Reklama

Spotkania z Biblią (6)

Kto zniszczy świątynię, tego zniszczy Bóg…

Niedziela toruńska 12/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W parafii Miłosierdzia Bożego i św. Siostry Faustyny w Toruniu 16 lutego odbyła się kolejna konferencja w ramach „Spotkań z Biblią” pt. „Fenomen świątyni jerozolimskiej - architektura i jej znaczenie dla wyznawców judaizmu”. Wygłosił ją ks. dr Tomasz Tułodziecki, biblista z Wydziału Teologicznego UMK w Toruniu. Prelegent w syntetyczny sposób przedstawił etapy budowy świątyni jerozolimskiej. Wspomniał o pierwszej świątyni izraelskiej - Namiocie Spotkania, zbudowanej na polecenie Jahwe przez Mojżesza, opisanej w Księdze Wyjścia. Sporą gratką dla słuchaczy była niewątpliwie możliwość obejrzenia ryciny ukazującej wygląd Namiotu Spotkania. Następnie prelegent opisał okoliczności wzniesienia świątyni jerozolimskiej za czasów Dawida i Salomona (X wiek przed Chrystusem), podkreślając, że fakt ten miał nie tylko znaczenie religijne, lecz także pomógł Izraelitom w określeniu swej tożsamości, zaakcentowaniu odrębności wobec innych narodów. Mierząc budowlę dzisiejszą miarą, nie była ona szczególnie duża: liczyła ok. 30 metrów długości, 15 metrów szerokości i 10 metrów wysokości.
Ks. dr Tułodziecki ukazał proces utraty znaczenia świątyni jerozolimskiej, który nastąpił po rozpadzie pierwszej monarchii izraelskiej i powstaniu dwóch zwalczających się państw: królestwa Judy i królestwa Izraela. W tym ostatnim powstały wówczas konkurencyjne ośrodki kultu, a pozycję świątyni jerozolimskiej dodatkowo podkopała niewierność królów judzkich, którzy popierali w swym państwie rozprzestrzenianie się kultów pogańskich, a niekiedy wręcz prześladowali wyznawców Jahwe, profanując Boży przybytek. Wyjątkiem były rządy króla Jozjasza (koniec VII wieku przed Chrystusem), który zadbał o przywrócenie świątyni jerozolimskiej jej dawnego znaczenia. Wkrótce jednak nastąpił najazd babiloński, zakończony zdobyciem Jerozolimy (587 r. przed Chrystusem) i zburzeniem wybudowanej przez Salomona pierwszej świątyni i przesiedleniem Żydów do Babilonii.
Ich potomkowie, wypuszczeni z niewoli przez króla perskiego Cyrusa, kilkadziesiąt lat później powrócili do ojczyzny, a za pierwszoplanowe zadanie, ważniejsze od podźwignięcia kraju z ruin, potraktowali odbudowę świątyni. I choć w pierwszym momencie zrekonstruowana świątynia rozczarowała, gdyż daleko jej było do splendoru świątyni Salomona, to jednak w ciągu kolejnych kilku wieków stopniowo ją rozbudowywano, aż w końcu Herod Wielki (panował w latach 39-4 przed Chrystusem) przekształcił ją w potężny budzący podziw kompleks sakralny. Ten ostatni okres rozbudowy, kontynuowany po śmierci Heroda, trwał 64 lata, a imponująca świątynia cieszyła się zaledwie 4-letnim okresem świetności. W 70 r. po Chrystusie zburzyli ją Rzymianie, którzy brutalnie stłumili powstanie żydowskie.
Prelegent podkreślił, że tzw. druga świątynia jerozolimska, odbudowywana po niewoli babilońskiej, stopniowo obrosła w szereg przedsięwzięć komercyjnych; na swoich obrzeżach przekształciła się w strefę handlu, przynoszącego pokaźne zyski, ale zarazem zaciemniającego duchowy wymiar tego miejsca. W Ewangelii czytamy, że nawet apostołowie pozostawali pod ogromnym wrażeniem wspaniałości świątyni; tym większy musieli przeżyć szok, słysząc od Jezusa zapowiedź, iż z tego, na co patrzą ich oczy, nie pozostanie kamień na kamieniu. „Dla Mnie to może nie istnieć” - zdaje się odpowiadać na te zachwyty Chrystus, dodając, iż jego wyznawcy będą oddawać cześć Bogu w Duchu i w prawdzie. - Te słowa odnoszą się też do nas - podkreślił ks. dr Tułodziecki. - Jeśli nie będzie w nas tego wewnętrznego odniesienia do Boga, to żadna z naszych świątyń się nie ostoi - co więcej wcale nie będzie potrzebna.
W tym miejscu nie sposób oprzeć się refleksji, że dziś na naszych oczach te słowa się spełniają. W Europie Zachodniej setki świątyń zatraciły swą funkcję sakralną i obecnie służą tylko jako obiekty muzealne, zwiedzane przez turystów, ale nie traktowane przez nich jako miejsce spotkania z Bogiem. Stało się tak, ponieważ w sercach tamtejszych społeczeństw zabrakło wiary. Coraz częściej dochodzi też do sytuacji, kiedy dawne kościoły są sprzedawane i obracane na cele świeckie.
Czy taki los czeka również świątynie w Polsce?

Czytelników „Głosu z Torunia” zachęcam do obejrzenia filmów w serwisie internetowym YOUTUBE zawierających zapis poprzednich konferencji:
ks. dr hab. Dariusz Kotecki - „Apokalipsa św. Jana - koniec czasów ukryty za symbolami i obrazami”
www.youtube.com/watch?v=_g7aKT_A2ls&context=C3478245ADOEgsToPDskKaxGwAbkhhodRt60 mBsSIU
ks. dr hab. Michał Janocha - „Słowo i ikona. Dlaczego czcimy obrazy, skoro Biblia tego zakazuje?”
www.youtube.com/watch?v=0RLJkqqpk5E&context=C3478245ADOEgsToPDskKaxGwAbkhhodRt60 mBsSIU
bp dr hab. Zbigniew Kiernikowski - „Co mają czynić owce, gdy pasterz je opuszcza?”
www.youtube.com/watch?v=09gRp4KXY_s

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

[ TEMATY ]

Nakazane święta kościelne

Karol Porwich/Niedziela

Publikujemy kalendarz uroczystości i świąt kościelnych w 2024 roku.

Wśród licznych świąt kościelnych można wyróżnić święta nakazane, czyli dni w które wierni zobowiązani są od uczestnictwa we Mszy świętej oraz do powstrzymywania się od prac niekoniecznych. Lista świąt nakazanych regulowana jest przez Kodeks Prawa Kanonicznego. Oprócz nich wierni zobowiązani są do uczestnictwa we Mszy w każdą niedzielę.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 3.): Sama tego chciała

2024-05-02 20:32

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Dlaczego Maryja jest Królową Polski? Kto to w ogóle wymyślił? Co to właściwie oznacza dla współczesnych Polaków i czy faktycznie jest to sprawa wyłącznie religijna? Zapraszamy na trzeci odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski przybliża fascynujące początki królowania Maryi w naszej Ojczyźnie.

CZYTAJ DALEJ

Papież w Trieście: spotkanie z migrantami i osobami niepełnosprawnymi

2024-05-04 14:54

[ TEMATY ]

Watykan

Monika Książek

Biskup Triestu, Enrico Trevisi, ogłosił program wizyty papieża w stolicy Friuli-Wenecji Julijskiej 7 lipca z okazji 50. Tygodnia Społecznego Katolików we Włoszech. Sekretarz generalny Konferencji Episkopatu Włoch, abp Giuseppe Baturi, zapowiedział tę podróż w styczniu br.

Podczas prezentacji programu 50. Tygodnia Społecznego Katolików we Włoszech, który odbędzie się w Trieście w dniach od 3 do 7 lipca, ogłoszono niektóre szczegóły programu wizyty papieża Franciszka. Ma on przybyć do Triestu 7 lipca. Wcześniej włoscy biskupi i wierni spędzą w Trieście cały tydzień pod hasłem: "W sercu demokracji. Uczestnictwo między historią a przyszłością" i będą wspólnie dyskutować o rozwoju kraju.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję