Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (15)

Poranna modlitwa w cierpieniu

Niedziela Ogólnopolska 39/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Psalm 57 [56], 2. 7-11)

1. Jest ciemna noc, wokoło krążą żarłoczne bestie. Człowiek modlący się oczekuje świtu, kiedy to światło zwycięży ciemności i lęki. Takie jest tło Psalmu 57 [56], który został zaproponowany do naszej dzisiejszej refleksji: to nocna pieśń, która przygotowuje człowieka modlącego się na światło poranka, oczekiwane z utęsknieniem, aby móc wielbić Boga w radości (Ps 57 [56], 9-12). Otóż w Psalmie tym dokonuje się przejście od dramatycznego lamentu, skierowanego do Boga, ku pogodnej nadziei i radosnemu dziękczynieniu, wyrażonemu słowami, które rozlegną się jeszcze raz dalej, w innym Psalmie (por. Ps 108 [107], 2-6).
W rzeczywistości jesteśmy świadkami przejścia od lęku do radości, od nocy do dnia, od smutku do pogody ducha, od błagania do uwielbienia. Doświadczenie to często opisywane jest w Psałterzu: " Biadania moje zmieniłeś mi w taniec; wór mi rozwiązałeś, opasałeś mnie radością, by moje serce nie milknąc Psalm Tobie śpiewało. Boże mój, Panie, będę Cię wysławiał na wieki" (Ps 30 [29], 12-13).
2. Istnieją dwa szczególne momenty w Psalmie 57 [56]. Pierwszy dotyczy doświadczenia lęku z powodu napaści zła, które chce uderzyć w sprawiedliwego (Ps 57 [56], 2-7); w centrum tej sceny znajdują się lwy gotowe do ataku. Obraz ten bardzo szybko przemieni się w symbol wojny naznaczony włóczniami, strzałami, mieczami. Człowiek modlący się czuje się osaczony przez swego rodzaju szwadron śmierci, okrąża go zgraja łowców, która zakłada pułapki i kopie doły, ażeby pochwycić ofiarę. Lecz ta napięta atmosfera natychmiast się rozwiewa. Już bowiem na początku (Ps 57 [56], 2) pojawia się symbol opiekuńczych skrzydeł Bożych, które konkretnie przywołują na pamięć Arkę Przymierza z uskrzydlonymi cherubami, czyli obecność Boga przy wiernych w świątyni na Syjonie.
3. Człowiek modlący się usilnie prosi, aby Bóg posłał z nieba swoich wysłańców, którym nadaje symboliczne imiona: "Wierność" i "Łaska" (Ps 57 [56], 4), które są przymiotami zbawczej miłości Boga. Dlatego, chociaż wierny drży z powodu straszliwego ryku bestii i przewrotności prześladowców, to jednak w głębi serca pozostaje spokojny i ufny, jak Daniel w jaskini lwów (por. Dn 6, 17-25).
Wkrótce obecność Pana okaże swoją moc przez to, że przeciwnicy ukarzą samych siebie: sami wpadają w dół, który wykopali dla sprawiedliwego ( Ps 57 [56], 7). Taka ufność w sprawiedliwość Bożą, zawsze żywa w Psałterzu, nie dopuszcza do zniechęcenia i kapitulacji przed potęgą zła. Po stronie wierzącego, wcześniej czy później, staje Bóg, który niweczy zamysły bezbożnych, powodując, że sami oni stają się ofiarami swoich złych zamierzeń.
4. W ten sposób dochodzimy do drugiego momentu Psalmu, mianowicie do dziękczynienia (Ps 57 [56],
8-12). Fragment ten odznacza się natężeniem i pięknem: " Serce moje jest mocne, Boże, mocne serce moje; zaśpiewam i zagram. Zbudź się, duszo moja, zbudź, harfo i cytro! Chcę obudzić jutrzenkę" ( Ps 57 [56], 8-9).
Znikły ciemności, jutrzenka zbawienia staje się bliska w śpiewie modlącego się. Odnosząc ten obraz do siebie, Psalmista być może przekłada go na kategorie religijności biblijnej, ściśle monoteistycznej, na praktykę kapłanów egipskich lub fenickich, których rolą było "budzenie jutrzenki", czyli wywoływanie słońca uważanego za dobroczynne bóstwo. Nawiązuje również do zwyczaju zawieszania i chowania instrumentów muzycznych w okresie żałoby i doświadczenia ( por. Ps 137 [136], 2) oraz "przebudzania" ich do radosnego brzmienia w czasie wyzwolenia i radości. Liturgia rodzi zatem nadzieję: zwraca się do Boga, zapraszając Go, aby na nowo zbliżył się do swego ludu i wysłuchał jego błagania. Jutrzenka w Psałterzu często oznacza moment wysłuchania przez Boga nocnej modlitwy.
5. W ten sposób Psalm kończy się pieśnią uwielbienia zwróconą do Pana, który okazuje dwa swoje wielkie przymioty zbawcze, występujące już w różnych terminach w pierwszej części modlitwy ( Ps 57 [56], 4). Oto mamy na scenie jakby uosobione Bożą Dobroć i Wierność. Napełniają one sobą niebiosa i są jakby światłem, które jaśnieje w ciemnościach prób i prześladowań (Ps 57 [56], 11). Dlatego w tradycji chrześcijańskiej Psalm 57 [56] zamienił się w pieśń przebudzenia do światła i paschalnej radości, która rozlewa się w wierzącym, usuwając lęk śmierci i otwierając horyzont niebiańskiej chwały.
6. Św. Grzegorz z Nyssy odkrywa w słowach tego Psalmu pewnego rodzaju typowy opis tego, co występuje w każdym ludzkim doświadczeniu, gdy człowiek jest otwarty na uznanie mądrości Boga. "Zbawił mnie bowiem - woła on - zasłaniając mnie obłokiem Ducha, a Ci, którzy mnie deptali, zostali upokorzeni" (Sui titoli dei Salmi, Rzym 1994, s. 183).
Odwołując się później do słów zamykających Psalm, gdzie jest powiedziane: "Bądź wywyższony, Boże, ponad niebo, a Twoja chwała ponad całą ziemię", konkluduje on: "W miarę jak wiara Boża rozciąga się nad ziemię, umocniona wiarą tych, którzy zostają zbawieni, potęgi niebiańskie radują się z powodu naszego zbawienia, wysławiają Boga" ( tamże, s. 184).

Z języka włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Azylant zaatakował figurę Matki Bożej. Założył też sobie Jej koronę

2024-11-18 10:36

[ TEMATY ]

Szwajcaria

azylant

Einsiedeln

atak na figurę Matki Bożej

kloster-einsiedeln.ch

Czarna Madonna w Kaplicy Łaski w benedyktyńskim w opactwie Einsiedeln

Czarna Madonna w Kaplicy Łaski w benedyktyńskim w opactwie Einsiedeln

W minioną sobotę doszło do ataku na słynną figurkę Czarnej Madonny w Kaplicy Łaski w benedyktyńskim w opactwie Einsiedeln w Szwajcarii.

Według gazety Tagesanzeiger, 17-letni azylant wszedł do kościoła około godziny 15.00 i zdjął szaty Matki Bożej, wymierzył ciosy, a następnie założył koronę na głowę. Według klasztoru, słynna XV-wieczna figura Matki Boskiej została lekko uszkodzona. Wielu odwiedzających było zszokowanych incydentem i płakało. Po kilku minutach policja aresztowała sprawcę, a później ogłosiła, że mężczyzna cierpiał na „zaburzenia psychiczne”.
CZYTAJ DALEJ

Jeździmy na Ukrainę by pokazać, że nie zapominamy o wojnie

2024-11-19 09:23

[ TEMATY ]

Ukraina

wojna

Zespół Pomocy Kościołowi na Wschodzie

ks. Leszek Kryża SChr

EPA/STATE EMERGENCY SERVICE HANDOUT

Ostrzał ukraińskiej miejscowości Sumy ze strony wojsk rosyjskich

Ostrzał ukraińskiej miejscowości Sumy ze strony wojsk rosyjskich

Widziałem tę wojnę wielokrotnie, wybuchające pociski, uciekających ludzi, palące się domy... To bardzo realna wojna. Rozumiem, że możemy się do niej w jakiś sposób przyzwyczaić, mamy prawo się nią zmęczyć, ale nie możemy o niej zapomnieć. Dlatego jeździmy tam, by powiedzieć mieszkańcom Ukrainy, że nie zapominamy - wyjaśnił w rozmowie z KAI ks. Leszek Kryża SChr, dyrektor Biura Zespołu Pomocy Kościołowi na Wschodzie Konferencji Episkopatu Polski. Wraz z O. Luca Bovio IMC - reprezentującym Papieskie Dzieła Misyjne, kolejny raz udali się do pogrążonej w wojnie Ukrainy. Była to już 27. wizyta od momentu pełnoskalowgo ataku Rosji na ten kraj.

Centrum św. Marcina de Porres pod Kijowem
CZYTAJ DALEJ

Bp Jamrozek delegatem KEP ds. Męskiego Różańca

2024-11-20 09:44

radiofara.pl

Biskupi podczas 399. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski na Jasnej Górze dokonali m.in. wyborów do gremiów Episkopatu oraz do instytucji kościelnych podległych Konferencji Episkopatu Polski.

Bp Stanisław Jamrozek, biskup pomocniczy archidiecezji przemyskiej, został powołany na Delegata KEP ds. Inicjatywy Męski Różaniec. Będzie to pierwsza jego pięcioletnia kadencja dot. tej funkcji.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję