Reklama

Po burzy w częstochowskiej oświacie?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Opadły emocje po decyzji prezydenta Częstochowy o odstąpieniu od planowanych zmian w oświacie. Najwięcej kontrowersji budził plan połączenia Zespołu Szkół im. Jana Kochanowskiego z Zespołem Szkół Ekonomicznych oraz Zespołu Szkół im. Andersa z Zespołem Szkół Mechaniczno-Elektrycznych im. Pułaskiego. Po ostrych protestach rad rodziców, związków zawodowych nauczycieli i samych uczniów z pomysłu się wycofano. Wygasną jedynie licea ogólnokształcące w tych szkołach oraz liceum ogólnokształcące w Zespole Szkół im. Wł. Reymonta. Młodzież, która rozpoczęła w nich naukę zakończy ją za trzy lata maturą, ale naboru do nowych klas już nie będzie. Nie będzie też na razie łączenia szkół podstawowych z gimnazjami. Ale nie miejmy złudzeń, że ta decyzja kończy problem roszad w miejskiej oświacie.
Jak zwraca uwagę nauczycielska „Solidarność”, „częstochowski Magistrat swoje nieudolne zarządzanie miastem i jego finansami próbuje ratować cięciami w oświacie, choć w kampanii wyborczej nie było słowa o likwidacjach, łączeniach i przekazywaniach szkół stowarzyszeniom”.
Obecnie ze względu na niż demograficzny i wysokie koszty utrzymania placówek Wydział Edukacji proponuje od 1 września 2012 r. przekształcenie dotychczasowych oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych nr 18, 20, 51 w miejskie przedszkola (przy ul. Połanieckiej - 2 oddziały, przy ul. Łukasińskiego - 3 oddziały i przy ul. św. Barbary - 2 oddziały) i utworzenie trzech zespołów szkolno-przedszkolnych przy ul. Łukasińskiego 70/74 (połączenie przedszkola z SP nr 20), przy ul. Połanieckiej 50 (połączenie przedszkola z SP nr 51) i przy ul. św. Barbary (połączenie przedszkola z SP nr 18). Jedynie Szkoła Podstawowa nr 22 przy ul. Żabiej zachowa samodzielność organizacyjną, ale będzie musiała połączyć klasy.
Decyzją radnych miejskich w wygaszanych liceach w sumie przestanie istnieć dziewięć klas. Większość z nich realizuje autorskie programy. Np. w Zespole Szkół Mechaniczno-Elektrycznych im. Pułaskiego przy ul. Targowej na prowadzenie klas mundurowych uzyskano unijne fundusze. Likwidacja liceum stawia pod znakiem zapytania przyszłość szkoły. Zapowiadane zmiany organizacyjne maja doprowadzić - zgodnie z słowami rzecznika UM - do sytuacji, że w mieście będą funkcjonowały z jednej strony szkoły o profilu ogólnokształcącym, z drugiej - szkoły techniczne i zawodowe. Tylko po co było wydawać miliony z naszych podatków na reformy, które oznaczają powrót do sytuacji w szkolnictwie z lat 80.
W ramach reorganizacji zarządzania placówkami oświatowymi planuje się utworzenie od 1 września 2012 r. Bursy Miejskiej dla młodzieży szkolnej jako jednostki budżetowej, utworzonej poprzez połączenie pod jednym zarządem internatów wchodzących aktualnie w skład zespołów szkół. W okresie wakacji Bursa może być wykorzystywana jako baza noclegowa dla pielgrzymów i turystów.
Jak zapewnia Ryszard Stefaniak, naczelnik Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Częstochowy: „Tworząc Bursę, planujemy zatrudnić w niej aktualnie pracujących w internatach pracowników administracji i obsługi na dotychczasowych warunkach pracy. Bursa podobnie, jak obecnie, zgodnie z nadanym statutem będzie pełniła funkcje opiekuńczo-wychowawcze. Nauczyciele, wychowawcy zachowają swój status zawodowy”. Innego zdania są nauczyciele, którzy obawiają się, że po zatrudnieniu na nowych warunkach nie będzie ich już chronić Karta Nauczyciela. Mają też wątpliwości, czy możliwe będzie utrzymanie dotychczasowej kontroli nad powierzonymi uczniam, gdy placówka nie będzie pod zarządem szkoły, a miasta.
Problem szkół musi zostać rozwiązany. Dzieci i młodzieży jest coraz mniej. Ale jak to zrobić, by nie wylać dziecka z kąpielą. Czy zamiast teraz zamykać szkoły nie stworzyć uczniom lepszych warunków do nauki, np. w mniej licznych klasach. Przecież gdy za kilka lat dzieci w szkołach przybędzie, koszty ponownego otwierania szkół będą zdecydowanie wyższe.
Tymczasem Wydział Edukacji UM ma nadzieję na spore oszczędności od 2013 r. O ile pogorszą się warunki nauczania i dostępność do szkół oraz bezpieczeństwo uczniów? To zdaje się już nikogo nie interesować. Nie mówiąc już o nauczycielach, wykształconych przecież za pieniądze podatników, i pracownikach administracji. Czy zaproponuje się im jakieś inne stanowiska pracy, czy zasilą i tak wielką rzeszę bezrobotnych w naszym regionie? Nie wiadomo także, co stanie się z opuszczonymi budynkami szkolnymi. Czy będą niszczały tak jak świetnie umiejscowione i rozplanowane budynki przedszkoli, które zamknięto w wyniku niżu demograficznego? A dziś rodzice nadaremno szukają wolnych miejsc w przedszkolach.
Nie można oprzeć się wrażeniu, że nieprzemyślane reformy oświatowe w naszym kraju, jak utworzenie gimnazjów (dziś już nawet autorzy tych pomysłów przyznają, że był to niewypał, niestety bardzo kosztowny), czy zamykanie przedszkoli odbywa się zawsze kosztem dzieci, które płacą za urzędniczą niefrasobliwość. Czy również w Częstochowie koszt ratowania finansów publicznych spadnie na rodziców dzieci i nauczycieli? Szkoda tylko, że radni, którzy tak bardzo „dbają” o rodzinę, że uchwalili finansowanie in vitro z budżetu miasta, teraz proponują oszczędzanie na szkołach i dostępności do oświaty.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czego uczy nas świętość Jana Pawła II? Msza św. z okazji obchodów 10. rocznicy kanonizacji papieża

2024-04-27 17:55

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

@VaticanNewsPL

Odważny, zdecydowany, konsekwentny, człowiek pokoju, obrońca rodziny, godności każdego ludzkiego życia, prawdziwy i szczery przyjaciel młodych oraz wielka pobożność Maryjna - tak scharakteryzował św. Jana Pawła II kard. Angelo Comastri. Emerytowany archiprezbiter bazyliki watykańskiej w homilii podczas Mszy św. w Bazylice św. Piotra z okazji obchodów 10. rocznicy kanonizacji papieża Polaka starał się odpowiedzieć na pytanie: Czego uczy nas świętość Jana Pawła II - niezwykłego ucznia Jezusa w XX wieku?

Hierarcha nawiązał do dnia pogrzebu Jana Pawła II, 8 kwietnia 2005 roku na Placu Świętego Piotra, wspominając księgę Ewangelii, której strony zaczął przewracać wiatr. "W tym momencie wszyscy zadaliśmy sobie pytanie: `Kim był Jan Paweł II? Dlaczego tak bardzo go kochaliśmy?`" - powiedział kardynał i dodał: "Niewidzialna ręka przewracająca Ewangeliarz zdawała się mówić nam: `Odpowiedź jest w Ewangelii! Życie Jana Pawła II było nieustannym posłuszeństwem Ewangelii Jezusa, i z tego powodu - mówił nam wiatr! - z tego powodu go umiłowaliście!`"

CZYTAJ DALEJ

Bp Andrzej Przybylski: co jest warunkiem wszczepienia nas w Kościół?

2024-04-26 13:12

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

28 Kwietnia 2024 r., piąta niedziela wielkanocna, rok B

CZYTAJ DALEJ

Lublin. Wiosna organowa

2024-04-28 10:52

materiały prasowe

W archikatedrze lubelskiej rozpoczyna się kolejna edycja „Lubelskiej Wiosny Organowej”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję