Reklama

Wiara

Co dosłownie oznacza Ewangelia o kamieniu młyńskim u szyi?

Rozważanie ks. Pawła Rytla-Andrianika do Ewangelii na 26. Niedzielę zwykłą.

[ TEMATY ]

Ewangelia

s. Amata CSFN, Family News Service

1. Jak rozumieć mocne słowa Jezusa

To jest oczywiste, że Jezus nie chciał zabójstwa człowieka. Co więc oznacza wypowiedź: „A kto by się stał powodem grzechu dla jednego z tych małych, którzy wierzą, temu lepiej byłoby kamień młyński uwiązać u szyi i wrzucić go w morze”?

Reklama

2. Keywords

A kto by się stał powodem grzechu dla jednego z tych małych, którzy wierzą.

Po pierwsze, w tym kontekście w oryginale jest używane słowo „zgorszenie” (skandalon). Pierwotnie oznaczało ono spust pułapki lub sidła. W Biblii oznacza dosłownie spowodowanie „potknięcia się kogoś” i upadek. Jest też synonimem kuszenia, które jest jak zastawienie pułapki na człowieka.

Reklama

Po drugie, Jezus przestrzega przed gorszeniem, byciem powodem grzechu, czyli upadku „jednego z tych małych”. Co ważne, Jezus nie mówi o dzieciach „paidia”, ale o małych „mikroi”, którzy wierzą”. Tak więc, tu Jezusowi nie chodzi wyłącznie o gorszenie dzieci, ale to ma o wiele szersze znaczenie. Jemu chodzi o gorszenie „małych, którzy wierzą”, a nimi są także dorośli, którzy wzrastają w wierze.

Trzeba podkreślić, że w tradycji Kościoła ten fragment jest interpretowany jako zgorszenie i przestępstwo wobec dzieci i młodzieży, którzy zostali wykorzystani seksualnie, także przez osoby duchowne.

Temu lepiej byłoby kamień młyński uwiązać u szyi i wrzucić go w morze.

Rzymianie w czasach Jezusa praktykowali makabryczną egzekucję przez utopienie z kamieniem młyńskim u szyi (katapontismos), co poświadczają pisma Józefa Flawiusza. Dodatkową karą był fakt, że taka osoba nie miała grobu i pogrzebu, co w kulturze Bliskiego Wschodu było odbierane jako największa kara.

W tym kontekście trzeba podkreślić, że Chrystus, który głosił Ewangelię miłości, życia i przebaczenia, na pewno nie sugerował tak tragicznej kary. Dlatego w Ewangelii jest użyte wyrażenie „że lepiej byłoby” kamień młyński uwiązać u szyi i wrzucić takiego człowieka w morze, niż miałby stać się powodem grzechu/zgorszenia dla jednego z tych małych w wierze.

3. Dziś

W zrozumieniu tego fragmentu Ewangelii pomaga nam Simon Légasse, który napisał: „straszny los topielca z kamieniem u szyi jest niczym w porównaniu z tym, co na sądzie Bożym czeka tego, kto wywołał zgorszenie”.

2021-09-25 17:58

Ocena: +20 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Konsternacja na górze

Niedziela Ogólnopolska 44/2015, str. 31

[ TEMATY ]

wiara

Ewangelia

Cosimo Rosselli

Kazanie na Górze (XV wiek)

Kazanie na Górze (XV wiek)

Jezus, widząc tłumy, wyszedł na górę. A gdy usiadł, przystąpili do Niego Jego uczniowie” (Mt 5, 1) – takimi słowami ewangelista Mateusz wprowadza czytelnika do wysłuchania Jezusowego Kazania na Górze, które rozpoczyna się Ośmioma błogosławieństwami. Ta sama mowa u św. Łukasza wprowadzona została zupełnie inaczej: „Zeszedł z nimi na dół i zatrzymał się na równinie” (Łk 6, 17). Tak jawna rozbieżność – Mateuszowa góra i Łukaszowa równina – przez wieki budziła konsternację biblistów. Próbowano wyjaśniać ją na wiele sposobów.

CZYTAJ DALEJ

Rzeszów: Nie będzie kolędy w tradycyjnej formie

2021-12-03 16:39

[ TEMATY ]

Rzeszów

kolęda

T.D.

Takiej kolędy w tym roku nie ma

Takiej kolędy w tym roku nie ma

W diecezji rzeszowskiej nie będzie kolędy w tradycyjnej formie, tzn. księża nie będą odwiedzać parafian - wynika z zaleceń przedstawionych przez Kurię Diecezjalną w Rzeszowie, a dotyczących organizacji tegorocznej wizyty duszpasterskiej.

W komunikatach rzeszowskiej Kurii przesłanych do parafii 3 grudnia czytamy, że w związku w sytuacją epidemiczną tegoroczna „wizyta duszpasterska tzw. kolęda nie odbędzie się w tradycyjnej formie”. To oznacza, że księża nie będą odwiedzać parafian w ich mieszkaniach i domach. W miejsce kolędy proboszczowie mogą zorganizować spotkania dla grup wiernych w kościele.

CZYTAJ DALEJ

Christus Vincit!

2021-12-06 09:36

[ TEMATY ]

diecezja kielecka

Agnieszka Dziarmaga

Medale „Pro Christo Rege et Ecclesia” dla osób świeckich zaangażowanych w życie Kościoła kieleckiego zostały, zgodnie z tradycją ostatnich lat, wręczone w uroczystość Chrystusa Króla w kieleckiej bazylice. Mszy św. przewodniczył bp Jan Piotrowski.

W wygłoszonej homilii bp Piotrowski wskazywał na różnice między Królestwem Niebieskim, a królestwami ziemskimi. – Jest to Królestwo powszechne i wieczne, jednocześnie jest Królestwem prawdy, życia, świętości i łaski, sprawiedliwości, miłości i pokoju. Nosi w sobie pewien ideał, który jest wzorcem i archetypem dla wszystkich królestw ludzkich – podkreślał biskup kielecki. Przypomniał obietnicę Chrystusa - Królestwa „dla wszystkich narodów, które nie przeminie i nie ulegnie zagładzie”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję