jan Paweł II wprowadził zwyczaj ich odbywania w czwartek Bożego Ciała na trasie między bazylikami św. Jana na Lateranie i Matki Bożej Większej.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Węgrzyniak: miłość owocna i radosna dzięki wzajemności

2024-05-04 17:05

Archiwum ks. Wojciecha Węgrzyniaka

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Najważniejszym przykazaniem jest miłość, ale bez wzajemności miłość nigdy nie będzie ani owocna, ani radosna - mówi biblista ks. dr hab. Wojciech Węgrzyniak w komentarzu dla Vatican News - Radia Watykańskiego do Ewangelii Szóstej Niedzieli Wielkanocnej 5 maja.

Ks. Węgrzyniak wskazuje na „wzajemność" jako słowo klucz do zrozumienia Ewangelii Szóstej Niedzieli Wielkanocnej. Podkreśla, że wydaje się ono ważniejsze niż „miłość" dla właściwego zrozumienia fragmentu Ewangelii św. Jana z tej niedzieli. „W piekle ludzie również są kochani przez Pana Boga, ale jeżeli cierpią, to dlatego, że tej miłości nie odwzajemniają” - zaznacza biblista.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję