Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach

Hymn na cześć zwycięskiego Pana i Zbawiciela

Niedziela Ogólnopolska 15/2003

AG/AP/Massimo Sambucetti

Papież Jan Paweł II podczas audiencji generalnej, 2 kwietnia 2003r.

Papież Jan Paweł II podczas audiencji generalnej, 2 kwietnia 2003r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Iz 42, 10-16 - z Jutrzni na poniedziałek IV tygodnia
Audiencja generalna, 2 kwietnia 2003 r.

1. W Księdze noszącej imię proroka Izajasza uczeni rozpoznają obecność różnych głosów, którym patronuje wielki prorok, żyjący w VIII wieku przed Chrystusem. Tak jest w pełnym życia hymnie radości i zwycięstwa, który został przed chwilą proklamowany, wziętym z liturgii Jutrzni IV tygodnia. Egzegeci odnoszą go do tzw. Drugiego Izajasza, proroka żyjącego w VI wieku po Chrystusie, w czasie powrotu Żydów z niewoli babilońskiej. Hymn otwiera się wezwaniem do "śpiewania w Panu pieśni nowej" (por. Iz 42, 10), jak to dzieje się również w innych Psalmach (por. Ps 96 [95], 1; 98 [97], 1).
"Nowość" śpiewu, do którego zaprasza Prorok, odnosi się zapewne do otwarcia się horyzontu wolności jako radykalnej odmiany w historii ludu, który poznał ucisk i pobyt w obcej ziemi (por. Ps 137 [136]).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

2. "Nowość" ma często w Biblii posmak rzeczywistości doskonałej i ostatecznej. Jest niemal znakiem narodzin epoki pełni zbawienia, która pieczętuje burzliwą historię ludzkości. Pieśń Izajasza niesie z sobą ten wysoki ton, który dobrze pasuje do modlitwy chrześcijańskiej. Do wznoszenia "nowej pieśni" na cześć Pana zaproszony jest cały świat, który obejmuje ziemię, morze, wyspy, pustynię i miasta (por. Iz 42, 10-12). Zaangażowana jest cała przestrzeń, ze swymi najdalszymi krańcami horyzontów, które obejmują również przestrzenie nieznane, z ich wymiarem wertykalnym, jak i pustynną równinę, gdzie znajdują się plemiona nomadów z Kedar (por. Iz 21, 16-17), i dociera aż do gór. Tam, u góry, można umieścić miasto Sela, przez wielu utożsamiane z Petra na terytorium Edomitów, miasta położonego pośród skalnych szczytów. Wszyscy mieszkańcy ziemi są zaproszeni do utworzenia jakby ogromnego chóru, aby śpiewać Panu z radością i oddać Mu chwałę.

3. Po uroczystym zaproszeniu do śpiewu (por. Iz 42, 10-12) Prorok wprowadza na scenę Pana przedstawionego jako Bóg Wyjścia, który uwolnił swój lud z niewoli egipskiej: "Jak bohater posuwa się Pan, i jak wojownik" (w. 13). Sieje On strach wśród przeciwników, którzy uciskają innych i popełniają niesprawiedliwości. Również pieśń Mojżesza ukazuje Pana podczas przejścia przez Morze Czerwone jako "wojownika" gotowego do wyciągnięcia swojej potężnej prawicy i podeptania nieprzyjaciół (por. Wj 15, 3-8). Wraz z powrotem Żydów z niewoli babilońskiej dokonuje się nowe wyjście i wierni powinni być pewni, że historia nie jest w ręku jakiegoś fatum, chaosu czy wrogich mocy: ostatnie słowo należy do sprawiedliwego i potężnego Boga. Śpiewał już Psalmista: "Przyjdź nam z pomocą przeciw nieprzyjacielowi, bo ludzkie ocalenie jest zawodne" (Ps 60 [59], 13).

4. Gdy Pan ukazuje się, przemawia, a Jego gwałtowne słowa (por. Iz 42, 14-16) niosą ze sobą sąd i zbawienie. Rozpoczyna On przypomnieniem, że "milczał od długiego czasu", to znaczy nie interweniował. Boże milczenie często jest motywem zakłopotania dla sprawiedliwego, a nawet skandalem, jak świadczy o tym potężny i długi krzyk Hioba (por. Hi 3, 1- 26). Nie chodzi tu o milczenie, które wskazuje na nieobecność, jakby historia pozostawiona była przewrotnym, zaś Pan byłby obojętny i nieczuły. W rzeczywistości milczenie to zamienia się w reakcję podobną do bólu rodzącej, która się niepokoi, brak jej tchu i krzyczy. Jest to sąd Boży nad złem, przedstawiony pod obrazem pustki, zniszczenia i pustyni (por. Iz 42, 15), który ma jako cel życie i obfitość. Pan sprawia, że powstaje nowy świat, era wolności i zbawienia. Temu, który był ślepy, otwierają się oczy, aby cieszył się światłem, które rozbłyska. Wędrowanie staje się łatwe i rozkwita nadzieja (por. w. 16), można więc nadal pokładać ufność w Bogu, z nadzieją na przyszłość w Bożym pokoju i szczęściu.

5. Wierzący powinien umieć każdego dnia rozpoznawać znaki Bożego działania, również wtedy, gdy jest ono ukryte w biegu wydarzeń, pozornie monotonnych i bez celu. Jak pisał ceniony współczesny autor chrześcijański: "Ziemię ogarnia kosmiczna ekstaza: istnieje w niej rzeczywistość i wieczna obecność, która jednak normalnie drzemie pod zasłoną przyzwyczajeń. Rzeczywistość odwieczna powinna teraz się objawić, jakby w epifanii Boga, przez to wszystko, co istnieje" (R. Guardini, Sapiensa dei Salmi, Brescia, 1976, s. 52). Odkrycie oczami wiary tej Bożej obecności w przestrzeni i w czasie, ale także w nas samych, jest źródłem nadziei i ufności, również wtedy, gdy nasze serca są niespokojne i wstrząsane, "jak drżą od wichru drzewa w lesie" (por. Iz 7, 2). Pan bowiem przychodzi, aby panować i osądzić "świat sprawiedliwie, z wiernością swą - narody" (Ps 96 [95], 13).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dla trwałych wartości warto żyć i ryzykować życiem

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe.Stock

Rozważania do Ewangelii Mk 9, 30-37.

Niedziela, 22 września. Dwudziesta piąta niedziela zwykła
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Zmiana perspektywy

2024-09-21 15:20

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

Karol Porwich/Niedziela

Niektórzy antropologowie argumentują, że pierwszym dowodem istnienia człowieka na ziemi jest fakt grzebania umarłych. Śmierć jest nieprzeniknioną tajemnicą. Śmierć przeraża. Intuicyjnie wyczuwamy, że należy do innego porządku. W czasach prehistorii człowiek krępował zmarłych rzemieniami, by przypadkiem nie powstali i nie uczynili mu zła. Układał wokół zmarłych koźle rogi, by przestraszywszy się ich, w dalszym ciągu pozostawali zastygli i nieruchomi. Zostawiał zmarłym jedzenie, by ich przebłagać. Kładł na oczy monety, by mogli opłacić podróż do wieczności i nie wracać w przeraźliwych wizjach. Umieszczał przy grobach lampy, by oświetlić krainę ciemności.

W takiej perspektywie nie należy się dziwić strachowi, który pojawiał się w sercach apostołów, gdy słyszeli Jezusową zapowiedź męki i śmierci: „Oni jednak nie rozumieli tych słów, a bali się Go pytać” (Mk 9,32). Amerykański historyk Warren H. Carroll twierdzi, że „boimy się zmarłych, albowiem w głębi naszego jestestwa czujemy, że oni martwi być nie powinni i być może martwi nie pozostaną; gdyż przypominają nam o tym, o czym wolelibyśmy zapomnieć. O tym mianowicie, że pewnego dnia będziemy jak oni, że nie potrafimy zrozumieć, dlaczego tak właśnie ma się stać, że nie wiemy, jak to się stanie” (Historia chrześcijaństwa, Wrocław 2009).
CZYTAJ DALEJ

Wpatrujmy się w Ukrzyżowanego

2024-09-22 17:42

Marzena Cyfert

Eucharystia w parafii św. Alberta Wielkiego we Wrocławiu w 800. rocznicę stygmatów św. Franciszka z Asyżu

Eucharystia w parafii św. Alberta Wielkiego we Wrocławiu w 800. rocznicę stygmatów św. Franciszka z Asyżu

W tym roku obchodzimy 800 lat stygmatów św. Franciszka z Asyżu. W parafiach franciszkańskich mają miejsce różne formy uczczenia tego wydarzenia. Dziś zewnętrzne uroczystości odbyły się w parafii św. Alberta Wielkiego we Wrocławiu.

Okolicznościowe kazanie głosi o. Faustyn Zatoka, proboszcz parafii. Przygotowaniem do uroczystości były nowenna i peregrynacja Krzyża San Damiano wśród wiernych. Za wstawiennictwem św. Franciszka wierni modlą się również za tych, którzy ucierpieli na skutek powodzi i składają ofiary na pomoc powodzianom.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję