Reklama

Śmierć jest częścią życia

Niedziela bielsko-żywiecka 44/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

MARIUSZ RZYMEK: - Czy do śmierci pacjenta można się przyzwyczaić?

BARBARA GRZEGORZEWSKA: - Jeżeli odszedł pacjent, z którym miało się jakiś kontakt, to wiadomo, że w mniejszym lub większym stopniu jego zgon się odczuje. Mimo tego, iż śmierć jest częścią życia i wiadomo, że czeka ona każdego z nas, to nie da się przejść wobec niej obojętnie.

- Neutralność wobec pacjenta w niczym tu nie pomaga?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Od śmierci pacjenta nie da się odciąć. Żadna maska - obojętności, czy neutralności - na nic się nie zda. Pomimo tego, że osoby zmarłej praktycznie się nie znało, to w głowie pozostaje świadomość, że dla kogoś był to ojciec, brat, mąż, syn, bądź matka, żona lub córka. Gdy się myśli w tych kategoriach, to poczucie straty jest naturalne, zwłaszcza, że w podobnej sytuacji można sobie wyobrazić siebie samego.

- Czy pielęgniarki i lekarze uczestniczą w szkoleniach, których tematem jest radzenie sobie z odchodzeniem i śmiercią pacjenta oraz z uczuciami, jakie towarzyszą jego najbliższym?

- Podczas mojej dotychczasowej pracy na oddziale chirurgicznym i na odcinku pooperacyjnym, nie brałam udziału w takim kursie, a jestem pielęgniarką od osiemnastu lat. Wiem natomiast, że na oddziale paliatywnym, takie szkolenia się odbywają.

Reklama

- Jak Pani uważa, czy takie szkolenia są potrzebne, czy raczej nie?

- Na oddziałach paliatywnych na pewno tak. Tam w końcu na co dzień ma się do czynienia z osobami obłożnie chorymi i z ich powolnym odchodzeniem. Zresztą nie tylko z nimi, ale i z rodzinami, których stan najbliższych mocno dotyka, podobnie jak i ich śmierć. A gdy chodzi o pozostały personel szpitalny, to myślę, że w takim szkoleniu mógłby on, z korzyścią dla siebie i pacjentów, spokojnie uczestniczyć.

- Śmierć w szpitalu największe żniwo zbiera u osób w jakim przedziale wiekowym?

- Trudno tu mówić o przedziale wiekowym. Bardziej zasadnym kryterium, gdy chodzi o śmiertelność w szpitalu, jest stopień rozwoju choroby nowotworowej. Dla raka wiek nie ma żadnego znaczenia. On w równym stopniu zagraża ludziom starym jak i młodym.

- Ludzie z nowotworem chcą walczyć, czy raczej są pogodzeni z losem?

- Pewnie, że chcą walczyć, przecież wieść o nowotworze spadła na większość z nich jak grom z jasnego nieba, przy okazji jakiś tam rutynowych badań. Wcześniej byli zdrowi, a tu taka nowina. O wywieszeniu białej flagi nikt, przynajmniej na początku, nawet nie myśli.

- Jeśli wyniki któregoś z pacjentów są coraz to gorsze i wszystko wskazuje na to, że jego dni są policzone, czy jakoś dajecie mu do zrozumienia, że czas na pojednanie z najbliższą rodziną oraz z Bogiem właśnie nadszedł?

- Od nas, jako od personelu medycznego to nie wypływa. Sprawy duchowe pozostawiamy kapelanowi szpitalnemu, który takie rozmowy indywidualnie przeprowadza. Także rodzina wiedząc o stanie zdrowia pacjenta może mu to zasugerować.

- Co w takim razie wy, jako personel szpitalny, w takich sytuacjach robicie?

- Staramy się zabezpieczyć takiego pacjenta od strony medycznej. Chodzi konkretnie o to, aby umierając nie cierpiał. Nasza rola sprowadza się więc do tego, żeby miał godną śmierć.

- Patrząc na odchodzenie pacjentów zżeranych przez nowotwór nie nachodzą Panią myśli o eutanazji?

- Zgodnie z moimi przekonaniami, to co Bóg dał, tylko On może wziąć i nikt inny. Eutanazji nie jestem więc w stanie zaakceptować.

- Czy według Pani pacjent powinien być informowany o zbliżającym się kresie, a może wręcz przeciwnie, powinien być utrzymywany w przeświadczeniu, że szansa na wyleczenie jeszcze przed nim istnieje?

- Według mnie pacjent powinien znać prawdę o stanie swojego zdrowia. Nie chodzi o to, żeby tą prawdą go dobijać, ale aby uzmysłowić mu, do jakiego momentu w swoim życiu doszedł.

- Czy istnieje możliwość łagodnego przekazania pacjentowi takiej hiobowej wieści?

- Wydaje mi się, że tak. Nie znaczy to jednak, że pacjentowi można prosto w oczy powiedzieć, że zostało mu dwa miesiące życia. Tego w końcu nikt nie wie. Równie dobrze można mu powiedzieć o dwóch tygodniach, albo i o dłuższym czasie. Chodzi o to, żeby pacjent orientował się, jaki jest jego stan i czego się może spodziewać. Jeżeli jest o tym poinformowany, to będzie wiedział jak się zachować i co ze swym życiem zrobić.

- W krytycznych sytuacjach, jakie w szpitalu obserwujesz, ludzie zbliżają się do Boga, czy wręcz przeciwnie oddalają się od Niego?

- Dla jednych choroba jest momentem zastanowienia się nad życiem i zrewidowania swoich dotychczasowych poglądów, a dla innych sposobnością do obrażenia się na Boga. Być może bez buntu nie ma późniejszej zgody na los, jaki zesłał Stwórca, kto wie? W każdym bądź razie nie zetknęłam się z pacjentem, który bluźniłby Bogu za to, co go spotkało. Zamiast tego bardzo duża ilość chorych regularnie się modli, czyta Pismo Święte, bierze udział w Mszach św. i spotyka się z kapelanem. Myślę, że swą postawą mówią o tym, że sytuację, w której się znaleźli trzeba oddać Bogu i podziękować Mu za każdy kolejny dzień życia.

- Przez pewien czas to na pielęgniarkach spoczywał obowiązek informowania rodziny o śmierci zmarłego. Jak się wtedy Pani czuła jako przekaziciel hiobowych wieści?

- Gdy się mówi skąd się dzwoni, to ludzie po drugiej stronie już wiedzą, co się im ma do zakomunikowania. Słowa „bardzo mi przykro, ale …”, sprawiają, że wszystko staje się jasne. Wcześniej zamiast telefonu był telegram, co uważam, nie było szczęśliwym rozwiązaniem. Obecnie za powiadomienie rodziny odpowiedzialny jest lekarz. W dobie ochrony danych osobowych, i tak przez telefon nie udzieli on wielu wyczerpujących informacji o zgonie. Te można uzyskać, dopiero podczas osobistego z nim spotkania.

- Jeżeli pacjent umiera w pokoju szpitalnym lub w trakcie zabiegu, co pielęgniarka musi przy nim zrobić, zanim odbierze go zakład pogrzebowy?

- Tych czynności nie jest za wiele. Chodzi o usunięcie z ciała wszelkich wenflonów, czy wkłuć, które są założone, zabezpieczenie opatrunkami ran oraz o wypisanie i umieszczenie na nim bransoletki z danymi zawierającymi personalia, oddział, datę i godzinę śmierci.

- Kontakt z martwym ciałem nie wywołuje u Pani poczucia pewnego dyskomfortu?

- Mam świadomość, że ten człowiek jeszcze chwilę temu żył, oddychał, rozmawiał ze mną, a teraz pozostało po nim ciało, które wymaga szacunku. Z tej racji tzw. toaletę pośmiertną wykonuje się w odrębnym pomieszczeniu, a nie na oczach pozostałych pacjentów, których dla ich psychicznego dobra, przed takim widokiem należy chronić. Często jest też tak, że zanim przystąpi się do swoich czynności, daje się czas rodzinie, która czuwała przy łożu śmierci pacjenta, na pożegnanie się z nim. W obliczu bólu, który temu towarzyszy, zawodowe powinności chwilowo mogą zejść na plan dalszy.

- Czy temat śmierci jest w szpitalu tematem tabu?

- Pomimo iż śmierć jest częścią naszego życia, to jednak jest rzadkim tematem na szpitalne rozmowy. Pacjenci raczej nie mówią o swoich odczuciach związanych z odejściem jednego z nich, a tylko nielicznych ta sytuacja skłania do refleksji.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pojechała pożegnać się z Matką Bożą... wróciła uzdrowiona

[ TEMATY ]

Matka Boża

świadectwo

Magdalena Pijewska/Niedziela

Sierpień 1951 roku na Podlasiu był szczególnie upalny. Kobieta pracująca w polu co i raz prostowała grzbiet i ocierała pot z czoła. A tu jeszcze tyle do zrobienia! Jak tu ze wszystkim zdążyć? W domu troje małych dzieci, czekają na matkę, na obiad! Nagle chwyciła ją niemożliwa słabość, przed oczami zrobiło się ciemno. Upadła zemdlona. Obudziła się w szpitalu w Białymstoku. Lekarz miał posępną minę. „Gruźlica. Płuca jak sito. Kobieto! Dlaczegoś się wcześniej nie leczyła?! Tu już nie ma ratunku!” Młoda matka pogodzona z diagnozą poprosiła męża i swoją mamę, aby zawieźli ją na Jasną Górę. Jeśli taka wola Boża, trzeba się pożegnać z Jasnogórską Panią.

To była środa, 15 sierpnia 1951 roku. Wielka uroczystość – Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny. Tam, dziękując za wszystkie łaski, żegnając się z Matką Bożą i własnym życiem, kobieta, nie prosząc o nic, otrzymała uzdrowienie. Do domu wróciła jak nowo narodzona. Gdy zgłosiła się do kliniki, lekarze oniemieli. „Kto cię leczył, gdzie ty byłaś?” „Na Jasnej Górze, u Matki Bożej”. Lekarze do karty leczenia wpisali: „Pacjentka ozdrowiała w niewytłumaczalny sposób”.

CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Andrzeja Boboli

[ TEMATY ]

św. Andrzej Bobola

Karol Porwich/Niedziela

św. Andrzej Bobola

św. Andrzej Bobola

Niezwyciężony atleta Chrystusa - takim tytułem św. Andrzeja Bobolę nazwał papież Pius XII w swojej encyklice, napisanej z okazji rocznicy śmierci polskiego świętego. Dziś, gdy wiara katolicka jest atakowana z wielu stron, św. Andrzej Bobola może być ciągle stawiany jako przykład czystości i niezłomności wiary oraz wielkiego zaangażowania misyjnego.

Św. Andrzej Bobola żył na początku XVII wieku. Ten jezuita-misjonarz przemierzał rozległe obszary znajdujące się dzisiaj na terytorium Polski, Białorusi i Litwy, aby nieść Dobrą Nowinę ludziom opuszczonym i religijnie zaniedbanym. Uwieńczeniem jego gorliwego życia było męczeństwo za wiarę, którą poniósł 16 maja 1657 roku w Janowie Poleskim. Papież Pius XI kanonizował w Rzymie Andrzeja Bobolę 17 kwietnia 1938 roku.

CZYTAJ DALEJ

79 lat temu zakończyła się II wojna światowa

2024-05-07 21:53

[ TEMATY ]

II wojna światowa

Walter Genewein

Wrzesień 1939, zdjęcie wykonane przez niemieckiego oficera gdzieś we Wrocławiu we wrześniu 1939 r. Przedstawia pojazdy niemieckich sił powietrznych przed wyjazdem do Polski

Wrzesień 1939, zdjęcie wykonane przez niemieckiego oficera gdzieś we Wrocławiu we wrześniu
1939 r. Przedstawia pojazdy niemieckich sił powietrznych przed wyjazdem do Polski

79 lat temu, 8 maja 1945 r., zakończyła się II wojna światowa w Europie. Akt kapitulacji Niemiec oznaczał koniec sześcioletnich zmagań. Nie oznaczał jednak uwolnienia kontynentu spod panowania autorytaryzmu. Europa Środkowa na pół wieku znalazła się pod kontrolą ZSRS.

Na początku 1945 r. sytuacja militarna i polityczna III Rzeszy wydawała się przesądzać jej los. Wielka ofensywa sowiecka rozpoczęta w czerwcu 1944 r. doprowadziła do utraty przez Niemcy ogromnej części Europy Środkowej, a straty w sprzęcie i ludziach były niemożliwe do odtworzenia. Porażka ostatniej wielkiej ofensywy w Ardenach przekreślała niemieckie marzenia o zawarciu kompromisowego pokoju z mocarstwami zachodnimi i kontynuowaniu wojny ze Związkiem Sowieckim. Wciąż zgodna współpraca sojuszników sprawiała, że dla obserwatorów realistycznie oceniających sytuację Niemiec było jasne, że wykluczone jest powtórzenie sytuacji z listopada 1918 r., gdy wojna zakończyła się zawieszeniem broni. Dążeniem Wielkiej Trójki było doprowadzenie do bezwarunkowej kapitulacji Niemiec oraz ich całkowitego podporządkowania woli Narodów Zjednoczonych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję