Reklama

Polska

Bp Mendyk: do kwestii matury z religii strona rządowa kiedyś dojrzeje

[ TEMATY ]

katecheza

religia

katecheci

Archiwum bp. Marka Mendyka

Bp Marek Mendyk

Bp Marek Mendyk

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Młodzi ludzie chcą się podzielić wiedzą, którą zdobyli podczas zajęć nadobowiązkowych. Wybór religii na maturze jest do tego okazją” – odpowiedział dziś w rozmowie z KAI bp Marek Mendyk. Przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski wyraził nadzieję, że kiedyś strona rządowa zmieni zdanie w tej kwestii.

Dziś rano w "Kontrwywiadzie RMF FM" minister administracji i cyfryzacji Michał Boni wyraził opinię, że religia - jego zdaniem - nie powinna być przedmiotem maturalnym. - My mówimy, że nie ma ku temu żadnych przesłanek prawnych. Religia to nie religioznawstwo i uważamy, iż nie powinno być na maturze religii, ale kolejne argumenty prawne będziemy przedstawiali na następnych posiedzeniach – powiedział szef MAiC.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

O komentarz do słów min. Boniego KAI poprosiła bp. Marka Mendyka, przewodniczącego Komisji Episkopatu Polski ds. Wychowania Katolickiego.

„Nauczanie religii wpisuje się w program nauczania szkolnego, istnieje podstawa programowa tego nauczania. Od dwunastu lat uczniowie chodzą na religię: od przedszkola aż do matury. Dlaczego ucząc się, zdobywając pewnego rodzaju wiedzę, nie mogliby się tym podzielić?” – uważa bp Mendyk.

Zwłaszcza, że – jak argumentuje bp. Mendyk - są uczniowie, którzy wymagają od siebie więcej niż wymaga program nauczania religii. - Uczą się nowego języka, zdobywają nową wiedzę, rozwijają swoje zdolności w kierunku teologicznym. Dlaczego nie mogliby tego wykorzystać, wybierając religię na maturze? – pyta bp Mendyk.

Jak dodał, nie jest to żaden kaprys strony kościelnej. - Domagają się tego od dawna laureaci Olimpiady Teologii Katolickiej. Nie upominamy się o nic nadzwyczajnego ponad to, co nam gwarantuje konstytucja i co nam zapewnia konkordat – tłumaczy przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego.

Status nauczania religii w szkole publicznej regulują: Konstytucja RP, Konkordat między Stolicą Apostolską a Rzeczpospolitą Polską, ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 r., rozporządzenie ministra edukacji narodowej w sprawie warunków i sposobu organizowania lekcji religii w publicznych przedszkolach i szkołach z 14 kwietnia 1992 r. wraz z nowelizacjami oraz porozumienie między ministrem edukacji narodowej i Konferencją Episkopatu Polski w sprawie kwalifikacji nauczycieli religii z 6 września 2000 r.

Reklama

Latem MEN zaskakująco poinformował, że religia nie może przedmiotem maturalnym, pomimo, że taka możliwość istnieje w wielu demokratycznych państwa Europy. Argumentowano, że nauczanie religii w szkołach odbywa się na podstawie programów nauczania opracowanych i zatwierdzonych przez Kościoły i związki wyznaniowe. Są one przedstawiane ministrowi edukacji narodowej do wiadomości, nie ma on wpływu na zawarte w nich treści. Natomiast egzamin maturalny jest przeprowadzany na podstawie programu nauczania ustalonego przez ministra edukacji narodowej.

"Uważamy, że skoro religia jest przedmiotem szkolnym nauczanym przez dwanaście lat, to co stoi na przeszkodzie, by uczniom, którzy chcą zdawać religię jako przedmiot dodatkowy" - komentował stanowisko MEN ks. prof. Piotr Tomasik z Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.

MEN argumentowało, że uczelnia może przeprowadzić dodatkowy egzamin wstępny, jeżeli wynika to m.in. z potrzeby sprawdzenia szczególnych predyspozycji do podejmowania studiów na danym kierunku (egzaminy wstępne nie mogą dotyczyć przedmiotów objętych egzaminem maturalnym). Ten stan prawny obowiązuje od 1 października 2011.

„Tak, my to wiemy, ale nie chodzi tylko o to, by oni dostawali się na teologię na uczelniach wyższych. Taka możliwość istnieje. Młodzi ludzie chcą się podzielić wiedzą, którą zdobyli podczas zajęć dodatkowych, nadobowiązkowych. Wybór religii na maturze jest do tego okazją” – odpowiedział dziś w rozmowie z KAI bp Mendyk.

Reklama

I przypomniał, że kilka lat temu rozgorzała dyskusja na temat kwalifikacji wymaganych od nauczycieli religii. – Państwo miało swoje wymagania, my jako strona kościelna staraliśmy się je spełnić, i spełniliśmy je. Powstało porozumienie pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski a Ministerstwem Edukacji Narodowej – powiedział. „Był taki czas, gdy wszystkie warunki były już spełnione. W 2010 r. można było wpisać religię jako przedmiot maturalny do wyboru. I nagle jedna decyzja i wszystko się rozsypało. Decyzja tylko polityczna” – dodał bp Mendyk.

Inną kwestią sporną było wliczanie oceny z religii do średniej ocen na świadectwie. – Były głosy za i przeciw. Były też rzeczowe argumenty, że skoro uczeń wykonuje jakąś pracę, to dlaczego nie zauważa się jego wysiłku? Nawet Trybunał Konstytucyjny wypowiedział się w tej kwestii, orzekając, że nie ma żadnych przeciwwskazań – przypomniał bp Mendyk. – Myślę, że tak samo jest teraz z maturą. Może na dzisiaj któraś ze stron nie jest gotowa na to - od strony mentalnej – by to wprowadzić – uważa.

„Mamy świadomość, że zmieniają się wymogi prawa oświatowego, Jesteśmy w stanie jako strona kościelna usiąść, rozmawiać i to, co możliwe – wypełnić” – stwierdził bp Mendyk. Jak dodał, za każdym razem od 2006 r., gdy pojawiały się wątpliwości w kwestii statusu religii w szkole, strona kościelna starała się takie problemy rozwiązywać. – A teraz pojawia się argumentacja „ja uważam, że nie” – dodał z ubolewaniem.

„Każdy resort rządowy jest w służbie wobec tych, którzy mają pewne oczekiwania. Jeśli młodzi ludzie chcą się wykazać wiedzą z religii, to dlaczego im się to uniemożliwia? To nie jest żaden przywilej. Gwarantuje im to konkordat” – podkreślił bp Mendyk.

Zdaniem bp. Mendyka, nie można jednak tracić nadziei, że strona rządowa kiedyś zmieni swoje nieprzejednane stanowisko w kwestii religii na maturze i – generalnie – co jej statusu w nauczaniu szkolnym. - Do pewnych decyzji strony dojrzewają – dodał przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego.

2013-11-18 14:13

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W Krakowie o nowych wyzwaniach dla katechetów

[ TEMATY ]

szkoła

katecheza

Kraków

religia

katecheci

BOŻENA SZTAJNER/NIEDZIELA

„Poszerzyć granice racjonalności – to państwa zadanie na katechezie. Pokazać, że racjonalne nie jest tylko to, co dotykalne i mierzalne” – mówił do nauczycieli religii ks. dr hab. Robert Woźniak w czasie trwających w Krakowie Archidiecezjalnych Dni Katechetycznych.

CZYTAJ DALEJ

Francja: wyjątkowa Wielkanoc z rekordową liczbą nowych katolików

2024-03-26 18:40

[ TEMATY ]

Francja

twitter.com

Kościół we Francji przygotowuje się w do wyjątkowej Wielkanocy z kolejną rekordową liczbą katechumenów. Choć dokładne dane nie zostały jeszcze ogłoszone, to szacuje się, że chrztów dorosłych będzie w tym roku o co najmniej 30 proc. więcej. To prawdziwa epidemia, a raczej niespodziewany cudowny połów - przyznaje ks. Pierre-Alain Lejeune, proboszcz z Bordeaux.

Zauważa, że wszystko zaczęło się półtora roku temu, kiedy do jego parafii zgłosiło się w sprawie chrztu kilkadziesiąt osób, tak iż obecnie ma osiem razy więcej katechumenów niż dwa lata temu. Początkowo myślał, że to przejaw dynamizmu jego parafii. Szybko jednak się przekonał, że nie jest wyjątkiem. Inni proboszczowie mają ten sam «problem», są przytłoczeni nagłym napływem nowych katechumenów.

CZYTAJ DALEJ

Palmowe warsztaty

2024-03-28 16:54

Wiktoria Stanek

W warsztatach uczestniczyło ponad 30 osób!.

W warsztatach uczestniczyło ponad 30 osób!.

    W parafii pw. św. Michała Archanioła w Pawlikowicach odbyły się etno-warsztaty robienia palm wielkanocnych.

    Inicjatorem wydarzenia było Stowarzyszenie „Od Przeszłości Ku Przyszłości”, którego celem jest kultywowanie tradycji i proekologiczna działalność, integrująca lokalną społeczność. Ponad 30 osób zgromadziło się w sobotę, 23 marca, by wspólnie tworzyć palmy, poznając przy tym znaczenie zawartych w nich elementów i symbolikę kolorów. Wielkanocne ozdoby powstały przy użyciu głównie naturalnych materiałów. Jak podkreśla przedstawicielka stowarzyszenia Małgorzata Przetaczek, celem organizowanych warsztatów jest wzmocnienie więzi wśród parafian. – Budowanie wzajemnych relacji jest spoiwem dla wspólnoty parafialnej – zaznacza.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję