Relikwiarze w kształcie złotych rąk św. Kingi, bł. Salomei
oraz relikwiarz bł. Anieli Salawy można zobaczyć wśród licznych eksponatów
na wystawie z cyklu Skarby krakowskich klasztorów w Muzeum Historycznym
Miasta Krakowa, "Pałac Krzysztofory", Rynek Główny 35. Dziewiąta
już z tego cyklu wystawa poświęcona jest skarbom klasztoru Ojców
Franciszkanów Konwentualnych w Krakowie i nosi tytuł Skarby św. Franciszka.
Bł. Salomeę, pochodzącą z królewskiej dynastii Piastów,
córkę Leszka Białego, która po powrocie z Węgier w 1245 r. wstąpiła
do żeńskiego klasztoru Franciszkanów, czyli klarysek, i służącą -
bł. Anielę Salawę z biednej, wielodzietnej rodziny z podkrakowskiego
Sieprawia, członkinię III Zakonu św. Franciszka - obok przynależności
do wielkiej duchowej rodziny franciszkańskiej połączyło miejsce wiecznego
spoczynku i kultu - bazylika św. Franciszka w Krakowie.
Zakon Braci Mniejszych Konwentualnych istnieje w Krakowie
nieprzerwanie od 800 lat, co w Europie, a zwłaszcza w Polsce przeżywającej
w XVIII i XIX wieku kasację zakonów, jest ewenementem. Idea ubóstwa
i prostoty, żarliwej wiary i miłości do ludzi i wszelkiego stworzenia
przyczyniła się do odnowy życia religijnego w średniowieczu i jest
ciągle aktualna dzisiaj. "Ta pozornie prosta idea jest nadal żywa
i nadal daleka do spełnienia. Wydaje się, że u zbiegu drugiego tysiąclecia,
w czasach nadmiernej obfitości dóbr, myśl o wyrzeczeniu się dóbr
materialnych dla miłości, o zwróceniu się ku wnętrzu, warta jest
jeśli już nie spełnienia, to przynajmniej przypomnienia" - napisał
o wystawie Bogusław Sonik, dyrektor Festiwalu Kraków 2000, który
jest współorganizatorem wystawy. Tytuł wystawy ma więc wskazywać
bardziej na wartości duchowe franciszkanizmu, tym bardziej, że hasłem
festiwalu Kraków 2000 jest Duchowość. Wokół tego hasła koncentrują
się wydarzenia Festiwalu.
Klasztor Franciszkanów Konwentualnych i bazylika św.
Franciszka przy pl. Wszystkich Świętych w Krakowie - to znane w Polsce
miejsca kultu Matki Bożej Bolesnej, zwanej Smętną Dobrodziejką Krakowa,
kultu Męki Pańskiej, bł. Salomei i bł. Anieli. W klasztorze w latach
1919-22 uczył kleryków św. Maksymilian Maria Kolbe. Zarówno świątynia,
jak i klasztor były niszczone przez częste pożary, zwłaszcza pożar
w 1850 r., który poczynił olbrzymie szkody w wyposażeniu kościoła
i bogatym archiwum klasztornym z najstarszymi dokumentami. Bazylika
znana jest ze wspaniałej polichromii i witraży Stanisława Wyspiańskiego,
w krużgankach klasztornych mieści się galeria portretów biskupów
krakowskich...
Wystawa w Muzeum Historycznym pokazuje to, co pozostało
najcenniejsze w klasztorze przy pl. Wszystkich Świętych. Spośród
wielu obrazów zaprezentowanych na wystawie zwiedzający mogą z bliska
zobaczyć wybór portretów biskupów krakowskich. Najstarszym z nich
jest wizerunek św. Stanisława z ok. 1490 r., ukazujący Świętego siedzącego
w szatach pontyfikalnych.
Spośród eksponatów z zakresu rzemiosła artystycznego
na wystawie znalazły się: monstrancje, kielichy, puszki, relikwiarze
oraz inne paramenty liturgiczne. Do najcenniejszych należy barokowa
puszka na oleje święte z wizerunkiem św. Franciszka z Asyżu, dwie
misy późnogotyckie z końca XV wieku. Podziwiać można bogato haftowane
złotymi i kolorowymi nićmi ornaty, z bogatą ornamentykę roślinną,
pochodzące z końca XV i następnych wieków. Na wystawie pokazano również
przykłady księgozbioru zakonnego.
Otwarcie wystawy z udziałem kard. Franciszka Macharskiego,
przedstawicieli świata kultury, samorządu, a przede wszystkim Braci
Mniejszych Konwentualnych i licznie reprezentowanej rodziny franciszkańskiej,
miało miejsce 20 września br. Wystawa będzie czynna do 28 października
br. Podczas trwania wystawy odbędzie się sesja naukowa na temat klasztoru
Franciszkanów i przechowywanych tam dzieł sztuki sakralnej. W czasie
tej sesji odbędzie się prezentacja albumu, który będzie podsumowaniem
dziewięciu wystaw z cyklu Skarby krakowskich klasztorów.
Pomóż w rozwoju naszego portalu