Reklama
Okres pielgrzymkowy w Lourdes rozpoczął się w tym roku wyjątkowo
wcześnie. Zgodnie z tradycją, pierwsi przybyli na spotkanie z Niepokalaną
wierni z terenów należących do tutejszej diecezji. Wielu z nich podążało
pieszo. Największej pieszej pielgrzymce z Tarbes przewodniczył miejscowy
ordynariusz - bp Jacques Perrier. I tak oficjalnie rozpoczęły się
pielgrzymki, organizowane kolejno przez poszczególne diecezje francuskie
oraz liczne organizacje religijno-charytatywne niemal ze wszystkich,
bo z ok. 170 krajów świata.
Obecny rok jest pierwszym z pięciu lat, podczas których
będzie się rozważać kolejno najważniejsze spotykane tu znaki, najbardziej
specyficzne rzeczywistości związane z Orędziem i z sanktuarium w
Lourdes. W tym roku proponuje się pielgrzymom rozważanie pierwszego
znaku, jakim jest "woda ze źródła".
Dla ułatwienia wiernym praktycznego korzystania z tego
wymownego znaku po drugiej stronie Gawy pobudowano dziewięć nowoczesnych
punktów, z których "cudowna woda" wypływa na ręce automatycznie,
na sygnał fotokomórki.
Jednocześnie na użytek przybywających pątników przygotowuje
się wciąż nowe, różne i niezwykle pomysłowe, duszpasterskie programy
właściwego przeżycia znaku wody w duchu chrześcijańskim.
Pod tym kątem też, pod przewodnictwem arcybiskupa Marsylii
- Bernarda Panafieu, odbywa się specjalne kolokwium naukowe, organizowane
przez uniwersytet w Tuluzie, pt: Znak wody w Lourdes i w różnych
religiach.
Cudowna woda darem Maryi
W czasie 9. objawienia - 25 lutego 1858 r. Matka Boża powiedziała
do Bernadetty, a przez nią do każdego z nas: "Idź napić się ze źródła
i obmyć się w nim". Po chwilowej dezorientacji Bernadetta, na wyraźne
polecenie Matki Bożej, udała się w głąb Groty, gdzie w błotnistej
ziemi odkryła niezwykłe źródło, z którego - zgodnie z życzeniem Pani
- napiła się i obmyła sobie twarz. Już od 144 lat w ślad za Bernadettą
czynią to samo miliony pielgrzymów.
Mówiąc o znakach materialnych w Lourdes, myślimy przede
wszystkim o cudownej wodzie, która jest stałym i widocznym znakiem
potwierdzającym prawdziwość objawień i związanego z nimi Orędzia,
a jednocześnie znakiem niezwykłej dobroci Maryi, najlepszej z Matek,
która ofiarowuje nam, swoim dzieciom, tak drogocenny, potrzebny i
skuteczny dar.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Biblijny znak wody
Woda należy do podstawowych symboli biblijnych. Zajmuje ważne miejsce w Bożym Objawieniu, zawartym w nauczaniu i wydarzeniach historycznych na kartach Starego i Nowego Testamentu. Pan Bóg posługuje się widzialnym znakiem wody, aby nam ofiarować swoją niezwykłą, często konieczną do życia, nawet do zbawienia wiecznego, łaskę. I tak na przykład: wody Morza Czerwonego, wyzwalające Naród Wybrany z niewoli egipskiej, są jednocześnie zapowiedzią wody chrzcielnej, wyzwalającej nas z niewoli grzechu pierworodnego; woda wytryskująca ze skały za sprawą Mojżesza pozwala Izraelitom zachować życie doczesne w czasie ich przejścia przez pustynię do Ziemi Obiecanej. Podobnie szczególne łaski, przekazywane zwłaszcza przez sakramenty, pozwalają nam zachować życie nadprzyrodzone w czasie naszej ziemskiej wędrówki do Królestwa Niebieskiego. W tym też kontekście trzeba patrzeć na wodę z Lourdes.
Zadanie massabielskiej wody
Św. Bernadetta wyraźnie podkreśla konieczność nadprzyrodzonego,
religijnego traktowania i używania tej wody. Ta woda sama w sobie
nie jest żadnym lekarstwem, "trzeba mieć wiarę. Trzeba się modlić.
Ta woda nie ma wartości bez wiary".
Woda z Groty, która jest znakiem łaski Bożej dla przybywających
tu ze swoimi problemami ludzi, wytrysnęła spod rąk Bernadetty 25
lutego. Jednak zanim to się stało, dzień przed tym, 24 lutego, rozpłakana
Bernadetta, całując ziemię, powtarzała w ekstazie za Matką Bożą słowa
skierowane do każdego z nas: "Pokuty! Pokuty! Pokuty!".
Zgodnie z przysłowiem: "Woda, którą pijesz, przypomina
ci o źródle, z którego wypływa" - woda z Lourdes przypomina nam o
utraconej z powodu grzechu nadprzyrodzonej łasce chrztu św.; o konieczności
jej odzyskania przez pokutę. Obok tysięcy uzdrowień ciała, najważniejszy
cud wody z Lourdes - to obmycie duszy z grzechu w sakramencie spowiedzi
św. i powtórne napełnienie jej łaską Bożą.