W najbliższą niedzielę, 19 września, wierni diecezji kaliskiej zgromadzą się wokół Krzyża Jubileuszowego, aby modlić się o ustanie pandemii. Modlitwie przewodniczyć będzie biskup kaliski Damian Bryl.
Od ponad 20 lat we wrześniu, po święcie Podwyższenia Krzyża Świętego, na najwyższym wzniesieniu Wielkopolski – Kobylej Górze – przy Krzyżu Jubileuszowym gromadzą się wierni, aby odmówić Koronkę do Miłosierdzia Bożego i uczestniczyć we Mszy św. pod przewodnictwem biskupa.
- Po wielu miesiącach zmagań z doświadczeniem pandemii pragniemy stanąć jako pielgrzymi u stóp Chrystusowego Krzyża, aby błagać Miłosiernego Boga o zatrzymanie pandemii oraz wszelkiego zła, które dotknęło całą ludzkość, prosić za wszystkich chorych na COVID-19 oraz za całą służbę zdrowia zaangażowaną w walkę z epidemią. Pragniemy aby to spotkanie było wyrazem naszej solidarności i braterskiej miłości chrześcijańskiej – mówi bp Damian Bryl, który zachęca diecezjan do wspólnej modlitwy w tej intencji.
Spotkanie rozpocznie się o godz. 14.00 czuwaniem modlitewnym przy relikwiach Krzyża Świętego w intencji przebłagalnej i wynagradzającej za grzechy świata oraz z prośbą o ustanie pandemii, za osoby chore i zmarłe na skutek COVID-19 oraz za wszystkie służby medyczne zaangażowane w walkę z epidemią.
O godz. 15.00 odmówiona zostanie Koronka do Bożego Miłosierdzia, a po niej rozpocznie się Msza św. pod przewodnictwem biskupa kaliskiego Damiana Bryla.
2021-09-13 19:55
Ocena:+40Podziel się:
Reklama
Wybrane dla Ciebie
Hongkong: chrześcijanie protestują przeciwko niszczeniu krzyży
Dziesiątki chrześcijan wszystkich wyznań protestowało 24 kwietnia w Hongkongu wraz z kard. Josephem Zenem w Hong Kongu przeciwko niszczeniu krzyży i innych symboli chrześcijańskich przez komunistyczny rząd chiński. "Podobnie do tego co się dzieje w innych regionach Chin zaczyna się teraz dziać również w Specjalnym Regionie Administracyjnym, który był kiedyś kolonią brytyjską: wyraźne łamanie wolności religijnej" - skrytykował władze kard. Zen.
Jak donosi agencja "AsiaNews" kardynał wskazał na konieczność oficjalnych oskarżeń i przedsięwzięcie wszelkich środków aby Hongkong nie podzielił tego samego losu co reszta Chin.
Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów.
Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek.
Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
25 marca 1995, w uroczystość Zwiastowania Pańskiego, w siedemnastym roku pontyfikatu Jan Paweł II opublikował encyklikę „Evangelium vitae”. Dokładnie trzydzieści lat później, również 25 marca, w siedzibie włoskiego parlamentu, w Palazzo Montecitorio odbyło się spotkanie, którego celem była refleksja nad aktualnością dokumentu i potrzebą ponownej mobilizacji sumień w obronie życia.
W wydarzeniu zorganizowanym przez stowarzyszenie Family Day – Difendiamo i nostri figli (Brońmy nasze dzieci), wzięło udział pięciu prelegentów: kard. Angelo Bagnasco, emerytowany arcybiskup Genui i były przewodniczący Konferencji Episkopatu Włoch, Marco Invernizzi, historyk i filozof, regent stowarzyszenia świeckich katolików „Alleanza Cattolica”, Marina Casini, przewodnicząca włoskiego Ruchu na rzecz Życia, sędzia Domenico Airoma oraz Maurizio Sacconi, były minister pracy i polityki socjalnej.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.